Hej! jag har nyligen acceptera mitt problem med alkohol... är ett stort steg att ta men måste göra det för att kunna leva ett seriöst liv i framtiden.
Jag har tre barn och vill finnas där för dom i alla lägen tills dagen jag dör.
Jag har haft otroligt tur i mitt liv med världens bästa flickvän och tre underbara barn men mitt drickande har gjort att min sambo och jag har glidit ifrån varandra och jag har förstört allt i vår fina familj. Inte nog med att jag har det i gener då min far kastade bort sitt liv pga. alkoholen och gav all skit på mig och min mor och det var vårat fel att hans liv hade gått under... jag börjar förstå mer och mer att jag inte kan leva det livet och vill göra allt för att finnas för min nära och kära. Trodde aldrig jag skulle komma här själv men det är lättare sagt än gjort... skulle vilja ha all hjälp jag kan få med tips och råd hur jag kan gå tillväga för att förändra mitt liv och sätta käpparna i hjulet en gång för alla.

Björne

Hej du. Modigt av dig att skriva här.
Tror dock inte ditt arv ligger dig i fatet på så sätt, kanske ligger alkoholismen där och skvalpar dock.
Vi ska snart ha barn, och jag är så orolig för att kasta bort det livet genom att inte vara där då eller senare.
Bara umgås med andra med liknande problem kanske skulle kunna hjälpa ?
Vet inte vars du bor men träffar dig gärna för gemensamt utbyte.

MåBättre

Hej förloradsjäl!

Bra att du nu verkar vilja ta tag i ditt problem, nu gäller det bara att visa för dig själv, din familj dina vänner osv att du vill förändras. Som beroendeperson så vill man gärna hålla dörrar öppna för att kunna dricka igen, medvetet och för stunden omedvetet. Vilka dörrar kan du stänga?

Här kommer några tips iaf:

*Bort med ALL alkohol i hemmet
*Sök hjälp, jobbigt men grymt skönt när det är igång!
*Fundera om det finns några i din omgivning som du kan anförtro detta åt
*Gå på AA
*Ta antabus
*Läs på detta forum
*osv

Livet är så himla mkt mer än fylla, skam, ångest, bakishet, konsekvenser. Välj livet, välj din familj. Gör handling av det du säger/skriver annars kommer du ingen vart.

Du har allt att vinna, hejjar på dig!

Saga1

Tänk att det är DU som är kaptenen på din skuta. Det är du som bestämmer rutten och det är du som styr.
Otur skriver du, men då hamnar man lätt i offerrollen ( vilket ofta slutar med att man sitter där med ett glas i handen. )
Nej, du är kaptenen. Som Råkar ut för oväder och problem som man måste ta sig egenom. Ibland får man lägga om rutten men likförbaskat är det bara du som kan styra båten.

Så tänker jag, och jag hoppas det ska hjälpa mig på min "resa".

Du klarar detta!
Tänk på allt du har att vinna. Respekten för dig själv och respekten från din sambo och dina barn.

Varm kram!
Saga