När jag kommer hem från jobbet tar jag alltid en sväng till mamma för en fika innan jag fortsätter med dagen. Så gjorde jag även igår. Jag parkerade hemma när det slog mig: "varför ställer jag bilen hemma istället för att köra hela vägen". Svaret kom blixtsnabbt genom hjärnan. "Därför att du och mamma alltid dricker vin och du kan inte köra därifrån". Utan att tänka på varför har jag nu fortsatt att parkera hemma och gå till mamma! Detta trots att jag inte dricker längre. :-)

En annan sak är att kollar i fönstret hos grannen hela tiden för att se om det lyser. Det kom jag också på först idag att jag inte behöver göra längre, grannen har vin hemma (alltid) så får man slut kan man låna där. Jag har fortsatt böja mig genom fönstret när jag röker för att se om det lyser, en flera år gammal vana som jag inte ens reflekterat över själv.

Har ni också "knäppa" saker ni gör som ni kommit på att de beror på alkohol?

Li-Lo

Tack för ditt inlägg. Du beskriver en viktig del av att bryta vanor. Att medvetengöra och sätta ord på (tidigare) beteenden är ett bra sätt att bryta associationer och "lära om" det som triggar ett visst beteende. Bra tråd! Ibland tar det tid innan en tråd kommer igång. Skriv gärna mer här. Välkommen
Li-Lo
Alkoholhjälpen