Trasig22

Ja det är frågan? Om det vore så enkelt att bara sluta dricka så skulle jag göra det. Är jag alkoholberoende? Absolut och speciellt på helger. Har ett äktenskap som eventuellt är över. Jag försöker få det att fungera men får ingen respons utan allt handlar bara om mig och vad jag behöver göra. Oavsett om jag slutar dricka eller inte så är nog äktenskapet över efter 17 år. Ett äktenskap som jag missbrukat och supit bort och ignorerat alla varningsklockor. Man utgår från att allt löser sig. Pengar då? Ja där har man slösat enormt utan att bry sig. Det får naturligtvis kosta vad det kosta vill.

Jag önskar att jag hade den gränsen att jag kunde ta 2-3 öl och sen gå hem. Ytterst sällan fungerar det. Det blir oftast 6-7 öl och fylla. Sitter just nu hemma och funderar på hur denna dag ska bli. Ska jag vänta på min fru och se vad hon vill göra? Alla diskussioner känns numera tjatiga och jobbiga och jag vet att allt egentligen hänger på mig. Det finns inga garantier för någonting egentligen. Att sluta dricka helt är ett löfte som jag vet att jag aldrig kommer att kunna hålla. Dricka mindre? Ja, problemet är hur går jag tillväga? Hur ändrar man sitt beteende? Hur bryter man ett beteende som pågått i över 20 år? Går det verkligen att göra?

Klockan 12.00 så öppnar puben med all god öl. Blir det 6-7 öl och sen hemgång 17.00 full? Vakna upp imorgon med ångest och en fru som sover över någon annanstans pga av mitt drickande? Är det värt det? Naturligtvis inte. Kan jag göra något åt det? Självklart. Har jag viljan, motivationen stödet för det? Viljan och motivation är svag. Stödet finns inte utan jag står helt själv mer eller mindre.

Om min fru skulle säga till mig "Jag stöttar dig om du gör som jag säger" så skulle jag inte tveka. Tyvärr så har hon redan ledsnat. Kvar har jag bara mig själv och min vardag. Klockan börjar närma sig 10.00 och håller på och bli galen. Ska man lägga in sig själv på psyket? Hur ska det bli med jobbet? Har jag råd att bo kvar i lägenheten? Det är en fin och solig lördag och min enda tanke är just, vad gör man?

Rikki-Tikki-Tavi

Hej. Tufft, jag känner igen mig precis i ditt sätt att dricka - och resonera. Skräcken att inse att egentligen är nog enda vägen att sluta helt. Och det går inte, då skulle ångesten bli för stark. Du skriver att du skall lägga in dig på psyket - det behöver du inte, du är alkoholberoebde och behöver sluta dricka. Det finns hjälp att få om du är redo och har modet - både din arbetsgivare och kommunen kan hjälpa dig.
Av det du skriver anar jag att det är ett för stort steg för dig idag. Jag tycker att du skall slå en signal till AAs hjälplinje och ta ett snack med dem - jag lovar att du får prata med någon som förstår dig och det du beskriver. Du kommer att prata med en helt vanlig person - som slutat dricka. Tel till dem 08-7203842.
Skriv gärna o berätta om upplevelsen ifall du ringer - borde ju vara lättare att ringa dem än att skriva in dig på psyket, eller hur?
Annars har jag inte jättebra tips, jag kunde inte begränsa mitt drickande och så småningom kraschade allt och jag var tvungen att be om hjälp. Krasch är inte vackert, vore synd om det går så långt för dig.
BTW, 2-3 öl är varje alkoholberoendes dröm, 2-3 öl varje dag...

Trasig22

Ja, klockan börjar närma sig 11.00 och är ruskigt rastlös. Jag tar nog en promenad till ett café med en bok att läsa. Blir det en öl? Ja, det kommer nog det bli. Klarar jag av att ta 1-2 öl och läsa en bok och sen gå hem? Ja, det borde jag klara även om det är lördag. Jag vill träffa min fru nykter och förhoppningsvis göra något idag som är positivt. Varför inte kaffe istället? Ja, kanske det. Vad kommer personalen säga? Vem bryr sig? Jag kommer även skicka denna tråd till min fru så hon kan läsa allt jag skriver. Kanske förstår hon mig bättre i skrift än tal. Ha en härlig lördag alla ni därute! Idag är det kallt i Uppsala.

Småland

Hej!
Det är ju ditt egna fria val att bestämma om du vill förändra eller sluta dricka oavsett gift eller skild.
Personligen tror jag att den egna viljan är den viktigaste faktorn.
Jag skulle bli tokig och dricka mer om jag skulle behöva göra som min fru sa hon förstår inte hur det är med detta skit beroende mycket bättre att bli hjälpt av dom som sitter i samma båt.
Det finns många som är precis som dig som har slutat eller förändrat sitt drickande så det går.
Själv så kämpar jag mig igenom den tredje nyktra helgen ibland en timme i taget jobbigt att hela tiden tänka på att inte dricka.
Jag försöker att ha något att göra inte hela tiden men ofta det blir mer städning och har även börjat intressera mig för matlagning vilket känns positivt.
Letar efter någon passande hobby att kunna fokusera på har ej hittat någon än.
Men jag tycker att du ska testa att vara nykter man behöver bara ta en dag åt gången.
Mvh

Trasig22

Tack för din kommentar. Att säga "Jag ska sluta dricka helt" är ett enormt stort steg och ta samt att det sätter en jättepress på en själv. Jag vill inte sätta denna press på mig ännu utan jag vill se vad jag kan göra själv tillsammans med andra. Äter Selincro och det fungerade en månad men känns mest som Placebo. Jag tror att det måste komma från en själv och inte mediciner. Jag läste att någon skrev att när man är sjuk så mår man som bäst eller något dylikt. Så har jag också känt ibland. Då behöver man inte känna sig sugen eller dylikt. Det sjuka i mitt fall är att om jag inte dricker fredag och lördag då känns det som man missat något innan man går tillbaks till arbetet. Hur idiotiskt är inte det? Vad är det jag missar? Låt mig se max en timmes salongsberusning på fredag och ytterligare en timme på lördag. Resten av tiden då? Ja, då är man halvfull/full och skämmer ut sig bland människor på stan men även familj och vänner. Nu ska jag också påpeka att mina problem är just på helgerna.

Jag behöver något annat att fylla upp tiden med istället för att bli full. Jag har massor av saker jag skulle kunna fylla upp tiden med men viljan och motivationen finns inte där. Okej, då har t.ex helgen gått och man varit full. Känns det bättre att gå till jobbet? Är jag utvilad? Naturligtvis inte. Man lurar sig vecka efter vecka, år och år att man behöver dricka för att må bra i helgen innan arbetet. Så otroligt fel och det vet jag om men man går i samma fälla gång på gång. Psyket känns inte realistiskt men ibland så skulle man bara vilja släppa allt och sätta sig ner i naturen och bara få andas och tänka. Lösningen finns hos mig och jag vet att det går att förändra, men att ta sig dit är en annan femma. Hur fyller man upp tomheten efter alkohol och salongsberusningen. Det är just salongsberusningen som är det skönaste men den är ack så kort. Fyllan är jag helt ointresserad av. Den skapar enbart problem.

Sen kan man diskutera personlighetsförändringar full som nykter. Jaja, det finns massor att skriva och ska inte tråka ut er med mina tankar denna fina lördags morgon. Nu ska jag till ett café i Uppsala och ta 2-3 öl och läsa en bok. Kanske ska jag bara ta 1-2 öl idag istället för 2-3? Jag måste ju börja någonstans.

Trasig22

Tillbaka igen efter cirkus 4 timmar borta. Blev fyra öl på fyra timmar tack vare att jag hittade(som vanligt)en person att prata med. Denna person har varit i samma situation som mig men lyckats styra om sin alkoholkonsumtion. Just nu känner jag mig salongsberusad och det är där man vill vara utan att bli full. Min fru är på väg hem snart och vi får väl se vad som händer ikväll. Ska jag ge mig nu och äta något och testa att dricka två öl till med mina vänner eller är det bra? Jag vet svaret men lördagen är inte slut ännu.

Jag försöker läsa så mycket som möjligt och det verkar vara bra fart i många trådar och det gör mig glad. Jag ber om ursäkt om det jag skriver kanske inte är något nytt eller spännande. Jag bara luftar mina tankar och rannsakar/filosoferar med mig själv.

Trasig22

Kan meddela att lördagskvällen så blev det en alkoholfri öl och en kaffe. Mådde helt okej i morse.

Cheri

Starkt jobbat! Kan ju vara svårt att stoppa sig när man väl börjat..men du klarade det igår, klapp på axeln!?
Va inne o läs o skriv av dig under veckan så har du kanske skaffat dig ytterligare motståndskraft inför nästa helg!

Nejlika

Jag har vart nykter i 7 veckor nu men för mig var första nyktra kvällen värst! Klappa dig på axeln nu för att du klarat av den! ? Och beslut ang att sluta helt behöver kanske inte tas på en gång? Jag själv tycker det är enklast att skapa delmål och inte tänka för långt framåt. När det är som tuffast är det istället dag för dag som gäller. Allt som funkar är bra strategi ?

Trasig22

@cheri @ Njelika
Tack för kommentarerna. Jag sa försöka strukturera upp saker och ting och berätta mer hur jag resonerar. Jag ska påbörja en resa till att bli en bättre människa med sundare livsstil. Idag var jag återigen på ett av mina favoritställen för att läsa en bok i lugn och ro. Det blev tre alkoholfria öl. Fungerar utmärkt med en bra bok. Det svåraste, förutom en eventuell skilsmässa och alla känslor, är att fylla ut tiden då man upplever tristess. Jag vet att jag kommer fixa detta men jag måste som sagt planera och strukturera upp mitt tidigare liv och hur jag vill ha det. Vad är viktigast för mig nu? Vad vill jag åstadkomma? Hur ska jag klara det? Vad gick fel? Hur undviker jag det? Återkommer med en presentation av mig själv där min riktiga resa börjar mot ett bättre liv. Jag är så jävla less på att bli full och få ångest. Kan jag få njuta av mina 2-3 öl oavsett bok eller konversation med vän, så tar jag det alla gånger i veckan kontra sluta helt.

För mig är tristessen så otroligt jobbig. Att göra något åt det är svårare än vad man kan tro. Det ska vara något som håller tristessen borta kontinuerligt. Tack och lov så har jag en del vänner/bekanta som varit i samma situation. Jag får väldigt mycket bra råd hur dom löste detta. Båda två dricker men väldigt sällan och blir aldrig full. Sätt ner foten och skapa regler med disciplin. Jag kan inte ens komma ihåg när jag var gladast sist? Har känt mig nere och deprimerad under en längre tid pga olika orsaken där alkoholen naturligtvis är den stora boven.

Det är bra att du har kommit till insikt att alkoholen ger upphov till ångest och nedstämdhet. Ett förslag är att halvera din alkoholkonsumtion den här månaden. Tiden som du får över kan du använda till lågintensiv eller medelintensiv träning. Om jag har ångest eller känner mig stressad brukar jag promenera 10 minuter längst med vattnet. Det hjälper på ett ypperligt sätt. Jag rekommendera dig även att besöka en beroendeklinik där du kan samtala med en psykolog som kan ge konkreta verktyg. Jag önskar dig lycka till på din resa!

Cheri

Jopp, a är en lurig rackare, som gör en glad, o tillfreds i ena stunden för att i nästa sätta en kniv i ryggen på en..
Vad bra att du har vänner som du kan hämta tips från. Är det några du kan prata med? Berätta hur du har det o så tänker ja..
Man brukar ju säga att det är lättare att bryta ett beteende genom att ersätta det med ett annat. Du skrev att du vill leva ett sundare liv, vad innebär det för dig? Träna? Laga hälsosam mat? Hitta lite nya intressen som upptar tid...
Kan inte heller säga ”aldrig mer” det jag begär av mig justnu är att det är varsågod varannan helg, (jobbar varannan). O inte i veckorna när ja ska köra dagen efter. Det är en enorm neddragning men det ska gå.
Trevlig fortsatt vit kväll!