Jag vill dra ned på mitt alkoholintag och har försök i ett par års tid nu, men i och med att jag är beroende, så går motivationen lite upp och ned. Har provat KBT, hyptnos, nykterhet, alkoholforum, men än så länge drattar jag tillbaka hela tiden. Driver flera företag, är inte deprimerad, har ingen ångest, många vänner, fin familj, etc, så jag har egentligen ingen anledning att jag dricker, förutom att har utvecklat ett sug kring alkohol, och att jag vill ha mer alkohol när jag väl tar ett glas.
Såg denna episod av TED (https://www.youtube.com/watch?v=-9gMU_Lzsm4), som berättar om en metod som kallas "The Sinclar Method". Kort och gott handlar det om att blockera endorfinerna som alkoholen utlöser, och på så sätt "reversa" det beroende man har utvecklat. Man fortsätter alltså att dricka som vanligt, men man tar ett piller Naltrexone en timme innan första drinken. Användarberätelser pratar om att man blir mindre och mindre sugen på alkohol. Efter 3-4månder sluter vissa helt. Metoden har tyldigen en success-rate på cirka 70%.
Jag är sugen på att prova denna metod, jag tror mitt alkoholmönster skulle gå att bryta med hjälp med den.
Mina frågor till er 1) är det någon hör inne som har provat denna metod? 2) Naltrexone är receptbellagt som jag förstår det. Någon som har erfarenhet hur man kan få det utskrivet?