På vägen mot nya mål startar jag nu denna tråden. kanske blev jag först i denna kategorin :)

Stigsdotter

...att någon lyssnar och fixar när man kommer med önskemål! Hit kommer vi sedan allihopa, tills dess ser jag fram emot att få läsa om er som "går före".

Dompa

Håller med Stigsdotter att det är härligt när man blir hörd. Vet att många efterlyst denna "sida" länge. Och visst hoppas jag också att en dag få höra hemma här. Greppar dock inte riktigt tävlingsmomentet. Att vara först här eller att ha haft flest inlägg/kommentarer/views tycks vara en mycket manlig grej. Vi arma krakar. Förstår att kvinnor fnissar och föraktar. Iaf. Härligt att ni fick er sida. Var det inte victorias tanke? Dompa

mr_pianoman

Det var väl mest ett konstaterande, inte nått tävlingsmoment. Dom som känner mig vet hur kass det är att tävla mot mig eftersom jag försöker hitta ett sätt att åka ut fortast möjligt för att slippa fortsätta tävla.

Nåväl, jag såg Det blir bättre på trean igår. Emma Igelström berättade om sitt missbruk på ett sätt som gick rakt in. Kunde varit mina egna ord. Och vi går parallellt hon och jag. Vi kämpade som mest vid ungefär samma tid. In på behandligshem i princip samtidigt. Samma ålder skulle jag tro.
Vi hade kunnat träffa på varandra.

Nu har vi båda varit nyktra i över ett år och hennes berättelse blev väldigt stark då jag vet precis hur det var. Jag har också varit i det där svarta. Att tro att man kan dricka sig ur det svarta, men veta att mörkret bara blir tätare och tätare ju mer man dricker. Hon hade 4.2 promille när hon var som sämst. Jag hade tre.
Man ska inte jämföra sig med andra, men otäckt att inse att berättelserna är så lika.

Har haft lite svårt att sova inatt och det berodde nog på programmet. Men, jag försöker se det positiva i det hela. Jag lyckades faktiskt vända trenden. Jag är nykter idag och tänkte fortsätta vara det tills jag somnar. Och i morgon är en ny dag. Planerna är att vara nykter även då, men det tar jag då.

Dompa

Än en gång tycks en ursäkta vara på plats. Jag menar förlåt, massor med skit i mig just nu. Ingen ursäkt men en förklaring. Självklart tävlade du inte och jag hoppas att jag inte har sårat dig!!! Så förlåt. /R

mr_pianoman

Jag förstår dig så väl! Jag har som sagt själv varit i det svartaste. Inte på samma sätt som du, men ändå på samma sätt.
Jag vet hur man är, hur humöret svänger snabbare än vad man själv hinner med.

Jag klarar mig! Och jag läser allt du skriver, och hoppas och tror att du kommer få rätsida på det hela även om det verkar dystert och otänkbart just nu.

All kärlek till dig Dompa!

Dompa

Att bli förlåten är en gåva. Jag ska ta med mig det idag när jag snubblar in på mitt första AA-möte./R

mr_pianoman

Jag ångrar lite att jag startade en ny tråd. Jag har liksom inget mer att tillägga. Dagarna rullar på och jag tar en nykter dag i taget. Mer än så är det knappt.
Lugnet verkar ha bestämt sig för att stanna i mig, och det svarta klotet som tidigare fanns någonstans i bröstkorgen är sedan länge borta.

Därför kommer jag inte att skriva mer just här. Jag kommer fortsätta läsa för att inte glömma bort min situation, och kommentera där jag tycker att jag har nått vettigt att komma med. Men skrivandet om mitt egna liv slutar här.

______________________

Dompa

Jag valde bort mr... Nej ångra inte att du startat en ny tråd. Ditt "jobb" är inte över. Skriv om nykterheten...även om det känns som ett harvande. Jag och många andra behöver dig. Om inte annat så rent tekniskt :) ja, vi alkisar är fullblodsegoister. Jag personligen skulle behöva,din, Mulletants eller Lelas tekniska hjälp... Vill öppna en egen tråd och som mt kunna gå tillbaka i min personliga galenskap. Nu var ju inte mt galen. Men hur fan kopierar man här? Tar gärna emot hjälp. Fullkomlig teknisk idiot. /R

Lelas

Hej! Jag lägger mig i här, då. ;-)

Det enklaste sättet att kopiera från en tråd till en annan är att markera texten som du vill kopiera och sedan högerklicka på texten som är markerad. Då får du upp en meny där du kan välja Kopiera (eller?). Sedan sätter du markören i fältet där du vill klistra in och högerklickar igen, och väljer Klistra in.

Testa, funkar det?

Och jag ser ju att du har lyckats skapa din egen tråd. :-) Heja dig!
/H. (som för övrigt är Mr Pianomans fru, men det kanske du har snappat upp i någon tråd...)

Dompa

yep Lelas. Visst visste jag det. Har ju läst hela din tråd så nog vet jag hur lyckligt lottad Mr P är!!!
Som alltid fick jag bra råd av både dig och Mulletant. Så enkelt och så genialt så givetvis. Viss fan borde jag ha listat ut det själv. Men, men med en ganska länge marinerad hjärna blir det som det blir...Tack! /R

Lelas

Haha, Mrs Pianomam - det tyckte jag var kul. :-)

Kram!
/H.

Dompa

Om du orkar. Om jag inte tränger mig på...så skulle jag vilja höra lite om ditt behandlingshem. Men bara om du vill... Ska själv ansöka om det hos kommunen imorgon och är ärligt talat skiträdd. Jag har läst om Addes nämdemansgård och en del - i mina ögon - sektliknande inslag skrämmer mig. Fånigt, javisst, det är alkoholen som borde skrämma. Så jag skulle behöva en annan input än vägen via Gud. Finns den? Jag är inte korkad, jag vet vad du gör för att försörja dig, men inbilla
r mig ändå att du kan vara neutral? Så, nej Pianoman; Ditt arbete är inte över. Om du vill/kan/orkar berätta om hemmet för mig. Hur du än beslutar, ha det bra och hälsa gärna Mrs Pianomam. /R

mr_pianoman

Självklart gör jag det Dompa!
Jag var på Aleforshemmet http://www.aleforsstiftelsen.se/ Deras program är 28 dagar och bygger på tolvstegsmetoden. Man jobbar med de tre första stegen om jag inte minns alldeles galet. Alefors är ett ganska lugnt ställe. Såklart bygger det på AA och allt som AA står för men dom är noga med att inte sälla sig till någon religion eller tro på något sätt just för att alla ska kunna känna sig välkomna. Jag vill minnas att dom tex har tagit bort Gud ur sinnesrobönen. Dom börjar direkt på "ge mig sinnesro" Även om en go göteborgare jag träffade tänkte att Gud står för Gött Utan Dreck" :)
Om det är medvetet vet jag inte, men så var det då i alla fall. Den högre makten finns med men jag upplevde det inte som sektliknande eller så. Hjärntvätt kanske, men är det inte det vi behöver? Denna hjärntvätten handlar mer om att städa bort missbruks-sekten om jag får kalla det så, och återgå till ett normalt gott liv.

28 dagar är en ganska kort tid, men för mig var det fullt tillräckligt för att få koppla bort omvärlden och bara tänka på mig själv och min egna hälsa. Året efter får man gå eftervård en gång i veckan om man bor i Göteborgstrakten, eller en heldag i månaden för oss som hade en bit att åka. Jag hade 12 träffar under ett år.
Jag tror det blir vad man gör det till. Jag släppte taget och lät terapeuterna fånga mig. Och faktum är att vi hade väldigt roligt om kvällarna vid tv:n. Att få bo ihop med likasinnade och känna att man inte är ensam är en väldigt läkande process. För att inte tala om köket! Fantastiska kockar som gjorde allt för att vi skulle få bra mat. Till och med jag som är smal som en pinne gick upp ett antal kilo på kuppen.

Jag kan varmt rekommendera Aleforsstiftelsen. Just för att komma på fötter och leva nykter. De andra problemen man har i livet får man ta tag i på annat sätt, men först måste man bli nykter. Och det blev jag där.
Och fråga på du, så ska jag försöka svara.

Hoppas jag var någorlunda neutral även om jag talar varmt om Alefors. Det var ändå dom som räddade livet på mig.

Och det där med tro och sånt. Även om jag har min tro så inser jag att alla inte har samma som jag. Men det gör inte dom till sämre människor. Så länge man respekterar varandra så får man för min del vara buddhist, muslim, ateist eller vad som.
Och jag håller med dig om att AA ibland kan kännas sektliknande. Det finns dom som nästan som ett mantra mumlar klyshor och citat. Men det finns också dom som lugnt och sansat säger "såhär gjorde jag" åsså får man lyssna på det och ta till sig det som passar. Det andra får man bara låta passera.

Lycka till i morgon hörru! Jag ska tänka på dig. Ge dig inte. Be om hjälp så kommer du få den. Och nöj dig inte med nått halvhjärtat. Stå på dig!

Kramar!

viktoria

En rad här lyser så klar för mig, är så rätt och riktig. Viktig.
"De andra problemen man har i livet får man ta tag i på annat sätt, men först måste man bli nykter"
Precis så visade det sig vara efter att jag stångat huvudet i väggen gång på gång, och dessutom blandade ihop problemen, vad som föddes ur vad. En sak i taget, det viktigaste först.