Ikväll är en sån där kväll som känns extra jobbig. Min pojkvän är hos våra gemensamma kompisar och dricker. Det känns så jävla jobbigt när alla har den där fredags peppen och man sitter hemma själv. Jag har inte kommit till den punkten än då jag kan vara med på krök utan att jag dricker något. Kommer man någonsin kunna det? Eftersom jag inte är så gammal (är 22) så blir jag ganska ensam när jag väljer att inte dricka. För det känns som om alla festar osv vaaarenda helg. Vad gör man istället?

Li-Lo

Ser att ditt inlägg liksom försvann i mängden. Det låter som att du valt att verkligen ta hand om dig (utifrån en annan tråd) och gör vad som redan nu och på sikt kommer gynna dig. Med det sagt är det inte enkelt och just den kvällen då du skrev blev det extra tydligt för dig att du vill finna andra arenor än de som innebär alkoholdrickande. Vad gör man istället, var och med vilka? Viktiga reflektioner, du vill forma ett liv som passar dig och inte "bara" passa in eller göra det som kan funka för andra.

Jag hoppas att du stannar hos oss och fortsätter berättar om hur det går och vilka erfarenheter du gör.

Varma hälsningar Li-Lo
Alkoholhjälpen

Om du inte kan hänga med utan att dricka, så får du skapa din egen fredagspepp. Kanske skaffa nån kul aktivitet på fredagar. Ett bra träningspass och fika med någon efteråt. Massa godis (för alla kalorier du inte får av alkohol) samt Netflixmarathon. Gå på en stand-up/fotoutställning/fotbollsmatch. Nån form av belöning och bryt mellan arbetsvecka och helg. Du spar antagligen en del pengar som du kan lägga på annat. Jag hänger på vissa aktiviteter (pub, aw, utekväll) om jag uppskattar de som är med. Förr uppskattade jag alla efter några glas. Men nu bara om jag verkligen vill och inte lika länge. Har faktiskt varit kul ändå. Men som sagt kan du inte stå emot så hitta något annat. Se det inte som ”förlorad tid”, gör något av den.
Om jag kollar på alla festkvällar jag haft mellan 25 och 40, så kan jag nog inte säga att jag hade missat speciellt mycket om jag gjort något annat av tiden. Hade säkert faktiskt haft det bättre om jag skitit i 90% av dem.
Var kreativ!