Tredje tråden tror jag?

Profile picture for user Tackohej

Haha, stark igenkänning. Jag smygäter också chips o choklad ibland i bilen 😃
Lycklig nykter - tänker ofta på hur Mikael Persbrandt beskrev det i sin självbiografi. Hur livet utan droger/alkohol var.
Tror det var något i stil med ”man får vara nöjd om man är lite glad då och då”. Och fokusera på att dipparna inte blir lika djupa.

Dag 4 efter återfallet går mot sitt slut.
Otroligt läskigt hur mitt humör och psyke påverkas negativt av alkohol. Humörsvängningar, lättirriterad, samt ganska djupt sorgsen. Har varit så tidigare 2-5 dagar efter ett återfall. Är väl kemin som måste bli rätt igen i hjärnan o kroppen. Tänker inte skriva att det var sista gången för det har jag skrivit förrut.
Men har den där känslan i kroppen jag hade när jag bröt åratal av missbruk och ändå började tillfriskna. Det var snart 2,5 år sen den stora vändningen kom. Dvs känslan av att återigen ge upp. Alkoholen du vinner, tänker inte kämpa för att vinna. Jag ska bara inte ens gå upp i ringen, bara inte ta det första glaset. En dag i taget.

Dag 7 efter återfallet. Tänker att det är viktigt att jag skriver till mig ”framtida jag” här när det börjar svaja nästa gång.

Situationen just nu:
- Väldigt mycket stress/oro/konflikter etc på jobbet
- Väldigt mycket stress/oro hos flera i familjen av olika anledningar

Men nu känns kemin i hjärnan rätt.
Följer enkla förslagen från programmet;
Nu börjar jag dagarna med meditation.
Nu stannar jag upp. Gör saker för andra.
Ber direkt om förlåtelse för min del om jag gör något fel eller hamnar i tjafs med frun.
Och framförallt förstår jag att det inte är mitt jobb ensam att styra upp allt på jobbet eller hos familjemedlemmars känslor. Är inte mitt ansvar. (Bryta ego-centreringen).

Programmet funkar.

Till mig själv i framtiden: svajar det nu? Läs det här och glid inte ifrån programmet!!! Du kan inte tänka klart när du är nere i en dipp eller när hjärnan känns som 100 torktumlare.

Profile picture for user Sisyfos

Ja, Tackohej, vi har verktygen. Jag tror verkligen det. Om vi stoppar i tid så klarar vi det bra. Det är inte läge att ge upp. Det är sunt att du inte tar konflikterna som en ursäkt att dricka.
I perioder när jag är klok - ja, det händer, då tänker jag en del på vad jag kan göra. Hur jag ska göra för att det blir bra. Vad jag skulle vilja ha och så försöker jag göra just det för andra. Tänker att det är precis som 12-steg och bryta egocentrismen.
Sen är det lite svårare när jag börjar älta mig själv och varför jag inte är bra. Lätt att projicera på andra i närheten. Så hör jobbats det just nu för fullt med att se andra, deras goda sidor och behov. Pust! Men jag tror att det smittar av sig och jag gillar mig själv mer när jag är snäll och omtänksam.

Profile picture for user Andrahalvlek

Heja dig! Misstag gör alla - huvudsaken är att vi lär oss något av dem. Och det har du gjort! Skriv, skriv, skriv här på forumet. Orden börjar liksom resonera med sig själva när man skriver ner dem - och sen kan man använda forumvännerna som bollplank dessutom.

Klokt att börja dagen med meditation. Det är viktigt att inte se meditationen som något man ska prestera. Det viktigaste är att bara göra det. Vissa dagar kryper rastlösheten i kroppen och tankarna pockar på uppmärksamhet från alla håll. Det är okej. Tänk okej, okej, okej tills okejet liksom landar i magen.

Vissa dagar känns meditationen magisk, man landar direkt i lugnet. Oavsett hur upplevelsen känns för dagen så är det viktiga med meditationen att du stegvis bygger om hjärnan. Du mediterar för att på sikt bli mer närvarande i varje vaken stund, i allt du gör.

Och nej, du kan inte bära hela världens problem på dina axlar. Gräv där du står, dra ditt strå till stacken. Ta ansvar för ditt mående. Alla andra får ta ansvar för sitt mående.

Kram 🐘

Tack snälla för kloka inspel sisyfos och andra halvlek. Att vara snäll, hjälpa andra osv är faktiskt det bästa sättet att hjälpa mig själv. Tog ett tag innan jag förstod den mekaniken som även finns i programmet.

Dag 8 efter återfallet (gillar att upprepa ordet återfallet, att inte försköna det med andra ord).

- Sömnen stabil igen (den rubbas direkt vid intag av alkohol och störningarna håller alltid i sig minst en vecka.
- Världen känns klar och skarp igen
- Energin och förmågan att ta tag i alla jobbiga saker på jobbet är återfunnen. Otroligt hur lätt saker känns när jag väl gjort dom. (Märker hur jag mår sämre och sämre när jag skjuter upp saker eller inte tar tag i saker som bör tas tag i). Nemo Heden beskrev det bra i senaste pod avsnittet av Hedman och Heden. Hur man samlar på sig ilska, rädsla och allt annat i en ryggsäck och när den är full är återfallet nära. Gäller alltså att tömma ryggsäcken så fort något hamnar i den.
- Märker hur familjen är mer harmonisk, läskigt men tror mitt mående påverkar mer än vad jag vet om.
- Tycker om min fru igen. Och stör mig inte på hennes små grejer hon gör som irriterar mig otroligt när jag själv är nere i en dipp.

Ska nog lyssna på ditt råd andra halvlek och skriva oftare här på forumet, blir en extra livrem. Vill ju inte skriva om nytt återfall, samt påminna mig själv om hur detta var. Jag har ju bevisligen en förmåga att glömma bort snabbt.

@Tackohej skrev:" Hur man samlar på sig ilska, rädsla och allt annat i en ryggsäck och när den är full är återfallet nära. Gäller alltså att tömma ryggsäcken så fort något hamnar i den."

Riktigt spot on! När man dricker är dessutom allt skitläskigt och alla är dumma i huvudet. Så att vara nykter gör i sig att ryggan inte blir så tung och ohanterlig. Just acceptans är påtaglig i nykterheten. Jag accepterar numer att allt blir som det blir, jag löser det jag kan lösa och beklagar artigt resten. Jag låter folk hållas med sina egenheter utan att bli irriterad. Till en viss gräns, sen ber jag dem snällt att sluta. Om man inte bara säger åt folk att göra si eller så utan förklarar varför samtidigt så är det mycket lättare att de gör som man vill. Faktiskt. Också en aha-upplevelse jag fått i nykterheten, som hänger ihop med att jag fått större tålamod. Både med mig själv och andra.

Svinbra att du listar fördelar med nykterheten! Fortsätt så 😊

Annie Grace, en av mina husgudar, har ett enkelt recept på hur man ska lyckas bli och förbli nykter:

1) Var övertygad om att du klarar av det.
2) Fokusera på alla fördelar med nykterheten, stort och smått.
3) Identifiera dig som en person som inte dricker alkohol.

Jag jobbar på med trean nu, det jobbet blir man aldrig klar med. För mig ska det bli lika naturligt som att jag är förälder.

Kram 🐘

Dag 9 efter återfallet.

- jobbet, går hur bra som helst. Svåra saker känns enkla. Ser målen, vägen dit känns tydlig.
- familjen, händer mycket. Men jag behåller lugnet. Låter mig inte smittas av barns utbrott, andras känslostormar etc
- energin, otroligt trött men sover bra. Ska sova tidigt ikväll.

Och så sist den stora varningen -
På väg hem när jag skulle handla - radiostyrningen klickade in - åkte mot en matbutik som ligger bredvid systemet. Halvt medvetet/omedvetet. ”Äh mår ju bra nu, behöver lite öl till gräsklippningen”.

Kontaktade sponsor, vände om till en butik långt ifrån systembolag, pausade, andades.

En dag i taget.
Bara undvika det första glaset.

Dag 10 efter återfallet:

Hemsk natt.
Drömde om alkohol. Vaknat säkert 7 gånger. Drömde att vi var på någon slags semester eller resa och höll på att gömma flaskor med Gin och Vodka. Hade backar och kartonger med alkoholfri öl i något rum. Sen fick jag panik när frun samtidigt var i rummet (eller om det var min mamma) och vi skulle packa. Det var bråttom för vi skulle hinna med en båt eller flygplan. Då kom jag på att det fanns minst två stora spritflaskor någonstans i rummet.
Hittar dom till slut efter att ha betett mig märkligt och den andra personen i rummet frågade flera gånger ”vad gör du, packa bara så vi hinner”.
Kommer på att jag kan linda in flaskorna i smutstvätt. När jag rafsar ihop ett par byxor och en flaska slår blixtlås/knappar emot glaset och det klirrar som ombord på tax freen på en finlandsfärja. ”Vad är det där” hör jag från personen i rummet. Försöker komma på någon lögn samtidigt som jag inser att jag lindat in flaskan i den andra personens klädesplagg och inte mitt eget. Dessutom var korken inte helt åtskruvad så det började bildas en blöt fläck på tyget.

Sen vaknade jag.
Hjärnan verkar vilja styra mig även i sömnen att dricka.
Eller så var det en varning från mitt undermedvetna.

Efter en kvart med hemska känslor i kroppen nu så är jag oändligt tacksam att det bara var en dröm.

Profile picture for user Charlie70

@Tackohej jag drömde också om alkohol i början av min nykterhet. Många gör det och det är ofta jobbiga drömmar som den du hade i natt. Vi får försöka se det som att drömmarna är ETT av alla de sätt din kropp och knopp arbetar på för att reparera sig. Tänk så skönt att drömmen bara får vara en dröm. Du vaknar nykter och kan leva din dag på ditt allra bästa sätt.

Kram!

Tack Charlie70.
Jag drömde ofta om det vid min första vändpunkt 2019, var ju sen helt nykter 11 månader och 2 veckor. Sista året har varit mestadels vitt men flertalet återfall.
Känns verkligen som jag upplever exakt hur sjukdomen är progressiv just nu. Dvs kastas tillbaka till mörkret och beroendet tar en bara ett steg till mot avgrunden. Om någon läser min tråd och känner igen sig vill jag bara varna för några saker:

- den där sköna berusningen finns inte kvar . Inget av återfallen har varit i närheten av något skönt rus eller avkoppling. Har bara mått sämre o sämre av alkohol, och bara skapat en stress av hur avbrottet ska ske.

Kroppen bara skriker efter mer även vid låga volymer, har räckt med en flaska vin en kväll och morgonen efter blir hemsk, abstinenssymtom. Svettningar, illamående.
Jag brukade aldrig bli bakis ens förr.

- svårare och svårare att inte bara fortsätta med återställare för att jag inte står ut med måendet

- psyket faller tillbaka till att allt är meningslöst så otroligt snabbt.

Tror det kallas jelleniks kurva eller något liknande?

Så tips är att hoppa av tidigt på den kurvan om du känner att du befinner dig på den.

Tänker att jag fortsätter skriva en notering per dag till dag 30 så har jag en liten behändig dagbok att kolla tillbaka på hur första månaden kändes inför framtiden till mig själv.
Sen ska jag sluta räkna dagar.

Profile picture for user Charlie70

@Tackohej Ja fy. Önskar att budskapet kunde nå ut så att fler slippa uppleva det du och andra går igenom. Fattar att det förmodligen är önsketänkande. När man dricker är man inte mottaglig förrän den dagen man blir det. Alla måste tyvärr göra sin egna resa.

Tusan vad stark du är. Respekt!

Kram!

Profile picture for user Gullranka

@Tackohej skrev:"Om någon läser min tråd och känner igen sig vill jag bara varna för några saker:"

Tack för att du delar med dig av dina upplevelser, jag ska bära dem med mig om jag börjar vackla. Ibland hinner min hjärna smita in i en tanke innan jag hinner stoppa den om att jag skulle kunna dricka vid nåt särskilt tillfälle och att det varken skulle göra till eller från. Då ska jag tänka på det du skriver här, för det GÖR ju verkligen skillnad till det sämre. Angående mardrömmarna när man dricker så har jag dem också ibland (senast inatt faktiskt), och har läst många inlägg här om andra som dras med dem. Eftersom de oftast är jobbiga och inte skönmålande tänker jag att det är det undermedvetna som liksom försöker ”påminna” om hur slitsamt det var? Bara att tacka och ta emot den där känslan av tacksamhet efter 🙏🏼

Det är SÅ värdefullt att du delar med dig av dina känslor just nu. För din egen skull och för andras skull. Vi glömmer allt negativt för snabbt - och vi behöver därför påminnas ofta. Det är verkligen forumets stora styrka - att vi hela tiden påminner varandra. Att vi senare kan hjälpa nykomlingar ger oss själva nödvändig repetetion av vad vi har lärt oss.

Fy, vad mycket hemska drömmar jag hade om alkohol i början av min nykterhet. Det är hjärnans sätt att processa det som har hänt och förbereda dig för framtiden. Bli inte rädd att drömmarna betyder att du ska dricka, det är snarare tvärtom. Drömmarna gör dig avskräckt för att dricka.

Jag minns också att det ”sköna ruset” var svårt att fånga mot slutet. Någon har beskrivit mekanismerna bakom alla typer av missbruk som just ’jakten på det sköna ruset”. Efter en tids missbruk är det nästan omöjligt att uppnå mer än extremt korta stunder. Då finns bara misären kvar.

Du jobbar på svinbra - heja dig!

Kram 🐘

Tack för era kloka svar och jag blir jätteglad om jag kan hjälpa någon annan genom att dela med mig av mina erfarenheter.

Dag 11 efter återfallet.

- sov en hel natt nu.
- vaknade faktiskt utan ångestkänslor i kroppen. Det känns som evigheter sen.
- inte ens söndagsångest inför ny jobbvecka

Läste i någon bok eller hörde i någon pod igår ”jag bestämde mig för att delta i mitt liv, inte bara iakta det utifrån”. Tror det var Jessica Simpson hur hon såg på att bryta sitt missbruk.
Den meningen fastnade hos mig, jag har ofta iakttagit livet, ställt upp för barn och fru men haft problem att delta i livet 100 procent som nykter.

Dag 12 efter återfallet:

- Sömnen verkar ha återhämtat sig nästan helt. Bra sömn igen.
- Vaknade trött och lite förvirrad/stressad men faktiskt utan ångestklumpen jag nästan alltid vaknar med (här måste jag tillägga att jag har dålig tidsuppfattning bakåt i tiden, förmodligen en intränad förmåga från min aktiva tid att inte ta in allt utan stryka mycket av dåtiden för att orka med).
- Har en del jobbiga saker i kalendern på jobbet idag. En del jag glömt förbereda. Men tar bara lugnt och sansat tag i problemen istället för att ducka för dom. Känns enkelt.
- Friskare hy, lite kanske är den växande solbrännan. Men har upplevt starka rodnader, blänkande hy till och från. Det känns borta nu.
- Börjar störa mig på min övervikt, känner mig motiverad att ta tag i det nu. Färre kalorier och mer träning. Ska försöka göra det lagom den här gången. Har en historia av att antingen träna som en galning och äta supernyttigt eller inte träna alls och bara äta pizza och skräpmat. Är ju typiskt periodare även där 😃
- Humöret är mycket stabilare nu sista dagarna. Brusar inte upp själv när barn eller fru sätter igång tjafs med mig, varandra osv. Jag lyckas behålla lugnet och även tänka på att det är ok om dom är arga. Och det är inte min uppgift att få alla kring mig att inte vara arga.

Hur som helst känns det som en bra dag idag.

@Tackohej skrev:" det är ok om dom är arga. Och det är inte min uppgift att få alla kring mig att inte vara arga."

Den insikten är så viktig för det egna lugnet. Min uppgift är bara att jag göra så gott jag kan och det är alltid tillräckligt.

Kram 🐘

Ja den insikten är verkligen avgörande Andra halvlek :)

Dag 13 efter återfallet:

- Sömnen funkar fortfarande/igen och det är så skönt
- Vaknar utan någon större ångest/oro
- En känsla av lathet börjar komma. Den får jag se upp med. Har historiskt lett mig in på att ducka för saker istället för att ta itu med saker vilket är en ingång till en nedåtgående spiral. En balans mellan vila och att lösa det som behöver lösas är ibland svår. Men tror jag alltid vinner på att inte låta olösta saker vara olösta (mestadels jobb, men även hushållssaker etc). Just för att inte samla saker i ryggsäcken.
- tankar på att det vore gott/trevlig med en öl kommer tyvärr ibland. Vet om att det är en lögn och att det inte vore det minsta bra men mycket i kroppen/hjärnan försöker lura mig. Försöker bara vänta ut så går det över

Edit: mitt på dagen
- mår helt otroligt bra. Den där grundlyckan/bra känslan i kroppen är tillbaka. Hoppas den stannar. Tog alltså nästan två veckor innan jag kom tillbaka efter återfall.

@Tackohej skrev:"- En känsla av lathet börjar komma. Den får jag se upp med. Har historiskt lett mig in på att ducka för saker istället för att ta itu med saker vilket är en ingång till en nedåtgående spiral."

Det där är spännande! Jag lider också svårt av uppskjutarsjukan i perioder och alkohol gör den sjukan handikappande. Jag har märkt att jag ibland måste sätta deadline för mig själv. Har det hopat sig för mycket här hemma skriver jag en lapp: 3 saker som ska vara gjorda idag. Sen skriver jag klockslag då det ska påbörjas, som vilket jobbmöte som helst. Jag lurar mig själv lite, men det funkar.

Kram 🐘

Bra idé andra halvlek. Tror på att göra listor o checka av jag med.

Dag 14 efter återfallet

- Sov uselt igen, men kan vara enbart stress
- Första halvan av dagen, mådde utmärkt.
- andra halvan - stressad, huvudvärk, svårt att koncentrera mig. Tanken var kort men dök upp på väg hem från jobbet - fly en stund, stoppa surr i huvud och kryp i kroppen med lite alkohol. Men tack vare mina dagliga updates här kunde jag snabbt slå bort tanken. Vore trist att falla igen efter bara två veckor (känns som en evighet förresten)

Två insikter idag
- Jag får inte slarva med maten
- Jag tar ibland på mig för mycket på jobbet. När jag kunde tänkt efter en stund och inte tex sagt ”jag löser det” när det egentligen inte borde vara mitt projekt/problem att lösa. Den här punkten tror jag att jag måste ha extra noggrann koll på framöver.

@Tackohej Jag har ett bra säg för det: ”Vems apa är det?” När någon kommer och kastar sin apa/problem i knät på mig tänker jag bildlikt, ”åh nej, du får ta hand om din egen apa” och sen kastar jag tillbaka apan/problemet med orden: ”Det är inte mitt ansvar”. Jag är hjälpt av att skapa sådana bilder i skallen, då får jag distans till det.

Ett annat säg har jag också i jobbsammanhang: ”Det är meningslöst att gyttjebrottas med grisar”. Då är det lättare att dra sig undan utan strid för stridens skull. Tänker man sig dessutom ”motståndaren” med gristryne nedsölad av gyttja så får man nyttig distans till det 😂

Kram 🐘

Jag använder faktiskt också den där apan ofta. Idag kastade jag tillbaka apan till sin rätta ägare. Haha.

Dag 15 efter återfallet (fortsätter trumma in ordet återfallet till dag 30, sen ska mina inlägg handla mer om det vidare livet som min tråd är under). Och sluta räkna som sagt.

- Började oroligt, social fobi nästan.
- Men glömde meditera/börja dagen lugnt
- Bad om ursäkt för en del mindre saker jag kom på att jag skött mindre bra igår på jobbet
- Arbetsdagen slutade bra (dvs kan vila ikväll med sinnesro, inget som hänger över mig)
- ser fram emot kvällen nu med familjen. Familjen är otroligt glad och harmonisk nu. Hemska tanke om jag oftare än jag vet om är orsaken till atmosfären hemma när jag har mina dippar (alltså även utan att dricka).
- stort sug efter läsk och glass men det tänker jag unna mig hela sommaren. Sommarkroppen får vänta till sommaren 2022. Den här sommaren blir helvit (som magen som kanske inte kommer fram i solen så ofta som den brukar) 😂

@Tackohej Att be om ursäkt är magiskt. Den senaste veckan har jag via mail bett flera personer om ursäkt för att de fått vänta eller att något blivit fel. Har bara fått svar av typen ”det är helt okej, jag förstår att du har haft fullt upp”. Mottagaren blir varm inombords av ursäkten, och jag blir varm inombords av deras svar.

Kram 🐘

Dag 16 efter återfallet:

Ganska okej dag, men kvällen - uttråkad, trött, känsla av meningslöshet med allt.
Lättirriterad. Vill bara vara ifred. Frun är lättirriterad (tror hon var det först) och jag har inget skydd/skal/tålamod.

Men ska bara hålla ut. Sova snart så blir det nog en bättre känsla imorgon.
Alla dåliga dagar behöver inte bero på beroendet heller tänker jag. 😊 och hälla alkohol på det här vore en riktigt dålig idé.

@Tackohej Tänk på att det där dåliga måendet är en slags psykisk abstinens. Alkoholdjävulen vill på alla sätt få dig att dricka igen. Han drar i alla tåtar han kan. Ett annat trick är det-här-måste-vi-fira-kortet, så var beredd på det. Låt dig inte luras. Ryt ”NEJ” direkt.

Kram 🐘

Ja ligger mycket i det du säger.

Dag 17 efter återfallet;

- Så trött.
- Världens finaste sommardag men jag vill bara göra ingenting inomhus och vara ifred.
- Sorgsen inför kommande midsommar (förra och förrförra var helnykter), men ska träffa gamla kompisgänget där det inte spottas i glaset. Ska såklart försöka ha kul men känns bara som en jobbig grej just nu.
- Sorgsen över att frun egentligen bara vill grilla och dricka vin på sommarkvällarna. Det är liksom inte ”en grej” längre för mig. Börjar även bli mer vegetarian själv så känns konstlat att grilla kött åt henne så hon kan njuta av kött och vin själv. Jag har inget emot det men känns som hon saknar att dela det med mig. Har föreslagit en mängd aktiviteter vi kan göra ihop men nappar väldigt svagt.

Sant som du skriver Andra halvlek, tror det är alkoholdjävulen som river i mig.

Men har bestämt med min sponsor att köra stegen från början nu och låta varje steg landa ordentligt i kropp och själ. Min sponsor är toppen, inte lika mycket fokus på gud i religiös mening utan handlar mer om att förstå vad andlighet innebär för mig. Tror det är avgörande för att hålla alkohodjävulen (eller den mörka demonen/hålet i själen) borta för mig.

Ändå nästan tre veckor nu, kommer ihåg när jag först bröt ordentligt med alkoholen, då var tre veckor en oändlighet.

Tillfrisknande är jag nog ändå.

Profile picture for user miss lyckad

Hej! Tackohej..Det du skriver om parrelationen har jag hört av många..Det allra svåraste kan vara en partner som bara vill fortsätta som tidigare..Jättesvårt att sitta brevid, och se ens partner förvandlas av berusningen, och troligen till det sämre..När vi själva har fullt sjå med våra nya känslor, som börjar kännas i nykterheten..Det finns dom som klarar av det, att den ena partnern slutar dricka..Men jag känner till många fler fall där man separerat. Jag själv gjorde det, och har aldrig ångrat det..Min ex-partner har själv beroende-problematik..Det blir obalans i förhållandet, eftersom man tidigare var fulla båda 2. Nu ser man hela livet med helt nykter blick. inte alltid det vackraste man ser då..🍃

Ja intressant och läskigt det där miss lyckad. Nu tror jag att vi kommer hålla ihop ändå. Frun har irriterande långt ifrån riskdrickande eller beroende. Hon kan verkligen ta ett enda glas en kväll.
Sinnesjukt tycker ju jag 😂

Men skulle vår relation krisa är det ändå nykterheten först som gäller för min egen skull, sen för mina barns skull.
Det som sker det sker sen.

Nu när jag är mitt i livet är jag inte heller rädd för ensamheten på samma sätt jag kanske var som yngre.

Vi får se hur det går, men tror som sagt vi är för kära efter massa år tillsammans för att det här ska sära på oss.
Men förstår att hon behöver tid för att lära känna nya mig också. Jag själv vet ju knappt vem jag är nu 😂

Profile picture for user Strulan65

Följer dig och hejar på dig 💪 Jag har ju varit i din frus sits, innan jag själv tog till vinet och försökte dränka mig själv. Så förstår henne, för vi är jobbiga när vi nyktrar till. Vi förvandlas ifrån smygande soffpotatisar till några jäkla hälsofreak på några veckor. Vi börjar tycka vi har rätt till att må bra på alla plan och vi vill gärna prata om det. Min dåvarande sambo tog återfall, sen blev han nykter och tog återfall, det kändes som om jag levde med två olika män och höll på att bli tokig på det.
Så mitt tips till dig är att ha lika stort tålamod med henne som du har med dig själv 😉 Tid att ställa om och låt erat nya liv växa fram sakta.
Skickar styrka, vilja och en säck tålamod till dig 💪💪👏👏👏👏

Otroligt tacksam för era kloka inspel Strulan och Misslyckad.
Håller helt med, jag måste försöka ha hennes perspektiv i huvudet ofta och mycket.
ett typexempel igår och nu:
Hon: drack vin eftermiddagen/kvällen. Somnade i soffan supertidigt.
Jag: Kollade film med barnen, tog hand om disken, gick ut med hunden. Kom i säng många timmar senare.

Idag:
Hon: sover
Jag: gått långpromenad med hunden.
Fixat i trädgården.

Den här situationen skulle jag kunna blivit irriterad över. Känns inte helt rättvist att jag ofta får ta både kvällens plus morgonens bestyr.
Men får helt enkelt välja att se att jag hjälper henne och jag har säkert varit värre själv tidigare.

Det är 2,5 år sen jag började förändras.
Märker att hon fortfarande tror jag är på vissa sätt som inte stämmer längre.

Jag får helt enkelt fortsätta vara/hitta mitt nya jag. Sen om hon gillar den personen eller inte kan ju inte jag kontrollera.

Jag ska i alla fall inte ta fler återfall för att undvika vara 2 olika personer som du beskriver Strulan.

Dag 18 idag efter återfallet. Känner ett inre lugn.

Precis så är det..När man inte förgiftar sin kropp längre, så har man plötsligt mer tid..🍃💫..Vi behöver inte ligga i ångest och ruelse på mornarna..I början av nykterheten är det vanligt att kroppen ändå minns, och att man då kan vara trött och ha huvudvärk.Säkert efter-effekter av lång tids förgiftning också..Det brukar försvinna med tiden..Jag tycker också att man blir säkrare med åren, när det gäller förhållanden.😁..Bättre att leva själv, än att känna sig ensam i tvåsamhet..Men ni kan säkert klara det, Tack och hej..🤗..Med mycket prat och humor, om hur ni vill ha framtiden, så går det bra.Jag och ex-partnern hade helt skilda uppfattningar om alkoholen betydelse i livet..För mig är det ett djävulens påfund som förstör för personer och familjer..För expartnern, ett beroende han inte kan sluta med, för att han inte har kunskap och vilja..Mer tid åt folket, Spola kröken..😁😁

Håller helt med. Gift är det.
Får se hur allt blir. Hade jag inte slutat hade det garanterat slutat med skilsmässa i alla fall. Hade förlorat jobb, fått fler panikångestattacker, och kanske någon missbruksrelaterad sjukdom on top.
Har haft en underbar dag hittills med frun och familjen så framtiden ligger nog rätt mycket i hur jag hanterar mig själv och mina känslor.

Dag 20 och 21 efter å.f.

Glömde notera igår.
Hektiska dygn av flera skäl. I hemmet och jobbet. Behövde åka bil oväntat supertidig morgon. En sån situation som hade krävt lögner och manipulation för 3 år sen. Skönt att slippa sån ångest.
Inga sug efter A. Men däremot ”knarkande av stress”. Får se upp med det.
Mår väldigt bra ändå.

Dag 22 efter å.f.
8 noteringar kvar sen sluta med dagbok efter 30 noteringar.
Handlat på systemet åt fru inför midsommar. Köpte lite alkofritt till mig själv.
Känns faktiskt skönt inför midsommar att vara skarp, nykter och ha hela helgen pigg.

Börjat göra om stegen ordentligt med sponsorn.

Läget känns bra, ska läsa igenom mina 30 dagar sen och leta lite mönster. Känns som det tagit tre veckor att komma tillbaka psykiskt.

Dag 23 - lugn och ro i familjen och i sinnet.
Midsommarfest idag (med vaccinerade/antikroppar och avstånd etc).

Skönt att ha med 0,0-öl. Lättare att känna sig som en i gänget och inte som att vara till besvär som dricker upp läsken från barnen :)

Pratade med frun igår om nya livet vi levt nu sista åren där hon får dricka vin själv (och somna i soffan även om det inte är stora mängder hon dricker). Vi enades om att ja, det nya livet är lite tråkigare på det sättet. Både för henne och mig. Hon saknar våra restaurangbesök, vinkvällar tillsammans. Men hon vill verkligen inte ha tillbaka den ångestfyllda beroendemänniskan jag blev på slutet.
Känns verkligen som vi älskar varandra på riktigt och känner mig säker på att det här bara är ett nytt kapitel i vår gemensamma bok. Med tanke på mina inlägg tidigare om den här frågan som var mer av orolig karaktär.

Märker också att när jobbets press inte finns en dag som denna när både kollegor och kunder helt checkat ut försvinner enormt mycket stress-känslor.

Jag bör nog fundera på jobbsituationen. Har alltid haft ganska höga och krävande tjänster. Kanske dags att så småningom dra ner på tempot på jobb-fronten.

Glad nykter midsommar alla kloka människor här på forumet!

@Tackohej Jag gillar också alkoholfri öl, det finns överallt om man skulle hamna på krogen också. Har alltid ett gäng alkoholfria öl hemma. En iskall Falcon Smakfull (bärnstenslager) är otroligt gott i värmen just nu. Jag dricker >0,5% och blir inte triggad. Öl var aldrig min grej, rödvin var min drog.

Jag tänker att du och frun behöver sörja det som har varit. Fokusera på fördelarna båda två så tar ni er framåt. Var sak har sin tid, och ska jag vara ärlig så föredrar nog din fru en vuxen mogen man som tar ansvar för sina handlingar, istället för en man som tror att han är 18 år och kan festa järnet.

Chill midsommarkram 🐘

24.
Jag tror också det andra halvlek och hon har uttryckt liknande själv.

Lyckat midsommarfirande igår. 0,0-or och läsk. Var väldigt kul att hänga med gamla kompisarna och hade riktigt roligt helt nykter. Kan varit första gången jag ”var med på festen” och inte var missnöjd att alla andra drack utom jag.
Känns som en viktig vändpunkt faktiskt.

@Tackohej Wow! Vilken oerhört viktig aha-upplevelse du fick igår. Vi som har varit nyktra ett tag brukar tjata om att man faktiskt får roligare på fester nykter eftersom man är mer lyhörd och närvarande. Men det är så svårt att förmedla - man måste uppleva det själv för att verkligen förstå det.

Och igår upplevde du det 🙏🏻 Fest är ju förstås väldigt intimt förknippat med alkohol, och när man slutar dricka tror man att man aldrig kan festa mer. Att inse att man visst kan det är verkligen en milstolpe. Jag är så glad för din skull ❤️

Kram 🐘

Tack andrahalvlek. Känns verkligen som en milstolpe.
Dag 25:
Varit rastlös, lättirriterad, småstressad, irriterad på frun men tror inte hon gjort något för att förtjäna det ;) (ganska exakt som det beskrivs när man både ska se upp och när man bara ”tagit bort drogen men inte problemet”). Hela den där förklaringen som jag börjar förstå. Att alkoholen varit ”lösningen” på problemet tills lösningen inte funkar längre. Och när man tar bort den falska lösningen kan man börja jobba på det riktiga problemet.
Sinnesro är ett så fint ord. Kommer fortsätta eftersträva det på nykter väg. För mig är tolv-stegen vägen dit. Jobbar vidare med dom med min sponsor nu. Lämnar inte ett steg innan det fullt landat i kroppen.

Dag 26:
Oro i kropp och själ. Försöker meditera, andas, vara till för andra och alla knep jag lärt mig. Men just nu funkar inget. Kanske bara har en dålig dag. Men starka varningssignaler som leder neråt i spiralen som i sin tur leder till återfall och flyktbeteende. Ska försöka hårdare och notera ikväll igen hur det gått.
Bara 4 dagar kvar sen ska jag göra en liten mönsterövning och se hur 30 dagarna efter återfallet/nytt stopp sett ut.

@Tackohej Bli inte rädd, acceptera bara att du har en skitdag. Tänk okej, okej, okej tills okejet på riktigt landar i magen. Sen anstränger du dig så lite som möjligt, utan försök att bara vara. Sök upp närheten till naturen, det är läkande. Ibland är inte det bästa att anstränga sig att göra mer, utan att göra mindre.

Kram 🐘

Eftermiddagsreflektion.
Ditt tips är ofta helt rätt andra halvlek.
Men just idag insåg jag att det som låg och skavde var en jobb-sak som jag inte löst min del av. Jag insåg det inte förrän jag hade löst den situationen. Kanske dom lösningarna kommer till mig när jag lyckas varva ner ordentligt?
Men jag tror också jag måste skilja på när det är dags för vila och dags för att ta i lite extra för att lösa en situation som inte sen hänger över mig i det undermedvetna.
Plus - inte hamna i prestation.

Haha, mycket att tänka på men tror jag är någon viktig insikt på spåren här. Bara jag lyckas sortera rätt framöver.

27/28
Tänkt mycket på hur dåligt jag mått varje gång jag testat dricka. Blir liksom nästan sjuk ett par dagar även vid små mängder.

Humöret går upp och ner. Även stressnivåerna.

Vill ofta bara vara ifred från allt. Har en sån dag idag, ska försöka sova tidigt.

29.
Bättre dag. Dåliga dagar och stunder går över. Tänker ibland på den dubbeltydiga meningen ”this too shall pass”, dvs både dåliga saker går över men även de bra tar slut. Vet inte ursprunget men var väl någon kung som lät gravera det i något smycke mot sin depression? Persiskt kanske från början? Eller var det något buddistiskt? Hörde Björn Nathiko prata om det för länge sedan i någon pod. Vet inte vad jag tycker om den egentligen men tror jag gillar tanken. Det dåliga går över, men i och med att även bra saker tar slut gäller det att stanna upp och njuta när de kommer.

@Tackohej Det är en story som Natthiko brukar berätta i alla fall. Handlar om någon buddistisk munk, eller om det var en bonde? Det gick ut på att det ena efter andra drabbade mannen och allt han sa var ”This too shall pass”. För mig betyder storyn acceptans. Det är inte lönt att kämpa emot, det som sker det sker. Generellt lägger folk väldigt mycket energi på att oroa sig i förskott och älta i efterskott.

Det är väldigt upp och ner i början av den nyktra resan. Mycket hjärnceller som ska ramla på plats igen. Nä, det handlar snarare om må-bra-hormoner som alkoholen har stökat till det rejält med, och de behöver hitta sin naturliga rytm igen.

Känslor är bara känslor och tankar är bara tankar - och de går alltid över. Så brukar jag försöka tänka. Det viktigaste är att man inte hamnar i inte-fällan. ”Jag får INTE tänka…” Tänk på bara - kolla in tanken noga, släpp iväg den. Som ballonger som flyger iväg 🎈🎈🎈🎈

Kram 🐘

Otroligt vettigt tycker jag andra halvlek. Just oroa sig är något jag gjort/gör otroligt mycket. Men nästan alltid för framtiden. Älta har aldrig varit mitt problem.
Så ligger mkt i this too shall pass, det som sker det sker samt släppa självpåtaget ansvar för att lösa allt jag oroar mig för (egocentrering påhejad av rädsla i stwgarbetet).
Känner att jag har den teoretiska lösningen på plats. Kämpar på att få kropp o knopp att förstå och hänga med. :)

Detta var dag 30 efter återfallet så nu slutar jag med dagliga noteringar och att räkna och kommer skriva då och då under temat ”det vidare livet”. Skulle ett till återfall tas flyttar jag tråden till förändra mitt drickande här för att markera för mig själv.

Ska njuta av en nykter helg med familjen nu och njuta av sommaren. Sommaren too shall pass ju tyvärr.

Tittar in en sväng, började läsa om min tråd från början och fick en chock att första inlägget på det här som nog är min tredje tråd var augusti 2020. Vad tiden går när man krigar. Har kommit en bit in i stegarbetet som jag gör om från början nu med min nya sponsor. Känns otroligt bra och jag har flera 12-stegsvänner nu.
Livet känns fullt. Alltså fullt av mening och inte alkohol 😃

Vad skönt att du hittat vänner att vara med, som förstår varandra..Väldigt viktigt..🍃💫..Jag har ju ett syskon som har lång nykterhet genom AA. Vi pratar en del ibland..Jag har varit med på hans möte 1 gång. Det var givande och Intressant. Bra att du kikar in här också emellanåt..😁

Tittar in igen. Bara för att erkänna för mig själv och forumet att jag trillat dit ännu en gång. Nu blir det trådflytt till förändra mitt drickande istället. Är inte mogen för att skriva under det vidare livet.
Ska nyttja resten av semestern till studier av stora boken, möten och inte släppa mig själv ur sikte eller låta mig falla ur spår igen.

Massa besök av släkt o vänner under sommaren nu, alla dricker och äter och trivs. Jag känner mig som en åskådare. Men försöker vara med ändå, men har ofta en stor klump i halsen och själen.
Vet ju att alkoholen bara gör allt värre för mig.

Suck.

Det viktigaste först..En sak i taget..I början av mitt nyktra liv, hade jag strategier..Det fick inte komma hem folk med alkohol hem till mig. Det är ju som att massor med folk kommer hem med droger till en drogmissbrukare..Inte lätt att hålla sig fri då..I början är man oftast skörast. Ta hand om dig🍃🌺🍃..Det går alltid att förändra sitt liv..Med Vilja, Verktyg, och Strategier. (VVS). Kram.

Tack 🙏
Efter en period nykter nu igen känns allt bra just nu. Mönstren är så sjukt tydliga. När jag dricker - blir allt svart. När jag är nykter - finns mycket fint i livet.
En dag i taget nu.

Skönt att du vände tillbaka så snabbt.
När du dricker blir allt svart skriver du. Det är läskigt vad den där drogen påverkar hjärnan. Usch!
Det är bara att tugga i sig att alkoholen inte fungerar som medicin mot det du vill bota. Det är en så tråkig insikt på nåt sätt, eftersom det ändå är tillgängligt, men eftersom det inte fungerar är det så meningslöst. Gäller bara att komma ihåg det i alla lägen.

@Sisyfos ja det är ett otäckt gift.
Och alkohol som medicin slutade fungera för länge sen för mig. Otroligt läskigt hur hela min tankevärld förändras. Också konstigt hur jag så länge hållt uppe jobb/familj och varit en smygande fungerande alkis.
Tacksam att jag insåg mitt problem innan det var försent. Men har en otrolig respekt för att jag fortfarande kan halka dit och förvärra.

Tack, ja råd, teorier etc har jag hur mkt som helst. Det är att leva efter dom som är det svåra. Men borde vara enkelt.
Har inte räknat nu men är väl ett par veckor sen, mår bra. Har bestämt mig för att äta nyttigt, ta tag i träningen igen.
I värsta fall blir jag en deppig vältränad gubbe. Och i bästa en lycklig vältränad gubbe med sinnesro.

Vältränad är ju aldrig fel 😀 Kan bara säga att jag tror aldrig detta blir lätt, men ju längre tiden går så blir det längre mellan striderna. Jag tror tyvärr att vi pratar för lite om att det är en livslång sjukdom och att man måste hålla sina rutiner. Är tråkigt men tyvärr som med alla andra kroniska sjukdomar och diagnoser. Har haft en riktigt jobbig period när inget funkat och vips är stressen tillbaka och med den draken. Man borde få vara ledig en extra dag i veckan för att bara vårda sig själv. Men för att ge dig lite hopp, så har jag fortfarande inte förlorat någon strid så kämpa på 🙏💪👏

Jag hörde en intressant vinkel från en forskare i Hedman å hedens beroendepodd kring hur den där felbalansen i hjärnan funkar och gav mer vetenskapligt synen på sjukdomsbegreppet. Jag håller helt med om att det är kroniskt, och att man inte får glömma sin medicin i form av rutiner, 12-steg, eller den medicin som funkar för en.
Jag märker att jag mår bra av att jobba igenom stegen nu grundligt igen med min sponsor.
Märker redan skillnad i kroppen också vilket underlättar mer än jag trodde i sociala sammanhang. En sak mindre att tänka på att även hålla in magen 😀

Kräftskive-tider.
Känner mig som en så konstig människa när jag varken äter kräftor eller dricker alkohol men ändå är med på kräftskivor. Eller kanske mer känner mig som en femåring, jag tar lite Coca cola och bara lite paj. Jag är liksom klar med min del av tillställningen på 7 minuter medan övriga pillar, sörplar, super i timmar.

Profile picture for user Se klart

@Tackohej skrev:"Jag är liksom klar med min del av tillställningen på 7 minuter "
Åh, känner igen! Och jag som ändå äter kräftor… 🦞🦞 vi får kämpa på och njut av allt annat i livet, dubbelt upp!

Ja, finns mycket annat. Ska försöka ikväll då vi ska iväg på kräftskiva med att gå in med någon annan inställning än ”få det överstökat”.
Finns ytterligare en sak jag tycker är knepig i nykterheten, det är att jag tidigare ofta pratade mycket, om mig själv, jobb och massa annat. Men nu efter tre års arbete med mig själv och att bryta egocentreringen blir det så himla lätt att jag bara sitter tyst och lyssnar på andra.
Märker hur otroligt få personer som ens ställer några frågor tillbaka. Jag kan ställa hur många som helst till olika personer om hur deras liv, jobb, familj är. Men så otroligt få som frågar tillbaka.
Den nyktra lyssnaren/intervjuaren är inte alltid superskoj att vara på parmiddagar/fester.

Trist att jag egentligen inte alls känner för festen ikväll men får försöka hitta någon inställning som är positiv.

Profile picture for user Kennie

Förstår vad du menar med att vara den där nyktra, lyssnande. För det är svårt att få en syl i vädret när en del drar igång fylletjötet. Men ofta finns det någon mer som är åtminstone relativt nykter på en fest. Jag ska också på kräftskiva ikväll och tänker att jag ska hålla ögonen öppna efter andra nyktra och kanske få ett oväntat samtal med någon jag inte brukar prata med. Hoppas du får trevligt!

Hoppas du får en trevlig kväll, se det som ett jobb eller så tar du med dig en burk surströmming då tar festen slut fort 😉😂 Det blir lite lättare med tiden och sen så väljer jag helt enkelt att gå hem tidigt när vännerna förvandlas till riktiga puckon 😂 Har ju också börjat umgås med folk som är nyktra eller bara dricker väldigt lite. Kan säga att då är kräftskivor riktigt trevliga 😀

Haha, surströmming vilket bra tips.
Tack alla för att ni skriver, det hjälper så att fler känner igen sig.
Festen gick väl ok, men som väntat var det mycket öppet tjafs mellan värdparet. Frun pratade högt (men glatt). Försökte jag mig på att berätta något blev jag snabbt överröstad och jag orkade inte kämpa/hänga med i den onaturligt höga volymen.
Idag börjar jag jobba igen, så glad att jag har cirka två veckor sen sista återfallet.
Har börjat fundera på om jag verkligen har rätt jobb. Men känns ok. Försöker sätta saker i relation till allt hemskt som visas på nyheterna. Lite jobb-bekymmer känns ganska smått i jämförelse.

Första jobbveckan närmar sig helgen. Har varit upp och ner känslomässigt, sömnen funkar ovanligt bra, tror att jag äter mindre och nyttigare och rör mig mer har gett fler resultat än midjemåttet som snabbt sjunker. Lyssnade på Hedman/heden beroendepod om socker med mera från någon expert. Var väldigt intressant. Kände igen mig kring suget på tex skräpmat. Som jag äter nu är det väldigt lite socker och skräpmat senaste veckorna och tror det hjälper mycket.
Sen att jag kör periodisk fasta nu är ju helt emot HALT så jag får nog se upp. Men hittills måste jag säga att jag mår bättre både i kropp och huvud.
Har ofta börjar tänka på jobbsituationer som är konfliktfyllda likt ”äh, spelar ju ingen roll. Klimatet och världen är ju ändå på väg att gå under”. Mörkt kanske men funkar 😂 jag gör ändå väldigt stor nytta i mitt jobb så jag är inte helt oansvarslös, mer ett mind-set.

Haha, lustigt jag brukar också använda den liknelsen till kollegor att vår branch inte är på liv och död och inte är på akuten.

Känner mig just nu ganska stabil och nöjd med nykterheten. Saknar lite drömmar om framtiden. Har haft många mål i livet och uppnått alla. Sorgligt kanske men känns som jag liksom gjort allt. Klart det finns en framtid där barn kanske får barn när dom blir stora och jag får barnbarn osv. Men jag känner det ibland som en rätt trist raksträcka och jag är inte särskilt gammal. Får se upp så jag inte tänker bli en bitter gubbe redan nu 😊

Men du - det finns ju en massa roligheter att fylla ditt liv med! Det är ju det som är vitsen med nykterheten, att man med nykter blick och vetgirigt sinne kan upptäcka världen. Sen räcker det att gå utanför dörren, göra utflykter och förkovra sig på alla möjliga sätt. Eller bara njuta av skog, hav och sjö. En långpromenad med medhavd fika är svårslaget i min värld 😍 Jag går runt som ett barn och tittar på allt med hänförd blick. Vardagens mirakel.

Hade jag bott i en storstad hade jag inventerat alla museum och kulturbegivenheter som finns - och sedan betat av dem på löpande band. Arkitektur intresserar mig också, men jag kan ingenting (jag njuter bara av vackra hus) så det blir kanske vinterns studieområde 🤔 Då kommer jag garanterat att få en lista med ställen som jag vill besöka nästa år just pga arkitekturen. Just nu har jag bara Barcelona i topp på min lista. Jag ska börja förkovra mig just på Barcelonas arkitektur faktiskt!

Kram 🐘

Jo så är det ju såklart andrahalvlek.
Jag har bara svårt att känna att roligheterna liksom är roliga 😂
Låter mörkt. Men jag tror jag är lite i ett sökande vad jag tycker är kul nu. Även om jag nu är nykter tar jobb/familj/barn den mesta tiden på dygnet.
Börjar även tröttna lite på helgerna, frun tar några glas vin ofta fredag och lördag (inte överdrivet mycket på något sätt utan högst normala mängder) hon blir glad av det. Men sen somnar hon i soffan framför en film supertidigt. Jag själv är vaken 2-3 timmar till o går ut med hunden, nattar barnen, gör något själv. Känns liksom extra ensamt att dels ha den här åkomman hela veckan som ju inte går att prata med sin partner med, och det bör jag ju inte göra heller tror jag. Men att det inte finns så mycket tid tillsammans då hon somnar så tidigt på helgen sen heller.

Barcelona är härligt, älskar den staden. Stranden, staden, byggnaderna, maten (och förr i tiden vin och parmaskinka-barerna). 😊

Jag skyndar långsamt och hoppas tiden kommer frigöra mer naturliga endorfiner i hjärnan. Jag har ju trots allt återfallit massa ggr och har för mig att jag mådde toppen när jag hade cirka 6 månaders nykterhet sist.

Lördag, somnar nykter. Det är skönt.
Återfallit har jag igen men studsat upp igen snabbt. Hoppas jag inte är ett hopplöst fall men jag börjar ju undra.
Börjar bli lite trött på människor generellt också. Så få som lyssnar på tillställningar, de flesta bara väntar på sin tur att prata. Ikväll t.ex gjorde jag ett litet test, sa inte ett ord på en hel lång middag utan log, nickade , var inte tjurig på något sätt. Ingen märkte något, tänkte frun skulle kanske säga nåt om det när vi gick och lade oss men verkar ha gått helt obemärkt förbi. 😀

Imorgon ska jag ringa min sponsor och prata om att jag behöver ta i mer/ge upp mer/ta mer hjälp eller vad jag nu behöver göra. Gå under av alkoholism tänkte jag faktiskt låta bli.

@Tackohej Bra att du hoppar upp direkt igen! Låt inte återfallen definiera dig - du vet hur du vill leva hållbart. Nykter.

Ja, det är ett himla gaggande när folk börjar bli onyktra. En samling egon som pratar hundra gånger mer än de lyssnar. Inte alls speciellt kul.

Ett tips jag fått är att komma tidigt och gå tidigt, när folk blir för fulla. Fokusera på samtalen och rotera mycket. Hitta de andra på festen som är nyktra, för de finns.

Heja dig! Jag tror på dig, men allra viktigast att du tror på dig ❤️

Kram 🐘

Skönt att du reser dig fort och ingen är hopplös, bara olika vägar till samma mål. Tänker att nu har du prövat detta sättet ett par gånger och fallit, så gör en ny plan. Det är inte naturligt att bara bryta ett missbruk och inte ändra på andra saker en tid. Det jag menar är att det kan vara en idé att undvika fester och liknande i början om det nu triggar. Att sitta och reta sig på folk som tycker att de har det trevligt, verkar ju dumt då är det väl bättre att stanna hemma. Sen uppfattar jag dig som att du är arg, kanske skall du klura ut vad du är så arg på för att hitta lugnet.
Vill inte låta redig bara ge dig något att fundera över.
Så upp igen och kraft och mod till dig 💪🙏

@Tackohej skrev:"Imorgon ska jag ringa min sponsor och prata om att jag behöver ta i mer/ge upp mer/ta mer hjälp eller vad jag nu behöver göra. Gå under av alkoholism tänkte jag faktiskt låta bli."
Ja alkohol är en usel lösning på ditt mående.
Efter att ha läst vad du skriver om ditt mående så tror jag att du ska fundera över varför det är lite svart just nu. Jag hade en rejäl dipp själv nyligen. Tror det är hormoner för min del, men det är liksom inget normaltillstånd att inget är riktigt kul. Min sambo äter D-vitamin tillskott. Jag märker på hen när det är dags att börja. Periodvis nedstämdhet. Och visst är det säkert vanligt med lite svackor men @Tackohej skrev:"Jag har bara svårt att känna att roligheterna liksom är roliga 😂"
Jag tänker att man ska vara lite uppmärksam på sånt här. Om man inte känner igen sig själv i det. Nu kanske det alltid har varit så för dig, men kanske är det nåt man behöver jobba med. I alkispodden beskrev en av programledarna känslan när han började bli mer och mer egofixersd och måste börja fokusera utåt, på andra. Det är inte helt enkelt att må bra, men det finns ibland orsaker till att man mår dåligt. För mig har det varit jörnbrist.
Starkt jobbat att inte dyka i alkoholträsket. Just det löser ju ingenting. Tvärtom tror jag att det spär på nåt alldeles extremt när man inte normalt dricker.
Tror inte att du är nåt hopplöst fall. Kanske bara en sån som jag som bara måste slicka två gånger på lyktstolparna för att se om man fastnar igen. Den tredje gången har man med sig en skål hett vatten.

Hej och tack snälla för era kommentarer.
Har funderat på mycket av det ni skriver. Att vända sig utåt är helt rätt, även något jag lär mig i stegen.
Arg - ja det ligger nog något i det. Men när jag gräver djupare är det oftast att jag är rädd. Jag kan ibland även se hur gamla inlägg liksom inte känns som jag själv.

Jag lyssnade på Joe rogans pod med en beroende-expert Anna Lembke som gav ytterligare mer fysiska förklaringar på hur balansen i hjärnan funkar. Verkar viktigt för mig att även förstå den delen helt utöver det mer andliga /bryta egot. Var ett intressant avsnitt.

Skakig period bakom mig. Men lite tillfrisknande är jag nog

Kvällen insikt. Smärtsamt men intressant.
Jag kollade igenom min tråd igen från början

Insikt 1: det är ett år sedan. Lång tid. Trodde det var nyss jag återkom till forumet

Insikt 2: räknade snabbt hur många återfall jag beskrivit. Cirka 13 st! Jag vet att jag inte skrivit om alla. Är säkert minst det dubbla. Det blir i snitt två per månad under ett år!

Insikt 3: jag skriver och låter som en papegoja, samma saker dyker upp igen i tråden.

Insikt 4: jag har trott och känt att det går bra ändå. Det gör det ju verkligen inte alls.

Insikt 5: jag har nog haft forumet, sponsorn med mera för att liksom lura mig själv. ”Jag är ändå på rätt spår”. Känns verkligen som det varit så fast mer undermedvetet.

Insikt 6: nu får det ju faktiskt vara nog.

Får se om jag lyckats komma igenom till mig själv nu, jag verkar ju inte riktigt klok :)

@Tackohej Bra att du har skrivit så mycket. Ännu bättre att du går tillbaka och läser och reflekterar. Har du identifierat vad du faller på? Någon trigger måste det ju vara som är extra svår. Att identifiera sina triggers och försöka förebygga är enormt viktigt. Man kan inte bygga nykterheten enbart på vilja, man måste stuva om i sitt liv och leva hela livet mer hållbart. Jag hejar på dig!

Kram 🐘

Jag kan verkligen känna igen mig i det du skriver om att ha skygglapparna på. Fick lite samma insikt när jag läste min tråd tidigare. Jag tänkte att det gick bra, men det gjorde inte riktigt det och precis som du så undvek jag ibland att skriva om när det gick dåligt.
Jaja, nu har poletten trillat ner för mig och för dig också hoppas jag. Nu har du erkänt att du använder forumet för att få en klapp på axeln, pepp och få höra att det bara är att ta nya tag…
Som AH skriver, nu är det dags att utreda varför du dricker och ta ansvar för att du dricker. Identifiera triggers, orsaker och börja jobba förebyggande med dig själv. Medicinerar du med alkohol och vad?
Eller bryr du dig inte och varför?
Det ligger nog mycket i våra personligheter, våra livsmönster och vår hjärnkemi så ska man komma åt sitt mående och sitt alkoholbruk behöver man nog precis som du gjort nu börja rannsaka sig själv och när det drar iväg åt fel håll. Särskilt om man har en tendens också att förlåta sig själv - en god egenskap i många fall, men också en egenskap som kanske för vissa (mig själv inräknad) gör att man tittar bort, bagatelliserar och gång på gång leker med elden. En fördel med att ha kvar sina gamla trådar. Jag brukar ibland skriva att jag är teoretiskt klok… praktiken jobbar jag på och har förhoppningsvis landat ordentligt den här gången.

Ja hörni, vad är mina triggers.
Stress, oro, ventil för att få tyst i skallen, tristess, ångest, folkfobi. Stor grad självmedicinering och flykt från världen och alla ansvar. Tror jag tidigt kopplat prestation - bra människa - omtyckt i mitt liv. Någon slags omvänd egocentrering, vill att alla ska ha det bra omkring mig, men i grunden är det egot - är ju inte min uppgift att få alla andra att må bra.

Skönt att höra att fler har haft skygglappar på ändå. Att man inte är helt ensam.
Otroligt glad att jag fört anteckningar detta år.

Idag slipper jag dricka. En dag i taget

Balanserat på en tunn lina sista veckan.
Kunde verkligen fått konsekvenser.
Vet inte om jag skrivit om det förrut här men var inne på en avgiftning för cirka 3 år sedan. Tänkte då att det skulle avskräcka mig. Mådde så hysteriskt dåligt då. Men tydligen lockas jag ner i träsket. Rädd för att återfall blir värre och längre och sen hamnar jag där igen. Jag ser ju alla varningstecken. Ska försöka byta tråd till sluta dricka så jag inte lurar mig själv mer.

Kommer att tänka på några jag träffade under mina dagar på sjukhuset. Dom hade varit där inne flera ggr och de berättade så sjuka historier, om hur de varit nyktra flera år sen bara hände något så helt plötsligt hade nån varit full dygnet runt i månader och fick åka in med ambulans.
Kommer ihåg att jag då tänkte att det var min botten. Och att jag skulle tänka tillbaka på dom dygnen. För att inte hamna där dom var. Just nu funderar jag på om jag bör låsa in mig på behandlingshem, men svårt praktiskt med allt så tror inte det skulle funka. Har kikat på privata alternativ också men det är ofta väldigt dyrt. Jag har i alla fall bokat träff med sponsorn. Tror att lösningen för mig är att hoppa in med bägge fötterna i AA. Har kommit och gått lite där. Men insikten är ju glasklar nu att jag liksom inte fullt ut accepterat att jag är djupt beroende, en riktig alkoholist helt enkelt. Känns ändå skönt på något sätt att jag i alla fall insett det.

Nykter är jag ikväll, men oro i kroppen, ångestfylld, och full av skam. tror inte det är risk för någon större abstinens.
Tänkte skriva upp 2 oktober 2021 som min dag då jag på riktigt valde att leva nykter.

@Tackohej Låter som du kommit till vägs ände. Nu är det dags att slå in på den nyktra vägen fullt ut. Inga halvmesyrer. AA låter som en bra väg att ta hjälp. Gå på möten var och varannan dag - marinera dig i nyktert tänk!

Kram 🐘

Japp, vägs ände är det. (Återigen) :)
Dålig natts sömn, plågas av oro och gamla minnen. Försöker tänka på hur tur jag har att ännu inget allvarligt hänt. Fru och familj kvar.
Men nu är det jag som hoppar in i aa.
Är ju verkligen som ett tåg mot döden den här beroendesjukdomen. Gäller att hoppa av när tåget stannar till vid en station.

Profile picture for user torpet

@Tackohej Känner igen så mycket i detta. Insikten om att vara ordentligt i alkoholträsket. Paradoxalt nog hjälper den insikten mig mycket. Den klassiska poletten. Fortsätt! Kram

Och några dar nykter - så känns oron och de problem jag hade så otroligt mycket mindre. Som vanligt läskigt hur hela min världsbild kan förändras så dramatiskt.
Nästa gång suget kommer ska jag läsa min tråd här.

Profile picture for user torpet

@Tackohej Det finns olika polletter så klart :) Känner igen det där med många polletter också. Men till slut kommer den "riktiga" poletten. Jag hoppas det är den som trillat ner hos mig den här gången. Tänker också själv arbeta åt det hållet. Det finns ju ett gäng polletter. Men till slut kanske det inte finns några mer och det är en väldigt obehaglig tanke... kämpa på!

Jamen precis så, jag har haft många många polletter och chanser/risker. Jag tror det här är min riktiga och sista polett. Bra formulerat, polletterna kommer ta slut. Exakt så känns det.
Kämpa du med! Ska läsa din tråd också.