justforamoment

Hej. Jag startade denna tråd som helt ny. Har problem med drickandet och har haft i många år nu. Jag började väl dricka för mycket efter tjugo, i samband med en destruktiv relation så eskalerade det hela. Nu är jag 25 år och som tur (eller otur) är så har jag ett arbete där jag kan jobba hemifrån. Igår blev det en liten vin och två starköl. Dagen innan blev det en flaska vin och två extra starka cider. Har inget hemma nu, och anstränger mig för att inte känna sug. Skulle vara så skönt att bara ha någon att deta tankar och dagarna med. Jag har inte riktigt någon att prata med om det här, det är för skambelagt i min omgivning. Min mamma har haft stora problem och jag har tidigare gått på gruppmöten för anhöriga till alkoholister, känner mig så väldigt besviken på mig själv och att jag inte kan sluta. Det går att hålla upp några veckor, sedan tappar jag motivationen och börjar självmedicinera min ångest och sömnproblem igen. Jag orkar inte ha det såhär. Jag tar det en timme i taget nu, ska hålla mig nykter idag.

Hur går det för er andra?

Hoppas du kunnat sova inatt? Jag har som du en anhörig som haft problem och har jag har med gått på anhörigträffar när jag var 19. Nu 34 och bestämde mig att det får va nog för ett tag! Har också ångest, oro,rädd för att bli sjuk(lite hypokondrisk) och det som just triggade min ångest ännu mer var just alkohol. Drack oxå för att somna. Men nu börjar det fungera ganska bra på sjätte dagen! När jag sitter här och riktigt njuter av kaffet och tänker på hur jag mådde förra veckan är som natt och dag? kämpa på. Du kanske behöver prata med ngn om varför du börjar igen? För mig handlar det om att få distans feån alkoholen och hitta mig själv utan den självdestruktiva ångesten av alkohol! Hur tänker du? Slut för gott eller vill du förändra ditt drickande. För mig är der inget fysiskt beroende,känner inget sug inte ens första dagen men det är definitivt psykiskt just för att dämpa oro o ångest men den känslan dagen efter är jag inre sugen att ha på braaaaa länge?? kram

Sofia

Du är trött på att fortsätta i samma mönster som tidigare, där du kunnat hålla upp några veckor för att sedan tappa motivationen och åter använda alkohol för att hantera ångest och sömnproblem. Du har redan kommit långt när det gäller att inse och erkänna hur det står till och vad du behöver. Du letar nu efter ett sammanhang där du kan dela dina tankar och få stöd och jag hoppas verkligen att du ska få den upplevelsen av forumet här, där det finns mycket värme, omtanke och respekt.

Så starkt och klokt av dig att dels söka stöd här och dels att du har påbörjat den här förändringen, en timme i taget! Skriv gärna mer om hur det går och om hur du mår. Ifall du skulle vara i behov av mer stöd kan t.ex. ett samtal till Alkohollinjen på 020-84 44 48 vara ett bra första steg, men det är bara en idé.
Lycka till och återigen, välkommen hit!
Sofia, alkoholhjälpen och anhörigstödet

Så bra att du tagit steget. Att skriva här är avgörande för många. Hoppas att du orkade stå emot suget. Om inte, kanske du kan ringa in vad som triggade i gång det hela och undvika det nästa gång suget sätter in.

Jag velade länge och trillade tillbaka i återfall under lång tid innan jag till slut blev tvungen att söka hjälp. Nu har jag varit helvit i mer än två månader. Att man kan få må så här bra efter allt elände är helt otroligt. Faran är inte över, man måste vara på sin vakt, men för varje dag blir det lite lättare.

Lycka till! Kram