Jag är en mamma. Jag har tre barn o dricker alldeles gör mycket. Nästan varje dag blir det något. I kväll har jag druckit en flaska vin tillsammans med mina två yngsta barn... Mår skit och vet inte hur jag ska ta mig ur detta. Skäms något fruktansvärt!!! Jag skriver i morgon om min etanolhistoria och hoppas på att få stöd och hjälp här. Har läst många trådar och känner tillförsikt av det jag läser. Hjälp mig!! Fan också, jag vill inte ha det så här. Jag är 35 år och har alldeles för länge kvar att leva..

Mammy Blue

Ja, återkom i morgon så hjälps vi åt. En resa att göra har vi gemensam, den att sluta vistas i samma kupé som vår älskade flaska som gör oss så illa. Mycket att läsa här, läser själv så ögonen står still i huvudet av trötthet, men det gör nytta, man hittar lite guldkorn här, lite visdomsord där...

Anli

Bra att du hittade hit, fantastiska människor finns här och så mkt tips och stöd att få.
Förstår hur du känner! Vi får hjälpas åt!

Kram Anli

Morla

..för alla svar. Jag blir så glad!
Ja, jag är en mamma som helt klart har fått problem med alkoholen. Jag är högt utbildad, har ett bra jobb, stort fint hus och sambo. Jag har det ordnat på de flesta vis. Jag tror det började för ca 7 år sedan när jag separerade från mitt första barns pappa. Jag åt antideprissiv medicin och var totalt under isen. Så fick jag den briljanta idén att ta en öl på kvällarna för att lugna ner mig. Oj, vad skönt det var!Jaja, då var det inga problem. Jag hade inte druckit särskilt mycket eller ofta tidigare. Så kom mitt andra barn med nuvarnande sambo. När jag var hemma med henne började jag dricka vin när jag lagade mat. För att lugna ner mig tror jag. Barnen var tokjobbiga och jag tog till min älskade BiB. Fick då och då funderande kommentarer från min sambo, men jag viftade bort det. Vadå? I spanien dricker de ju vin hela dagarna, eller hur?? Nu har tredje barnet kommit och nu efter ett halvt år efter förlossningen dricker jag varje dag. Har gömt BiB i garderoben, går och dricker ur likörflaskor. Det börjar gå åt skogen. Ja, detta var en början i alla fall. Måste sluta annars tar jag livet av mig till slut. Tack igen för era kommentarer, de värmer. Kram!!

Mammy Blue

... har hittills varit att vara fullständigt öppen med att jag har problem. Som någon skrivit - man är ju som om man vore allergisk mot alkohol, man kan inte dricka för man blir sjuk, och jag ser inget konstigt i det. Men den vägen har vuxit fram, passar mej, var och en får hitta sin egen väg.
Ditt uttryck - jag måste sluta annars tar jag livet av mej - känner jag igen. Precis den tanken var det som drev mej hit, och jag har tackat min lyckliga stjärna för det öde som drev Alkoholhjälpen rakt i armarna på mej.

Vi får kämpa på ihop!

Kramar/Mammy Blue

Anli

Vad jag känner igen mig (tyvärr). Började min tråd ungefär som du, gömma, smussla, trots att jag har det så bra på ytan egentligen (men det spelar ingen roll, är man alkoholist så är man!). Återigen, folk här inne är så fantastiskt underbara och stöttande. Och det är fantastiskt skönt att veta att man inte är ensam om att man känner som man gör. Jag håller på att samla kraft för att lägga av mer eller mindre helt. Har haft uppehåll men fallit tillbaks. Vill klara av att dricka socialt, men tror inte jag klarar det tyvärr. En kväll gör att jag ramlar tillbaks, börjar köpa flaskor för att ha "ifall att" :(

Småbarnsåren är tuffa (mina är strax under 10 så nu är det andra saker på tapeten, men sova får jag :)) men grejen är ju i ärlighetens namn att det blir ännu jobbigare när man druckit. Efter första glaset känns kanske allt lite lättare, men sen blir det bara tyngre och jobbigare när man blir seg och trög.

Kram och låt oss kämpa!

Morla

Jag tänker sluta dricka 1/1-13. Jag tänker ta en dag i taget, det är första gången jag tänker såhär.. Hoppas att jag klarar det. Jag tror att jag dricker på grund av att jag känner mig ensam. Min sambo skulle komma hem med sonen kl 18 för att äta middag. Än har de inte kommit o jag har ätit middag själv o släckt stearinljusen. Jag ringer inte ens längre för att fråga när han kommer, har väl blivit van.. Däremot är det inte han som handlar vin o häller det i min kropp. Jag ska sluta med det för mina barns o min egen skull. Kanske kommer jag inte att stå ut med honom nykter?Jag vet inte.. Tack för att ni finns o jag känner en otrolig värme av era kommentarer.

vill.sluta

Läs vad jag skrev i "proffset gör debut"
Där utmanar jag alla som vill att köra ett nyktert
2013
Det är bara att du hänger på!
Det är en guppig väg, kan hända att man faller ur sadeln.
Häng på vetja!
Anli, du och kanske proffset?
Vi blir ett schysst gäng.
Sedan har vi the old ones, där vissa vill ta återfall.
Vilket bevisligen inte är så bra, men men..........

Men jag lovar dig, jag släpper inte taget.
Morla nu kör vi, armkroka mig så drar vi!
Kramar/A

Morla

Vad bra läsning det var på proffsets tråd! Vill.sluta, jag hänger på! Jag är riktigt motiverad, men jag börjar på nyårsdagen. Har haft ett samtal med min sambo o han ska vara vit med mig. Jag har däremot inte sagt hur länge.. Men jag tänker att jag måste ta en dag i taget. Det blir svårt att tänka ett helt år. Men absolut, jag ska anta utmaningen! Vi hjälps åt!

Morla

Har pratat med två vänner o min syster om att jag är orolig för mig själv angående alkoholen. En säger: "äh, du har sådan karaktär att du slutar om du märker att det barkar iväg." min syster skrattar o säger att hon också är alkoholist o att det inte är någon mening att racka ner på sig själv för det. En tredje säger att, det är väl bara att sluta då! Men jag kan ju inte bara sluta. Det har jag ju funderat på i flera månader! Men nu jävlar ska jag göra det!! Efter några veckor kanske jag kan berätta mer öppet om att jag har problem, känns som att jag skäms för mycket nu för att kunna berätta. Äsch, jag bara svamlar! Funderar bara på vilken fin fasad jag måste visa upp då ingen tar mig riktigt på allvar när jag säger att jag har problem. Här ska jag iaf vara helt ärlig. Känns skönt!

Mammy Blue

Det är det som gör att man faktiskt skriver ner det man tänker, inget tillrättalagt, utan ur hjärtat. Glad att du pratat med några om dina problem, det är svårt att vara ensam med dessa problem eftersom den lille jäveln på axeln är den ende man har att prata med om vinet annars, och hans åsikt vet vi ju...

Gott nytt nyktert år då, Morla!

vill.sluta

Det är bra gör sin egen skull att bara skriva av sig.
Skriv och läs läs läs, man vaccinerar sig själv när man läser och skriver.
Det är bra, fortsätt så!
/A

Morla

att säga ifrån mer. Som det varit nu har jag druckit vin i stället. Då blir ju allt SÅ bra. Det finns liksom inga problem:) tyvärr dyker de ju upp igen ca kl 2 på natten när ångesten sätter in. Min fine sambo har alltid svårt att passa tider o jag har ju inte kunnat ändra på det under våra år tillsammans. Kanske får jag lära mig att acceptera vissa saker? I stället för att supa!! Eller ta lite fler strider? I stället för att alkoholisera hela vår familj på grund av mig. Jag tänker på detta hela tiden, skäms o ändå känner jag nu hopp för första gången på länge. Jag har äntligen bestämt mig för ett datum o ska "terrorisera" detta forum med min nykterhet:) tack för stödet!

Morla

Fixar du en ny gemensam tråd för oss som ska armkroka igenom 2013? Jag har inte riktigt koll på vilka som ska fajtas mot alkoholen nästa år. Inspirerande att vara flera!

Mammy Blue

Min sambo kommer aldrig hem när han sagt, prioriterar fel saker om vi ska iväg någon stans, kort sagt - han kommer att komma för sent till sin egen begravning. Obotlig tidsoptimist är han, men jag har bestämt mej för att inte reta mej mer på det. Har insett att han är just obotlig.

Nu behöver jag lugn och ro i sinnet för att göra upp med mitt alkoholberoende. First things first. Nedräkning! ;-)

Maria42

Att det är bra att ha satt ett datum som ni gjort. Att mentalt förbereda sig istället för att bestämma sig hux flux efter en jättefylla när ångesten river i kroppen, det brukar inte hålla då eftersom det inte varit genomtänkt.
Jag tror på er, precis så här gjorde jag förra året och det har ju blivit ett bra år.
Kram!

vill.sluta

"Nu får det faaaan vara slut!!!!!"
Där försöker jag få med ett gäng
Jag fyller på med namnen eftersom ..........
Du sitter på listan nu.

Snart brinner kanonen av!!!
/A

Morla

Igår började jag dricka kl 14. Vinglasen avlöste varandra o det slutade med att jag kräktes ungefär vid midnatt. Ångest, huvudvärk, röda ögon och en massa funderingar. Jag har bestämt tidigare att jag ska sluta dricka 1/1 och vad händer när jag verkligen bestämt mig? Jo, jag dricker värre än någonsin!! Knäppt var ordet! I alla fall har det fört ngt gott med sig. Jag slutar dricka idag i stället! Tjohooo, nu är det dags! Ser idag som dag 1 i mitt nya nyktra liv:)