Hej
Min fråga är hur mycket alkohol (och hur ofta) får ett företag bjuda sina anställda på?
Om man tycker att det är alldeles för ofta och mycket, går det att anmäla någonstans? Vad kan man göra?
Bakgrund;
Min sambo har problem med alkohol, när han börjar dricka kan han inte sluta och allt annat i livet spelar ingen roll, det är bara alkoholen som gäller.
Företaget han jobbar på (de arbetar med ekonomi) har "beer friday" varannan fredag, tidigare var det VARJE vecka. Då bjuds det på obegränsat med öl och vin samt lite chips. Detta dukas fram kl 15, trots att de allra flesta slutar jobba vid kl. 16-18.
Detta blir såklart problem för min sambo som varje beer friday sitter på jobbet till ca. Kl 23 och super. Han tar den första ölen medans han jobbar klart det sista och är sedan fast.
Jag tycker att det är fruktansvärt omoraliskt och ser vilka problem detta ställer till med för min sambo. Vill dock tillägga att han sköter sitt jobb så det går inte ut över det och är således förmodligen ingenting som företaget reflekterar över.
Nu vill jag helt enkelt veta vad jag som anhörig kan göra, förutom att prata direkt med sambon. Tacksam för hjälp!