Hej Alla!

Jag har försökt minska mitt drickande i flera år.. Sedan 2015 när jag tvingades sluta på mitt jobb. Vill inte gå in på det, men hade sådan ångest att jag fick mediciner. Som säkert många här vet är alkohol ett väldigt effektivt sätt att dämpa ångest och jag började dricka regelbundet på vardagarna. Kändes som om jag inte stod ut om jag inte fick vin på kvällarna.

Ja, sen har det fortsatt och nu dricker jag mellan en halv och en hel flaska vin varje kväll. Samtidigt mår jag hyfsat på dagarna- tränar, äter nyttigt, är med mina barn. Jag missköter mig inte och har inte ofta baksmälla som påverkar mitt dagliga liv.

Ska tillägga att jag ibland på helger dricker alldeles för mycket, oftast när jag är ute med vänner. Då gör jag saker jag ångrar dagen efter (är inte våldsam eller otrevlig men kanske pratar lite för mycket) och får ibland minnesluckor.

Just nu är jag i en mycket destruktiv relation vilket inte gör situationen med ångest och drickande lättare... Men, jag skulle behövs sluta dricka för att bygga upp mitt försvar.

Finns du som har varit i en liknande situation och tagit dig därifrån? Snälla, hjälp mig i så fall. Det här känns inte alls bra, jag går sönder inombords.

Jag och du är lika.
Jag har ett bra jobb som jag sköter men drack för mycket till vardags och alldeles för mycket till helgen.
En dag var det nog.
Jag har försökt dra ner o bara dricka lite men det går inte jag kan inte dricka alls.
Det kommer en punkt i livet då en måste ta ett beslut och agera på det.
Du är här nu så något har du bestämt dig för.
Använd forumet och se att du inte är ensam.
Du blir starkare när du är nykter och du kommer att kunna se klarare på din relation och vad du ska göra. Det är lätt att ändra omdöme när man är påverkad..
Har du funderat på att prata med en läkare eller psykolog? Kanske behöver du stöd från mer än ett håll?
Vi är många här som förstår och backar upp, så välkommen.
Du har alla chanser till att få må bra

Emma73

Jag har samma problem. Dricker 1/2 flaska vin varje kväll och kan inte bryta ovanan. Vinet har tyvärr blivit räddningen i all stress och ångest. Jag vill inte fortsätta, men kan inte sluta. Måste hitta andra alternativ!!!! Vill inte skada min hälsa. Annars lever jag mycket hälsosamt också. Vi får kämpa ihop med att hitta andra alternativ. Kram

PiaFia

Ni beskriver samma sak som jag är i:
Dricker vin varje kväll, sköter mitt chefsjobb, är sällan bakis...
Tycker dock att det styr mitt liv en del. Tänker mycket på alkohol och längtar ibland tills jag får komma hem och ta ett glas. Har träffat en fin man som jag smyger lite för. Han tycker att det räcker med att ta ett glas eller dela en flaska. Det tycker inte jag...

Hur länge kommer detta att hålla. Vill inte sluta helt men kanske Antabus några månader för att sedan kunna hantera alkohol på ett annat sätt...

PiaFia,

Förstår precis hur du känner!!! Den mannen jag träffar gillar inte alls när jag dricker. När vi är tillsammans (ofta med våra barn) dricker jag mycket måttligt (1-2 glas vin), han dricker inte alls. Sen kan jag, precis som du beskriver, längta tills jag får vara hemma hos mig och dricka hur mycket jag vill. Känns hemskt att alkoholen har blivit något jag längtar efter.

Vi kanske kan hjälpa varandra här att hitta motivation för att dricka mindre? Kanske börja med 30 vita dagar? Tycker det är sorgligt att just alkohol ska vara det jag längtar till en "ledig" kväll när jag borde kunna göra så mycket annat.

Hur började drickandet för dig och hur lönge har det pågått?

Det är precis som du säger, att vinet blir räddningen i all stress och ångest. Jag började med 1/2 flaska, men nu blir det ofta mer...

Jag har funderat på alternativ, men inte ännu hittat något tillräckligt bra. Kanske skriva till varandra här på kvällarna när ångesten och längtan efter vin är som värst. Ingen av mina vänner vet hur mycket jag dricker så de kan tyvärr inte vara till någon hjälp. Har du pratat med någon om ditt drickande?

PiaFia

För mig började det med att min man drack för mycket. Ställde fram ett glas till mig när jag kom hem frön gymmet eller sent jobb. Vi tyckte båda att kvällarna blev långa och tråkiga sedan barnen vuxit upp såpass att de inte behövde läggas mm. Under ca två år drack vi rätt mycket, kanske en halv flaska vin för mig och 3-4 öl för honom. Inte varje dag men nästan.
I april 2016 kom han hem och berättade att han träffat en annan och ville skiljas, efter 30 år och fem barn... Min värld rasade men jag är nog ganska realistisk och tänkte att: jag ska klara det hör och jag tänker inte vara ensam. Så här 1,5 år senare märker jag att jag inte alls hanterat det speciellt bra. Karlarna blev bara föremål för bekräftelse och vinet min vän på kvällarna.
Jag har lyckats sköta mitt jobb men ibland ramlat ner i hål och då skyllt på skilsmässan...

Nåväl, jag kan nu se en ljusning. Jag mår bättre. Har träffat en fin man, har fina ungar och ett fint hus. Mitt jobb är relativt högavlönat och i det finns många fördelar. Men...

Jag kan inte sluta med vinet. Kvällarna är fortfarande så låååånga. Jag vill kunna dricka bara på helger och aldrig ensam men vet inte om det går.

Kanske skulle prova en vit månad. Har försökt förut men efter fyra dagar ger jag upp.

Mina barn vet/ förstår att jag dricker för mycket så även min x- man. Men min nye man vet inte att jag har det jobbigt med alkoholen.

Kram på er!

Tack för ditt stöttande inlägg!?

Såg i din tråd att du har varit nykter 40 (41?) dagar... så bra gjort!!! Jag har som sagt försökt dricka mindre en längre tid utan att lyckas. Tror bl.a för att jag inte ser att det finns tillräckligt många nackdelar med att dricka- känslan med vin i kroppen då alla bekymmer försvinner är ju oslagbar... Men, å andra sidan är jag så sjukt trött på att A styr mig, jag har inte kontrollen längre.. och det bryter som sagt ner mig, speciellt mentalt.

Men, i onsdags gjorde jag en operation och har fått så starka smärtlindrande mediciner att jag är tvungen att vara nykter. Idag börjar min sjunde dag utan A. Jag känner mig deppig och har fruktansvärd huvudvärk. Kan du hjälpa mig med hur det kändes när du slutade dricka? Mådde du dåligt först och sen vände det? När i så fall? Skulle vara så tacksam för lite pepp... livet känns inte så bra just nu..

Du säger att du har ett jobb du trivs med, fem barn och en fin man.., du har så mycket att förlora om drickandet eskalerar. Är det verkligen värt det?

Jag tror (men har inga bra fakta att basera det på..) att man kan återgå till endast socialt drickande om man inte har en långtgående alkoholism. Personligen tänker jag mig en att jag ska följa det jag läst någonstans: en vit månad per år, en vit vecka per månad..

För mig är det viktigaste att jag själv styr A och inte tvärtom, att jag kan välja när jag vill dricka och tvärtom. Under större delen av mitt liv har det fungerat bra, det är bara de senaste åren jag har "misslyckats". Låter lite som att det är likadant för dig?

Vi kanske kan hjälpa varandra under en vit månad?

Kram

PiaFia

Jag vill verkligen kunna dricka alkohol. På helger, semestrar, på AW, men inte ensam.

Alkoholen SKA inte styra mitt liv. Den ska inte finnas i huvudet som en ständig längtan. En öppnad flaska ska inte ropa på mig kl 24. Den ska inte få mig att åka till närmsta storstad kl 19 för att handla trots att jag bestämt mig för en vit kväll och inte handlat på det lokala bolaget. Den ska inte få mig att betala 100kr per glas en söndag nja, ni vet...

Egentligen tror jag att jag fortfarande kan bryta. Men vill jag? Tycker så mkt om effekten...

Bra där med en vit månad per år, en vit vecka per månad..

Jag känner igen det där med längtan efter den behagliga känsla som infinner sig efter några glas vin. Och hur man jagar alkohol på kvällarna... trots att man bestämt sig för att inte dricka. Jag kan gå på restsurang på söndagarna bara för att komma åt vin eller öl (har aldrig mer alkohol hemma än en dags förbrukning)

Jag tror som sagt att man kan begränsa sitt drickande till sociala sammanhang. Jag hoppas verkligen det i alla fall.

Hur går det för dig ikväll? Lyckats avstå?
Jag har snart klarat sju dygn utan A, ont i huvudet och deppig.

Har nu varit nykter i 8 dagar, men det känns mest tomt. Känner mig varken duktig eller sund, bara trött, less och uttråkad...

Bedrövadsambo

Alkohol frigör happyhappy-hormoner i massor. Utan alkohol störtdyker nivån av dessa. Sen tar det ett tag för hjärnan att stabilisera nivåerna till normal nivå. Just därför är alla former av missbruk svåra att bli av med - man står inte ut med nedstämdheten. Håll ut! Det blir bättre.

de flesta skriver att de känner sig så pigga och sunda när de inte dricker men alla gånger jag hållt upp tidigare har jag bara haft tråkigt,varit trött och orkeslös. Denna gången började likadant för mig, men nu, på dag 10 mår jag faktiskt lite bättre. Skillnaden denna gången kanske är detta forumet eller att jag insett att jag "på riktigt" har ett allvarligt problem.

Håll ut! Det kommer bli bättre! Du är grym som redan klarat 8 dagar. Kram!

Jag ska försöka härda ut till dag 10 och se om det vänder. Tack, nu känner jag mig lite gladare! Tänkte annars att jag nog kan dricka liiite vin på tjejmiddagen imorgon, men nu hjälpte ni mig att avstå.
Kram

Vaknar dag 9 och känner mig ännu mer nedstämd... Men, Jojo, får lita på att nästa dag blir bättre.... Har gjort en operation så kan inte heller träna för en endorfinkick.

när jag är lite uttråkad eller känner mig lite nere. Det är ett enkelt sätt att snabbt må lite bättre. Problemet är att det inte är på riktigt, man mår bara bättre för stunden men när ruset är borta mår man ännu sämre än man gjorde innan. Men håll ut, det kommer att vända! Jag har aldrig hört talas om någon som mår sämre i längden av att inte dricka... ? Vi klarar det här!

Dag 9 utan A snart slut och jag mår inte bättre. Skippade vinet på tjejmiddagen, men känner mig inte direkt nöjd. Jojo, vet att det "lycka" alkohol ger inte är verklig, men utan alkohol känner jag ingen lycka överhuvud taget. Tråkigt nog.

.... liv känner dig nedstämd verkar ju vara rätt vanligt. Precis som flera redan skrivit i din tråd så är ju nervgiftet alkohols roll att ge dig lustkänslor en stund eller ett par timmar. Det kommer att bli bättre, jag lovar. Det jag tyckte var sååååå otroligt skönt under den första tiden utan giftet var att man slapp massor med negativa konsekvenser. Så vad är det du slipper när du inte skickar i dig giftet? Kanske kan "hjälpa" dig att se vitsen med att inte dricka.

Min lista, d v s detta slipper jag när jag inte dricker alkohol: dålig mage, dålig sömn, sämre ekonomi, dålig självkänsla, dåliga beslut, plufsighet, röda ögon, slipper känna mig dålig när jag tittar mig i spegeln, dålig självrespekt, slipper lukta illa, slipper oroa mig över vad jag gör med mina organ, slipper allt alkoholplanerande, slipper bekymra mig över framtiden och om jag kommer att bli totalt nerdekad, slipper bli deprimerad, slipper ångest...., jag hade nog kommit på några till om jag suttit en stund till.....

Jag har varit utan skiten i snart 3 månader och jag tror att jag denna gång lycktas för att jag ändrade inställning till alkohol. Tidigare har jag sett det romantiska och bara de fördelar som det gett. Nu är jag mest förbannad på denna drog och detta gift som kostar så otroligt mänskligt lidande.
Tror fler och fler börjar se igenom den romantiska bilden som syns t ex på FB och andra sociala medier, där folk postar bilder på "trevliga" pubkvällar , fester och AW etc. Tycker mest det är tragiskt att man har svårt att umgås utan alkohol. Visst kanske man kommer att märka att en del "vänner" kanske inte var så mkt vänner annat än drickar-kompisar, men då får man väl hitta nya, eller lägga energi på de riktiga vännerna.

Det finns ett verkligt liv bortom dimman och det kortsiktiga ruset, jag lovar. Lycka till!

Bedrövadsambo

Du ska vara nöjd med att du valde bort alkoholen ikväll. Just nu har du en enda daglig målsättning - vara nykter! Ditt humör återhämtar sig så småningom. Hjälp det på traven med att tänka positivt även om det jobbiga. Tankens kraft är stark! Ger du mest utrymme för negativa tankar blir livet generellt dystert.

Snart 10 dagar som nykter- huvudvärk, deppig och dödstrött. Så här skulle det ju inte vara??? Jag skulle ju känna mig pigg, fräsch, glad och nöjd. Suck.