Hej!
vad kom först, hönan eller ägget?
Jag började dricka som 14-15 åring, är idag 31. Har genom åren varit populär och haft många vänner, haft bra med pengar och spelat en del musik/sjungit i band.
Pga trasslig familjesituation med skillsmässa när jag var 15 så fick jag min första panikångestattack. Var hemma från skolan i flera veckor, skyllde på magont, men var helt livrädd och hjälplöst förundrad över vad detta var. Under denna period drack jag ej något. Dessa läskiga panikångestattacker och generell ångest har hängt med mig genom åren.
Har druckit väldiga mängder öl genom åren och det har eskalerat till att nu i år nästan bli 5 ggr i veckan, mestadels hemma vid datan, och ibland ute med kollegor eller vänner.
Jag har mått oerhört dåligt dagen efter, inte den vanliga baksmällan, utan mer ångest, hjärtklappning oro, rädsla med mera med mera, men alltid kunnat dölja den genom att tänka på att jag snart igen kan dricka.
ett par veckor sedan fick jag stark ångest efter 5 öl, jag fattade inte varför då ölen alltid varit en tillflyktsort för mig.
Jag har i skrivande stund varit nykter i exakt 8 dagar 22 timmar 57 minuter och 40 sekunder (enligt min mobilapp) min sambo är nöjd, men jag har en oerhörd ångest, lite bättre än första dagarna, men ändå sjukt jobbigt.
(gick medicinskt igenom hela kroppen 1,5 år sen då jag senast testade att vara nykter och måde som nu, . hjärta pulådror, blodprov,,blodsocker hb, avföringsprov, leverprov,sköldkörtel allergier mm mm. )
Så, frisk då och nu i kroppen, men ångesten är helt paralyserande när jag ej dricker längre.
Min stora fråga är om Ångesten alltid funnits där? eller om alkoholen startade den`? Kommer ångesten försvinna???
Är dock stolt och nöjd med första veckan utan alkohol :)