Jag kallar honom min Broder, men han är inte min broder från födseln, men vi har känt varandra i 17 år. Han har i alla fall så länge jag känt honom haft problem med alkoholen. Han dricker när han stöter på problem som han inte kan reda ut då han lider av et stort kontrollbehov. Han har supit bort flera förhållande under dessa 17 år av vänskap. Han vill ha min hjälp att sluta drick, men han berättar tydligen inte allt för mig så jag kan hjälpa honom. För några år sedan så tog han sig i kragen och la ner sitt drickande för att han träffade en underbar tjej som resulterade i att dom fick en underbar dotter som jag dessutom är Gudfar till. Läkarna hade poängterat för honom att han kommer aldrig att kunna bli Pappa pga sitt alkoholmissbruk, men det lyckades trots allt. Sedan så började hans tjej att ställa en massa krav på honom att han måste jobba ordentligt för att kunna försörja familjen då hon ännu inte fått jobb pga att hon inte fått sitt uppehållstillstånd klart. Det resulterade i att han började drick igen. Han vill sluta dricka, men han säger att alkoholen har alldeles för stor makt över honom. Det jag dock är orolig över är att hans fru hotar att lämna honom om han fortsätter att dricka och dessutom så dricker han också i sin dotters närvaro. Hon verkar enligt honom älska sin pappa i alla fall, men jag vet ej om det bara är något han säger. Han säger att han går på Terapisamtal regelbundet och att han även äter antabus, men det är ju inget jag kan kolla upp då det är sekretess, och skulle jag få svar på det och han får reda på det så bryter han kontakten med mig som han gjort åtskilliga gånger då hans kontrollbehov kickar in. Jag vill så gärna hjälpa honom, men han skyller hela tiden på en massa saker för att kunna fortsätta att dricka och det oroar mig enormt mycket.....VAD SKALL JAG GÖRA

DetGårBättre

Han vill inte sluta kröka på riktigt. Han vill halvhjärtat. Lite som när man med världens bakfylla säger "aldrig mer".

Skicka ner honom till AA och be honom gå på 20 möten i rad nykter. Sen kan vi snacka!