min man är beroende av alkohol sen över 12 år. men dom senaste 5 åren har blivit katastrof.det räcker at han dricker en av dom starkaste burkölen för att han ska bli märkbart berusad.Jag ordnade en tid för honom på vårdcentralen för ett halvår sen. läkaren tog prover där man också kunde se att han har ett kraftigt missbruk bakom sig. men sen fick vi ej mera hjälp så nu fortsätter min man att dricka. Att få honom till läkare igen går ej ,jag ordnade ett nytt besök men han vägrade gå dit. ATT FÅ HONOM TILL EN ALKOHOLLÄKARE GÅR EJ , HAN SÄGER HAN HAR EJ PROBLEM. att få honom till ett självhjälpsprogram går ej heller.våra 2 barn har superkoll (dom är vuxna) ena barnet läser till psykolog och hjälper oss med en massa tips.
men jag känner att detta är så hopplöst när min man ej själv inser att han måste få hjälp. jag vill ej att han ska dö i detta. till saken hör också att han bara har en njure. och han är sjuklikt mager ,han har alltid varit mager men nu är det mer.Jag sover dåligt på nätterna för jag går och grubblar hur vi ska få honom till behandling. Vad ska jag göra?

Minz

Skulle in på en annan tråd, vet inte hur jag hamnade här. Jag har inga råd tyvärr. Hur fungerar det med tvångsomhändertagning? När jag var inlagd för min ätstörning hamnade vissa där på LPV (har jag för mig att det hette). Om det är fara för hans liv, kräv omhändertagande. Det är svårt och man får nog stå på sig idag. Då din make verkar ha andra medicinska bekymmer, så kanske det går lättare. En i min grupp fick de lura till behandlingen. Hoppas du hittar hjälp på ditt akuta problem! Ta hand om dig!