Bokmal

Så... jag har läst här från och till de senaste året. Jag vet med mig att jag har alkoholproblem och nu känns det som om det är dags att se till att bli av med dem. Har försökt på egen hand några gånger, men det slutar alltid med att jag ger upp och återgår till mitt älskade vin.

Jag är 36 år, har druckit alldeles för mycket de senaste fem åren. Bor ensam så det är ingen hemma som håller koll på mig och jag har skött jobb och skola så ingen utomstående har märkt något, eller i alla fall inte sagt något till mig. Jag dricker vin på kvällarna, alldeles för mycket vin. Senaste året har det gått 2-3 boxar i veckan och jag är trött på det. Jag är trött på att alla pengar som borde hamna på sparkontot går till vin. Jag är trött på att däcka i soffan varenda kväll. Jag är trött på att alltid vakna med en tunga som känns som sandpapper. Jag är trött på att alltid vara trött, på att aldrig vilja gå ut och göra något roligt för att soffan och vinboxen hägrar där hemma.

I början av januari dog min bästa barndomsvän i cancer. Naturligtvis har jag druckit en massa vin för att hantera det också, men det ger mig så oerhört dåligt samvete. Jag har supit bort fem år av mitt liv utan att blinka. Hon skulle gjort vad som helst för att få uppleva fem år till och hon skulle gjort det mesta av dem. Det får vara nog.

Nu är jag inne på min tredje nyktra dag. Jag kommer inte ihåg hur länge sedan det är jag varit nykter längre än tre dagar i sträck och jag gruvar mig lite inför morgondagen. I fredags åkte jag hem utan att ta vändan förbi systemet, särskilt för att jag inte skulle ha några frestelser hemma över helgen. Jag hoppas att jag kommer att klara av det i morgon också.