Trädgren

I fredags blev det, som vanligt, de där starkölen och nåt vinglas. Dricker gärna själv när min sambo somnat och jag kan ligga och glo på nåt på tvn och bli lite full. Jag gillar verkligen smaken av alkohol och känslan att bli lite småberusad. Jag har också svårt att sluta dricka så länge som det finns nåt kvar att få i sig. Det brukar inte vara något problem har jag tänkt men den här gången var det så att jag var tvungen att köra bil rätt tidigt på lördag morgon/förmiddag. Vaknar, känner mig pigg iväg kry och ger mig iväg och pang där står polisen och jag får blåsa. Det kändes helt overkligt när jag fick kliva ur bilen för givetvis så låg jag över gränsen. Fick åka in och blåsa igen och nu hamnade jag under och får då behålla körkortet och klarar mig från böter. De sa dock att när jag satte mig vid ratten så var jag med största sannolikhet en bra but över gränsen. Fick info om att detta ställe fanns innan jag åkte ifrån provtagningsstället. Jag har sedan dess mått så jäkla kasst och känner nu att jag måste göra något åt min situation. Jag vill nog inte sluta dricka helt för att jag tror att jag kommer kunna klara att hålla mig från att det spårar men det är ett brutalt uppvaknande.

Sofia

Det visar på ett väldigt mod och en målmedvetenhet att du efter den här omskakande händelsen tog till dig av tipset som du fick och att du skapade ett konto och började skriva här! Nu känner du att du vill göra något åt din situation, klokt av dig! Har du några idéer om vad som skulle kunna vara hjälpsamt för dig, för att göra en förändring av dina alkoholvanor? Det finns många sätt att ta stöd i den här processen och många klarar sig också på egen hand när man väl har bestämt sig för hur man vill att livet ska se ut. Du kan skriva till oss rådgivare om du vill ha tips på hur du kan söka stöd/hjälp. Jag hoppas att det känns okej att jag redan nu flaggar för att vi också har ett gratis nätbaserat självhjälpsprogram som du kan anmäla dig till här (blå rutan på startsidan), det är hjälpsamt för många. Man kan välja att arbeta mot nykterhet eller ett kontrollerat drickande, beroende på vad man tror blir bäst för en själv.
Varma hälsningar,
Sofia, Alkoholhjälpen & Anhörigstödet