Jag har hoppat runt i lite olika trådar här och känner igen mig i många. Känslor av hopp och förtvivlan avlöser varandra. Ska jag kunna genomföra en hållbar förändring ?
Jag dricker för att döva, fly från mina känslor, stress, leda ensamhet och ångest. Eller tvärtom, för att jag är glad, solen skiner och livet leker.
Jag lever i ett numera kärlekslöst äktenskap, tomt och trist. Har vuxna barn med egna familjer. Underbara barnbarn. Har ett arbete som jag egentligen trivs med men brister i ledningen kan göra mig galen. En anledning för mig att åka hem och korka upp en flaska vin.
Jag dricker mig aldrig redlös. Men det blir oftare och oftare, periodvis dagligen. Och tidigare på dagen för att hinna med, räkna timmar, för att hinna nyktra till och kunna köra till jobbet nästa dag. Helt sjukt!
Jag vill verkligen inte fortsätta så här.
Är nu inne på min 11:e nyktra dag. Hittills har det inte varit en enda jobbig dag. Lugnt och fint. Men jag vet att det kommer andra dagar som kommer att sätta min vilja, min styrka och mitt mod på prov. Hjälp på traven får jag hämta här.
Regler - Rättvisa Beslutsamhet - Handling. Fyra ledord jag fått till mig av en klok kvinna, fyra ord som ska hjälpa mig att gå vidare i livet. Att göra kloka val.