Hej igen!

Nu är det riktigt länge sedan jag var här. Kommer inte ens ihåg när jag var här på forumet sist...flera månader sedan är det i alla fall. Vill bara dela med mig om var jag befinner mig nu...det vill säga, kvar i mitt "helvete". Fattar inte vad jag gör här? Efter alla turer. Men jag fungerar väl som de flesta medberoende. Man stannar, ältar, förlåter om och om igen. Jag och min sambo har haft både bra och dåliga perioder den senaste tiden. Det har inte förekommit handgripliga gräl nu, men väl duster med hårda sårande ord. I november såg jag ett ljus i tunneln, då min sambo äntligen bad mig om hjälp. En dag ringde jag efter hjälp och vi fick komma dit direkt. Vi träffade en läkare som ordnade så att min sambo fick utskrivet antabus och vitamintabletter. Han fick även vitamin-injektioner i flera omgångar.
Livet vänder-känslan!!

Det varade i en månad. I en månad tog han sin antabus. I en månad fick jag ha hans riktiga jag hos mig. Sen började visan om. "Jag kan ju dricka ibland, vid speciella tillfällen". Sen, "jag kan ju dricka på helgerna" osv osv. Nu dricker han igen närhelst han känner för det.
Det blev självklart inte bättre att hans bror omkom i en hemsk bilolycka. Ja, så är det och så har jag det.

Just nu ligger han sedan några timmar och sover ruset av sig. Jag hade tänkt att ta barnen med mig och sova hos min mamma inatt, om det inte vore för att lilltjejen fått någon kräksjuka. Hade tänkt lämna honom ensam inatt och lägga ett brev som jag skrivit på kudden bredvid, som han sedan kunde läsa i sin ensamhet imorgon bitti. Har på ett vänligt, kärleksfullt men bestämt sätt skrivit ner mina tankar (eftersom de inte når fram till honom muntligt). Jag ger honom även i brevet två val. "Skaffa hjälp. Börja med antabus igen och gå och prata med någon som vet". Eller, "fortsätt att dricka, men gör det då utan oss. Vi orkar inte stå bredvid längre". Jag tänker ge honom brevet imorgon. Är nervös, men vet egentligen redan vad han väljer. Och det är inte oss, hans familj. Tragiskt, men sant. Sitter här vid datorn och gråter och förbereder mig.

Nu vet ni att jag lever! Kram!

Lelas

Hej Askungen! Välkommen tillbaka! :)

Du skriver "Men jag fungerar väl som de flesta medberoende." och precis så är det ju. Vi är likadana i vårt medberoende, trots att vi tror att vi är ensamma om att känna som vi gör. Själv tyckte jag att det fanns en lättnad i att lära mig mer om medberoende, för det lättar liksom på skuldbördan. Jag är fast i ett mönster som jag själv inte styr över, och reagerar som alla andra i samma situation. Jag hade inte kunnat göra på något annat sätt under resans gång, och därför behöver jag inte heller känna någon skuld. Så, håll fast vid den tanken!

Jag tror att det är jättebra att skriva ner tankarna i brevform. Det gjorde jag också vid en tidpunkt när jag insåg att jag aldrig skulle nå fram till maken, eftersom han alltid var onykter när jag kände allt det där som jag behövde få ur mig. Ett brev blir ju ett sätt att formulera tankarna medan man kan och behöver, och samtidigt ett sätt för alkoholisten att läsa när h*n kan och vill (?).

Om jag får ge dig ett råd i det här läget, så är det att tänka igenom väldigt noga innan du ger honom brevet var dina gränser går. Du har redan börjat med det, för du vill att han söker hjälp och återgår till Antabusen. Men, vad innebär det då, rent konkret? När skall han ha sökt hjälp för att det skall räknas? Vilken typ av hjälp? Samma läkare eller någon annan hjälp?

Och motsatsen: när kan du konkret säga till dig själv att din man bryter mot ditt ultimatum? När har han valt att "fortsätta dricka"? Om han går med på att söka hjälp och du stannar, vad gör du då om han tar ett återfall? Räknas det som att han bryter mot dealen?

Och en tredje aspekt: om du blir tvungen att göra allvar av ditt hot att lämna - hur går du tillväga då? Vart tar du vägen? Till din mamma? Vad tar du med dig? Hur länge kan du stanna där? Vad behöver barnen ha med sig? Hur blir vardagen för dig och dem, rent praktiskt?

Jag vet, av erfarenhet, att sådana här tankar är fruktansvärt jobbiga. Men, det var det sättet att tänka som räddade mig (och maken, tillsammans) ur vår mardröm. Hade jag inte blivit ställd inför den här typen av frågor så hade jag inte klarat av att lämna, och det var att jag lämnade som blev vår gemensamma vändpunkt.

Så, att lämna efter att ha ställt ett ultimatum måste inte innebära att man aldrig kommer leva ihop igen. Det kan gå att vända till något bra. Jag och min man är levande bevis på det.

Och en sista tanke just nu: när du har bestämt dig för var dina gränser går, och om din man - Gud förbjude! - bryter mot ditt ultimatum, så MÅSTE du genomföra din plan. Det är jätteviktigt, för annars kommer dina ord "fortsätt att dricka, men gör det då utan oss. Vi orkar inte stå bredvid längre" att blir lika innehållslösa som hans "Jag kan ju dricka ibland, vid speciella tillfällen" och "jag kan ju dricka på helgerna". Det är det vi gör mot varandra, beroende och medberoende, vi gör våra ord tomma. Alltså måste vi visa vad vi menar med handling.

Jag hoppas att du får lite sömn, var rädd om dig. Kram!
/H.

PS. Jag har också gråtit vid skärmen med forumet öppet, många gånger.

precis så är det! Både med medberoende och med missbruk.
Jag lämnade, som Lelas, och det blev vändpunkten - den första - men också därefter var det en lång tid fylld av önskemål om att dricka vid speciella tillfällen. Jag accepterade det vid två tillfällen och såg att det inte funkade, sen insåg jag det, att det inte fungerar (tack forumet!) och hade kraften att säga nej! Konkret lät det: "Men ibland vill jag fira med dig med ett glas bubbel"; "Vi måste ju kunna få ett glas vin till middagen när... (olika alternativ)". Mitt svar var (tjurigt men bestämt) "Nej! Det är inte trevligt för mig längre". Det var tröttsamt, det minns jag tydligt. Han fick en speciell gnällig röst minns jag också.

Jag har lärt mig, här främst genom att läsa på missbrukarsidorna, hur starkt suget är när det sätter in och att då tjatar "missbrukaren" i huvudet på alkholisten och att den rösten är stark, stark, stark. Jag tror inte... nej jag är för min del säker på att det inte lönar sig (inte alls) att gå in i förhandling med den rösten, det gäller bara hitta ett svar som är rätt för en själv. För mig blev svaret enkelt för det vara så det var - ingenting med alkohol var trevligt längre "jag får bara ont i magen" minns jag nu att jag brukade tillägga. Och sen absolut ingen vidare diskussion!

Fortsätt skriva här och sök gärna annat stöd också. Al-anon om det finns på din ort. Samtalsstöd hos beroendeenhet, diakon eller annan.
Vi behöver varandra, som stöd och för att dela och känna igen våra erfarenheter. Det är en oerhörd kraft i det!

Styrkekramar! / mt

Askungen

Det känns skönt att få svar på allt man har inom sig, för som sagt, vi är ju inte ensamma. Vi delar/har delat mer eller mindre samma situation.

Jag känner igen det där med att "fira med ett glas" eller "ta ett glas vin till maten tillsammans" och jag känner precis som du gjorde mt. Jag mår dåligt vid tanken på alkohol. Jag vill INTE dricka ihop med honom. Jag vill inte dricka alls. Det har till och med gått över till att jag far illa av att se andra människor påverkade av alkohol, fulla.
Men det hjälper inte med att jag säger nej till vin, till min sambo. "Då dricker jag väl själv då" blir svaret.

I vårt fall har det gått väldigt långt. Ingenting verkar kunna stoppa min sambo. Han ljuger om det mesta för att komma undan med sitt missbruk. Han till och med "stjäl" barnens sparpengar, för att kunna smyga. Vilket resulterar i att jag/vi aldrig kan ha några kontanter hemma.
Konfronterar jag honom, får jag så mycket skit. Jag får höra att jag inte duger, vilken dålig mamma jag är, att jag är en h*ra, f*tta osv.
Jag orkar helt enkelt inte. Min bästa vän har förvandlats till ett monster och mitt enda hopp är att jag kanske får tillbaka honom om han börjar med antabus och samtal. Att han slutar helt, för all framtid. Annars finns det inget hopp. Jag har verkligen fått nog.

Han har inte fått brevet ännu. Han jobbar just nu. Och jag har funderat så mycket på om jag verkligen kan genomföra detta nu. Mina ultimatum. Det enda svaret jag får inom mig är: Jag måste det! Det är min enda chans till en trygg och lycklig tillvaro, för mig och barnen. Jag måste!

På återseende! Kramar!

Lelas

Man skall inte behöva bli kallad sådana ord, Askungen, och särskilt inte från den man älskar och kallar sin bästa vän.

Jag tror att det är dags att sätta stopp genom att ställa ditt ultimatum, men självklart måste du själv känna dig stark nog för att visa honom brevet.

Ett litet råd till: se till att han läser brevet direkt, medan du ser på. Vår vän Framtidsdrömmar hamnade i en konstig situation där han aldrig läste brevet och då har han fortfarande makten att göra som han vill. Du skall ta kommandot nu, och då måste han läsa brevet.

Kram, och lycka till!
/H.

Stjärnstoff

Tänker på dig och undrar hur det går?
Du kanske aldrig gav honom brevet? Du kanske funderar på om det är rätt beslut? I så fall är vi fler som väntar på " rätt tillfälle" :)
/ Stjärnstoff

Askungen

Jodå, jag gav honom brevet och reaktionen var väl som jag förväntade mig. Jag frågade om han läst brevet och fick svaret ja. Sedan har han ignorerat det och låtsas som om det regnar. Han har fortsatt att prata om olika framtidsplaner vi kan/ska göra tillsammans, som om inget hänt. När jag sedan frågat om det inte är dax att vi sätter oss ner och pratar igenom om oss och om vår framtid, så har han sagt "inte nu" eller något liknande.
Idag kom det iallafall på tal. Bad timing, kan man väl säga, eftersom han inte var nykter. Men det är å andra sidan enda gången jag får någon respons från hans sida. Det var ju "tack å adjö" bara. Precis som jag egentligen redan visste. Han säger bland annat att man kan inte kan säga åt någon att man ska ändra på sig..och "vad tänker du ändra på om jag slutar dricka"..."om jag ska skaffa hjälp så kanske du också skulle ta och göra det" och antyder på att jag skulle lida av psykisk ohälsa, vilket jag lugnt och sansat talar om för honom att det har du nog rätt i, men det beror på situationen jag lever i för tillfället. Detta retar bara upp honom ännu mer (vilket inte var meningen), vilket till slut leder till att jag avslutar diskussionen. Det leder inget vart.
Det enda jag ville förklara från början var att få fram att jag inte orkar leva så här längre. Att jag och barnen måste få lugn och att min enda önskan just nu är att han slutar dricka, så att vi kan få tillbaka den underbara människa som jag vet döljer sig där inne...eller har jag fel? Är den person borta för alltid? Har alkoholen hunnit sluka honom och kvar finns bara denna arga bittra människa? Jag tror inte det, för jag ser honom där då och då. Små glimtar av ljuspunkter.
Det är dem som hållit mig kvar,

Kram från mig!

kan det att du stannar bidra till att han fortsätter (tillåts fortsätta)... Det är nånstans i just detta som "knutpunkten" ligger och det är mycket svårt att riktigt fatta. Den reaktion du återger: "Han säger bland annat att man kan inte kan säga åt någon att man ska ändra på sig..och "vad tänker du ändra på om jag slutar dricka"..."om jag ska skaffa hjälp så kanske du också skulle ta och göra det" och antyder på att jag skulle lida av psykisk ohälsa,..." har många, många av oss medberoende gått igenom. För min del kom den avgörande förändringen exakt i och med att jag lämnade. När han ställdes inför ett konkret och faktiskt val. Men det kan jag inte råda dig till - det måste du besluta själv när den stunden har kommit.

Han har för övrigt absolut alldeles rätt i att ingen annan kan säga åt en att förändras - förändringen, en hållbar, måste komma inifrån en själv. Du har absolut alldeles rätt i att ditt illabefinnande beror på situationen ni lever i.

Det är nästan obegripligt att fatta missbrukets makt över kloka, trevliga, godhjärtade människor... bland annat därför är det bra att läsa och skriva här. Det gör bilden så sorgligt tydlig men visar också å möjligheter.

Håll din linje, styrkekramar! / mt

Askungen

Jag vet ju vad jag vill, men beslutet är så svårt. Dessutom är det svårt för mig ATT LÄMNA HONOM. Det är ju jag som står på vårt nuvarande boende. Jag skaffade det då jag faktiskt lämnade honom första gången. Men han flyttade in hos oss igen efter ett par månader isär. Jag hyr vårt boende. Jag står på kontraktet. Det är han som måste flytta ut, vilket är svårt. Måste jag kasta ut honom?
Han hotar även om att säga upp sig från jobbet och försvinna ut ur vårt liv om vi separerar. Hur tänker han då? Hur ska han kunna försörja sig? Skaffa bostad? Jag vet att det inte är mitt problem, men barnen kommer ju i kläm i och med hans resonemang. Och hur blir det med umgänge med barnen? Han brukade säga att vi ska ha delat boende...varannan vecka och när jag då säger att, då måste du vara nykter den veckan, så säger han bara att "det ska du skita i" eller "jag gör vad jag vill när vi inte lever ihop" osv. Är orolig. Ska man behöva gå till domstol för att få ensam vårdnad? Å andra sidan så säger han inte så längre, utan istället att om vi separerar, så är det för gott. Att han ska sticka iväg och sen ser vi honom aldrig mer. Det har varit mycket "omoget" prat på sistone.

Vi får se vart detta leder till.

Inatt har jag sovit i soffan, som så många nätter innan. Ibland sover jag där eller hos barnen. Jag kan inte med att ligga bredvid honom när han druckit. Och speciellt inte när han "kastat en massa skit" på mig innan han går och lägger sig.
Vet inte vart jag är på väg...ena dagen upp, andra dagen ner.

Ja är glad att jag kan skriva av mig här. Det är en tillflyktsort när allt är som mörkast.

Ta hand om er goa vänner!

Lelas

Hej igen, vännen!
Jag ser att du har det jobbigt, men jag anar ändå en styrka och en beslutsamhet hos dig. Bra!

Ja, du kan slänga ut honom. Se det som en fördel att det är du som står på kontraktet! För många andra är situationen den omvända, och det är sannerligen inte enklare.

Tala om för honom att han måste flytta. Ge honom lite tid att packa sina saker (kan du vara borta under tiden?) och sätt en tidpunkt för när det skall vara gjort och han skall vara ute. Kräv att få tillbaka alla nycklar, eller byt lås i dörren.

Vad han gör sedan är inte ditt problem. Vart han tar vägen, vad han hittar på, vem han flyttar hem till... är HANS problem och inte ditt.

Och hur det blir med barnen är en senare fråga. Det kommer att lösa sig tids nog, du behöver inte ha ett så långt perspektiv på det.

Kanske låter jag kall, men jag tror att du behöver raka svar. Jag vet att det inte är enkelt.
Kram!
/H.

Sorgsen

...jag förstår dina huvudbry och oron.
Jag upplevde inte mycket logik i ord och handling från min make när han dök djupare och djupare ner i helvetet.

Jag hamnade i en situation där min make i missbruket glömde räkningar och brev bara försvann.
Tidigare var vi skrivna på samma adress men jag bytte adress för undvika att mina brev skulle försvinna.
Jag var däremot tvungen att bry mig om räkningarna rörande lägenheten, även om vi bestämt att han ska betala det löpande så bryr ju sig inte juridiken om det. Om det inte betalades så blev det ju bakslag för mig och min ekonomi.

ALkoholen är ett gissel och jag förmodar att din partner inte inser sitt problem, ännu.
Det är så smärtsamt att se men ingen annan än han själv kan ändra sin situation, liksom du din.

Många kramar och styrka

Askungen

dig Sorgsen.
Ingen annan kan förändra min situation än jag själv. Vilket är näst intill det enda som rör sig i mina tankar just nu. JAG MÅSTE! JAG VILL! Men frågorna för mig är hur och när?

Har också haft otaliga problem med ekonomin, då räkningar som min sambo skulle betalt och även hävdade att han betalt, visade sig inte var det. Jag har även varit den som försöjt oss under en längre tid...vad kan det vara nu...1 1/2 år tror jag, då min sambo varit hemma utan inkomst. Innan dess har sambon arbetat lite här och lite där. Han har alltid haft svårt att vara kvar på ett och samma jobb. Inte för att han får sparken, utan mer för att han är rastlös, tröttnar, vill göra något annat. Nu på senaste tid har han skyllt sitt missbruk på att han bara går hemma och att allt skulle bli bättre om han bara fick ett jobb. Nu har han börjat arbeta. Har varit på sin nuvarande arbetsplats i lite drygt en månad. Och jag kan bara säga...det har INTE blivit bättre. Han har dessutom börjat prata tvivelaktigt om sitt jobb redan. Jag känner igen mönstret. Kanske därför han ser sin chans nu, när separation kommer på tal igen. Att säga upp sig och skylla allt på mig.

Jag vet att ett jobb inte stoppar honom från att dricka. Jag vet att han på tidigare arbetsplatser smygdrack även på jobbet! Helt sjukt! Detta visste jag inte om då, men det har kommit upp i djupa diskussioner då min sambo erkänt sitt missbruk.

Ekonomin är det första jag måste gå igenom och reda ut när/(om) vi separerar (även jag börjar tvivla på om jag lyckas komma ur detta). Jag måste dela upp och lägga om gemensamt lån, be om en eventuell avbetalningsplan på sådant som halkat efter och jag inte orkat reda upp innan osv.

Planerna är i rullning. Vet bara inte om eller när. Hur länge ska man gå i ovisshet? Hur länge ska man stå ut? Hur länge ska man vackla fram och tillbaka? VAD HÅLLER JAG PÅ MED?
Vill bli FRI!

Kram!

Sorgsen

...precis!
När, vad och hur och ibland varför måste jag stå i detta och varför nu???
Inget går att förutse eller planera när det börjar rulla snett och till sist snurrar det så fort att det blir ogreppbart och allt blir bara här och nu.

Jag körde vidare på min bana, den jag börjat känna var en gemensam. Det blev mer ensamt än någonsin! Maken ville ju, det såg jag, men han förmådde inte. Inte där och då och då fick jag ju naturligtvis skit för att jag gick vidare. Allt tänkbart och otänkbart bubblade ur hans mun. Vi slutade prata, det blev ingenting som handlade om något väsentligt. Arg blev jag ibland, ledsen ofta, uppgiven i princip dagligen. Allt det där tråkiga fanns där men ändå gick ju mitt liv vidare och ibland hängde han på.

Nu dricker han inte mer och nu tror jag det börjar vända, hoppas jag. Det tar tid och kräver att alkoholisten själv vill ändras. Ingen lätt förändring och bara jag kunde betsämma om jag ville vara kvar i eländet. Jag gav det del mål, för min egen skull. Jag visste att om han inte tar hjälp går jag. Jag har fortfarande samma tid som mitt mål för att göra en stor genomgång för mig själv.

Vi är långt ifrån det som kallas stabilt men jag hoppas och ser förändringar.
Förutsättningen har alltid varit och kommer alltid vara att äktenskapet bryts om han väljer alkoholen igen.

För bara ett par veckor sen trodde jag inte han skulle kunna vara som han är just nu.

Precis nu, i skrivande stund fick sig hans stolthet en smäll, helt självförvållat. Får se om han klarar svälja stoltheten utan att det går ut över mig.
Känns som småpotatis jämför med hur det såg ut för ett halvår sen. En tid jag aldrig kommer leva i igen!

Målen ska du sätta upp för dig själv, hur var och när vet du bara själv, bara du vet vad som är viktigast för dig.
Skynda långsamt, då blir det bäst, så länge det inte handlar om våld och hot.

kram

Sorgsen

Vill bara tillägga att just hur länge man ska stå ut gick i vågor för mig.
Jaghar tappat räkningen över alla gånger jag kände att "nu går det inte längre".
Det att jag "gav upp" själv gav mig ny kraft .
Jag bestämde att ge det en viss tid så inte varje enkel händelse drog ner mig.
Lät honom köra sitt destruktiva liv helt ensam.

Kram

Lelas

Det där är så fascinerande tycker jag... att man hittar kraften i att ge upp. Det var verkligen när jag gjorde det som jag orkade påbörja en förändring. Tänk att det skall sitta så långt inne - jag ville ju vara stark och kämpa genom att klamra mig fast och försöka lösa problemen. Men det var först när jag släppte taget som jag kunde förändra.

Jag har tidigare berättat om bilden av apan i någon tråd... Tänk er en apa som kommer till en bur. Inne i buren ligger en kokosnöt. Apan sträcker in handen genom hålet och tar tag i nöten. Men, med nöten i handen får han inte ut varken hand eller nöt genom hålet. Alltså: så länge han håller fast vid nöten kommer han att bli sittande vid buren. Men, om han släpper nöten är han fri.

Kram!
/H.

Askungen

är det så svårt att släppa den förbannade nöten då?
Jag vet att jag sagt det många gånger förut, men jag orkar verkligen inte mer!! Känner mig helt utpumpad. Jag har svårt att se glädje i någonting. Det är jobbigt att gå upp om morgonen och ännu jobbigare att släpa iväg till jobbet.
Jag kommer snart att påbörja en ny anställning och jag frågar mig själv...hur ska jag klara det? Hur ska jag kunna var social och trevlig och klara av alla ansvarsuppgifter som kommer med detta jobb?
Det är det svåra med att arbeta i servicebranschen. Att hålla skenet uppe, le och vara trevlig, när man i själva verket blöder inombords. Samma gäller hemma. För barnens skull.

Jag har funderat mycket på att gå till någon för samtal. Jag inser att jag mår väldigt dåligt och känner verkligen att jag "sitter fast". Jag ska se vad jag kan göra på den fronten.

Vad beträffar lämna eller inte. Jag vill så gärna ha förändring, men har även insett vilka stora påföljder det innebär att separera. I vårt fall är det komplicerat och jag orkar inte gå in på detaljer just nu.

Det har varit mycket dåliga dagar på sistone. Jag fortsätter att sova på soffan. Det har varit urnsättning av sambons bror vilket medfört att sorgen legat tyngre i vår familj. Sorgen går i vågor och jag ser hur den tynger min sambo hårt. Det har blivit en del dricka och han ber mig bara att ha överseende för det..."låt mig bara får dricka just nu" osv.
Sorgen tynger även svärmor och jag vet att hon oroar sig mycket för den son hon har kvar. Hon har gråtit och bett min sambo att sluta dricka. Hon säger saker som: "Jag har förlorat en son. Du är det enda barn jag har nu. Låt mig få ha dig kvar!" Men det biter inte på honom. Än så länge fortsätter han dricka.
Mellan torsdag och söndag fick han i sig drygt en liter whiskey och tre liter vin.
Det jag känner just nu är besvikelse.

Fortsätter läsa era inlägg, försöker finna styrka, inspireras och skriver av mig då och då.

God natt!

Sorgsen

...en arbetssituation där jag kände att jag inte orkade som tidigare pga makens alkoholism var min absoluta vändpunkt psykiskt.
Jag hade gjort allt jag kunde och kunde bara vänta på att något skulle hända honom för vändningen skulle kunna inträffa.
När jag märkte mina uppgifter tog stryk tog det en helg för mig bestämma mig för att "stänga av". Jag hade insett och släppt tidigare också, linorna klipptes av en efter en och på hösten kom sista sucken.
Sen blev det bara en lina kvar, den som jag satt tidsbegränsning på.
Min punkt är augusti/september, då ska jag samla ihop allt som känns väsentligt och göra ett nytt avstamp.

Punkten jag finns på nu säger att linan som funnits kvar har bara varit min önskan och envisheten att inte ge upp en framtid jag visste kunde bli bra.
Hur jag nu kunde veta det???
Det kunde jag ju såklart inte!
Om maken inte velat sluta dricka självmant hade vi inte haft en chans! Inte en enda!

Tyvärr ser det ut så, finns inga genvägar eller omständigheter som rättfärdigar. Alkoholism är alkoholism, en sjukdom som bara läker om man slutar dricka helt för alltid.

Bara du vet när din gräns är nådd.
Ett avbrott behöver nödvändigtvis inte betyda skilsmässa.

Lelas

Askungen, var inte så hård mot dig själv. Det är inte konstigt att du inte förmår att släppa nöten, det är så medberoende (och för den delen beroende) funkar. Jag förstår att du är trött och inte orkar. Så funkar det, också.

Var rädd om dig.
/H.

Askungen

..Igår tog jag barnen och "flydde". Bor andra natten hos min mamma nu.Imorgon ska vi prata...jag och han. Prata om hur vi går vidare med allt. Han vet om att det bara finns ett alternativ om han vill ha oss kvar. Han valde inte det då. Han har nog aldrig ens funderat på att välja det alternativet. Undrar om han någonsin kommer att göra det? Får se hur han ser på allt imorgon. Jag har inte mycket hopp.

Att det kan göra så ont i själen!

med dig nu - så jobbigt... men ändå så bra att du satte gränsen och gick. Det är sannolikt en lång väg innan han insett alternativet eftersom han prövat och sen började förhandla igen... Det är en tuff match att sluta dricka och det är hans jobb.

Du ska ta hand om dig - det är ditt jobb! och antagligen ha huvudansvaret för barnen! Hoppas du kan hitta eget boende och ordna det praktiska utan större bekymmer. Det är i sig inget som måste betyda slut för alltid men erfarenheten härifrån har lärt mig att när man satt sin gräns är det så viktigt att hålla den. Även om han säger att han behöver dig för att kunna bli nykter... det måste han välja för sin egen skull och hålla fast vid av egen kraft.

Allt gott och lycka till idag! Styrkekramar / mt

Lelas

Vad bra att du tog det steget, Askungen!

Hur har de senaste dagarna varit?

Kram!
/H.