Jag har idag varit nykter i nästan tre månader och jag får mycket bra stöd på en beroendemottagning hos min samtalskontakt där. Vid mitt senaste besök där fick jag en liknelse berättad för mig. Om man föreställer sig en äng med högt gräs, tvärs över ängen så går det väl nedtrampade stigar som tex symboliserar sex, mat, fysisk aktivitet, vänner och sömn mm. Saker som fungerar bra i ens liv. Då man sedan börjar dricka och i stället börjar gå mer och mer på alkoholens stig så blir den i stället upptrampad och de andra börjar att växa igen. När man sedan bestämmer sig för att sluta dricka som jag gjort nu, jag vill inte ha med alkoholen att göra längre, och ska försöka börja gå på de andra stigarna i ens liv så stöter man på problem. Just så är det för mig nu. Jag får tvinga mig till allt jag tar mig för. Jag har ingen lust att laga mat, äta, ingen sexlust, ingen lust att träffa vänner eller gå promenader eller ta mig till gymmet. Är det flera som upplever att livet tagit den här vändningen då ni väl bestämt er för att sluta dricka och ni varit nykter några månader? Allt känns så meningslöst då jag ska göra något så får jag tvinga mig till det. Det dyker upp jobbiga tankar i och med att jag ska göra något. Varför ska jag ens göra det här? Vad blir bättre av att jag gör det här? För vem ska jag göra det här? Jag inser inte längre att jag ska göra saker för mig egen skull och jag upplever att jag tappat med egenvärde. Så låg och så sorgsen nu då jag brutit med min före detta vän alkoholen som så länge varit min bästa vän. Känns det igen? Har ni upplevt detta? Allt känns så meningslöst och hopplöst. Blir det någonsin bättre tänker jag? Tacksam för svar och stöd!

Vilken bra liknelse! För det är ju precis så det är, när vi väljer att dricka är det till sist bara en sak vi vill göra – dricka, och när vi väljer att sluta finns tusen andra saker vi vill göra. MEN det tar tid och krävs tålamod att hitta tillbaka. Jag går en kvällsbehandling som inkluderar gruppsamtal och nästan alla vi nynyktra känner likadant i början.
@ol_ma_an skrev:"Varför ska jag ens göra det här? Vad blir bättre av att jag gör det här? För vem ska jag göra det här? " Du har redan alla svaren i ditt inlägg :) Du ska göra det för att trampa upp stigarna på nytt, och kanske till och med hitta nya stigar till ännu mer mening och glädje. Och du ska göra det för din egen skull. Hur jobbigt det än känns just nu, så tror jag inte att du känner att det vore mer meningsfullt eller hoppfullt att ge upp och börja dricka igen?
Jag vet inte hur länge du har använt alkohol, men min terapeut säger att vi i alla fall får räkna med att det tar en månad att tillfriskna för varje år vi har druckit. Så ge inte upp, det kommer att vända! Och tills dess behöver du bara vara nykter en tråkig timme i taget. Skriv av dig och gnäll här, det får man :)
Keep up the good work!

@ol_ma_an Grattis till snart 3 nyktra månader! 🥳🥳🥳

Du har helt rätt i att vi trampar upp olika stigar, och de blir upptrampade genom att vi etablerar nya vanor. Nya nyktra vanor.

Alkoholen påverkar vår hjärnkemi, våra må-bra-hormoner. De skjuter i höjden när vi dricker och störtdyker dagen efter och då mår vi botten. Till slut är alkohol enda sättet för oss att må bra, allt annat känns meningslöst.

Det kan ta ett tag innan må-bra-hormonerna börjar fungera som de ska igen, tills vi reagerar på ett bra sätt på andra saker, tex motion och beröring. Men när det väl vänder är det verkligen magiskt, och helt utan bakfylla som tråkig biverkan.

Det låter som om du är nedstämd, kanske till och med deprimerad. Sannolikt beror det delvis på alkoholstoppet. Du kanske behöver medicin (SSRI) i en övergång, men du kan också göra mycket själv genom att aktivera dig fysiskt. Raska promenader, till och med lite löpning, gör underverk för må-bra-hormonerna.

Tänk dig en triangel med tillstånden TÄNKA-KÄNNA-GÖRA. Just nu kan du påverka GÖRA i första hand. Du kan också försöka att bryta automatiska negativa tankar med medvetna neutrala tankar. På sikt påverkas även känslorna.

Googla på postakut abstinens. Det finns bra filmer på youtube som förklarar vad som händer i din hjärna.

Håll ut - det är så värt det att komma ut på andra sidan.

Kram 🐘 (nykter dag 559 idag)