Var på tjänsteresa och tog ett rejält återfall som varade i 3 dagar. Är nu hemma och försöker bli av med baksmällan vilket inte är lätt. Mår riktigt dåligt och är så trött men kan inte sova pga ångesten.

Har inte druckit mycket de senaste 2 åren men tar återfall ca var sjätte månad. När jag väl satt igång så finns ingen botten. Det är sinnesjukt och inget annat att hålla på så här.

Har ofta motionerat bort baksmälla vilket brukar funka rätt bra, men den här gången är jag för trött. Känns så sjukt jobbigt att rida ut den här stormen. Kanske blir det bättre av att skriva av sig lite. Tror jag är för stressad av livet med jobb, familj, hus och allt och skulle må bra av lite förändring mot ett enklare liv.

Någon annan som går igenom nåt liknande just nu?

Hälsningar,

Harry

Harry den Trötte

Gick och la mig tidigt igår. Sov såklart halvdåligt och ångesten väckte mig med jämna mellanrum. Känner mig fortfarande trött och initiativlös.

Framförallt känner jag rädsla. Jag är rädd för nya återfall, att jag tar dem förr eller senare. Rädd att jag kommer förlora allt, min familj, min hälsa, mitt liv.

Jag vill bara känna mig normal igen. Fattar inte varför jag tog det där återfallet. Så sjukt beteende, jag vet ju hur det slutar.

Anders 48

Hoppas att du klarar återställningen bra - det är inte roligt de första dagarna....Jag är lite som du - får också sådana där ryck/återfall 3-4 ggr per år då jag dricker okontrollerat i 4-6 dagar. Får abstinens när jag lägger av - och har ett helvete i några dagar/upp till en vecka. Varför? Jag vill inte göra det igen. Vill inte..... Men det kanske kommer?! Jag skall försöka att skriva/läsa här med jämna mellanrum - känner att det kanske kan hjälpa de gånger man känner att ett "race" är på gång. Mellan dessa perioder så dricker jag mycket måttligt, ibland inte alls. Man blir inte klok på sig själv, eller hur?

Jag önskar dig det bästa - och oss båda att kanske ha styrkan att stå emot nästa gång det verkar bära av in i alkodimman......

Harry den Trötte

Jag fortsätter skriva, är hemma och tiden går så långsamt, Ett dygn sedan jag tog sista drinken. Har tagit en Antabus för att omöjliggöra att jag tar en drink när ångesten blir för stor. Försöker dricka vatten och te, äta frukt och yogurt. Har dock ingen vidare aptit så jag får äta lite i taget.

Jag är så trött och skulle så gärna vilja sova lite, men jag kommer inte till ro. Efter en kort stund mot kudden rycker jag till igen av en ångestattack.

Jag är otroligt arg, ledsen och besviken på mig själv. Jag har inte gett upp men hoppas att det kommer kännas lite bättre snart. Så här kan man inte leva, det är inte mänskligt.

Harry den Trötte

Tack för ditt inägg. Då verkar vi ha ett likartat problem. Det är som "skov" som kommer med några månaders mellanrum för mig där det bara kryper i kroppen och jag bara måste ha en fylla. Jag super tills jag däckar och vaknar upp och mår så dåligt att jag måste ha en återställare. Och så håller det på några dagar tills jag inte orkar mer. Sen blir det till att avgifta sig själv under ett antal dagar vilket är snudd på outhärdligt.

Jag vill aldrig ha det så här igen. Nu har jag precis varit på ett AA-möte vilket kändes bra men är nu åter hemma med min ångest.

Harry den Trötte

...dagbok. Känns som att det hjälper lite att skriva av sig.

Jag lyckades nyss slumra till en stund. Även om det var en kort stund så kändes det viktigt och som ett steg i rätt riktning. Mår dock fortfarande långt ifrån bra och känner att det är flera dagar kvar till något som kan liknas vid normaltillstånd.

Återhämtningsperioden blir värre och värre för varje gång. Jag är så trött och känner att jag inte riktigt har kraften att ta mig ur som förr. Men jag kämpar på och har inte gett upp.

Problemet är tålamod. Jag vill må bra nu, inte om flera dagar/veckor. Men jag vet att det kommer att ta tid innan det är över och det måste jag lära mig att leva med.

Harry den Trötte

Dag 1 utan alkohol är snart till ända, nu börjar vi om från början.

Vill bara somna och få en god natts sömn. Är i stort behov av det. Kroppsligt känns det lite bättre nu, men mentalt är det fortfarande jobbigt. Känner skam och skuld för vad jag gjort och för att jag svikit mig själv och min familj.

Det är så konstigt med mig och spriten, när jag dricker blir jag totalt annorlunda än när jag är nykter, verkligen Dr Jekyll and Mr Hyde. Hur ska jag kunna stoppa mig själv från återfallen framöver?

Har ju Antabus, men tar det inte när jag blir ensam. Något hindrar mig från att göra det och jag måste knäcka den nöten om det ska funka för mig i framtiden. Känns faktiskt inte som att jag har så många fyllor kvar innan jag knäcks fullständigt.

Tjalle

Jaa du Harry. Känner väl igen de jobbiga återhämtningsdagarna. Kan nästan timme för timme tala om vad som händer i kropp och knopp efter en fylla. För mig är det otroligt jobbigt de tre första dygnen. På fjärde dagen vänder det så sakta och det tar upp mot en vecka att komma till någon form av normalläge.

Själv har jag mina insomningstabletter som någon form av "räddning" som ger mig den otroligt viktiga sömnen vilken behövs för återhämtningen. Det är naturligtvis ingen bra lösning men för mig är det ett nödvändigt ont. Antabus har jag prövat men det funkade inte för mig. Jag blev illamående, dåsig och varm i ansiktet. Liknelsen med Dr Jekyll and Mr Hyde stämmer tyvärr på mig också (enligt mina närstående). Själv inser jag ju inte att jag personlighetsförändras när jag dricker.

Låt oss kämpa ihop.
Sköt om dig/Tjalle

Anders 48

Bra jobbat! Håller med Tjalle, man börjar dessvärre lära sig ganska bra de olika faserna man går igenom på vägen till något s.k. normalläge. Nåväl, man vet ju också att det faktiskt blir bättre för varje dag - även om det är svårt att se ljuset i tunneln i början. I morgon vid den här tiden så är dag 2 utan A tillända för din del. Hoppas att du kan få sova lite, det är så skönt när man kan få till några timmar med kvalitetssömn!! Kämpa på!

Harry den Trötte

Idag är det andra nyktra dagen. Fysiskt känns det bättre men mentalt är det lika jobbigt. Har svårt att förlika mig med vad jag gjort.

Har idag gått till ännu ett AA-möte och kollat lite olika vårdmöjligheter. Jag tänker göra allt jag kan för att inte hamna i detta igen.

Glitter

Jag är som du... Följer gärna din resa och önskar dig all lycka till!

Harry den Trötte

Dag 2 nu till ända. Känns lite bättre efter att ha berättat för min fru om återfallet, psyket mådde bra av det. Tror att mycket lösningen för tillfrisknande ligger i ärlighet, både mot sig själv och mot sin omgivning. Har ljugit, förnekat och förvanskat sanningen så mycket under mina dagar. Varje gång tar det en bit av ens själ.

Hoppas nu på en god natts sömn så att energi finns för att kämpa vidare imorgon.

Anders 48

Bra kämpat....-och jag håller med dig, ärligheten är nog sund - både mot sig själv och andra....Kämpa på! Hoppas du får sova bättre inatt!

Harry den Trötte

Så är även dag 4 till ända. Fysiskt känner jag mig nu någorlunda normal. Psykiskt har jag inte längre total panikångest, det har övergått till en mer molande ångest som jag nog kommer att få leva med ett bra tag framöver.

Gått på AA 4 dagar i sträck och kommer fortsätta med det. Har även sökt vårdkontakter och har en del möten inbokade. Alla former av hjälp och stöd som erbjuds tar jag emot med öppet sinne.

Harry den Trötte

Är nu inne på nionde dagen utan alkohol. Har varit på AA-möten 8 dagar i sträck. Känner mig fysiskt bättre men är fortfarande i dåligt psykiskt skick. Har mycket ångest och är rädd. Jag är rädd för att det inte ska gå den här gången heller. Att jag plötsligt en dag ska börja känna mig bättre och börja tänka att det "nog inte var så farligt" och så vidare. Och sen sitter jag där igen en vacker dag, och tar första drinken. Sen går det åt helvete.

Jag gör nu allt jag kan i alla fall, och det kan jag finna viss tröst och visst hopp i. Framtiden får utvisa hur det går.

mod60

Håll kvar i känslan av att du känner dig i bättre fysiks form. Alkohol och ångest hänger ihop och nu när du slutat dricka kommer ångesten säkert att ge sig den också. Du är värd att må bra :) Försök att ta en dag i taget och inte tänka för mycket på framtiden. Lyft varje nykter dag så mycket du kan och bejaka dig själv.
Har du skrivit ner vilka fördelar det är för dig att vara nykter??? Då ser du svart på vitt och kan ta fram listan när du behöver extra kraft.
önskar dig all kraft och styrka
mod60

Harry den Trötte

Nu inne på dag 10 utan alkohol. Ska inte dricka idag heller - vad som än händer. Har redan varit på ett AA-möte idag, det var ett bra möte och jag köpte ett par böcker som jag ska läsa. Tänker verkligen ge AA-programmet en chans den här gången. Jag behöver tillfriskna från min alkoholism och förhoppningsvis erbjuder AA den möjligheten. Har prövat så många andra vägar utan att det fungerat men hos AA träffar jag människor som lever nyktert och verkar tillfreds med livet. Jag vill ha det de har och de verkar villiga att hjälpa mig nå dit.