Hej!

Jag är ny här, men min moster är inte ny för faktumet att konsumera mängder alkohol och förstöra för sig själv, så jag borde egentligen ha gjort detta för länge sedan. Men jag har alltid tänkt att det löser sig...
Hon har haft problem ändå sedan barnsben med synen på alkohol och narkotika, mycket pga att försöka självmedicinera sig själv då hon alltid känts sig utanför och missförstådd. På senare år så har vi fått reda på att hon har adhd och förmodar att detta kan vara en orsak till varför hon kände sig missförstod som ung då ingen på 70-talet visste eller brydde sig om människor som inte passade i mallen.
Hennes biologiska pappa hade problem med alkohol men var inte närvarande vid hennes uppväxt, utan hon blev uppfostrad av den man som jag kallar morfar. Han och min mormor hade, vad jag vet, inte ett problematiskt förhållande till alkohol. Dem hade nog problem med att förstå varför min moster inte "var som alla andra" och visste riktigt hur man tog tag i detta.

Hon är idag 48 år gammal, har separerat sedan fyra år från sin sambo som varit tillsammans sedan de var i 20-års åldern. De har fem barn tillsammans varav två inte bor hemma längre. Hennes ex-sambo har idag vårdnad av de 3 yngsta barnen då hon blivit nekad vård pga hennes alkoholproblem och psykiska tillstånd. Det har varit turer fram och tillbaka ett x antal gånger hos socialtjänsten med barnen och även henne. Hon har provat att gå på antabus men har inte styrkan/viljan att gå ur sitt missbruk på detta vis.
Hon bor idag i en husbil, då hon inte kunde bo kvar i sin lägenhet pga Kronofogden, som står uppställd på en plats där man inte får bo tillsammans en man som också är alkoholist och tidigare narkoman. Hon har kapat banden med sin mamma, syster, bror och till viss del med sina två äldre barn då de enligt henne inte varit ett stöd utan "bara är på henne gällande alkoholen" samt att de inte förstår henne.

Igår ringde en av hennes barn till mig i panik då hennes nya man misshandlat henne i två dagar. Mannen blev gripen av polis, min moster fick åka till sjukhuset där jag och min kusin var tillsammans med henne. Hon var stupfull och försökte skämta bort det faktum att hon blivit misshandlad, ville inte lämna en anmälan "för det skulle bara få saker att bli värre". Gick från att skämta, till gråt, till att vara nästan aggressiv mot mig och min kusin, hon blev även irriterad över att jag var där och var sjukt orolig över att min mamma/hennes syster skulle få reda på allt detta. Det är väldigt svårt att förklara hennes personlighet när hon är så full för den är som en berg-och-dalbana. Hon ville inte vara kvar för en röntgen av huvud då hon kände att det tog för lång tid, utan ville åka tillbaka till husbilen. Det är svårt att tvinga någon att stanna kvar så vi åkte tillbaka till husbilen där hon ville sova. Hon ville att vi skulle gå direkt och tyckte att vi inte behövde oroa så jävla mycket.
Hon var inte orolig att hennes man skulle komma tillbaka och ville inte prata om att försöka bo någon annanstans eller få hjälp. Hon uttryckte många gånger under kvällen att hon inte har något att kämpa för då hon känner att hon förlorat allt. Hon har väldigt svårt att ta till sig näras hjälp och skjuter ifrån dem så långt det går.

Jag känner ändå att eftersom hon ringde till min kusin efter att ha blivit misshandlad att det är ett rop på hjälp. Jag vet bara inte var jag ska det vidare? Ringde socialtjänsten igår och deras svar var "kom med henne till kontoret på måndag". Jag försökte förklara att hon tycker socialtjänsten är sämst eftersom hon blev fråntagen sina barn och inte kommer gå dit frivilligt. De sa att det ända vi kan göra är att fortsätta peppa henne...
Hur ska vi göra detta? Om hon med fri vilja åker tillbaka till husbilen (dit den här mannen som misshandlade hennes kommer komma till efter frisläppande då det är hans bostad också) så är det svårt att åka dit att peppa någon.
Jag vet verkligen inte hur jag ska det här vidare?! Enligt ALLA sidor jag hittat på nätet ska man gå via socialtjänsten, men det måste alltid komma av fri vilja. Men om hon inte vill och är i fara pga denna man som slår henne sönder och samman samt hennes långsamma självmord med alkohol vad gör man då?

Det blev ett otroligt långt inlägg men jag behövde skriva av mig samt få alla tips på hjälp jag kan få för mina egna vägar att gå börjar sina rejält.

Tack!

//En orolig systerdotter

Vilken lång och tuff historia. Du berättar om din moster som är 48 år har problem med alkohol och mår psykiskt dåligt. Nu senast blev hon misshandlad. Du försöker hjälpa genom att utforska på internet, ringa runt och nu skriva här samtidigt är hon just nu inte villig att ta emot hjälp. Som du skriver i början, du borde skrivit tidigare, jag tänker att det naturliga är att lita på att vuxna människor vill ta hand om sig och vill försöka må bra och att lämna valet till dem själva, sen om man ser att det inte går kanske man griper in och försöker hjälpa.

Är man oroad akut för någons liv kan man alltid ringa polisen och göra anmälningar till socialen.
Ibland kan det behövas flera anmälningar. På vissa orter kan man också kontakta psykiatrin, för att rådfråga för egen del och höra vad de har för hjälp.
När det gäller att hon blivit misshandlad och din oro kring det kan du ringa kvinnofridslinjen 020-505050.

Samtidigt låter det som du gjort allt du kan, du har försökt så många vägar och det hörs att hon behöver hjälp samtidigt svårt att hjälpa någon som inte vill ta emot den. Hon har som du beskriver haft problem sedan barnsben. Jag funderar på, hur mår du. Har du haft stöd för din del? att leva nära någon som mår så pass dåligt kan göra att man själv behöver stöd för att kunna sortera, "vad kan jag göra och vad kan jag inte göra i den här situationen, och vad behöver jag själv just nu?".

Hur tänker du kring att ta något stöd för din del?

Bra att du skriver här, fortsätt skriv och läs. Ibland kan det ta lite tid innan man får svar.

Varma hälsningar
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Systerdottern

Jag har nog känt under en längre tid att jag varit "för" ung för att ta hand om detta och har lagt det i min mammas, morbrors och mormors händer. Men eftersom hon kapat banden med dem men inte med mig så har det varit naturligt för mig att försöka hjälpa eftersom jag bryr mig om henne och hennes barn.

Ja både polis,soc och kvinnofridslinjen har blivit kontaktade av mig och flera i min familj men inget händer. De menar att hon måste vilja själv. Men om inte viljan finns men rop på hjälp ändå görs, vad gör jag då?

Jag tror jag mår okej. Finner stöd hos hennes barn/mina kusiner och min mamma. Vi vet att vi inte kan göra just nu mycket mer för henne och det är nog det som tär mest. Att när man behöver hjälpen från ett samhälle som ska finnas där, finns inte stödet..
Det känns som att det skulle vara bra för mig och min nära släkt att prata med andra i samma situationer men jag vet inte var man ska vända sig för det?

Tack så mycket för svar!

//Systerdottern