Hej!

Helt ny på det forum sen typ 2 minuter sen. Jag vet att jag dricker alldeles för mycket, typ 3-5 dar i veckan ca 25-35 cl whisky per gång, men eftersom det är det enda som får mig att må "bra" så vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Bakgrunden är att jag har en neurologisk sjukdom, är sjukpensionär och är extremt trött hela tiden, speciellt de sista åren. Hade jobb, liv osv tidigare men nu är det bara alkohol som får mig att ens duscha, laga mat och städa, annars är det ligga i sängen som gäller.

Sen kan det tilläggas att jag haft ett whiskyintresse sen länge och har ca 200 flaskor oöppnade (och ca 20-30 öppnade). Men nu för tiden orkar jag inte ens läsa nån av whiskytidningarna jag prenumerera på.

Så frågan är, kan jag komma tillbaka till "normalt" alkoholbruk eller är det enda att sälja all whisky?

Mvh
NilsBengt

John-Erik

Hej !

Välkommen till forumet!
Funderar på din neurologiska sjukdom som du har. Du skriver inte vad du lider av men
ofta är det tungmetaller som triggar olika sjukdomsfenomen.Kanske det inte är så i ditt fall men
känner som exempel en person som jobbade med båtar och tvättade båtskrov.
Han blev tungmetallförgiftad av bottenfärgen. Extrema symtom framförallt från magen
och kraftiga ledsmärtor. Han blev symtomfri varje gång han tog sig ett järn.
Kanske att det finns ett sådant liknande grundproblem/orsak eftersom du mår bra efter lite Whiskey.
Istället för alkohol kanske det går att neutralisera din kropp med något annat ämne. Exempel:
zink som är antagonist till koppar. Koppar finns också i vissa kompositioner av tandamalgam och
man kan bli väldigt sjuk av för mycket koppar.
Hårmineralanalys kan ge ett visst besked om just tungmetaller. Jag hade kvicksilver, bly, uran!!??,
koppar, titandioxid (finns i mediciner) m.fl.
Trist läge du har, men tror att du måste hålla längre uppehåll för att kunna hantera alkohol igen.
Ge kroppen lite lugn och ro från A. Lägg in längre perioder som du håller stenhårt på
ex.vis 3 veckor åt gången 6 ggr/år.
Själv insåg jag att jag inte kan dricka med den frekvensen som jag hade tills i somras (Juli).
Mår klart bättre nu... Lider av något som inte går att identifiera. Något fibromyalgiliknande tillstånd.
Mår väldigt bra med alkohol och mina symtom och smärtor försvinner med A vilket känns lite farligt.
Du kan nog dricka normalt om du är diciplinerad och stryper när du når maxgränsen
för vad som anses som riskfyllt..Men detta är väldigt individuellt hur kroppen hanterar
alkoholen. Du kanske ska kolla levervärden och njurar då och då så att du kan känna
trygghet i konsumtionen,d.v.s. om du har svårt att avstå helt.

Lycka till

John

Ville bara sticka in och hälsa dig välkommen! När du läser runt här på forumet kommer du se att alla väljer lite olika vägar. Vissa väljer att sluta helt, för de mår bäst av det och många känner att det är enklare då de inte behöver leka med tanken "bara ett glas". Andra väljer att testa "kontrollerat drickande" för att se om de kan ändra sina vanor så att alkoholen inte skapar så många problem i vardagen längre.

Hoppas du hittar tips och inspiration här som passar dig!

/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet