Förändring

Profile picture for user Stormenlilla

Hej allihopa,

Nu startar jag en ny tråd för att vända blad, sen är jag ju inte ”ny här” längre.

Först och främst är jag så ledsen att jag missade tillfället att träffa er igår! Men hoppas att ni hade det bra!

Tre senaste helgerna har det blivit fylla varje lördag. Medföljande hur hamnade jag här igen tankar på söndagarna. Mina sms har gått varma till den sista jag egentligen vill smsa. Alla sårade känslor kommer till liv när man dricker. Känns som att det är hack i skivan men nu när det successivt har blivit som det var när jag bestämde mig för att försöka sluta dricka, så får jag dra i handbromsen igen. Ångesten; hemska måndagen, allt i ett fint paket och förstör en hel vecka. Sen glömmer man, nästan. Vet ju. Visste varje gång. Igår tänkte jag ”nu får det ju inte bli sådär igen”. Känner hur adrenalinet pumpar att jag ska ”få dricka öl”. Kommer hem 04 och vaknar upp med en hink bredvid sängen. Säkerhetsåtgärd om jag skulle behöva. Nej, jag är så jävla trött på det här nu. Så nu ska det bli förändring. Måste komma ihåg att jag inte mår bättre av att inte skriva här.

Kram

Profile picture for user svagis

Du är tuff som fortsätter kämpa!
Jag ser några saker i det du skriver och tänker du kanske behöver leta djupare i dig själv efter motivationen. Kanske skulle du behöva låna min inre coach Forskaren för att få perspektiv på vad alkohol gör med just ditt liv? Jag fyller 57 i år. Önskar att jag hade dragit i bromsen för 15 år sen. Det hade besparat mig själv, mina nära och kära en massa upplevelser som ingen av oss mått bra av. Och det hade ändrat min självbild. För i nästan 20 år har jag varit osäker på mig själv, förminskat mig, inte tagit mig själv helt på allvar, mina drömmar, ambitioner, önskemål om hur jag vill leva mitt liv, känt skam osv. Sen har jag blivit besviken på att andra människor inte tagit mig på allvar....men hallå, det är först idag som jag vågar ta plats i mitt eget liv och har slutat göra saker för andra människors skull. Tränat, gått på diet, nätdejtat frenetiskt, försökt se snygg/sexig ut, köpa kläder jag inte har råd med, göra saker för att kunna visa upp något för andra så att jag "blir någon" i andras ögon.

Men hela tiden har ju bristen varit att jag inte visat respekt för mig själv! Jag har inte varit någon i mina egna ögon och det är vad omgivningen gett mig tillbaka. Vad jag önskar att jag insett detta lite tidigare. Men det är först nu som jag har blivit mig själv - som den lilla person jag en gång var. Jag "gick vilse" i vuxenlivet och har först nu börjat hitta tillbaka.

Jag vet inte om det jag skriver har någon relevans för dig överhuvudtaget - kanske slår jag in öppna dörrar men jag hoppas du säger ifrån i så fall.
Kram
svagis

Profile picture for user Andrahalvlek

Fy fan vad jag känner igen mig. Vill inte ens tänka på alla sådana lördags- och söndagsmorgnar. Och hur min lever mår vill jag inte heller tänka på ? Det är nog nu, jag håller med! Vi kan kämpa ihop om du vill, jag är på dag 1 idag ?

Hörru, vad fin du är! ?

Jag tycker du slår huvudet på spiken på mycket av det du skriver för mig också. Tror vi är lite lika där och som vi tidigare skrivit om också. För mig är den ständiga fällan till återfallen att jag vill ”känna mig som alla andra”. Den viljan att det ska kunna gå bra är så otroligt stark i mig. Sen när det hänt ett par helger så är man så lätt inne i det igen. Men nu är jag lite rädd för mig själv igen och det brukar ju vara en drivande faktor.

Gillar din forskare! Den får gärna följa med mig längs vägen! :)

Stor kram

”Gjort en massa för att i andras ögon bli någon”. Så kloka ord ❤️ Det får bli slut med det nu! Jag vill sluta dricka för att må bra. Jag vill träna och äta bra för att må bra. Jag vill inte nätdejta mer för det är bara destruktivt. Det finns säkert guldkorn i dejtingträsket, men mest lerklumpar och spottloskor faktiskt ?

Profile picture for user svagis

Det kändes skönt att du tog mitt inlägg på rätt sätt...för det är ju så jäkla svårt att få syn på sig själv!! Och det är så sällan någon annan säger vad de tänker om en, av KÄRLEK och RESPEKT för en alltså. Oftast får man famla i blindo, som en mullvad....hos terapeuter och i barer..."vad ska jag göra för att må bättre" liksom...
Way to go! Du är stark och vill dig själv väl Stormis <3
Stor kram tillbaka
svagis

Men det har många orsaker, och alkohol gör allt bara värre. Så det är ingen lösning - tvärtom! Jag vill inte dricka mer. Punkt. Jag vill bara må bättre. Punkt. 2020 blir året då jag gör bra saker för mig själv ❤️

Och jag har sprungit ca 3 km, så nu mår jag lite bättre än i morse ????????

Nu kör vi - en dag i taget!

Profile picture for user Charlie70

Du kommer att fixa detta. För varje gång lär du dig nya saker om dig själv och strategier för att inte falla dit igen. Jag tror på dig!
Kram, Charlie!

Viken varm kram jag får av er, som jag behöver. Otroligt tacksam för pepp och stöd.

Svagis: verkligen. Herregud vad med terapitimmar. Jag inser ju, jag är 34 och behöver vakna nu så att jag inte fortsätter att slösa bort tid på att underhålla dåliga relationer och bakfyllor. Jag vill vara bra för mig.
Tack, du är bra ❤️

Andrahalvlek: tråkigt att höra ❤️ men wow vad grym du är som sprungit 3km idag ??. Hade jag inte pallat. Men däremot måste jag göra det imorgon. Det är ens bästa vän, träningen. Ja nu kör vi, är bättre för oss själva!

Charlie: Tack snälla, fina du, jag behöver höra sånt. Speciellt idag. ❤️

Vaknar idag och är ganska pigg ändå. Glad för det. Väldigt glad att jag är ytterligare en dag iväg från lördagen. Nu hände det ju inte något hemskt förutom att jag måste se ut som en som aldrig vill släppa taget om han det inte funkade med. Plus att man inte mår bra av att ha druckit i hjärnan.

En sak med alkoholen är ju verkligen hur mycket mindre motiverad man är att sköta sig själv och hälsan. Orken som tas ifrån en. Usch.

Nej ny vecka och nya tag. Dag nr 2 och det känns bra.

Kram på er

Profile picture for user Ensammenintestark

Dag 2 är ytterligare en dag bort från bakfyllan. Tycker a fungerar lite som när man är riktigt sjuk. Befinner sig liksom i en bubbla där man inte har lust och ork att ta hand om sitt yttre. Sedan när man börjar bli friskare/ nyktrare ser man saker i ett nytt ljus och förstår liksom inte hur man inte kunnat ta hand om sig.
Nu är du på god väg ut ur bubblan, var stolt över dina två dagar och gläds åt fler nyktra dagar??

Profile picture for user Wasabi

Jag läste din andra tråd och kände igen mig mycket. Varför gör vi samma sak om och om igen? Varför lär vi oss inte av våra misstag? Men samtidigt så är det inte sant. Från i början av din tråd till slutet så har du, genom mina ögon, verkligen utvecklats i din nykterhet. Du har haft många vita dagar, och gått på många tillställningar utan alkohol. Vägen till nykterhet är aldrig spikrak... om den var det så hade vi ju inte haft problem från början.

En annan grej är ju att alkohol är beroendeframkallande. Det får vi inte glömma. Inte för att det ska ta bort från vårt eget ansvar och handlingar, men det är en beroendeframkallande drog. Sen att vissa kan hantera det bättre än andra är en annan sak. Sen har jag också ångest vilket gör att vi använder alkoholen som en krycka och ett sätt att koppla bort ångesten för några timmar. Vilket vi vet är hemskt dagen/dagarna efter då den kommer tillbaka x1000.

Jag har accepterat att antingen så får det fortsätta såhär - dricka, ångest, dricka, ångest osv. Eller så slutar jag. Jag kommer aldrig kunna normaldricka.

Ser framemot att följa din utveckling här!

Dag 3 fixar vi också ? Dag 4, 5, 6, 7 också! Största prövningen för mig blir till helgen, börjar redan förbereda mig mentalt.

Ja visst är det som du skriver @ensammenintestark, så konstig bubbla. Är otroligt glad över att jag är på väg ur den. Har fortfarande inget sug efter träning men ska träna med några från jobbet idag så det är nog bara att gå!

@Wasabi: Tack för att du läst igenom hela min gamla tråd och reflekterar och skriver. ? Det värmer att läsa att du ser att jag förändras längs resan. Ibland tänker man ju att man bara gör om och om och inte lär sig. Precis som din frågeställning som jag haft så många gånger; varför gör man om samma sak om och om igen. Men vi lär oss, vi skriver här och vi reflekterar mer. Angående ångesten, den är vidrig när man häller alkohol på. Precis som du säger är det en tillfällig eufori men sen blir man släggad. Fint att vi har varandra här att stötta och bolla med.

@andrahalvlek ja HEJA OSS! Glad att höra att vi båda är på dag 3! Jag är som dig, det är helgen som blir den stora prövningen. Jag vet inte vad jag har för strategier egentligen. Tänker mest att jag MÅSTE komma ihåg hur dåligt jag mår. Dela med dig om du har något toppen-tips! Vi kanske kan tänka att vi vill fortsätta ligga på samma dag och kämpa ihop ❤️?

Idag är måendet lite lägre än igår men tisdagar är tisdagar. Ska tvinga iväg mig till att träna även om det sista jag har lust med är att springa runt med arbetskollegor. Gillar mer att träna själv, men det där är typiskt mig. Tänka att det blir kul och säga ja och sen inte vilja. Är dock inte sugen på något vin till helgen, än. Hoppas det håller i sig.

Kram

Fått världens ångestpåslag. Det kan vara min motivation för att inte dricka i helgen. Där kom den. Kan ju påminna mig om hur efterföljande dagar kan bli. Även om det kanske hade kommit ändå blir man ju väldigt mycket mindre rustad att fixa sånt här.

Där kom den läxan som ett brev på posten! Ni kan ju påminna mig på fredag ni med ;)

Kram

Profile picture for user Se klart

Oj, den är jättelångt borta för mig. Jag har vetkligen helt snöat in på dag för dag. Eller bara en stund i taget. Det tror jag varit min räddning såhär långt.
Gillar också att träna själv, viktig egentid.
När jag gick i terapi för en del år sedan och gnällde om att jag tyckte jag kom tillbaka till samma plats, att jag liksom inte rörde mig framåt. Så var hon så envis med att vissa saker måste vi tillbaka till, igen och igen, men med nya insikter.
Det kan ju appliceras även här. Utveckling är ju sällan en rak väg fram, utan ofta cirklar!
Bra kämpat, nu tar vi den här kvällen, och snart är det onsdag!

Det är nog helt klart bäst sätt att tänka på. För egen del är det alltid helgerna jag trillar dit på, så det är väl det som rullar lite oro i magen. Men det din terapeut sa stämmer ju verkligen.

Tack för bra insikter! Kram

Utan att du behöver skriva några detaljer så kan du ju börja lista dina allra värsta övertramp på fyllan!

Fy, jag har några riktigt hemska sådana, som jag knappt vågar tänka på själv. En gång kräktes jag i sängen i sömnen och vaknade upp i denna misär och trodde att jag skulle bryta ihop fullständigt. En ”vanlig” fredag helt ensam hemma då jag flirtade med allt och alla på en dejtingsajt. Pinsamt ? Tur att man är anonym både där och här ?

Och sånt händer nästan alltid när jag gjort några dagars uppehåll från alkohol. Det är precis som hjärnan ”tjoho, äntligen - bring it on!”

Ska prova det där! Herregud har så mycket konstiga saker i mitt förråd. Ändå glad att det inte blivit ännu värre än det blivit.

Haha ja, inte att det är kul att du mådde så dåligt men jag har också flirtat runt på dejtingsajter.

Dag 4 för oss nu! ?

Kom lite oväntat. Mamma och brorsan ska dricka vin och jag blev jättesugen. Men inte sugen på att smutta på ett glas utan på att dricka många glas. Bli full typ. Blev lite tagen på sängen men det försvann lite snabbt som det kom. Men just det här, varenda gång jag läser något om vad alkoholen ställer till med och ser en bild på någon glad med ett glas i handen så tänker jag bara - gud vad gott att hälla i sig flera glas. Riktigt konstigt tankemönster. Blir inte avskräckt utan sugen?! Jisses.

Ska inte ta ett glas vin idag. Inte i helgen heller, ska försöka. För då blir smällen mindre om det händer. Vågar inte lova att avstå men lova att försöka. Men som förra helgen. Drack långsamt och valde öl med låg alkoholhalt. Stressen att min kompis skulle ifrågasätta antal glas fanns hela tiden där, samt glädjen att hon inte sa något. Det är riktigt dåligt för jag vill ju verkligen bara bli PACKAD. Det är ju tydligen och helt självklart mitt mål med drickandet. Bra att man åt minstonde är på det klara med det nu.

Kämpa på där ute!

Kram

”Lovar att försöka.” Nu har du börjat förhandla med dig själv. Nästa steg är att du tillåter dig själv att dricka. Du tycker att du tar makten över beslutet, men det är bara den manipulerande alkoholdjävulen inom dig som talar ?

Kram ❤️

Sorry varit så busy i helgen. Jag tog en låg alkoholhaltig öl på en lunch idag faktiskt... men drack inte upp den. Och ville inte ha mer. Vet inte varför riktigt, känns onödigt. Men mår ändå inte så dåligt eftersom att det inte resulterade i något dåligt. Så får skamset erkänna att jag drack lite ändå..

Hur mår du vännen?

Stor kram till dig som är så fin och kollar in!

Börjar få ordning på sömnen igen ? Att få sova är SÅ viktigt, utan det funkar ingenting. Ingen ångest heller längre. Trött, men det är väl alla vid den här tiden på året.

En vecka imorgon! Det enda som kan hota min nykterhet nu känner jag är tanken ”du har nog inte så stora problem, lite kan du nog dricka.” Nope. Det kan jag inte! Jag har provat så många gånger, det funkar inte.

Och du några munnar öl räknas inte ? Men vilken tur att det inte väckte mersug!

Keep up the good work!

Funderar på hur man ska räkna egentligen ? Det är ju dag 7 idag, men en vecka först imorgon. Men i min värld är 7 dagar en vecka. Hmm.

Matte är inte min starka sida ?

En vecka är inte dåligt! Jag skulle räkna en vecka idag! Imorgon är det dag 8! ?

Å vad härligt att du kan sova ordentligt igen!! Bara det är ju värt att fira med mer nykterhet. Så skönt att pallet blir klarare också. Ångesten är så jobbig så när den försvinner känns det som man vunnit guld i livet. Min har också blivit bättre. Känner mig glad! Sova har jag alltid kunnat göra men drömmer mycket.

Den där känner jag igen, när man börjar förminska hur det varit. Nästa är att tänka att ”men alla andra dricker ju ändå”. Men nej, det funkar inte för oss. Vi kommer att hälla i oss. Hade det varit ikväll jag hade druckit dom där munnarna hade det antagligen varit kört. Då hade jag garanterat vilja gå ut och dricka massvis. Istället ligger jag i sängen och har släckt lampan. När man är 34 en lördagskväll. ? Kommer vakna och vara superglad över det.

Hoppas att du har haft en fin kväll!

Stor kram

Då var det måndag imorgon igen. Helgen har gått bra ändå. Ingen fylla och ingen ångest.

Jag är ledsen att jag inte är inne och kommenterar så mycket hos er andra. Jag har känt att det går lite i vågor hur mycket jag orkar skriva här just nu. Men tittar in lite då och då och skriver när jag har energin.

Kram till er alla ❤️

Forumet får aldrig kännas som ett måste! Och känner du att du inte behöver läsa/skriva varje dag så är du en bra bit på väg i din nykterhet ?

Nu kör vi stadigt mot andra nyktra helgen!

I ett svagt ögonblick på jobbet så tog jag en öl på jobbfesten jag inte skulle gå på. Sen tog jag hundra öl. Den här gången har jag verkligen ställt till det. Som in i helvete.

Kan inte sova för ångesten äter upp mig. Vet inte var jag ska ta vägen. Jag har aldrig varit så dum i huvudet och delat information jag absolut inte ska. Måste ringa runt till kollegor nu och be dom vara tysta. Fruktansvärt. Tror aldrig jag varit så besviken på mig själv. Det är helt sjukt att jag har satt mig i den här situationen och jag är rädd för mig själv. Tänk om jag måste byta jobb nu?

Brutal ångest. Vet inte hur jag ska ta mig igenom det här.

Fy fan, vad jag lider med dig ? Men slå inte på dig själv onödigt hårt. Du vet faktiskt inte hur stor skada du har orsakat - bakfyllan boostar ju ångesten rent kemiskt också.

Men det är alltid bäst att pudla och be om ursäkt förstås. Din ångest lär nog bara fortsätta att accelerera om du inte ringer de där samtalen till kollegorna. Förhoppningsvis var de lika fulla som du, och tog inte alls in vad du sa igår kväll.

Fortsätt skriv här - vi finns här, och vi vet precis hur det känns när alkoholen fått oss att gå över gränser som får oss att må överjävligt dåligt.

Kram ❤️

Tack för omtanke och stöd.

Ja alla var nog rätt fulla men fick lite tillsägning av en av dom. Det är så nu men min ångest är helt fruktansvärd och nu vill jag aldrig gå dit mer. Så ska det ju inte behöva vara.

Jag hoppas att det lägger sig snart och jag vill aldrig mer må såhär. Lite som ni skrivit - man håller upp ett tag och sen går det lite bra och sen är kaoset nära ändå. Jag håller på att bli galen på mig själv som ändå gör det, trots allt jag vet. Trots mina löften till mig själv. Det är hemskt.

Nu måste det vara nog för jag står inte ut mer.

Du klarar det, bara du verkligen bestämmer dig. Det räcker inte att vilja sluta dricka, du måste verkligen bestämma dig.

Misstag gör alla, huvudsaken är att man lär sig något av dem.

Kram ❤️

Grejen är att jag känner att jag aldrig lär mig. Men ska lägga mig nu istället för att fortsätta att vara taskig i huvudet.

Hoppas att jag vaknar utan för mycket ångest imorgon.. ska direkt till gymmet iallafall.

Gud vad skönt med dag 2 imorgon.

Profile picture for user Crna macka

Det fixar sig ska du se. Ge inte upp, du kommer att fixa det utan att trilla dit med jämna mellanrum när du accepterar att du inte kan dricka alkohol. Så enkelt, eller svårt är det.

Mvh

Villl bara påminna om hur viktigt det är att du fortsätter skriva här, hur det än går, Stormen.
Det är liksom en stor möjlighet vi har här, att vara i en gemenskap och öppenhet med våra bättre och sämre sidor. Finns ingen annanstans iaf i mitt liv.
Om nu sämre är ett bra ord för att beskriva missbruk eller överkonsumtion vet jag inte, eftersom de flesta av oss här får ta till en enorm kämparvilja.
Vi är många som kan stötta och inte minst; lider m dig när det är tufft, och allihopa tror vi på dig. Som nu.
Kram!

Det värmer att gå in och läsa era stöttande inlägg! ?

Söndag då. Jag kämpar på. Vaknar upp sliten som in i helvete fortfarande. Är i ett nästan yrsligt tillstånd på väg till gymmet nu. Min hjärna och kropp mår fruktansvärt. Hoppas att det kommer att hjälpa.

Försöker stålsätta mig nu. För den stora ångesten när jobbdagen imorgon börjar närma sig. Vill inte gå dit, skäms så mycket. Tror kanske inte att det är många som tänker så. Men den där enda som blev arg för att jag berättade. Det känns tufft att se honom imorgon. Jag tränar mycket och jobbar bra och gör så mycket för att vara den där bättre versionen av mig själv, då blir man så ledsen när man sabbar på en fylla. Usch. Tråkigt inlägg men behövde skriva av mig lite.

Crna Macka: Du kommer alltid hit och lämnar en rad när det gått som värst. Det är fint att du otröttligt finns där. Jag vet inte hur många gånger det ska ta innan det lixom inte ska gå att ramla igen.

VaknaVacker: Japp, nu är det nykterheten som gäller igen. Även om det har varit tusen gånger bättre än förr så lyckas det ändå komma riktiga kaoskvällar. Tack för uppmuntran! ?

Se klart: började nästan gråta när jag läste det här. För man tror så lite på sig själv tillslut och jag håller med, det är när jag slutar skriva här jag tror att jag ”kanske fixar det ändå”. Min vilja att vara nykter är stark men min vilja att ”kunna vara som alla andra och ta några öl” vinner ibland. Det går ju bara skit.

Upwards and onwards..

Kram till er finaste forum ?

Hur tar man sig igenom morgondagen. Jag vill bara sjukskriva mig. Åka dit tidigt kanske innan andra kommer och sätta på hörlurar och vara osocial.

Nästa gång jag tycker att jag har tråkigt kan jag ju tänka på det här.

Mitt ångestpåslag inför jobbet imorgon kändes plötsligt väldigt futtigt jämfört med din ångest. Jag förstår att du våndas jättemycket, och jag lider verkligen med dig ?

Men en sak har jag lärt mig under alla dessa år med ångest till och från på grund av utmattningsdepression, och även av alkohol. Ångesten blir bara värre om man börjar undvika vissa saker.

Åka dit och ta tjuren vid hornen är enda sättet. Vad är det värsta som kan hända? Att dina kollegor viskar bakom ryggen? Ställer dig mot väggen? Allvarligt samtal med chefen?

Tar du det inte imorgon måste du ändå ta det senare, och ångesten blir bara värre dag för dag.

Förlåt om jag låter hård, jag vill dig bara väl - och jag vet att ångesten blir värre om man undviker.

Utsätta sig, låta ångesten riva och slita i kroppen, uthärda och låta ångesten klinga av till slut. Enda sättet. Tyvärr.

Styrkekramar i massor ❤️❤️❤️❤️

Som svar på av Andrahalvlek

Ny vecka, nya möjligheter eller hur var det nu. Tack för att jag får påminnelser om hur viktigt det är att stanna kvar här och skriva.

Nu ska jag till jobbet. Känner att jag försöker att bita ihop allt jag kan för att inte få panik men vaknade upp med huvudvärk och svullna ögon. Hjärnan är inte välfungerande idag, så kan man ju säga minst sagt. Är livrädd. Men får bara låtsas som att allt är bra och räkna dagarna tills det här är lite längre borta.

Har som många andra här alltid varit den där roliga partytjejen men ser mig verkligen bara som en tjej som blir trasig på fyllan nu. Den nyktra jag är så mycket härligare och tar bra beslut och snackar inte om saker man inte ska.

Hade hellre badat i gyttja än att gå in idag. Ge mig styrka.

@Andrahalvlek: Fasiken vilken fin människa du är och jag ser dig som en stor varm kram när jag mår som sämst. Tack för dig ❤️❤️. Du låter inte hård men mot mig behöver man nog vara det ibland. Nu åker jag dit och tar tjuren vid hornen..

Stor kram och ha en fin måndag ni!

Jag ska tänka på dig och din överjävliga måndag från och till hela dagen och ser fram emot ”rapport” om dagen ikväll. Oavsett hur det går, här delar vi både sol och ösregn.

Kram ❤️

Det har gått bra idag. Skönt. Det ligger fortfarande kvar hos en såklart, känner fortfarande panikkänslor. Men man får tacka fan att man klarade sig så pass bra. Vågar inte riktigt andas ut än.

Note to self: Såhär vill man aldrig må. Aldrig.

Vilken kompis du är att ha i det här @andrahalvlek ❤️❤️❤️

Hoppas det har gått bra för dig idag på jobbet?

Stor kram

Jag har känt mig lite splittrad idag. Det blir så när man inte ser skogen för alla träd typ. Vet inte var jag ska börja liksom. Min chef har inte lagt grunden än.

Jag tror att årsredovisningen till överförmyndarnämnden ligger och bråkar i skallen också. Ska bli skönt när den är inlämnad. Saknar bara några kvitton som jag efterlyst idag. Ger mig själv respit att jobba med den under helgen också. Den 1/3 är på söndag, så de får redovisningen på mån 2/3.

Jag brukar alltid känna mig ”trögstartad” på måndagar. (Trodde jag kunde skylla det på alkoholen!) Måste lägga ribban rätt så lågt, vara nöjd med det lilla liksom. Sen brukar jag få upp farten rejält tis-tor, för att tappa lite fart på fredag igen.

Jag lider av duktig-flicka-syndromet och måste förstå, verkligen förstå och leva efter, att jag inte kan ligga på 100 procent non-stop på jobbet. Vissa dagar behöver jag rensa mail och städa skrivbordet (på datorn) för att sedan samla kraft och ösa järnet en annan dag.

Viktigast först - vara nykter!

Heja oss! Kram ❤️

Duktiga flickan som ska fixa allt och sätter mycket stolthet i jobbet. Man får försöka så gott man kan att inte ta med det för mycket hem. När det är andra som segar kan man inte göra så mycket.

Ja viktigast är nykterheten! ❤️

Är så glad att jag snart får sova. Är så trött efter idag. Jag har absolut inte repat mig. Hur många dagar ska det ta innan man mår bra igen?

Dag 3 och det känns så jävla skönt.

Profile picture for user FinaLisa

För varje dag du vaknar utan bakrus blir du starkare?
Så håll ut, du får en stor styrkekram genom cyberrymden från mig??? hoppas din dag blir lite bättre av den?
???

Tack för ditt inlägg. Jag såg det imorse men hann inte svara, men jag ska säga dig att det värmde att starta dagen så! ??

Jag skickar en stor kram tillbaka till dig, du är så himla bra och jag är glad att jag har dig här!

All good här. Helgen blir en utmaning men veckan känns lugn.

Bara en liten kort statusuppdatering.

Kram till er!

Inte stressad för imorgon men på lördag blir det en utmaning. Det är två! födelsedagsfester. Har ingen lust att gå på någon av dom. Den senare är den som är svårast och också den jag har ont i magen av att gå till. Av lite anledningar finns det en jag tycker är väldigt jobbigt att träffa och skulle vilja komma på en ursäkt att inte gå men vet att det skulle vara tydligt varför jag inte gick och personen som fyller år skulle bli ledsen. Då känns det ju ännu viktigare att vara nykter men samtidigt orolig att inte få ta av udden och dricka vin.

Vill bara stänga in mig och undvika.

Du kan väl gå en stund på kalaset och säga Grattis till födelsedagsbarnet men att du inte kan stanna mer än en kort stund.
Då har du åtminstone visat din uppskattning och respekt för vännen som fyller år.
Förstår att det känns jobbigt att vara bland folk när man inte är på humör...
Kram ?

Jag bangar inte för att ljuga under sådana premisser. Sjuk kan väl alla bli?

Du ska inte göra någonting som riskerar din nykterhet just nu. Absolut inte av artighet.

Viktigaste först - vara nykter!

Kram ❤️

Ville bara kika in och säga tack för era kommentarer. Lite sent men varit mycket den här veckan.

Hoppas att ni mår bra och har en fin helg!

Kram

Här på forumet gäller inte ”hälsan tiger still” så det är bra att du skriver ibland ?

Viktigast först - vara nykter!

Söndagkväll. Ligger i soffan och kollar wahlgrens värld och njuter av söndag.

Vinäger: Jag tänker på dig också! Du är någon jag vurmar för lite extra här. ??

Andrahalvlek: Ja så är det ju; att tiga inte är det bästa. Jag har haft mycket och känt att jag går sjukt mycket i funderingar och inte vet vad jag vill säga. GRATTIS till dina tre veckor, fasen vad du är bra! ?

Jag drack några öl igår men inget vilt. Känt att jag bara vill glömma bort mina problem och vara som jag brukade vara. Intalat mig själv hela veckan att det nog ska gå bra. Drack inte så mycket men blev ju full ändå. Hade preppat med mycket mat innan och så, för att undvika det värsta. Det här är nog varför jag varit lite tyst här o veckan, att jag har vacklat och inte känt mig övertygad om att jag vill vara helnykter längre. Jag kan inte sätta fingret på vad som ändrats i huvudet men det har känts som att jag ”ljuger” om jag då skriver här att jag ska försöka vara helnykter när jag inte känner övertygelsen just nu.

Jag är med allt ovan väldigt medveten om att det säkert kommer komma tillbaka och att jag kommer ha fasansfull ångest igen. Det är inte att jag lägger nykterheten på hyllan men jag har bara inte samma go i mig just nu. Som när andra skriver att dom känner på sig att dom ska vackla; så har jag känt. Vet inte vad jag känner så har haft svårt att artikulera mig. Jag tänker på något sätt att det ska gå bra att ”ta några glas vin här och där” när det blir varmare ute. Men bevisligen har det ju gått jävligt dåligt. Länge. Så jag vet inte vem jag försöker lura.

En bra sak är att jag inte gick på den där festen igår. Jag har haft så otroligt dåligt samvete men jag hade druckit allt jag fick tag på tills morgonen.

Hur mår ni? Jag ? det här forumet. Tack för att ni är med i mina svängar.

Stor kram!

Utan att jag visste om det när jag skrev det inlägget så är det tydligen dedikerat just till dig ❤️

Det är som när man bantar. Efter de första framgångsrika veckorna lämnar man snabbt ”skräckbilden” bakom sig, och målbilden blir plötsligt väldigt dimmig.

Om jag hade fått ett tusenlapp för varje kilo jag gått ner hade jag varit miljonär. Tyvärr har jag börjat på ruta 1, eller minus 10 snarare, så många gånger att jag inte kan räkna dem. Smal är jag inte i alla fall, tvärtom ?

Här på forumet kan vi vara ärliga - även när vi vacklar och famlar, och byter inriktning. Här är alla åsikter och tankar och idéer välkomna ?

Kram ❤️

Ska läsa!

Jag tror att det är så konstigt eftersom att jag ändå tänkt såhär i 6 månader. Sen poff så kändes det inte alls så. Men det är väl lite så det är kanske.

Jag tycker verkligen det är viktigt att vara precis som man vill, här. Eftersom många av oss tränat mkt på att hålla både fasader och illusioner levande så tänker jag att det här ska vara fritt från det.
Jag är glad att du skriver, och berättar, och det får inte bli strängt eller kravfyllt- det heter förändra sitt drickande, och det har vi gemensamt.
Om man däremot känner att man behöver hjälp, stöttning, råd och argument- så finns det massor!
Jag mår bra, långt svar på kort fråga... haft lite stormig helg m mycket känslor. Å andra sidan har jag ibland känt att alkoholen stänger av mig, så det är troligen ett friskhetstecken!
Kram och bra av dig igår ?

Jag tror att vacklandet tillhör processen. Känner igen mig och tror att du behöver tiden till att inse detta själv. Du behöver få den där ahaupplevelsen på nytt.
Vill gärna tipsa om Santorinis trådar. De finns här i båda rummen.
Jag fick så många bra tankeställare när jag läste hennes inlägg och de löper över lång tid och så är ju det att bli hållbart nykter. Det är ingen Quick fix!
Det är lätt att sluta, det svåra är att inte börja igen...
Så ge inte upp lilla storm??
Snart blåser vindarna åt rätt håll igen ?

Lycka ?och styrka till dig ??
Kram ?

Finaste, underbaraste ni!

Förstår inte alls varför jag ska ha någon form av fasad som gör att det blir jobbigt att skriva här för att det känns som man ljuger för sig själv och er. Ni är ju bäst. Ni förstår. Man får vara sig själv. Man får ändra sig och komma på igen.

Jag ska avslut läsa Santorinis tråd. Tack för tips FinaLisa! ? Hur mår du? Måste bli bättre på att kika in i era trådar. Tänker på er iallafall!

Ledsen att du har haft en stormig helg Se Klart. Stor kram till dig. Är du ok? Jättebra att du tar dig igenom det utan att spä på det jobbiga med alkoholångestens klor. Hejar på dig!

Så sjukt irriterande och jag förstår inte varför hjärnan håller på och ska luras och ändra riktning men jag får tänka att jag gör det bästa jag kan och uppdatera här längs vägen. Nu är mitt mål att jag ska fixa helgen utan alkohol.

En stor jäkla kram!

Hej kära ni,

Min vecka går i arbeta som sjutton, vilket gör att jag inte riktigt får ro att vara aktiv här. Men skickar styrka till den som behöver och läser! Även om jag är sämst just nu på att peppa er i era trådar så hejar jag härifrån!

Jag har inte haft några problem i veckan men imorgon vet jag att det blir svårt. Ska försöka allt jag kan men jag har ju lite problem just nu med helnykterheten. Den kommer säkert komma tillbaka, antagligen och tyvärr efter någon ytterligare kullerbytta men hoppas inte. Är inte att jag har glömt bort, bara vacklar. Som Lisa skrev, tillhör väl processen. Men jag har alla nyktra dagar med mig ändå. Alla man klarar är bra!

Stor kram till er ❤️

Till slut kommer du kanske till en punkt då du vill välja nykterheten. Inte för att du måste utan för att du vill ?

Fortsätt hänga här då och då så vi får följa din resa!

Kram ❤️

Hur mår du? Vad gör du? Hur tänker du?

Fyra nyktra veckor för mig idag! Hurra för mig!

Kram ❤️

Hej gänget!

Söndag då. Hur gick helgen? Som väntat. Fredagen blev det mycket, hände ingen katastrof men blev för mycket. Mådde okej igår och idag mindre okej. Känner ångesten krypa lite men håller den nere. Tankar och känslor är lite överallt och undrar lite vad jag håller på med. Så tänker jag på att inte dricka och så blir jag ledsen att jag inte klarar av det. Samma ekorrhjul. Ska ha en mysig dag med mamma idag och det är jag glad för.

Jag tänkte försöka att inte dricka något mars ut nu. Ha ett delmål så att det inte blir för mycket jobbiga tankar. Jag får nog stötta mig här inne på er om det ska fungera.

Stor kram ❤️

Som svar på av Andrahalvlek

Gullig du är som kollar in vännen! Och du GRATTIS!! Vilken quinna du är!! ??❤️ Fan vad skönt det måste kännas va?
Ska in och läsa inlägget! Måste även läsa Santorinis tråd som jag fick rekommenderat! Fina Ni alltså. Som tipsar lyssnar och finns där. Outtröttligt stöd som betyder mycket!

Idag drack jag inget glas bubbel. Fick så dåligt samvete när jag vet att mamma tycker att det är mysigt att dricka vin med mig. Så sa jag det och då sa hon ABSLOUT inte tänka så. Även för din psoriasis. Den som jag alltid försummar när jag dricker. För när jag dricker så röker jag massvis med cigarretter och kan även slå till på fler dumheter som får både hud och psyke att lida.

Jag har sån sjukt svartvit syn sa min psykolog. Höga krav på mig själv. Inget bra spelar roll när jag gör något dåligt. Så ska det ju inte vara men som många andra säkert känner igen sig i så får man sånt självförakt att man tycker att man är en dålig människa.

Fy fan vad tröttsamt att man ska åka bergochdalbana hela tiden men nu får jag kavla upp ärmarna igen då.

Hej Stormis,
Heja dig, vi är många som gör det, det vet du. Mina delmål är fortfarande en dag i taget, det går riktigt bra. Nu, för första gången, kan jag faktiskt tänka ”sommar” och känna att den blir helt ok- nykter.
Men det är berg- och dalbana i livet även som 50+
Och tro det eller ej, men jag har också en mamma som jag inte vill ”vara tråkig” med, genom att avstå vin. Nu tänker jag att jag får skärpa mig, för nykterheten får inte bli krångligare än vad den redan är. ?
Ha en fin vecka nu. Kram!

Nu fick ju helt plötsligt alkoholen ta baksätet. Nu är ju huvudet fullt av Corona istället, inte ölen. Ironiskt nog.

Jaha helgen då, man vill ju inte direkt gå ut någonstans och dricka öl. Det hjälper ju mig, eftersom att det är dom situationerna som är farligast för mig. Det är då jag dricker för mycket och det går åt helvete.

Jag har iallafall inte druckit sen i fredags. En vecka. Ska försöka stå emot det i helgen. Eftersom att man inte borde gå på gymmet så får jag försöka ge mig ut på en springtur i det kalla vädret. Jag kommer behöva mycket pepp om det ska gå.

Hoppas att ni mår bra i all panik just nu!

Kram

Klart du ska vara nykter i helgen! Springa är ett perfekt sätt att få både kropp och knopp att må bra på ett mycket bättre sätt!

Kram ❤️

Heja och hoppas helgen blir lindrig. Helgerna är tuffa, och allra jobbigast i början, glöm inte det när du tycker det är kämpigt.
Att värre än så blir det inte. (Som hos doktorn när jag var liten.)
Kram, och vad jag vill att det ska gå bra och du ska få känna dig rättmätigt stolt.

Vad fin du är som skriver så gulligt till mig! Jag tycker du är så himla bra.

Ja man får verkligen tänka på det, att det är värst i början. Jag brukar ofta trilla dit när jag har varit duktig ett par helger och blir uttråkad. Men senaste tiden har det varit varje vecka.

Jag ska inte dricka i helgen har jag bestämt nu iallafall. Ikväll har jag fixat det, väldigt skönt.

Hoppas ni mår bra!

Kram

Imorgon ska vi få fint väder ☀️

Jag tänker cykla några mil och ta med mig kaffe och stekta äggmackor. Sitta i solen och titta på havet och flyttfåglar som kommer hem igen.

Hej gänget!

Idag har varit en fin dag. Sov ut, åt god frulle, sprang en liten runda och det var så jäkla mycket jobbigare än att springa på löpbandet, träffade upp min kompis och hennes familj - utan kramar, sen promenerade jag hem i solen. Inte en enda droppe alkohol och är faktiskt helt säker på att jag inte kommer att dricka i helgen. Har ätit så jävla mycket onyttigheter i helgen dock så är rädd att magen kommer bli så stor igen men en vinst i taget.

Hoppas det går bra för er i helgen!

Stor kram ❤️

Vilken skön dag och ingen alkohol- du ska vara mallig nu! Onyttigheter som inte omedelbart riskerar livet, som alkoholism, går att ta tag i så småningom.
(Jag brukar tro att jag har KOL när jag premiärspringer ute ... )
Stor kram tillbaka till dig!

Hahahaha skrattar så mycket åt det där för jag tyckte att jag fick blodsmak efter en liten stund. Undrade hur fan jag har kunnat tro att jag har okej kondition ?

Tack snälla fina du! Hur har du det?

Kram

Jag gillar att springa, låta hela kroppen slita hårt - jag får en kick av det. Tyvärr väger jag lite för mycket och mina hälsenor värker. Så jag cyklar istället ? Inte samma kick riktigt, men det får duga.

Skönt att du njuter av en nykter helg, det ger mersmak förhoppningsvis.

Kram ❤️

Det är fint med mig!
Har min ”vanliga” (numera) rastlöshet i samband med lördag middag, men det går över har jag lärt mig. Skönt om en kan dra lärdom nån gång vart femte år, och inte måste testa allt på nytt.
Försöker!
(Var ute med min mamma i helgen, alkoholfritt för mig, och det var väldigt mysigt och kul, apropå lärdomar för mammor.)
Ha en fin söndag, hoppas du har lite träningsvärk- bästa värken!
Kram ?

Hoppas att du har haft en fin helg! Fem mil totalt har jag cyklat mig till i det fina vädret. Igår kväll var det lite svårt att somna pga värk i benen. Är ändå pigg idag ?

Kram ❤️

En solig måndag mitt i Corona kaoset. Måste ändå säga att idag har det varit väldigt skönt att få ro om sig själv och kunna gå promenad i solen när man vill. Självklart är det väldigt konstiga tider men försöker att inte göda ångest. Sovit många timmar, ätit god frukost i soffan, jobbat, ätit god lunch, promenerat i solen vid vattnet och bara njutit. Städat lite har jag också gjort.

Hela den här situationen har ju gjort det lite lättare för mig att inte dricka, men idag kom ett sug. Men det ska jag inte ge efter. Har ingen alkohol hemma heller, om jag skulle fått för mig att ta ett glas. Vilket jag inte brukar men jag är ödmjuk inför att alkoholintaget kan förändras i både mängd och sätt.

Nu har jag iallafall tagit mig till dag 10 och det känns bra.

Se Klart: ja jag hör dig. Tristessen är ens värsta fiende. Jag har köpt en träningsmatta hem nu när jag inte vågar gå till gymmet. Men funderar ändå på att gå dit någon dag i veckan. Får se om jag vågar. Vad mysigt med häng med mamma! ❤️

Andrahalvlek: Hej vännen! Jag har haft en jättefin helg! Varit mycket med familjen och träffat en vän och min gudson lite. Sovit och tagit hand om mig själv. Så grym du är som cyklat så långt! Det var verkligen inte dåligt!! Hur mår du? ❤️

Kram till er alla

Dag 10 är toppenbra!

Jag mår bra, förutom att jag känner lite coronastress ? Jobbar inom media och sitter mitt i flödet, plus att jag uppdaterat mig själv på läget hela helgen och nu känner jag mig bara helt matt. Måste nog ta en personligt coronapaus tror jag.

Keep up the good work!

Det känns genom denna lilla telefon så starkt och bra, att läsa dina inlägg. Du fixar och tar hand om dig själv, en mkt bra egenskap som en del människor aldrig erövrar.
Jag jobbar också hemma så nu finns ingen återvändo från att börja springa... funderar på att köra streamat pass på sats (i sällskap med min man) men kan inte bestämma mig för om det är bra eller dåligt för relationen ?
Kram på dig!

Hur mår ni? Det känner jag att man måste fråga folk nu, det är ju inte normalt detta hemmasittande och oro över att vara ute.

Se klart: men du! Vilka fina ord! Tack ❤️. Jag körde också hemmapass och herregud vad min kropp gör ont idag. Ska springa med mamma imorgon. Vi får se hur det går med mina ömma ben.

Andrahalvlek: ❤️. Förstår att det är jobbigt om du jobbar mitt i det där. Bra att sätta en regel att man bara får läsa läsa om det en gång per dag eller så.

Till alkoholen då: Jag har fortfarande inte druckit. Imorgon är det helg igen och en ny utmaning. Det är verkligen helgerna som ställer till det och suger finns där. Dock försöker jag tänka på att alkoholen försämrar ens immunförsvar och det har man inte råd med nu när det ligger och lurar Corona i varje hörn. Skulle jag dessutom röka då; vilket jag alltid gör mycket av när jag dricker, så skulle jag må ännu sämre för oron av att ha dragit ner imunförsvaret. Hoppas fan att det är information nog för min hjärna att inte tänka att en fylla skulle vara rolig eller värd.

Kram på er

Låter som en bra strategi inför helgen - att låta immunförsvaret få vara så stabilt och intakt som det bara går i dessa coronatider.

Kram ❤️

Har precis kört hemmaträning som avslutades med en fryspizza ?. Gäller att ändå ha lite fredagsmys i allt det här. Nu kollar jag på livestream av en konsert. Ändå väldigt mysigt.

Idag har jag varit nykter i 14 dagar! En kompis skulle till en pub och tur att man är väldigt rädd av sig annars kanske jag hade tyckt att det var en bra idé att följa med, för det här hemmasittandet är jävligt påfrestande. Men! Är glad och nöjd och det känns så sjukt bra att ha tränat ikväll!

Kram ❤️