Jag började dricka redan när jag var 12. Hade sett min pappa dricka under alla mina barndomsår och antar att jag tyckte att det var naturligt. Flera idiotiska steg och trauma senare, så kan jag nu fortfarande..Trots hjälp under många år av psykologer..dricka mig full, alla dagar i veckan om det passar sig. Det börjar alltid med ett glas "som ska vara gott till maten" eller "för att varva ner". Sen blir det 2-flaskor efter det. Bråk, ångest och dessa förbannade minnesluckor. Njurarna gör ont och magen har gått sönder. Mår illa i 2 dagar efter varje fylla och jag lovar mig själv att sluta, men sen sitter jag där igen. Jag hatar alkoholen lika mycket som jag älskar den. Och man är ju "konstig" eller "har problem" när man väljer att vara nykter. Jag vill inget annat än att komma ifrån det, få bort den här delen i mig som skriker efter det. Möta mig själv I spegeln och ge mig själv en chans. Men vart börjar man?

MåBättre

Hej mimzy och välkommen hit! Du är verkligen inte ensam och ett bra tips är att läsa och skriva så mkt du vill och orkar, det fungerar!

Personligen så tycker jag att du ska börja med dig själv, vad vill du? Fundera igenom det ordentligt så att du känner dig trygg i det, blir så himla mkt enklare mot din omgivning.

Om du bestämmer dig för att du inte vill dricka mera, på ett tag eller vilket beslut du än tar. Undvik att utsätta dig för risker att "falla dit". Vilka risksituationer du har vet bara du men klurar du en stund så blir det säkert ganska klart. Skriv ner dem om du vill.

Har du alkohol hemma, gör dig av med den. Vill du verkligen ha mer i framtiden så finns det gott om det på glasbanken..

Vad gör dig glad? Skriv ner tex 5 saker/intressen för dig själv som gör dig glad (utan alkohol) åsså fokuserar du på detta ett tag framöver.

Får du sug efter A? Håll ut, suget går över. Gå ut på en promenad, träna, se film eller vad du nu vill göra. Försök skjuta upp beslutet att ta ett glas, suget går över.

Tänk också på att det du säger till andra säger du också till dig själv. Tex Jag vill inte dricka just nu för jag mår inte bra av det. Ett ärligt besked som folk brukar acceptera och som kommer få din självkänsla en gnutta åt rätt håll.

Känner du att du behöver mer hjälp än din egna viljekraft så tveka inte, ta hjälp. AA är ett jättebra stöd och det är ingen där som tvingar någon till nått, bara personer som lever med liknande problem och som har förståelse.

Allt gott till dig!

/MåBättre

Mimzy

Tack! Jag ska verkligen ta till mig av dina råd och även ta hjälp av AA. Det är fantastiskt vilket stöd man kan hitta här :)!

Ja du vad ska jag skriva? Du är inte ensam. Jag tänkte precis som du, kanske dricka. Slutat två gånger i fyllecell. Ja jag tycker att du ska försöka hålla dig ifrån ett tag. Känn om suget minskar, ditt välmående kommer öka.