Hej! Jag är fd Alkohol och Drogmissbrukare. Jag var utan alkohol och droger i 2 ½ år men sen så träffade jag en äldre man som var/är alkoholist. I ca 7-8 månader så drack jag alkohol i princip varje dag och brukade 3 gånger narkotikaklassade droger och varannan vecka några så att säga "Lyckopiller". Allt gick åt skogen så jag lämnade honom tillslut pga vissa skäl. Nu så är det ungefär 4 månader sen jag lämnade honom. Jag har försökt tagit avstånd ifrån alkoholen och drogerna men det starka suget finns kvar! Har inte tagit droger sen jag lämnade honom men det är nu som alkoholen är värst! Om jag har avstått ifrån alkoholen ca 1 vecka och ibl bara några dagar så slår suget igång och då måste jag dricka! Vid dessa tillfällen så super jag till rejält,blir vrålfull,depp och får ångerkänslor. Men min största önskan är att bli av med alkoholen helt och hållet men det är bara vid dom tillfällena som jag verkligen kan slappna av,stressa ner,få bort mina tankar om det förflutna osv,men sen så ångrar jag mig och tänker att det inte är värt det, men jag gör det igen! Mitt umgänge: Alla brukar alkohol. Mina 2 bästa kompisar dricker mindre än mig men dom dricker mkt endå så jag får inte stödet av dom. Ingen stöttar mig! Så drf vill jag få hjälp härifrån. Vad ska jag göra? Vad kan jag göra för att slappna av,stressa ner och få bort tankarna utan att använda alkohol och droger? HJÄLP MIG!

Pellepennan

Välkommen hit!

Svårt att ge dig några råd men du har hittat hit och du vill förändra, det är bra så.
Du har ju gedigen "erfarenhet" och jag är relativt säker att du mådde ganska bra under
de 2 1/2 år du var drogfri? Om så är fallet, vet du att det är dit du vill tillbaka, och det går!
Det verkar ju som att du kan hålla upp några dagar/en vecka utan att drabbas av allvarliga komplikationer
och det är ju bra. Om du är orolig så ta annars hjälp av sjukvården. Börja med att vara nykter, dag för dag,
till varje pris. Det andra kan du ta tag i, få hjälp med när du tagit beslutet på att vara nykter. Kanske samtal
eller något annat som hjälper. Ta tag i detta nu när motivationen finns. Livet finns där runt hörnet. Ut och
återerövra det.

Lycka till!

//PP

jagorkarinte

Skillnaden är att under tiden jag var fri från allt så bodde jag på en institution och var tungt medicineras.jag har försökt o få hjälp från vårdcentralen men dom tycker inte att mitt fall är tillräckligt akut än.dom på vuxenpsykiatrin erbjuder mig endast mediciner vilket inte hjälper fullt ut.min familj har aldrig stöttat mig.jag vill ha hjälp,någon som stöttar mig,som jag kan träffa/ringa när suget drar igång,någon som gör detta med mig.jag vill kunna gå vidare i mitt liv.ett nytt och bättre kapitel.

konstnären

Jag tog i början hjälp av en alkoholterapeft, och det var början till hjälp.
Gick där tre ggr. i veckan och det kändes bra. Tyvärr föll jag tillbaka med dunder och brak.
Efter det började jag skriva och få hjälp och stöttning här inne. Fantastiskt stöd. Nu har det
gått drygt 8 månader och jag är nykter. Man läser mellan raderna att du vill detta. Kanske finn
annan hjälp som passar dig. En dag i taget är bra.
Lycka till dig
Konstnären

Pellepennan

Tror att du får göra ett försök igen. Om du till för ett år sedan bodde på institution och blev "tungt medicinerad" som du beskriver, vore det väl själva h----e om dom inte kan förstå att hjälpa dig när du frivilligt kommer och ber om det! Var du ska vända dig i ditt fall vet jag faktiskt inte. Borde kanske rimligtvis vara inom psykiatrin?

Något annat som jag tror vore en bra ide är att gå till AA/NA. Där är ju alla välkomna, både om man vill sluta dricka och sluta med droger.
Där kan du i alla fall vara helt säker på (vad jag förstått) att någon kommer att hjälpa dig med det personliga stöd du efterlyser. Ring till deras jourtelefon. Jag tror att det skulle vara en jättebra början. Då är du i alla fall inte själv, och fortsätt hänga här inne!

Ta hjälp och ta all på en gång. Sedan kan du ju välja utefter vad som passar dig bäst. (ungefär så skrev Berra igår).

Idag kommer jag inte att dricka en endaste droppe det lovar jag, häng med på det konceptet ;-)

//PP