Hej! Har precis hittat hit efter klassiskt dagen-efter-googlande...
Har det senaste året ungefär börjat få problem med minnesluckor, minns oftast det mesta men någon timme här eller någon timme där försvinner gärna eller så minns jag bara fragment av kvällen och börjar nu få problem med att minnas vad som faktiskt hänt och vad som jag drömt under natten eller inbillat mig dagen efter. Är absolut inte beroende, kan gå längre perioder utan alkohol men så fort jag börjar dricka så kan jag inte sluta, har ingen spärr som får mig att spy eller däcka, utan jag kan fortsätta dricka och kommer göra det så länge alkoholen serveras. Det börjar bli extremt obehagligt då jag inte har koll på vad jag gör längre; går hem med killar jag inte känner, vaknar upp på märkliga ställen och lämnar både jacka och väska i garderoben på klubben. Inser att jag måste göra någonting men vet inte vad, hur jag än försöker bestämma mig innan en utekväll att jag ska bara dricka si eller så mycket så slutar det alltid med att jag blir karatefull och minns ingenting.
Tar tacksamt emot alla tips eller historier från folk som känner igen sig!!

m-m

Känner både igen mig och inte. Jag kan också ha haft svårt att sortera vad som hänt en kväll när jag druckit, men aldrig haft blackouts så jag hamnat på fel plats eller liknande. Reagerar på att du skriver att "du absolut inte är beroende" eftersom du kan hålla dig ifrån alkohol under en tid, men om du inte har något beroende - vad är det då som gör att du överhuvudtaget dricker när du försätter dig i de situationerna? Bara en tanke och undran...

Läs runt i trådarna som finns här, min känsla är att de flesta problem och sätt att handskas med alkohol finns beskrivna...
/m

MisssP

Hej m-m!

Känner inget fysiskt behov av att dricka egentligen, och kan utan problem ta kanske bara en eller två öl, men när jag väl dricker ordentligt (i samband med fest/sociala sammanhang) så kan jag liksom inte sluta dricka när jag väl är full, jag har ingen spärr och känner inte av när jag faktiskt har fått nog. Bestämmer jag mig för att vara nykter när jag går ut så funkar det helt ok, även om jag bestämmer att jag kanske ska ta max två öl men när jag väl ska ha en "riktig" utekväll så slutar det alltid med att jag dricker alldeles för stora mängder. Antingen så måste jag hålla mig nykter/knappt salongsberusad eller så blir jag alldeles för full.

Har betat igenom en hel del trådar än så länge och du har givetvis rätt, finns svar på det mesta här!

WT

Är också ny här!
Och jag kan säga att jag känner igen med MYCKET i det du skriver, dock har jag aldrig följt med okända människor hem och gjort "något" med dessa. Kan bero på att jag i största delen av mitt 33 åriga liv varit i förhållanden. Även jag får minnesluckor och det har pågått under en längre tid, inte alltid dock, det är när det är starkare saker som groggar osv, eller för all del vin förekommer.
Jag har en tendens att dricka detta som öl, "vanlig" starköl då, dvs ganska snabbt och ja, det går som det går.

Något som jag den senaste tiden har tagit till mig är 3,5 % öl, det är billigt och man kan dricka mycket! Kan dock ha hänt att det har förekommit mindre luckor då med, som tex när man lade sig osv. Men det går snabbt att hälla i sig ett 6 pack så då blir det ett till oftast.
Som sagt, jag HÄLLER i mig och gärna på fastande mage, då "funkar" det bäst....suck. Sen har man ett Ica 20 meter från dörren...inte bra.
Undrar om min tolerans blivit lägre`då jag kan bli så lullig på folköl..wellwell.

Idag är det som jag skrivit på några andra trådar dag 10 som helnykter, och det är mycket för mig, den senaste tiden har varit minst sagt luddig och i alkoholens tecken.

Skriv gärna mer, och LÄS andra trådar, det ger otroligt mycket!
Allt gott!

Elvira69

Också ny medlem!
Har funderat i flera år på mitt riskbeteende, inser nu att jag måste göra nåt innan det går FÖR mkt utför.
Jag dricker 2-4 dagar/ v. Om/när jag dricker på vardagar blir det ca 3-4 glas vin, på helgerna kan det bli närmare 2 flaskor vin!
Idag anmälde jag mig till en kbt-behandling för att förändra/minska mitt intag.

Jag känner inte riktigt igen mig i det du skriver men på en punkt är vi lika o det är att jag inte heller slutar. Efter 5-6 glas vin är man ju ganska berusad o borde nöja sig, men inte jag inte. Både i fredags o lördags ( o så är det ofta på helger) drack jag ytterligare ett par glas...

MisssP

Är ingen som i nyktert tillstånd ens skulle överväga att gå hem med någon okänd, men vid en viss punkt går jag på autopilot och får dagen efter höra att jag sagt och gjort saker som är helt utanför min natur och som jag inte ens kan föreställa mig säga/göra som nykter vilket är vad som börjar skrämma mig.

Har inte tidigare haft sådanahär problem utan de har börjat komma de senaste året.

Tar ofta pauser från alkoholen (nu senast 8 veckor för att i helgen festa och inte minnas någonting mellan 01-04), och tänker varje gång att den här gången ska jag bara dricka tills jag är lagom full och sen sluta men det funkar ju aldrig; någon bjuder alltid på shots och så går det som det går. Dricker också starkare groggar/drinkar som om det vore öl och tar gärna shots i samband med drinkar för att jag "inte känner något", vilket jag alltid får äta upp när det väl slår till 20 minuter senare och allt blir svart.

Har läst massor av andra trådar och tror att det bästa kanske ändå är att sluta dricka helt, även om jag inte dricker för ofta eller känner ett behov av det när jag är nykter så blir jag ju som en missbrukare när jag befinner mig i det och kanske är det bättre att lägga ner innan det går för långt... Hade aldrig de här problemen som tonåring när jag festade betydligt mer och kan sakna sättet jag kunde festa på förr men alkohol ska ju vara roligt och inte något ångestfyllt (som det alltid blir, speciellt för en med OCD- och ångesttendenser).