Min exman har haft alkoholproblem i många många år. Vi har två barn ihop, 19 och 22 år. Bara en bor hemma. För cirka två år sedan blev han av med jobbet pga alkohol. Han hade tidigare haft en fantastisk karriär och är välutbildad. Men som sagt, han söp bort jobbet.
Sedan dess har allt ändrat karaktär, känns som om det psykiska tillståndet förvärrats och blir ännu värre i kombination med alkoholen. Fixeringar med gamla händelser för flera år sedan. Fixeringar och ännu mer hat mot personer.
För cirka en vecka sedan fick han för sig att resa bort i några månader. Och nu när han är på andra sidan jordklotet sitter han varje dag och skriver mejl till mig och sina barn. Ena stunden handlar det om något allmänt han retat upp sig på, och i nästa mejl är det hat mot framförallt mig, men även hot om att säga upp bekantskapen och att vi är vidriga mm. Blandar in närstående till mig också.
Min fråga är; hur ska vi hantera alla mejl? Ska vi svara? Vi märker ju tydligt att han är väldigt berusad. Hittills har vi inte svarar på något mejl.
Innan han åkte på denna resa, som vi ser som en flykt in i ruset, så var vi några som tyckte att han kanske borde vara mer stabil innan han reste. Han tyckte att han hade kontroll över allt och menade att han planerat detta länge.
Nu har jag och mina döttrar sagt att det kanske är bra om något rejält hemskt händer och han helt och hållet själv får ta konsekvenserna.
Hur ska vi agera när han gör av sig?
Till saken hör att han varit på behandlingshem inom tolvstegsprogram tre gånger, gått på AA regelbundet till och från. Är väl medveten om att han är alkoholist. Men hur många konsekvenser han ön får, och det har varit väldigt många så verkar han älska alkoholen mest av allt.