Hej!
Jag är ny på forumet. Jag var nykter i drygt 3,5 år efter att ha slutat ett långvarigt missbruk helt på egen hand när samhället gav mig förutsättningarna (går inte in på detaljer här för då blir det ett jättelångt inlägg). Nu på valborg tog jag ett återfall och det var verkligen helt meningslöst. Jag hade läst i tidningar och på vårdcentralen att man skulle kunna dricka lite och inte behöva vara total helnykterist (trodde egentligen inte på det men hoppades...) och så drack jag två folköl. Jag blev inte alls påverkad men morgonen efter vakande jag med det gamla vanliga tankespåret där allt i hjärnan drar iväg mot nästa gång jag ska dricka, företrädesvis nästa eftermiddag så fort jag kommer ifrån diverse plikter... Jag har givetvis inte kunna hålla emot utan alkoholen har flödat här hemma i min ensamhet sedan dess...
Det paradoxala är att allt i mitt liv var bra utom det sociala. Efter att jag slutade dricka försvann alla mina vänner. Jag har ingenting emot att gå ut nykter och jag är inte alls moraliserande mot mina mer eller mindre alkoholiserade vänner utan jag är nog helt enkelt jävligt trist när jag är nykter och inte värd att höra av sig till... Jag har inte heller lyckats skaffa nya vänner då jag varit alkoholist sedan tonårstiden och inte är nämnvärt socialt kompetent..
Är det någon här på forumet som har några tips på hur man kan umgås med människor nykter och/eller hur man bryter ett återfall i sin linda är jag mycket tacksam?!