Jag är orolig för min mamma. Hon har alltid haft svårt att dricka måttligt på middagar och fester vad jag vet, men inte druckit så ofta. Har bara sett henne full 1 gång i min barndom, dock en vardagskväll vilket är konstigt. Sen jag och mina syskon flyttade hemifrån för 10 år sen verkar hon och hennes man någon gång på vägen ha börjat dricka flera gånger i veckan. Då talar vi inte om ett glas vin var utan snarare 1 flaska var. Jag oroar mig för hur mycket hon ska dricka när vi har middagar och sånt, och hon dricker alltid mest av alla, även om hon brukar behålla en nykter uppsyn. Men när jag pratat med henne på vardagskvällar ibland pratar hon släpande och verkar skitfull. Den största varningsklockan ringde när hon hade lovat att inte dricka när de skulle ha hand om min ettåriga son. Då visade det sig att hon hade gömt en vinflaska i kylen. Hon tog fram den själv eftersom jag tittade i kylskåpet och hon förmodligen blev rädd att jag skulle se den. Resten av familjen har också reagerat på detta. Jag har bestämt mig för att prata med henne en gång för alla. Tidigare har jag pratat med henne väldigt försiktigt men jag vill sätta en gräns nu. Ge henne en chans att bättra sig och rädda sin hälsa. Vill även tala om att jag inte vågar lämna min son hos henne eftersom de inte ens kan hålla sig ifrån vinet då. Jag klandrar henne inte för detta, även om jag kan bli arg. Hon hade en riktig skitbarndom som inkluderade en alkoholiserad far och en psykiskt sjuk mor. Hur går jag tillväga? Ursäkta skitlång text.