Det har jag. Det har ju nu äntligen börjat kunna till mig på en djupare nivå än tidigare då jag insett det men samtidigt förnekat det.
Nu är jag här och jag känner mig stark i att lyckas förändra mitt beteende. Inga extrema mål är uppsatta. Bara en dag i taget och massa läsning och skrivande här. Det här är min 6e dag sen jag bestämde mig (igen) för att tag i mitt drickande. Dag1 -0 dag2 -1 glas champagne (helt ärligt så var den största anledningen att jag inte ville att den skulle stå och dö eftersom den var rätt dyr..) dag3 -0, dag4 -0, dag5 -3,5 glas vin, dag6 -0. Känner riktigt nöjd med det måste jag säga :)

anonym11208

Jag hejar på dig och tycker du är duktig! Du ska verkligen vara nöjd med dig! Ha en fin dag! Kram

xoxo

Tack båda två :-)
Är speciellt nöjd med att jag dagen efter att jag druckit en del inte fortsatte att dricka eftersom "jag drack ju igår" eller för att jag kände mig nere. Ser hur lätt det blir en ond cirkel.. dricker, får ångest, fortsätter att dricka för att dämpa ångesten = ännu mera ångest... Att inte dricka är ett mycket effektivare sätt att dämpa ångest har jag äntligen insett! :) Dessutom vill jag skaffa barn inom dom närmsta två åren och eftersom alkohol kan påverka fertiliteten är det en viktig motivationsdel för mig. Jag vill bygga upp min kropp och göra den redo för att inhysa ett nytt liv istället för att bryta ner den..

anonym13631

Hejar också på dig. Vad bra att du tar tag i detta redan nu. Håller tummarna för att du ska fortsätta stå emot och blir inspirerad.

xoxo

Ikväll hade jag inte tänkt dricka, sen hände en (positiv) grej och min första tanke var så klart att fira med alkohol. sen blev det en massa dividerande fram och tillbaka och till sist kände jag att jag inte orkade med den stressen det innebär att vela fram och tillbaka så jag bestämde mig för att ge efter och dricka. Efter glas ett ville jag såklart ha glas två. Nytt dividerande. Började på ett nytt glas men avslutade efter en klunk. Jag behövde inte det glaset. Jag ville ha det men jag visste att jag inte behövde det. Jag tänkte på vad det skulle leda till- definitivt inget positivt! Och jag tänkte på vad det skulle leda till om jag inte drack- massa positivt! Kanske inte direkt i stunden när suget fortfarande är stark men sen efter det kommer de positiva effekterna. Nu har jag gått till sängs och känner mig så stark och nöjd som inte drack något mer! Hade aldrig hänt utan det här forumet kan jag säga! Heja oss! :)

xoxo

Idag finns saker att fira, och jag gör det alkolfritt! Känns grymt! Vet att det kan bli jobbigt senare ikväll så därför skriver jag här nu för att peppa mig själv till att det blir alkoholfritt ikväll. Jag kan, jag vill, jag ska!

xoxo

Tack!! Behövde verkligen dom orden nu för att inte falla för den lilla lömska rösten som säger "men bara en öl kan du ju faktiskt ta". Nej det behöver jag inte för jag kommer att känna mig så nöjd imorgon om jag inte dricker ikväll!

Mick

Mycket bra jobbat, jag är imponerad.
I många fall kan det vara helt kört efter ett glas, men här var du starkare än A djävulen, du fixar detta ?

xoxo

Så härligt att komma in och läsa alla uppmuntrande ord från er, det värmer verkligen! :-)
I fredags gick det åt skogen. Som det händer ibland så stängde hjärnan bara av till slut och jag tänkte inte på hur jag drack utan ville bara ha mer. Drack tills jag behövde spy. Så blir det alltid nästan vid festtillfällen. Börjar inse mer och mer att "lagom Partyfull" existrerar inte för mig. Efter två glas börjar jag få ångest och känner mig allmänt olustig till mods, jag vet inte om det beror på att jag vill dricka mer men känner att jag av sociala skäl inte borde dricka mer på en stund och då blir stressad för att jag blir helt fixerad på när jag kan ta ett till glas. Eller om det bara är vanlig ångest som kickar igång. Jag tror nästan mer på det första för jag blir väldigt lätt rastlös när jag druckit två glas eller mer. Får jag inte utlopp för energin då får jag istället ångest. Får jag ångest vill jag dricka mer för att lindra ångesten och sen blir det pannkaka av allt... Alkohol är fan inge bra alls för mig. Jag är en sån som inte kan dricka måttligt, jag har alkoholproblem. Jag började dricka rätt sent, först efter 21 som jag började dricka varje vecka och sen dess har det bara gått utför. Jag vågar inte skriva att jag ska sluta dricka, det känns läskigt och jobbigt och som ett alldeles för stort löfte. Men jag är ju här för att jag behöver förändra mitt drickande och det har jag ändå gjort sen jag blev aktiv för typ två-ish veckor sen. Men nu måste jag ta nästa steg i förändringen och erkänna för mig själv att jag inte kan party-dricka. Jag mår dåligt av det. Det får negativa konsekvenser. Jag mår dåligt dagen efter. Jag mår dåligt två och ibland tre-fyra dagar efter pga ångesten det för med sig. Jag kan inte partydricka. Det får bli mitt nya mantra. Jag kan inte partydricka, det funkar inte för mig, det skapar bara ångest, illamående och spyor. Heja mig och heja alla oss här på alkoholhjälpen!!

harrim

De gånger jag har druckit alldeles för mycket har varit på fester. Jag har väl dragits med av stämningen och trott att jag kunde dricka hur mycket som helst. Det gällde inte alla fester förstås men tillräckligt många för att jag skulle inse att jag inte kan dricka på fester även om jag gör det annars. Numera kör jag alltid efter fester eller har någon annan ursäkt för att inte dricka. Prova att inte dricka på nästa fest. Drick något alkoholfritt. Min erfarenhet är att efter några glas är det ingen som tänker på vad man dricker i alla fall.

xoxo

Ett tag sen jag skrev nu och ännu längre sen jag kommenterade nån annans tråd. En blandning av att jag haft mycket att göra och att jag inte orkat ta tag i det. Jag märker att jag har gjort framsteg i hur jag har bettet mig i samanhang med alkohol senaste veckan vilket känns skönt men konsumtionen blev ändå för hög. Mantrat glömde jag totalt bort igår, men jag höll mig ändå lite lugnare än tidigare. Nu ska jag börja vara aktiv varje dag igen och läsa och påminna mig om att jag har problem som jag behöver anstränga mig för att komma till rätta med. Och få pepp att stå emot suget som kommit tillbaka mycket starkare än i början av veckan. glad söndag på er alla kämpar där ute!

Mick

Välkommen tillbaka xoxo.
Vad kul att höra att du gjort framsteg, och naturligtvis ska vi peppa varandra varje dag så vi inte glömmer. Skriv hur det går för dig.
Trevlig söndag till dig oxå ?

xoxo

Tack mick:)
Just nu finns alkoholen inom räckhåll och jag är stressad vilket ökar suget men jag är fast besluten att inte dricka ikväll. lugnet alkoholen gee ikväll är inte värt ångesten der ger imorgon!

xoxo

Mycket inaktivitet nu. Tar emot att logga in. Tusen ursäkter för att inte göra det. Och en känsla av att jag inte har rätt att skriva av mig om jag inte läst och kommenterat andras trådar. Hoppas att den känslan ska lätta nu när jag sagt det. Nu ska jag försöka skriva något litet varje dag iaf i min egna tråd. Vill inte falla tillbaka nu när jag märkt att det faktiskt hänt saker inom mig sen jag började skriva och läsa här.
Förra veckan gick väldigt bra, till en början. På onsdagen började jag dricka en stor öl, men drack inte upp hela utan hällde ut drygt 1/3 när jag kände att jag inte vill/behöver dricka mer.
På fredagen var det fortfarande det enda jag druckit den veckan och det kändes riktigt stort! Sen med rödvin till middagen kopplades hjärnan bort efter en stund och inte förens jag började se suddigt insåg jag att det blivit för mycket. 4 enheter tror jag att det blev. På för kort tid och med för lite mat i kroppen. På lördagen gick det bra till en början men sen tog suget över. Tillsammans med ångestdämpade medicin som jag tagit innan jag började dricka i ett försök att dämpa ångesten och på så vis förebygga drickande. Kändes inget bra dagen efter.. men då drack jag inte iaf, varken på söndagen eller måndagen. På tisdagen blev det en öl, men bara en och det känner jag mig nöjd med! Igår mådde jag urk på kvällen såklart poppade tanken om att dricka upp. Men jag drack inte! Jag tänkte till och med att det inte skulle tjäna något till att dricka eftersom det inte skulle lösa några problem och det skulle inte få mig att må bättre varesig i stunden eller idag. känner mig riktigt nöjd idag med det! Nu återstår bara resten av veckan. En stund i taget, inga skyhöga mål eller högtidliga löften, bara en stund i taget.

xoxo

Och det blev ingen alkohol! Hade sug under em men då var det rätt lätt att stå emot genom att bara säga till mig själv att det är vardag och mitt på dagen, då dricker man inte.
På kvällen sen hade jag desto större "anledning" att dricka. Ångesten var stark och livet kändes skit. Men jag var inte ens sugen på att dricka!
Jag kände precis som igår att alkoholen inte skulle lösa några problem, inte få mig att må bättre utan snarare tvärt om. Det är ju inte kul att gå runt och ha en massa ångest men det känns riktigt Nice att jag faktiskt inte hade något sug efter att försöka dricka bort obehagliga känslor och tankar. Eller försöka dricka till mig mer positiva tankar och känslor.

Jag mår inte bra, jag har inte haft en bra dag, vecka, månad.. Och jag känner inget överdrivet hopp för framtiden. MEN JAG GJORDE IAF INTE SAKEN VÄRRE GENOM ATT DRICKA :D

Mick

Detta visar att du är stark och har viljan att besegra A djävulen, skönt att du stod emot, livet blir bättre och bättre.
Kämpa på ?