Hej!
Jag misstänker att jag dricker för mycket pga så uttråkad och vinet ger mig kreativitet till att faktiskt göra något annat än att ligga i sängen och kolla på tv.
Jag är periodvis deprimerad och lider av ångest och panikångest.
Har någon något tips på vad man kan göra för att inte hälla upp det där glaset vin som sedan blir 4-5 glas vin?
Jag vill inte att det går för långt utan vill kunna avnjuta vin med mina vänner någon gång ibland, men vill kunna ha kontroll över vinet och inte tvärtom.

Matte 212

Hej, gör något du tycker är roligt, ta en promenad, se på en film, läs här, skapa nya rutiner, bryt de gamla vanorna. Jag försöker lära mej spela gitarr istället för att dricka, att inte gå i gamla spår hjälper mej.

Hej och välkommen! Bra att du börjat skriva din egen tråd. Ja, vad göra istället för att dricka? Odla ny hobby, gå kurs, röra på sig, prova nya saker, eller återuppta saker som du slutat med?
Du skriver att du också är deprimerad och har ångest. En av nervgiftet alkohols alla nackdelar är just dessa när man konsumerat alkohol ett tag. Prova att ta ett uppehåll med alkohol och ut och rör dig i frisk och fräsch höstluft i någon månad så ska du se att det påverkar ditt liv och mående sååå mycket.
Det var några tankar från min, lycka till!

Redhead_

Ja, denna vecka ska bli som en slags nystart för mig. Har börjat träna och hoppas att hålla i det ett tag framöver och det känns toppen.
Alkoholen gör ju absolut inte depressionen och ångesten bättre, men det är inte alkoholen som skapat dem, utan det är något jag levt med sen jag var liten. Men det har blivit en flykt att ta till vinet ibland.
Tack för tipsen och för stödet. Det känns otroligt bra bara att erkänna för någon annan att det blir för mycket.

Redhead_

Ja, nu jäklar.
Ska se till att vinet blir till kvällar man umgås med vänner istället för något jag gör själv på kvällarna. Och nya rutiner är jättebra, har redan påbörjat en ny livsstil. Håller tummarna på att motivationen håller i sig!
Kul att att du lär dig spela gitarr. Musik är en fantastisk terapi tycker jag!