Hej!
Som många andra har jag läst och funnit styrka här. Nu tänkte jag börja skriva också..
Det är svårt, jag skäms. Jag skulle gärna ha ett glas vin vid min sida när jag tar detta steg, jag brukar formulera mig bättre då inbillar jag mig.
Hursomhelst, jag är en mamma till tre små barn och lever lyckligt tillsammans med barnens pappa. Studerar på universitet.
Jag dricker vin. För ofta och för mycket.
Det börjar med en folköl på eftermiddagen när jag hämtat barnen från dagis. Sedan när pappan kommer hem är det "min" tid i köket då jag lagar mat och då brukar jag unna mig 1,2,3,4, 5 glas vin under tiden. Ibland ger jag barnen snacks för att få extra tid i köket (att dricka) så de håller sig mätta och lugna. Ibland vill min man vila innan maten är klar och jag är bara glad om han lägger sig en stund så jag kan ta några glas utan att han är där och kikar. Ofta frågar jag honom om han inte vill vila lite. Jag stöter bort de personer jag älskar mest för att hinna dricka mer innan vi sätter oss till bords.
Jag dricker aldrig innan klockan fyra på eftermiddagen. Barnen ska vara hämtade från dagis och vi ska ha kommit hem och inte behöva gå ut mer.
Efter klockan fyra börjar det som sagt med en folköl (i kaffekopp) och sedan blir det vin (innan klockan sex i kaffekopp) när jag lagar mat. Sedan mer vin när jag städar upp, framför tvn..Det känns som att jag orkar och finner mening i det mesta pga av vinet hur hemskt det än kan låta. Jag orkar och vill laga intressanta rätter om jag har vinet vid min sida, jag vill städa, jag lever mig in i en film, jag är världens mest pedagogiska morsa..
Det värsta är ångesten klockan tre på natten när jag vaknar törstig och går upp och dricker ett glas fanta för att sedan lägga mig igen men inte kan för huvudet redan värker så. När jag senare tvingas gå upp värker det så pass att jag ställer in saker för att sova av bakfyllan.
Jag vill inte sluta dricka helt men jag vill dra ner och hoppas att någon här vill ge mig stöd. Jag kommer inte köpa något vin i veckorna och folkölet ska få stå kvar åt mannen. Jag vill börja med veckorna. Igår och idag har jag inte druckit något och jag finner det mesta ganska tråkigt (speciellt att laga mat) men det ska gå. Något som är härligt är att jag älskar att vakna och uppleva morgonen med barnen, det var längesedan.
Jag hoppas nån vill skriva till mig.
Tack för att ni finns,ni har hjälpt mig mycket redan bara genom att skriva till andra..

Nossan

Din berättelse låter så väldigt lik min egen. Värsta tiden absolut 17-19 vid matlagningen. Även jag drack ur kaffekopp...jag hoppas att du ska finna styrka i att läsa och skriva här. Ett tips från mig är att hitta en annan dryck som du gillar och försöka dricka den istället. Jag gillar tex sura drycker med lime och citron. Sen handlar det nog mycket om att hitta små saker i vardagen som gör det värt att fortsätta kämpa, tex att inte lukta vin när man nattar/sluddra mitt i sagan. Och att sova gott...

Ett steg i taget. Håller gärna hand.

kram
Nossan

Minz

Jag känner igen delar av din berättelse. Just att hitta på orsaker, så att man får vara i fred, för att hinna ta en slurk eller två. När det känns som tyngst, så får jag tänka på alla fördelar med att vara nykter. Nackdelen är väl att jag inte orkar vara en powermama, som lagar mat, donar, fejar hela tiden. Det är litet punktering i den här mamman just nu. Men jag tror och hoppas att jag är mer närvarande. Sen är det förvisso tråkigt just nu, men jag är säker på att det vänder, för jag har varit där förr. När kroppen är hel och sinnet klart. Då har jag kunnat känna en glädje över livet, naturen, hopp om världen.
Kämpa på! Kram/
Minz

Stigsdotter

Av döma av titeln på din tråd anar jag att du läst boken med den titeln? Har för mig det är Moa Herngren som skrivit den. Ögonöppnare för mamman som tror hon är så himla effektiv och duktig när hon styrkt sig med ett glas vin...

Din berättelse är min berättelse - så där höll jag också på. Man tror att barnen inte märker men det är klart att de gör det! De känner ett obehag men vet inte varför!

Hoppas du hittar vänner här som kan stötta dig, ta en dag i taget. Du är värd att slippa vinet! Själv hängde jag här på forumet väldigt mycket för en tid sedan och fann mycket styrka och stöttning här. Om nio dagar har jag inte druckit en droppe alkohol på ett år. Och - det här trodde jag verkligen aldrig att jag skulle säga - jag saknar det inte!! Kram o lycka till.

hoppas du får en hel del hjälp bara genom att läsa omkring här. Blir såg glad att Stigsdotter hör av sig och kan berätta att hon snart har ett år utan alkohol, magnifikt! I morgon stegar jag iväg till vårdcentralen och tar min lilla sup igen och då kan jag räkna ihop två veckor nykter, man måste ju alltid börja någonstans:-) Mår ju så himla bra för det mesta när jag är nykter, hur svårt ska det vara att fatta.
Fenix

konstnären

Ja, det är inte dumt med en liten sup att ta på vårdcentralen. Jag tycker du verkar
så stark. Två veckor är stort. Grattis. Själv hoppas jag fira 5 månader den 10 februari.
Då ska jag unna mig något smaskigt eller något nytt i garderoben. Nu har alla hjärnspöken
försvunnit och tror och hoppas att jag aldrig mera ska återgå till det gamla. Numera spelar
jag upp filmen om mig själv när det var som värst. Det gör mig ännu mer övertygad om att
det inte blir några fler försök från min sida.
Vinter här och mycket snö. Ja, du det har jag frågat mig själv många ggr. hursvårt ska det
vara att fatta. Men nu ligger jag på rygg inför min stora fiende A,
Ha en skön lördag
Konstnären

Tobey

Och välkommen hit, även jag är ny medlem här men har varit här och läst andras trådar till och från i ca ett år.
Något jag kan rekommendera som jag ser att andra rekommenderat är att dricka någonting annat du gillar. I mitt fall tycker jag att kaffe lindrar alkoholsuget, sedan har jag faktiskt upptäckt två alkoholfria öl som smakar riktigt bra. Vet inte riktigt hur det är med alkoholfritt vin.
Sedan vill jag säga bra jobbat till dig att du tog dig mod att registrera dig här. Du klarar dig utan vin, kan jag så kan du :)

/Tobey

zmirre

Vad himla duktig du är!
Hur går det nu?
Hoppas du fixar det!!!

Snäcka

Tack alla! Jag borde svarat men var snabbt tillbaka på ruta ett igen och kände mig misslyckad. Nu gör jag ett nytt försök. Idag är dag 4 utan alkohol och idag är svårast hittills att tänka kvällen utan ett glas vin. Att läsa på forumet hjälper. Dagarna är inga problem förutom att jag fightas med tankarna. Det är den tidiga kvällen som är svår. Snart ska jag till en plats nära bolaget och det kommer bli kämpigt att inte gå in.

m-m

Ja, det är nog lätt att halka tillbaka till ruta ett. Har själv gjort det fler ggr än jag kan räkna till. Bra att du vet vilken/vilka tider och tillfällen som är svårast, jag hade också sen em/tidig kväll som de svåraste stunderna. Försök boka in något, eller ändra rutiner för att förekomma suget. Hoppas du tog dig förbi systemet "oskadd", och att kvällen gått bra.
/m

Snäcka

Jag klarade inte att stå emot. Jag köpte en flaska och resten av dagen gick åt att i huvudet planera för när jag skulle ta första glaset. Så fort maken och barnen åkte bort på aktivitet tömde jag upp. Det var så konstigt för jag kände nästan direkt att det inte gav någonting, att jag inte ville och håller på av vana. Jag tog inget andra glas och är så glad över det idag. Igår kände jag mig ledsen, inte för att jag inte tog mer utan för att jag ens tog något. Jag hade ju bestämt att inte dricka i veckorna men gör så ändå? Ångesten jag kände blev bättre av att läsa här. Det är så mycket jag känner igen.
Ångest blandas med känslor av lycka och klarhet. Jag känner mig så klar i huvudet och ser saker på ett annat sätt när jag inte dricker. Mycket gamla känslor kommer fram. Det känns som jag är redo att ta tag i saker nu. Är trött på att skjuta fram. Jag vill hitta tillbaka till den person jag en gång var.
Svamligt inlägg kanske men det är skönt att skriva av sig.
Idag ska jag vara nykter!

Pellepennan

och för övrigt alla andra som de sista dagarna hittat tillbaka, bra gjort att komma igen.
Lycka till ny i nystarten, och en massa kraft till er!

//PP