Hejsan, min situation ser ut så här:

Har varit nykter i cirka 1 månad. Senaste fyllan resulterade i gråt och skrik mellan mig och min partner. Bestämde mig dagen efter att det fick vara nog ett tag - och beslutade därför att ta en vit månad för att stabilisera läget.

Jag har ett högkvalificerat arbete med mycket egenansvar som kräver min fulla uppmärksamhet. Detta var en av anledningarna till att jag bestämde mig för att sluta ett tag.

Mina dryckesvanor har ungefär sätt ut så här det senaste halvåret. 2 - 3 75 cl vinflaskor måndag till torsdag (aldrig mer än 1 flaska per kväll och en nykter dag däremellan) och mycket vin och öl på helgerna (1-2 dagar antingen fre eller lör) tillsammans med min partner och dennes vänner. Har lyckligtvis aldrig tyckt om starksprit. Det mesta jag har druckit har varit i min ensamhet. Upplever inte att jag blir personlighetsförändrad av alkohol förutom att jag ibland blir ibland väldigt "smord i käften". Är till vardags en väldigt lugn, empatisk och eftertänksam person.

Denna månaden har gått med lätthet, vilket förvånar mig. Upplevde lite abstinens de första dagarna men att hålla mig nykter (även i sällskap med andra som dricker) har gått väl. Känner mig mycket bättre till mods - framförallt kroppsligen. Har också börjat motionera och äta mycket sundare.

Dessvärre börjar jag tvivla på mitt förhållande. Vet inte längre om jag älskar min partner och om vårt förhållande tål att jag är nykter. Alkoholen har varit en gemensam nämnare och jag vet inte hur stöttad jag kommer att bli i en eventuell nykterhet på heltid. Vi ska ha semester tillsammans framöver och jag planerar att dricka på semestern - fast mycket måttligt.

Jag står i en balanspunkt just nu. Lämnar jag förhållandet så lämnar jag mycket av mitt sociala liv. Jag har 2 nära vänner som stöttar mig och hjälper mig i mitt drickande och de kommer jag att ha kvar oavsett vad jag väljer att göra. Som ni förstår är jag också ambivalent till om jag ska fortsätta vara helnykter eller våga testa att dricka måttligt.

Detta blev lite långt!

Godkväll på er

förvirradkille

Hej och välkommen hit! Förstår att det inte är så enkelt. Vi alla här tampas nog med tanken på gemenskapen som man tror sig att alkoholen ger oss. Det låter ärligt talat inte som ett sunt förhållande om det inte tål att de ene blir nykter. Måste båda droga sig för att fungera tillsammans...?

Fantastiskt att det gått så bra för dig att sluta dricka. Men ska du verkligen dricka på semester? Vad är anledningen till det? För att göra din kille glad? Förstår visserligen tankarna, eftersom jag själv ska på semester snart. Vinet var liksom min och min mans grej. Men när den ena slutar dricka, så rubbas balansen i förhållandet och båda behöver hitta ny roller.

Det verkar som om flera här på forumet upptäcker problem i sina relationer när de blir nyktra alt när den respektive slutar. Man har väl inte kunnat se klart på det hela när man varit bedövad av alkohol...

Fundera på hur du vill ha ditt liv, vad du mår bra av och hur du vill leva. Fortsätt skriva här - det hjälper! Lycka till med allt!

förvirradkille

Tack Muränan!

Det verkar som att du förstår sitsen jag är i. Har förstått att många går i dessa tankar när man precis har börjat ta ett beslut.

Jag fortsätter att fundera på detta. Känner en ro som jag inte har gjort på länge trots att jag vet att de närmaste månaderna och året kommer att bli jobbigt.

m-m

Nej, det är inte så enkelt att veta hur man går vidare med vare sig det ena eller andra... Precis som Muränan skriver, behöver man hitta nya roller och nya sätt att förhålla sig i förhållandet. Jag har haft ett fantastiskt stöd av min man under min process, men det har inte varit smärtfritt ändå. I och med min förändring och ansträngning att ändra mig har jag ställt krav på honom också, "kan jag sluta dricka så måste ju du kunna...." även om jag inte uttalat det så... Har fått påminna mig om att var och en måste leva sitt liv med sina egna beslut. Att dricka eller inte dricka mer är något som du själv måste fatta beslut om, och bara du själv vet (kanske) vad du tror att du klarar. Jag litar inte på att det skulle gå bra för egen del, och skulle heller inte våga prova som jag känner nu.

Vad det blir av din relation kan vara svårt att veta nu. Kanske vettigt att ta en dag i taget, se vart du hamnar, sätt upp en tid för dig själv, om en månad, hur känns det då? Ja, inte så lätt att ge några kloka råd, men lite tankar fick du :)
Ha en bra dag
/m

Mammy Blue

så är det ju ganska mastiga mängder du skriver att du drack innan den vita månaden. Sådana mängder blir det väl bara om man bara är ute efter effekten? I ett måttligt drickande, typ det som min mamma pysslar med, där man dricker ett glas vin och sedan sätter på korken, där får man ingen effekt om man är så "vältränad" drickare som vi är (jag "var", tills för ett och ett halvt år sedan.) Problemet för oss är att det som vi tycker är "måttligt" är för mycket.

Nu klampar jag på ordentligt känner jag, kanske klampar jag in på minerad mark, men jag vill hellre vara ärlig. Kan du vara nykter över semestern också, så ger du dej själv mer tid att fundera. Man ska ju faktiskt vara nykter för sin egen skull, likväl som man kan dricka för sin egen skull, man bör inte dricka för att någon annan vill.

Bara mina tankar.
Mvh MB