Efter två vita månader provade jag att dricka lite (med mina mått mätt) vin igår till maten. Hade mått pyton hela dan pga andra saker än alkohol och tänkte "lätta lite på trycket. Blev hel fel, fick värsta ångesten och oron nästan med en gång - brottas med det nu i skrivande stund efter nästan ett dygn. Varför en sådan reaktion? Är det nån som vet? Jag är ju van vid att dricka mångdubbelt.

För två månader sen sökte jag hjälp för min "situation" i sin helhet - dvs alkoholen som en del av en större problematik med skilsmässa, periodvis deppighet, personlig historia osv. Det har känts lovande och gör det fortfarande. Läkaren/terapeuten talar dock mkt om att man måste "vilja". Men jag VILL inte sluta dricka helt, jag VILL återfå den måtta och glädje jag trots allt för det mesta haft. Och jag vill framför allt inte må skit, som nu.

Bakgrunden är att jag under hela mitt vuxna liv omväxlande druckit mycket, ganska mycket och "normalt". På senare tid, de senaste 3-4 åren, mest de förstnämnda. Så att det är dags för ett längre uppehåll är tveklöst.

Whiskyn i synnerhet har blivit en organisk del av mig, mitt liv, min "identitet". För det mesta har jag funkat bra med jobb och relationer, jobbet har jag kvar liksom kontakten med de vuxna ungarna, men hustrun är det slut med. Lever nu ensam med en flock husdjur. Jag funkar bra som nykter för det mesta men det är såååå trååååkigt och även fyllt av ångest och oro periodvis. Men framför allt: som flera skrivit i forumet - det är endast med sprit i kroppen jag känner att jag verkligen kan/vill leva!

Tips någon? (förutom det där med "aldrig mer.." det har jag redan hört)

N.

m-m

Ja, du Novis, några bra nya tips har inte jag.
När jag fattade mitt beslut om att ändra mina alkoholvanor så bestämde jag inte "aldrig mer". Det har jag fortfarande inte bestämt (har hållit uppe i 7 månader snart). Däremot vet jag nu att alla mina problem som dyker upp och som finns sedan tidigare inte kan lösas, eller ens kännas enklare med hjälp av alkohol. Jag kan bara se att om jag skulle dricka något så vet jag att den ångesten du beskriver skulle följa med alkoholen in i kroppen, och det är inget som jag vill.
Krasst sett så har man ju två saker att välja på - antingen dricka alkohol, och ta risken att det tar ett tag att bryta vanan och att få ångest av den på köpet, eller att låta bli alkoholen under en tid, tidsbegreppet om hur länge är ju rätt så ointressant egentligen, du vet ju inget om vad som händer flera år framåt i tiden,med vare sig alkohol eller annat. Fördelen med att fatta ett beslut som sträcker sig "tills vidare" är ju att du slipper förhandla med dig själv om hur och när och var du får dricka. Ångesten och oron som du har även som nykter blir ju i vilket fall inte bättre av att du fyller på med alkohol... Låter kanske som ett hårt svar, men det är så jag tänker...

Hoppas att din kväll blir bra, trots allt :)
/m

novis

Hej m-m och andra,

tack för din kommentar - jag tycker inte att ditt svar är särskilt hårt, i alla fall inte i relation till den svåra situation man (=jag) hamnat i. I den mån jag inte redan gjort det ska jag nog också försöka tänka "tills vidare" ett tag. Det där "aldrig mer" känns för mig inte bara onödigt hårt utan också ganska dumt, just för som du skriver, man vet ju verkligen inte vad som händer. Eller som nån lustigkurre sagt: inget är så svårt att sia om som framtiden.

Jo tack, hade en relativt trevlig kväll igår på fin-fin restaurang, med loka till maten. Blev bara så ofattbart dålig, psykiskt eller fysiskt går liksom inte att avgöra, på de där ynka vinglasen jag drack i fredags och det satt i hela dan och kvällen igår. Undrar angående det, är det en vanlig reaktion efter månadslångt uppehåll? Jag brukar annars i princip alltid må prima efter de första glasen (det är ju därför man dricker dom...) och inte alls bli bakis av så lite. Reagerar kroppen med nåt slags varningssignal?