Hej alla jag är ny här!

Nu är det dags att testa hur många dagar jag klarar av att vara nykter. Jag kommer inte lova någonting utan bara testa hur länge jag klarar av det och om jag upplever några fördelar. Jag hade en karatefylla i lördags som blev som en väckarklocka för mig. Drog i mig en och en halv flaska whisky för att jag helt enkelt inte kunde sluta. För övrigt sköter jag mitt jobb och har inga direkta relationsproblem. Jag dricker för kickens skull, som en upplevelse utöver det vanliga. Får jag inte denna kick blir jag oftast understimulerad. Jag upplever att jag dricker för att det är kul. Det är sällan jag är ledsen som person. Just nu är jag mest rädd för mig själv. Tänk om jag dricker så jag hamnar i koma eller nåt..?

FylleFia

Ja du Karin. Eftersom ingen annan förmodligen vågar så får jag ta det. Ditt svar till traxxy syns mig ohjälpande och en smula spydigt av en kvinna som arbetar med alkoholproblem. Kanske var det ett stort steg av traxxy att posta sina tankar och kanske lite jobbigt att mötas av "lycka till, låt mig veta hur det går".

traxxy...välkommen hit. Här finns många fina människor och att skriva om skiten kan faktiskt underlätta.

Fia

traxxy

Thats it! Drygt två veckor och suget är tillbaka. Jag vet att jag får ångest om jag dricker nu och ändå ursäktar jag mig med att en 6-pack 3,5:or är så oskyldiga, att det är spriten som jag ska hålla mig undan för. Jag vet att jag kommer ångra mig - FAN FAN FAN - och ändå vill jag ha ruset för stunden! Det är skönt väder ute och planerar en längre vandring med hunden med glasstopp någonstans. Hoppas det får mig på bättre tankar...

Mic99

Så måste jag ju försöka...

Innan du köper det där sexpacket...läs hur det gick för mig...tänkte som du igår em..lite rosevin kan väl inte skada??

Ja du kan ju läsa hur det gick för mig....det som började så oskyldigt...blev mitt livs största mardröm..

Så vad du än gör...ta inte ens en lättöl..det är inte värt det...

Köp hellre 10 glassar och njut av att leva...

Alkoholen gör tyvärr att man glömmer bort vad livet EGENTLIGEN handlar om....

Kämpa!

Du fixar det...bli inte inte sån jävla loser som mig...

/mic

Mic99

Du har rätt när du är skeptisk..för min del så behövs det inte mycket för att kroppen ska gå igång och längta efter mer...o mer...o mer...

Det är ju därför vi är här...vi fixar det helt enkelt inte..

Kanske fixar du 0,5 ölen,kanske inte...

Är det värt att chansa?

Frågar du mig är svaret enkelt..men det är bara du som kan bestämma..

Livet kan va väldigt fint...och det kan också va ett rent helvete..

Alkoholen är för många det som gör livet till ett helvete..

Heaven or hell?

Enkelt,eller hur?

/mic

traxxy

Det var just det där med "mer o mer o mer"... Känslan är så himla härlig för stunden! Därför försöker jag fokusera på ångesten efteråt och eventuella långsiktiga resultat. Ölen får jag väl ta och prova nu när han ändå köpt dem. Blir det en trigger så får jag undvika dem också. Drack 0,7% cider i torsdags på en firmafest. Jag körde bil så hade inget fokus på att dricka. En kul grej jag iakttog. Jag blev proppmätt fort men de andra fortsatte äta och äta. Alkohol slår verkligen ut mättnadskänslan. Kalorierna flödar.

Mic99

Ja visst är känslan härlig för stunden..men när vi nyktrat till..vilket man ju gör förr eller senare...så är det som du säger..bara ångesten kvar...

Och helt ärligt så kommer fyllan aldrig vara värd den hemska känslan som uppstår dagen efter....har just nu sjuk ångest..minnet kommer tillbaka lite i taget från igår...och jag kan ju säga att hade jag haft en pistol nu så hade valet varit enkelt...

Så hur fan är man funtad som utsätter sig för det här? Visst, det är en sjukdom...men valet att ta första glaset är ju ändå mitt...om jag ändå kunde lära mig att tänka efter före...

Hoppas du låter bli ölen och får en fin kväll!

Det där med att alkoholen slår ut mättnadskänslan är också säkert rätt...helt sjukt vad mycket man kan dricka och äta...utan att känna något stopp...

Så att lägga ner alkoholen har ju många fördelar...

Hoppas att du lyckas lägga ner innan det gått för långt...blir ju inte direkt lättare...

/mic

SuzyQ

För det finns inget sug i honom en vanlig dag, han kan vara helt utan i två månader utan problem....och oftast kan han dricka lite vin till maten utan problem också men ibland när jag själv är partysugen, så ramlar han till slut igenom...och blir stupfull i flera dagar i sträck numera. Förr var det en dag, sen bra och jobba som vanligt. Nu är det flera dagar i sträck, nu är han inne på sin 12 dag. Mer eller mindre stupfull varje dag. Ljuger varje dag att nu är det den sista, han behöver bara lite vin för att landa och inte må illa. Jag är en idiot och ger honom och sen är han nästa morgon uppe med tuppen och dricker sprit som jag har. Han har snott så mycket fin sprit från mig...
Han hatar när jag gråter men jag ska stå ut flera gånger om dagen att han gråter och är förtvivlad....

traxxy

Hej SuzyQ. Det låter precis som min far. Skötte sig utomordentligt när han jobbade. Hade "villa, volvo och vovve, fru och två barn" och högavlönad. Likt förbaskat söp han sig dyngrak på alla helgerna och hela semestern. Sjukskrev sig jag vet inte hur många måndagar. Tappade kontrollen och gick och skällde på grannarna så fick inga vänner kvar i grannskapet. Kritiserade sina barn, retade mamma samtidigt som han ställde höga krav på att vi barn skulle prestera högt och bli ingenjörer - typ! Han var kvarterets "fullgubbe". Om ni har barn så tänk på att detta sätter djupa spår. Jag vet av egen erfarenhet och håller på att bli likadan själv förutom att min noja inte är lika stor som min fars. Jag har lärt mig prata/skriva medan han är en inåtvänd man. Det är sällan jag kanaliserar mina problem på andra.

Det stämmer att jag är en glad prick idag. Troligen för att jag lärt mig vara tacksam för småsaker. Har "fixat" en mycket fin sambo, vackert hus på landet, ett jobb jag trivs med och gott om frihet att själv välja mina arbetstider.

Ja, det finns nog många bakomliggande sorger även om jag idag främst ser alkoholen som en "upplevelse" en skön kick. Jag är inte ledsen när jag börjar dricka däremot kan jag vara enormt understimulerad. Har tråkigt.

...och så har jag ärvt hög alkoholtolerans - det är illa nog!

traxxy

Javisst ja! Glömde berätta om gårdagen. Jag tog två alkoholfria öl. Tyckte de pirrade lite lätt men gick över på 5 sekunder, haha, så nä, det var ingen trigger. De var bara helsikes jäkla goda i sommarvärmen! Har märkt att törst och värme väcker mitt ölsug så bäst att passa sig varma sommardagar. Dricker mest mineralvatten för jag älskar det också! Tycker för övrigt inte om att dricka drycker med hög kalorihalt till vardags. Jag trivs inte med min övervikt. En sak till: Man känner sig betydligt mer MÄTT på alkoholfria öl.

Idag är jag också väldigt STOLT att jag inte drog i mig ett sexpack 3,5% igår. Det känns som jag vunnit ett slag. Ingen ångest alls idag och det är sååå befriande!!! Det GÅR att motstå suget när det väl kommer men nästa gång blir nog ännu tuffare att motstå, dessvärre...

Denna vecka väntar jobb (med alkolås) så jag kommer definitivt inte att dricka plus att jag får bra stimuli av att jobba. BRA DET!!!

Hallo Traxxy! Fantastiskt vad bra det går för dig!! Jag är glad för din skull!

Jag prövade också alkoholfri öl i helgen. Det var varmt, vi skulle ha sill-lunch med "tillbehör". Ölen var ju helt ok och jag tycker inte att jag blev triggad av den (tur det - risken finns helt klart). Däremot räckte det ju gott och väl med EN öl. Man blir mätt! Det är som Pellepennan skrev, typ att det kan vara gott med en öl, men man vill ju inte dricka 5 liter av något för att släcka törsten! Helbra, tycker jag ;-)

Jag är inte heller helt tillfreds med vikten. Men en kanonbra sak med att vara nykter - man kan äta mycket mer! :-) Istället för att dricka en massa kalorier, så kan man unna sig lite mer god mat. Men det knasiga är - jag är inte lika hungrig eller godissugen när jag inte har druckit! Alltså, win-win med att låta bli vinet!

Ha en riktigt bra dag! KRAM

traxxy

Har inte haft något alkosug denna vecka. Däremot har jag varit lite rebell vad beträffar att tillåta mig slarv med godsaker. Jag skiter i om jag tar en kaka eller två, eller äter godis vardagar. Om det är bra eller inte vet jag inte men det verkar stämma att summan av alla laster är KONSTANT! Jag funderar också på att unna mig en dyr cykel. Godis är inte lika dyrt som alkohol och jag sparar nog in ett par hundra i månaden för att ha råd med cykeln. Jag är frälst av motion så om jag kan byta ut alkohol mot endorfiner så vore det ju bra.

Weekend

Är riktigt goda efter ett par veckor!
Clausthaler , en kall god törstsläckare
Maristad lite fylligare mat öl
Nanny State (bolaget) Mörk super god mat öl.

Kämpa på - Ha det!

Härligt att du inte är sugen! Och vad f-n gör det dig nu om du tar en kaka för mycket. DET är faktiskt inte hela världen! ;-)

Man borde ju faktiskt spara en del pengar på att inte springa på systemet. Kanske så illa att bolagets ekonomi kommer i svajning nu när jag inte springer där längre! ;-)

Kan nog vara en bra idé att satsa på endorfiner istället. Jag tror att vi med beroendepersonlighet reagerar starkt på olika rus/lyckomedel. Det borde innebära att vi kan bli beroende av endorfiner - härliga tanke. Beroende av något som är bra...! Själv springer jag sedan en tid tillbaka. Kan ju säga att tiderna har blivit bättre när man inte springer bakis och skakis och hoppas att man inte ska på hjärtinfarkt!

KRAM

traxxy

Min sambo tog två folkisar och drack lite whisky ikväll. Det har hänt att jag frågat varför han aldrig dricker sig full. Han svarar då för att det är obehagligt, ser inget nöje i det, sen säger han typ kors vad full jag blev (på dessa två öl o whisky) och går och lägger sig. Varför kan inte jag vara sådan?! Jag är mer "allt eller inget"!

Ikväll har jag dock varit duktig. Drack två alkoholfria öl. Det är något magiskt med dem för dricker typ bara två stycken för att de ger en så enorm mättnadskänsla. I skrivande stund dricker jag dock vatten. Är nykter trots ledig i helgen. Det är skönt. Jag kan tänka kristallklart istället för att flumma o fnittra. Börjar undra vad sjutton det är jag ser i det där yr-tillståndet som alkohol ger?? I morgon bitti ser jag fram emot en liten bilutflykt och gå på marknad.

Vad bra det går för dig!! Härligt!!

Känner igen mig i det där med allt eller inget...! Tyvärr. Gäller nog hela min personlighet.

Jag har också börjat undra varför den där fyllan varit så viktig. Jag blir ju totalt korkad, får minnesluckor osv. En lallande goja som tror att hon är skitroligt och intellektuell... Patetiskt!

Ha så trevligt på marknaden!! KRAM