Jag har lagt upp en tråd innan här. Min mamma är alkoholist och har varit sen min äldsta syster var liten alltså ca 35 år!
Mona föräldrar är skilda då pappa fick nog, spriten gav henne även massa pengar skulder och enorma lögner. Lögner jag inte trodde fanns förens jag blev vuxen själv.
Mina systrar har brutit med henne, hennes mamma har brutit med henne o hennes egen syster har brutit med henne.
Jag har hemska minnen som jag förträngt av alla gånger hon "somnat tidigt" framför tv, dragit med mig o handla på systemet efter handlingen på ica, trillat o skyllt på hala skor mm
Nu har jag en dotter på 2 år och en liten knodd till på väg och jag har nått min gräns. Inför varje jul, födelsedag mm så blir jag deprimerad o gråter hysteriskt över hennes situation för min älskade mamma har trots allt valt spriten före och alltid betett sig illa!
Min sambo sa att nu är det stopp jag måste må bra o fokusera på vår familj..

Så jag funderar på att skriva ett brev om hur jag älskar henne o vill stötta henne men hon måste vilja ha hjälpen själv. Hon måste själv ta tag i det och då kan vi börja här en relation utefter det!

Hör till att hon gått på antabus innan o annan hjälp men aldrig hjälpt.
Men nu känner jag att detta brevet så får hon välja spriten eller sitt barn o barnbarn.

Någon som har erfarenhet?

DetGårBättre

Är man riktigt nere i skiten tänker man inte klart så det är liten chans att det hjälper. Förklara i brevet hur du mår och påverkas och lämna det där. Tror det är det bästa, sen är bollen hennes!

Tänker rätt med att skriva ett brev! Det kan hon läsa om och om igen, bli påmind och motiverad! En diskussion/pratstund kan falla i glömska/förträngas! Tycker din sambo har rätt, du måste fokusera på din egen familj och må bra! Du kan inte göra något åt din mammas problem. Hon vill inte sluta och det är hennes val! Kanske tänker hon om när du sätter gränser runt dig själv och din familj! Hon kanske förstår vad hon förlorar! Jobbigt för dig, mamma är alltid mamma på nåt sätt!

Pmp88

Tack fina ord värmer. Är så rädd för hennes reaktion bara! Men jag kan inte tänka alltid på henne o hennes känslor. Missbrukare är ju bra på att manipulera o hon kommer anklaga mig o bli arg o säkert säga att jag har fel för hon har slutat! Ja mamma är mamma men det är ju ohållbart