Hej alla kämpar här, har läst otaliga berättelser från många av er och känner igen mig, vilket har hjälpt mig mycket- jag är inte ensam! Mitt drickande spårade ur totalt för nåt år sen, har alltid haft en hög konsumtion av alkohol, iaf två gånger i veckan i en evighet. Förutom såklart under graviditeter och perioder när barnen var mindre då man kanske drack måttligt en gång/ månad. Har insett att jag måste förändra mitt liv nu innan det är helt kört. Siktar på tre vita månader för att dra ner konsumtionen men vet inte om jag klarar det, allra helst skulle man kanske varit helt fri från alkohol men där är jag inte i tanken än, har iaf klarat en vecka idag och det känns fantastiskt, tack vare detta forum, alkoholprogrammet och även en app som jag tycker är fantastisk där man ser procentuell förbättrad hälsa inom olika områden för varje dag som nykter, kan tillägga att jag har inte det där kraftiga suget efter alkoholen utan dricker pga tristess och att jag tycker livet känns meningslöst. Har komplext ptsd m.m och har väl självmedicinerat olika substanser i hela mitt liv, inget riktigt som hjälpt förutom alkoholen - för tillfället, dagen efter är det dåliga måendet självklart där igen, har i princip druckit 3-4 gånger i veckan sista året och stora mängder rödvin, många blackouter m.m, kände söndag den 2/7 att nu måste det vara slut!! Har idag klarat en vecka men fredag och lördag har varit hemska. Är ändå tacksam för att jag klarat detta och tar nu en dag i taget. Det svåraste för mig är att leva ensam, har oxo sjukersättning vilket för mig kan kännas som att jag inte har nån plats i samhället, livet känns ganska meningslöst, vet inte riktigt vart jag är på väg just nu men hoppas på att reparera mina dopaminreceptorer så att man kan hitta lite glädje i livet igen och ta tag i saker som man skulle gjort för längesen. Har klarat så mycket annat förut, slutat med ett långvarigt beroende av insomningstabletter, slutat på egen hand med ssri/ssni, slutat röka för 10 år sen, så jag har en stark vilja, måste bara hitta glädje och meningsfullhet i livet igen, det som hållt mig uppe i alla år är att jag motionerar konsekvent många gånger i veckan, simmar, cyklar, gymmar, powerwalks, trots att jag druckit alkohol dagen innan - vansinnigt, jag vet! Men ändå...ha en fin söndag i solen alla, kram från mig 🙏💖