Hej,
Jag är ny på forumet och jag har problem med spriten/festerna. Dricker knappt 2 flaskor vin i veckan, ingen starksprit.
När det är fest blir jag alltid bland de fullaste och säger en massa dumma saker som jag ångrar. Fylleångesten är jobbig och min fru undrar varför jag alltid behöver bli så full. Sedan sköter jag mig en längre tid tills det är en stor fest och då slutar det oftast som vanligt, speciellt om min fru inte är med. Då är det fritt fram.
Förstår inte varför jag blir så full men jag har ofta väldigt roligt till spriten tar över. Är fortfarande osäker på om jag kommer att klara av att sluta dricka men jag ska göra ett allvarligt försök, redan i denna mening så tvivlar jag. Åker på golfresor med kompisarna och då kommer det bli svårt att säga nej och jag vill verkligen inte missa resorna.
Till mina närmaste vänner (som jag känt i hela mitt liv) har jag sagt att jag ska sluta dricka men eftersom de har ungefär samma dryckesvanor så är de inte ett kanonstöd.
Hur löser ni andra det.

Det hjälper att läsa på forumet och jag hoppas på stöd, för det kommer jag att behöva. Jag lever fortfarande i förnekelse, jag är inte alkoholist.
Min fru vet inte om att jag ska göra ett ordentligt försök.

m-m

Att erkänna för sig själv och skriva här är ett bra och viktigt första steg!

Jag är absolut ingen expert på hur du ska gå tillväga för att klara att hålla dig nykter men ett par saker tänker jag bär jag läser din text:
1. Berätta för din fru, om du tänker göra allvar av ditt försök. Att inte berätta för henne är ju att hålla en dörr öppen för att kunna dricka - tänker jag. Är du däremot inte beredd på att göra ett försök ska du nog inte säga något. Inget är ju så fördärvligt för en relation som brutna löften.
2. Dina kompisar. Själv har jag under mina nyktra veckor varit iväg med kompisar på ett par tillställningar där det druckits, i ena fallet mycket. Tyckte det var jobbigt före, men gick bra där, hade inget sug då. Jag tror att din nykterhet kan ge ringar på vattnet. Det kanske är fler än du som har funderingar hemma i kammaren?

Oavsett behöver du fundera på vad du vill och hur du når dit. Säger som många andra, läs här och begrunda, du kommer att hitta många kloka tankar och erfarenheter :-)

Lycka till!