Regal

Varför är det alltid den som dricker för mycket som har fel? Varför räknas aldrig händelser eller yttre förhållanden in när det kommer till alkholism? Man kan ju mer eller mindre bli mobbad eller tråkad till döds, men ändå så är det ens eget fel om man tar till alkoholen för att döva smärtan. Ja, jag dricker alldeles för mycket, men för att inte må skit av andra orsaker, så är det en lindring. Och det finns ingen enkel väg ut ur mitt beroende.

Såklart att det påverkar.
Vi har ju mått dåligt utan att hitta hjälp, eller kanske inte har tagit hjälp utan vi har valt att dricka alkohol eller ta tabletter ist.

Det är ju vårat val hur vi väljer att hantera den smärtan och sorgen som kommer i vår väg.

När man är redo så är det viktiga att man byter ut alkoholen moy riktig hjälp så att man kan hantera jobbiga minnen och svåra situationer.

Regal

Såklart att det har varit mitt val att använda alkohol för att kunna slappna av när inget annat val har funnits. I vissa situationer så finns det inte så många val tyvärr. Det som gör mig upprörd är att alla nu bara ser till mina fel och brister och inte bryr sig om orsaken till att jag tog till alkoholen. Det är det som gör det svårt för mig att lägga av med alkoholen, att all skuld läggs på mig och att den som har orsakat allt inte har någon skuld alls. ? Det får livet att kännas väldigt orättvist och ger mig inte mycket hopp om att må bättre tyvärr.
Jag har inga nära vänner och jag är inte speciellt social av mig, så att söka stöd ifrån nära och kära är inte direkt aktuellt.

Sofia

Det låter som att du har väldigt tråkiga erfarenheter i bagaget. Dels med de händelser och efterföljande känslor som du använder alkoholen för att lindra. Dels har du stött på ett bemötande där du upplever att man bara ser dina fel och brister och inte vill se djupare, till de anledningar som ligger bakom att du har fått problem med alkohol. Du känner nu att livet känns orättvist och hoppet om förbättring sviktar, det känns svårt att dra ner på alkoholen då det kanske känns som att ge dem som lägger skuld på dig "rätt". Samtidigt är du själv medveten om att du dricker för mycket och vill kanske få till en förändring, för din egen skull? Du har inte så många nära dig att söka stöd ifrån. Starkt av dig att du har skapat ett konto här och skrivit ditt första inlägg! Tror du att det skulle kunna vara hjälpsamt för dig att använda forumet för att söka stöd i en förändring? Kanske t.o.m. skriva av dig här om de upplevelser som ligger bakom att du dricker, ifall det skulle kännas bra? Hur du vill använda forumet och vad som känns viktigt för dig just nu vet förstås bara du!
Återigen, varmt välkommen!
Sofia, Alkoholhjälpen & Anhörigstödet