Miss Mary Me!

Efter att vi i skolan hört fröken läsa hela boken om Mary Poppins, ville mina klasskamrater att hon skulle vara vår lärare. JAG ville VARA Miss Mary Poppins 💚🙏

Mary som alterego har hjälpt mig under mina dryga tre år för att ändra mina alkoholvanor. Hon och jag är enormt lika. Hon säger att "Allt är möjligt, även det omöjliga!" - och det är så sant!!" Anything can happen, If you let it!

Mary Me, är en dröm som inte gått i uppfyllelse än. Ingen har frågat mig att bli deras fru. Detta kanske låter konstigt, eftersom jag har varit gift. Men så är det! Och drömmen om att få höra orden en vacker dag lever vidare.

Så nu tar jag mig själv, tillsammans med Mary, till det vidare livet, nyktert men berusad av möjligheterna. Hon hade sin Bert, jag har min drömprins. Båda på avstånd, men ändå där...

💚 For when you DREAM you'll find, all thats lost been found 💚

Profile picture for user Mirabelle G-S

Härligt att du har tagit steget in i det vidare livet! Det är bra med drömmar, något att sträva och längta efter. Hur bra livet än är så tappar det sin glans när det just bara ”är”. Man behöver något ofärdigt att bli upptagen av, liksom. Kram

Profile picture for user Torn

@Mary Välkommen hit! 😍 Jag måste säga att du verkligen var redo för att flytta hit. Jag har skrivit mycket om skam och stolthet den senaste tiden. Hur viktigt detta är enligt mig. Och du ligger väldigt långt framme där, det har jag sett klart och tydligt i dina inlägg. Härligt!

Kram 🤗

Profile picture for user Sattva

@Torn Hej! Skam är intressant. Men jag tänker att vi är olika i vår grundpersonlighet. Jag har alltid haft hög integritet. Förutom skamaspekten, är det ändå långt ifrån självklart att jag skulle vara öppen med min beroendepersonlighet utåt.
Kanske det kommer med tiden, inte vet jag. Men det är inget mål i sig för mig.

@Sattva Ja alla är ju olika. Allt jag skriver utgår alltid hur det har blivit/känns just för mig.Och hur jag TROR saker och ting fungerar.Min personliga åsikt alltså. Det är ju det enda jag kan veta. Har märkt att det är väldigt viktigt att detta framkommer, så ingen tror att jag VET hur det fungerar för andra. Lite jobbigt och svårt att få till det i skriften alltid dock, eftersom jag gillar att skriva spontant.😅

Jag berättar inte heller om hur illa det var för mig, skandaler osv. Det har jag inget behov av. Men just det att jag inte skäms för att berätta att jag inte dricker, och inte vill dricka. Det är viktigt. Och om någon undrar, så kan jag helt naturligt säga att det beror på att jag mådde dåligt av att dricka och därför har slutat, och mår mycket bättre av att inte dricka alls. Där låg en stor skam länge för mig. Om sedan någon drar slutsatsen att jag har varit alkoholist, rör mig inte i ryggen. Men att skryta om det har jag inget behov av.

Det här är saker som har vuxit fram from 6 månader och framåt för mig, hur det blir för dig återstår att se. Förövrigt är jag mäkta imponerad och glad för den fantastiska förändring du har åstadkommit.😍 Du hör också hemma här i det vidare livet så det står härliga till tycker jag!

Välkommen hit! Kram

Profile picture for user Andrahalvlek

Välkommen hit 😍 Du har nu påbörjat årskurs två, tre, fyra och så vidare i nykterheten - där vi lär oss att leva nyktert, med allt vad det innebär. Då vi bland annat måste hitta andra sätt att hantera starka känslor och få nödvändig vila och återhämtning. Ett nyktert liv som är mer genuint och njutbart, på ett sätt som man aldrig kan föreställa sig utan man måste uppleva det själv.

Kram 🐘

PS. Jag har heller aldrig varit gift, trots att jag var ihop med barnens pappa i 24 år, och det är en dröm att bli det en dag 😍

Profile picture for user Miss Mary Poppins

Skam 🤔
Efter att jag igår råkade en tråd där människor beskrev deras värsta fyllan så kände jag att det var helt en annan kaliber. Jag har inte så mycket att skämmas för. Sedan ungdomen så har jag inte gjort så mycket saker (kopplat till alkohol) som jag behöver skämmas för.
På firmafest är det ofta jag som är den nyktra och lämnat festen i tid. Oftast den som tagit bilen. Bland vänner så finns dom som är värre. Bakis har jag haft par gånger per år, men inte gjort något som jag inte kan prata om. Så klart när man HAR bakis så har man ångest och tänker att allt man gjort är pinsamt, men tror jag sköter mig bra. 🤷‍♀️😁 Inget att dölja egentligen.
Så klart är det inte roligt att tänka tillbaka på mängden vin jag drack. Att toleransen ökade. Men tror många utanför forumet har samma problem, men de ser det inte som sådant.

Jag vet att många kan känna igen sig i ovan. Men vad är då skillnaden? Jag tror det är rollen man har utanför forumet. Hade jag varit en läkare, så hade jag inte velat att mina patienter fick kännedom om mina svårigheter. Jag hade inte velat lämna barnen i förskolan om någon i personalen kört dit med alkohol i blodet. Hade jag varit på en arbetsplats under provanställning så hade jag nog också varit tyst. Ja, listan kan göras lång.

Ingen skulle tycka att jag inte kunnat sköta mitt jobb. Mycket av vinet har jag druckit med kollegor och vänner. Jag gör den här resan rent av hälsoskäl och är stolt över att fattat hur farlig denna gift är. Men jämfört med en majoritet här, så har jag kommit lindrigt undan.

Så nej, jag skäms inte så mycket. Men inte för att jag är mogen eller stark, utan för att jag haft tur med omgivningen och annat

💚🌸💚🌸💚

@Miss Mary Poppins Då förstår jag att du har det såpass lätt på den punkten. Vad skönt! För min del var tanken på att arbetskollegor och chefen mm skulle få veta något jättehemsk. 😦 Tur att du har lyckats bli fri i ett tidigt skede, jag var bakfull i princip varje dag. Så kan det gå när man låter det gå såpass långt som jag gjorde.

Kram

Skam, jag tycker det på riktigt är ett intressant ämne. Tror drt ligger mycket i det Mary P säger om vilka roller man har. Jag är inte läkare, men har ett legitimerat yrke inom rehabilitering. Öven om det inte är mediciner etc som inte får bli fel, känner jag ändå ett stort ansvar. Folk ska ha en vettig bedömning o behandling. Det ger man inte i dåligt skick...Utöver detta har jag ett fritidsintresse där jag har en ledande roll och vet att folk tror o förväntar sig att jag levervsom jag lär. Här ingår INTE alkohol.
Så jag känner en sådan frihet på så många plan att inte längre dricka.

Profile picture for user Tofu

Skam är verkligen intressant. För mig handlar det nog inte bara om hur mycket / lite illa man gjort andra. Kanske än mer att fasaden rämnar och att man försöker bli accepterad / en i gänget och passa in.

Har man druckit så var min känsla tidigare att man varit svag. Misslyckad som blottar sin strupe. Fasaden rämnar via att visa att man inte längre dricker. Man blottar då att man har problem och inte kan kontrollera intag. Svag helt enkelt. Konstiga är att jag inte dömt andra. Där har jag varit tolerant men med mig själv... Där fanns inte mycket tolerans för snedsteg.

Känslan av att alla tittar på ens framgång och plötsligt ser de att aha. Hon/han är en sådan... Snacket bakom ryggen och blickarna. Det räckte för att jag skulle börja agera kontraproduktivt gentemot mitt eget mående och trassla in mig. Fick jobba hårt med att släppa den hörnflaggan. Ingen utåt har sett eller fattat. Knappt min make/barn förrän sista månaden.

Första dagen på "Det vidare livet" känns mycket bra. Jag känner mig betydligt lugnare och säkrare idag än jag gjort tex förra veckan.
Jag känner inte heller samma panik inför arbetet som jag gjort några veckor. Har vilat ordentligt och tagit hand om relationer.

Skammen och om att vara ärlig... ja, det behövs nog ganska mycket distans (både i tid och rent mentalt) innan man kan känna sig helt fri som Torn beskriver. Hoppas jag kommer dit. Men idag försökte jag hitta lite stöd i min utsprungsfamilj och berättade att 100 dagar var klara och att jag tänker fortsätta vitt även i framtiden. Och blev faktiskt lite besviken på att ingen "grattade " mig. Kanske tiden på forumet har gett mig fel bild av det hela 🙈😅🤣 Men är det inte lite coolt att man varit utan A 100 dagar. Självklart fattar ni det! Men i verkliga livet verkar det inte vara så märkvärdigt 🤷‍♀️😅🙄.

Vilket som, så tror jag inte att jag kommer att stressa och tvinga fram nya framsteg numera. Det verkar som att insikter och förbättrad mående smyger sig till en när det är dags. Jag ser framemot detta. Men egentligen är jag redan nöjd. Fortsätter det så här, så är nykterhet ett litet pris att betala för sinnesro.

💚🌸💚🌸💚

Profile picture for user nystart

@Miss Mary Poppins När jag var nykter över 100 dagar förra året var det ingen som grattade mig heller, det var mer nu kan du ju dricka igen..... Men Mary, du får gratulationer av mig för jag vet hur stort det är och hur bra du mår. Jag önskar jag kan få till 100 dagar igen. Kram på dig vännen.

När folk inte säger något så tror jag att det beror på att de själva har lite dåligt samvete för hur mycket de dricker. Det skaver lite. De vill därför inte prata om det, de vill inte väcka den björn som sover.

Det kan bli så att de kommer tillbaka och pratat om det vid ett senare tillfälle, när de har funderat lite. Min ex-svärmor var så. Första gången, förra midsommar, blev hon nästan irriterad för att jag inte drack vin. Men vid flera tillfällen efter det har vi pratat om det ordentligt - och hon är genuint glad för min skull. Hon har till och med dragit ner på sitt eget drickande.

Så problemet ligger hos dem, inte hos dig.

Kram 🐘

Ha ha, försök till citering, men det blev bara kopiering (tar gärna instruktioner hur citeringen funkar...):

Vilket som, så tror jag inte att jag kommer att stressa och tvinga fram nya framsteg numera. Det verkar som att insikter och förbättrad mående smyger sig till en när det är dags. Jag ser framemot detta. Men egentligen är jag redan nöjd. Fortsätter det så här, så är nykterhet ett litet pris att betala för sinnesro.

Så bra Mary P!! Så sant!!!!😍😍😍

Så funkar citering: Först kopierar du det du vill citera i någons inlägg, sen klickar du på ”citera” under inlägget och den texten hamnar då automatiskt överst i ett nytt inlägg.

Kram 🐘

Aha! Jag gjorde tvärtom...
Ok testar:
@Andrahalvlek skrev:"Så funkar citering: Först kopierar du det du vill citera i någons inlägg, sen klickar du på ”citera” under inlägget och den texten hamnar då automatiskt överst i ett nytt inlägg."
Inte svårare än så alltså🙃😇

@Sattva 🙈🤣🤣🤣🤣 Du och dina övningar 😘 Vi mår nog lika bra, både du och jag. Bra ide att flytta hit. Lite lugnare kvarter 😅💚

@Andrahalvlek "Så problemet ligger hos dem, inte hos dig"
Så är det helt klart. Tror även att de har high expectations vad gäller mina förmågor. Har ofta varit den som lyckas med saker som denna. Handlar säkert även om avund från vissa. Vissa andra dricker inte alls och de ger iaf tummen upp 😊👍

@nystart Vännen ❤ själsfrände
Kul att du hälsar på även här!! Så klart blir det 100 dagar hos dig också. Jag kan räkna åt dig, säg bara till när du vill börja ❤🌸❤🌸❤

Profile picture for user Sländan

@Sattva .för min del var nog skammen värst, man håller en fasad till varje pris så att man inte skulle bli avslöjad som den där misslyckade personen, som inte klarar av ett liv utan att dricka alldeles för mkt alkohol. Man känner sig så svag och som en dålig människa på alla vis.
I vanliga fall är jag en utåtriktad och social person, men om jag var bakis så gömde jag mig helst så ingen skulle misstänka något. Och träffade jag på någon ansträngde jag mig till Max för att verka så glad och pigg.
Nu slipper jag den skammen, jag kan känna mig glad och stolt över mig själv och mitt självförtroende har blivit så mycket bättre. Jag känner en sådan frihet att kunna vara mig själv som jag är, utan att lura både mig själv och andra 💕😊

@Sländan Förstår dig precis! Känner också att jag kan vara mig själv fullt ut på ett annat sätt. Jag vet att jag inte ser helt förstörd ut, att jag inte luktar.
Visst är det härligt!!!🧚‍♀️😍😊🌼🌷

Jag ringde min mamma 🙈😅🥳

Jag klagade på att mina syskon inte kunde glädjas åt min nykterhet. Hon höll med mig lite. Men sa att hon tror inte de andra förstår vad problemet är. Vissa har alltid druckit vin men vi har inte sett negativa konsekvenser hemma. Ni som känner mig sedan tidigare, så fick jag några år sedan höra min far att berätta varför han blev nykterist. Det var för mig ❤ eller för oss alla så klart, men jag var i mammas mage. Mor dricker inte. Hennes far var alltid runt under fötterna. Jag tyckte det var mysigt (helt sjukt ju 🥴).
Så min familj tycker att "jag gör mig till bara". Ja ja... jag får nöja mig med det svaret. Pga covid har vi inte setts på över ett år. De är upptagna med sina egna problem. Covid är mycket värre där de bor. Hade varit trevligt om de visat intresse, men kanske har de en bra anledning att fokusera på annat.

Inget nytt under solen. Försöker göra mina dagliga uppdateringar här för att påminna mig om kärnan i min nya härliga tillvaro. Lätt att glömma hur mycket jobb det ligger bakom en god sömn.

🌸💚🌸💚🌸

Jag har lite liknande relation med mina föräldrar, vad som än hänt mig och vad jag än berättar så är det viktigare att prata om vädret för min mamma och hockey för min pappa. Jag har alltid (eller förut) försökt få bekräftelse av mina föräldrar, men jag har fattat att det spelar ingen roll. Min pappa påstår sig vara stolt över mig, men jag är tveksam och har aldrig kännt det.

Du är viktigast Mary, du är stolt över din nykterhet, jag är stolt över dig (trots att jag inte vet vem du är). Kram!

Håller med Nystart, det viktigaste är att du känner att du är stolt! Och det ska du vara, 15 veckor på fredag💪
Jag har inte berättat för varken mamma eller syskon. Vi har inte den relationen...
Hur går det på jobbet med arbetsbördan/stressymtom etc?
Önskar dig en fin tisdag!!
😍🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️

Godmorgon ☀️💝
@nystart Tack! Hoppas vi snart är stolta tillsammans! Nykterheten har gett mig helt nya möjligheter och nytt sätt att fungera. 🙏💚👌

@Sattva Tack ❤🙏 Det är svårt även för arbetsgivaren att hjälpa till men vi har kommit överens om att jag bara ska hålla på med saker jag får betalt för 😅 Ganska rimligt va? 🙈🤣 Ska ta ut ledighet som jag skjutit fram och ska träffa en coach eller hälsomänniska som hjälper med avslappning. Så jag är hoppfull 🙏❤ Mår redan mycket bättre och de negativa tankarna är borta. Fortfarande äter för mycket och vikten ökar, men har råd att bygga på lite. Inte prio just nu.
Hur går det för dig?

❤🌸❤🌸❤

Profile picture for user Charlie70

@Miss Mary Poppins Välkommen över du också, ser att ni är flera som har gått över till Det vidare livet! Bra jobbat så här långt och det kommer att gå jättebra med fortsättningen också!
Kram!

Profile picture for user Soffi

Härligt att höra att du är hoppfull och mår bättre samt att du trivs här i de nya lugnare kvarteret!
Jag tänker också - var glad över att flera nära inte förstår det stora du upplever med din förändring. Det betyder ju att de inte har problem (med alkohol iaf), och det är ju bra!

Kramar 🧡

Tack @Charlie70 🙏💚 Känner mig redan som hemma 😉🥰

@Soffi Halooo! Kul att du kom på besök. Det finns mycket plats här för alla som vill flytta hit ❤
Du har helt rätt. Jag är glad att varken mitt eller deras drickande har varit ett problem. Det enda som har stört är att jag hade ett psykologisk beroende som var så himla svår att bryta. Vanens makt är enorm! Så när man nu skapat nya vanor så ville jag få lite creds 🙈🤣💚 Men det är ju nog med all pepp jag får här. Och även behovet av det börjar minska. ❤🙏 🐎

Apropå skam och att "smyga". Jag har en profil på CAIRY där många skriver med sitt namn och profilbild. Det tycker jag är modigt. Själv är jag anonym (MissMary) även där.
Är det någon annan av er som räknar sina nyktra dagar där. Gillar deras övningar. Faktiskt nästan som meditation. Får träna lite medveten närvaro 🙏❤👌

Profile picture for user Kaffetanten88

Ville bara säga grattis och att du är så duktig som tagit sig hit! ❤️ 🥰

Jag är inte så aktiv i andras trådar just nu då jag mår så fruktansvärt dåligt. Jag läser fleras och om det fanns gilla knappen så hade jag gjort det. Jag har bara inget att tillföra just nu. ❤️ Om jag någonsin tar mig ur detta mörker kommer jag börja stötta er alla igen.

@Kaffetanten88 Hej! ❤🧚 Kul att du är här! Jag har idag hjälpt sonen med läxor. Han har två prov denna vecka. Har bara skrivit till @nystart som är i kris. Men innan läggdags ska jag försöka läsa ikapp och hälsar på dig.
Gud vad livligt det blivit överallt i forumet 😅🙏👌

Hörs lite senare ❤🧚

Vilken dag 😅❤🧚

Jag undrar hur många yrken en människa orkar läsa sig till utan att det leder till ett yrke 🤭🥴🙈 Så många hemtentor och annat som man gjort för ungarna borde räknas som samlad betyg för onödigt vetande. Håller hjärnan ung och fräsch iaf 😅👌

Måste säga att jag märker tydligt hur mycket lättare det blir att göra allt det mentala nu när kroppen och knoppen har varit utan A en längre tid. Vilken vinst 🥰

@Miss Mary Poppins Och tålamodet är verkligen som natt och dag tycker jag i nykterheten. Tålamod är nog den bästa egenskapen man kan ha när man umgås med barn och äldre föräldrar har jag märkt.

Kram 🐘

Tålamod ja, men uthålligheten märker jag av mest! Den där oändliga räckan sysslor på kvällen innan man äntligen kan sätta sig i soffan. Förut var det mt everest. Nu inte så högt. Orken räcker längre! Så skönt!! Mer ork på kvällarna, men ändå bättre sömn. Jag som trodde man måste vara medvetslös av trötthet (el alkohol...) för att sova bra! Stämmer inte, iaf inte på mig!

@Sattva @MissMaryPoppins Jag är så glad för er skull 😍 Man kan läsa om det till förbannelse, men man måste UPPLEVA nykterheten en tid för att verkligen förstå storheten i det fullt ut. Det är bra att skriva ner alla sådana positiva upplevelser för att använda som moteld när alkoholdjävulen börjar viska i örat: ”Ett glas kan du nog dricka, det gick ju så lätt att sluta så du har nog inte problem med alkoholen”. För det viskandet kommer förr eller senare.

Kram 🐘

@Andrahalvlek 😱😱😱🙉 Jag vill inte gå tillbaka till viskandet. Velandet tog så enormt mycket energi! Ska ja? Hur mycket? Hur ofta? Ska jag berätta? Vad gör jag sedan? Räkna dagar? NEEEEJ!!! Jag vill bara vila i denna stund och njuta av tanken om att alkohol inte existerar 🥰🙏

Skillnaden är stor. Plötsligt har jag blivit snällare mot mig själv. Tänker saker långsiktigt och försöker inte lösa alla problem direkt. Ger mig själv tid att nå mina mål så att jag kan njuta av resan också.

En sak som jag är lite orolig över är att jag tappar suget på att logga in här. Jag har redan blivit selektiv och läser inte allt. Men läser då och då hur folk kommer in och bara uppdaterar hur många månader de har samlat på. Så det är nog fullt möjligt att fortsätta även utanför forumet. Eller har ni erfarenhet? För- och nackdelar?

❤🌸❤🌸❤
🧚

@Sattva Håller med. Jag kommer igång saker utan ångest och saker samlas inte på hög. Och nuförtiden älskar jag min säng 🥰 Inte minst för att jag har den helt för mig själv (och så får det bli länge till...💚😅🙏)

@Miss Mary Poppins Många slutar vara aktiva här på forumet av två anledningar: 1) det går inte bra alls, 2) det går jättebra. Kategori 1 är nog tyvärr allra vanligast.

Oavsett om man tillhör kategori 1 eller 2 så tror jag personligen att det är viktigt att ta sig tid att reflektera över nykterheten och hur ens eget beteende förändras med tiden. Inom AA-kretsar säger man att det är viktigt att ”behålla kontakten med programmet” för varaktig nykterhet över tid. Forumet är ett annat sätt att behålla kontakten över tid.

För mig är det i alla fall viktigt att prioritera tiden att reflektera över min nykterhet, och hjälpa nykomlingar. Att råda andra hjälper mig själv också eftersom jag får viktig repetetion. Vinn-vinn.

Sen är det förstås naturligt att frekvensen sjunker efterhand, men att helt försvinna från forumet tror jag inte gagnar nykterheten över tid.

Kram 🐘

@Sattva Du med 🙏💚🥳 Jag kommer att vara ensam (ett positivt ord nuförtiden) och bara vara 🥰

Jag läser på vissa trådar och skriver ibland. Men har mindre och mindre säga om min resa. Dagarna fylls av annat än A-tankar och jag har ingen kamp kring det. Jag vet inte hur framtiden blir. Men jag har saker kvar på min bucket list så ser framemot A-fri midsommar och semester. Julen blir säkert magisk utan A. Om jag där i mellan väljer att smaka A återstår att se.

Jag ska hålla tråden uppdaterad så klart 😊👌❤

15 veckor nykter 🥳💚🙏

@Miss Mary Poppins Känner igen, skriver inte mycket. Läser mer. Vill behålla kontakten till forumet, tror det är viktigt.
Just nu är jag i en svacka energimässigt. Till o med yogan saknar lite av sin magi. Tror jag är trött helt enkelt. Har ledigt måndag o ska bli fint väder, ska verkligen bara ta det lugnt i helgen!
Låter som en bra plan du har framöver!
Kram!!😍🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️

@Miss Mary Poppins @Sattva Grattis till 15 nyktra veckor! 🥳🥳🥳🥳 Själv firar jag nykter dag 432 idag! Har en app som räknar åt mig som heter Nomi.

Men varje nykter fredag är egentligen värd att fira! 🥳🥳🥳🥳

Chill helgkram 🐘

@Miss Mary Poppins Hej 🙋‍♂️ Grattis till 15 veckor!😍 Nä, nu får du allt hänga här på forumet och peppa alla nykomlingar i minst ett år, pay-back time du vet!😂

Bara skoja, gör precis det som känns bäst för dig själv. För egen del har det givit mig mycket positivt att vara inne här och läsa och skriva en hel del långt efter att alkoholen blev en ickefråga. Härligt att du verkar må så bra nu förresten! 🤗

Ha en mysig fredag! Kram

Jag har funderat lite...

Jag har varit nykter 100 dagar förut. Jag har dock alltid haft något strul under resans gång. Någon middag eller semester som stört nykterheten lite. Inte helt säker om det alltid varit just under de 100 dagar men iaf två av gångerna.

Den här gången fick jag verkligen slita med mig själv och fundera vad jag ville. Som om jag inte vågade vara nykter längre än 100 dagar. Varför var jag så rädd, och för vad??

Nu har jag klivit över den härliga 100-gränsen och det har blivit "frivilligt" att fortsätta att vara nykter. Och jag tror att jag börjar förstå vad allt till slut handlar om för mig...

Många säger att man måste (borde) vara nykter 3 månader för att känna fördelarna. Jag har hittills haft samma uppfattning, men kanske tror jag att man ofta kan behöva längre än så. Så var det iaf för mig. 4e månaden har blivit en ögonöppnare.

Okej, vad har jag då kommit fram till? Utan att påstå att detta är den enda sanningen, så tror jag att jag löst en gåta (för mig):

För att bli nykter krävs det att man vågar släppa kontrollen och vågar ta in världen utan krockkudde och filter. Man måste erkänna till sig själv att man är den man är och har gjort de beslut man har. Att bli nykter kommer med så många sanningar att det skapar vissa krav vi kanske inte har lusten att bemöta.
Andra sidan så förstår jag inte vart rädslan kommer ifrån. Som barn och speciellt under tonåren har man alla sina känslostormar utan att man kunde döva bort dem. Och när jag tänker på den perioden så var det då jag skrattade som härligast och var förälskad till höger och vänster. Så när blev jag rädd att vara autentisk och äkta?

Successivt vill jag påstå. Vi blir konstant matade med kritik. Sellulitkräm, dietpulver, botox och kläder jag inte har råd med hånar mig och säger vart felet ligger. Vi ska vara som alla andra. Utanförskapet är det värsta och nykterhet innebär att man tar steget tillbaka och hamnar lite utanför.

Sedan jag började förstå hur rädslor styr svårt beteende, har jag läst på forumet med andra ögon.
"Jag behöver A"
"Jag kan inte sluta än"
"Jag vill inte bestämma mig"
Listan är lång och vi har alla säkert någon gång varit rädda för att bli nyktra. För vi vet inte hur det blir. Vi kan inte föreställa oss att efter smärtan och mörkret kommer gryningen och lugnet infinner sig. Och vi kan inte föreställa oss att vi förbli den samma, eller ännu bättre, blir bättre version av oss själva. Så vi tänker att "ett glas kan jag väl dricka " för då är jag den jag känner till och som alla andra.

Jag skriver inte detta för att reta er som väljer att dricka. Jag dömmer ingen. Jag vill bara skriva ner en insikt, som handlar om mig och hur jag ser på fenomenet och utmaningen med alkohol. Om det väcker några tankar hos dig, så vill jag gärna höra det 😊❤🙏

@Miss Mary Poppins Vad mycket bra insikter! Tror också att rädslan styr mycket. Hindrar oss att bli vår fulla potential. Jag var livrädd att sluta dricka. Hade en massa föreställningar om hur livet skulle bli. Det har ju blivit så oändligt mycket bättre, på så många plan.
Ska läsa ditt inlägg igen imorgon då jag är lite piggare. Vill reflektera mer över det du säger. Men nu dags att sova.
Natti natti😍🙏🙏

Profile picture for user Tofu

@Miss Mary Poppins skrev:"Att bli nykter kommer med så många sanningar att det skapar vissa krav vi kanske inte har lusten att bemöta."

Jag tänker att när vi använt alkohol för att slappna av och umgås sedan typ 15-års ålder har vi aldrig riktigt fått lära oss hur man umgås med sig själv och andra. Vi har haft en mask och döljt oss bakom ett skal. Tänker att det inte är för inte en middag alltid börjar med ett glas nästan innan man tagit av sig skorna. Det är ju lite obekvämt nu när man inte har en sköld. Då gäller det att bli trygg i sig själv tänker jag och hitta balansen i livet. Jag tror att hittar man dit så får man så mycket större möjligheter till genuin lycka i livet. Då fattar man ”nyktra” beslut baserat på vad man verkligen vill ha ut av livet istället för att bara åka med.

Jag har tänkt en hel del på en fråga jag ställde vid en middag till ett par. Alla drack utom jag. Frågan löd - Vad vill ni ha ut av livet och hur vill ni bli gamla? Det kom ett stort fniss till svar. Sedan bad de mig byta fråga… Samma par blev väldigt fulla den middagen. Frun kunde inte prata rent och somnade.

Deras gemensamma reaktion där båda rodnade betydde för mig att de inte pratat ihop sig gällande framtiden. De har ingen aning och inga drömmar. Tror inte ens de vågar prata med varandra om det så min fråga blev för påträngande. Så vill inte jag leva… Då passerar livet revy utan att man ens är medveten kring vad man missar.

Livet har fullt av möjligheter om man släpper det skalet och sätter sig i förarsätet. Istället för att allt runtomkring bestämmer inriktning där en inre rädsla stoppar framtidsplaner och drömmar så kan man istället helt byta ben. Jag menar klarar man att bli nykter så klarar man att vända en hel del. Självförtroendet som kommer av det kan man använda till något riktigt bra tänker jag. Bygga den framtid man verkligen vill ha.

Under universitetstiden umgicks jag med en tjej som inte drack. Har faktiskt inte en aning om varför hon inte drack. Jag frågade aldrig. Hon är jäkligt cool och var minst lika busig med glimten i ögat. När jag gick ut med henne var jag alltid nykter. Det var aldrig några problem. Vi hade hur kul som helst. Vi busade med alla på ett kul sätt och dansade massor. Jag tänker att hon får bli min ledstjärna i detta. Jag ska minnas henne och köra i hennes spår:).

@Miss Mary Poppins skrev:"Så när blev jag rädd att vara autentisk och äkta?" Samtidigt som vi började ta droger istället för en cola när vi umgicks och ställdes inför nya situationer. Vi fick aldrig lära oss hur man kan göra istället. Jag tror det kräver träning och att man ser att det faktiskt är så. Jag delar din rädsla. Jag känner den med även om den släpper lite mer för varje dag som går.

@Miss Mary Poppins Det är därför som jag ofta skriver att jag vill inte dricka, inte ens kontrollerat, även om jag kunde.
Jag mår helt enkelt bättre nu, än på den tiden då jag bara drack lite.

Ingen rädsla, ingen oro och ett helt annat lugn nu, än på den tiden jag trodde det var normalt att dricka. Många vill kunna känna att de kan dricka om de vill. Om de kan släppa den känslan av ”kontroll” och enbart låta ”jag vill inte dricka, varför skulle jag?” ta över så väldigt mycket vunnet tror jag.

Så här i efterhand tycker jag också att tre månader är för kort tid för att kunna avgöra hur man vill ha det i framtiden. Visst, alla är olika, men jag tror stenhårt på att lång nykter tid är avgörande för att alla pusselbitar ska falla på plats. Jag märkte det själv, och jag har sett det hos många andra. Och nu har du märkt det själv.

Ha en bra dag Kram 🤗

Så kul att hitta hem och umgås med människor som förstår. Jag kände att jag "tappade rösten" när jag flyttade till denna nya tråd. Att jag inte visste vad jag stod för. Att jag först saknade övertygelse. Men nu fattar jag äntligen att alkohol är cancerframkallande gift som ger nervförändringar och dödar celler. Kroppen åldras snabbare med A och livet förkortas. Det är inte "normalt" att dricka alkohol även om det finns flera människor som gör det. Det är normalt att äta, sova, jobba och umgås med människor. Valet kring A är en bråkdel av det vi är och det definierar inte den vi ÄR!
Visst är jag "den som inte dricker " men jag är så himla mycket mer än så!!

Så jag har tagit ställning och hittat min röst. Och nu känns det roligt att skriva här igen. @Torn skrev:"Nä, nu får du allt hänga här på forumet och peppa alla nykomlingar i minst ett år, pay-back time du vet!😂" HELT RÄTT!!! ❤💪❤💪❤

@Torn Förstår mer och mer vad ni menar med att utvecklingen o insikterna kommer alltmer ju längre tiden går i nykterheten. När tankekraften inte går till alkohol, öppnas andra mentala dörrar. Det är så spännande, så givande!!

@Miss Mary Poppins
Har läst igen det du skrev igår kväll.
Det om krockkudde under tonåren. Många unga tjejer tror jag har krockkuddar. Självskadebeteende av olika slag för att döva. De där tre känslosystemen vi agerar utifrån som jag skrev om, all den inre kritik vi ger oss (och får signaler om utifrån), det är hotsystemet. Tror iaf jag hade noll tillgång till mitt trygghetssystem. Det fanns inte. Uppvuxen i en dysfunktionell familj. Så det blev drivsystemet jag vände mig till för att känna mig bättre. Prestationsbaserad självkänsla, självskadebeteende/ ätstörningar. Så viktigt att våra ungdomar lär sig värdera sig själva utifrån att de är älskade för dem de ÄR, inte vad de presterar i första hand.

Något annat jag fastnade för i det du skrev var utanförskapet. Att som nykter hamnar man i ett utanförskap. Eller att det kan nog vara rädslor inför att bli utanför? Och det blir man ju på sätt o vis. Hur kul är det att umgås med berusade människor? NOT. Där har jag en stor fördel eftersom mina vänner är mestadels yogisar o dricker inte. Därav min stora skam...Som jag nu slipper!!!
Åh du skrev så mycket mer bra, och Tofu o Torn också. Måste ut med hundarna nu...
Tack att ni finns!! Jag älskar såna här samtal! Det utvecklar och för vidare. ❤🙏😍🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️

@Sattva jag uppskattar att du för samtalet och utvecklingen vidare 💚🙏 Jag har insett här via forumet hur otroligt bra jag haft det. Jag drack aldrig som ungdom. Idrotten var det enda jag brydde mig om, och djur. Men så länge jag kan minnas så har mina känslor varit utanför mig och jag har aldrig lyckats att dölja dem. Eller hantera dem för den delen. Senaste 10 åren har reaktionerna successivt minskad och jag bråkar tex aldrig numera. Men det krävs bara att man suckar på fel ställe och relationer kan skadas verkar det som.
Sedan jag ändrade mina alkoholvanor så har utvecklingen gått bara snabbare. Jag är mer förankrad och som ett gammalt träd står jag stabilt i stormen. Och den här nykterheten har även gjort mig mer flexibel för att kunna följa med de olika vindarna utan att bryta grenar.
Förut sa känslorna "Nu! Nu! Nu!"
Idag säger de "Vill du ha tips?"

Jag ska också snart ut o träna 🥰🙏

@Miss Mary Poppins skrev:"Så jag har tagit ställning och hittat min röst. Och nu känns det roligt att skriva här igen."

Välkommen upp på barrikaderna! Dags att bli medlem i IOGT-NTO tror jag 😉 Jag är inte aktiv i den föreningen på något sätt, men jag bidrar till medlemsantalet och jag gillar deras medlemstidning Accent. Att man dessutom får fylla i ett nykterhetslöfte när man blir medlem är häftigt!

Att vara nykter i tre månader är steg 1. Då hinner man uppleva så många fördelar med nykterheten att man kan tänka sig att fortsätta vara nykter, en tid åtminstone. Månad 4-6 får man en massa aha-upplevelser, månad 7-12 också. Man tänker helt annorlunda månad för månad nästan. Sakta men säkert blir nykterheten en del av ens personlighet. Det påstås att år 2 som nykter är wow också, men för egen del tycker jag nog mest att jag blir mer och mer trygg i min uppfattning.

En uppfattning som jag delar med Torn, Se Klart, TappadIgen, Miss lyckad, Charlie och flera andra här på forumet. Och nu tillhör du Miss Mary, Sattva och Tofu det gänget fullt ut också tycker jag 😍 Tredje steget i Annie Graces nykterhetsrecept: 3) Identifiera dig som en som inte dricker alkohol.

När man slipper kämpa för att vara nykter öppnar sig andra möjligheter. Självförtroendet från att ha lyckats sluta dricka kan man använda på andra områden. Att bli sann mot sig själv på alla områden är nästa steg, del 2 i nykterhetsarbetet. Den frågan som Tofu ställde till det onyktra paret, som bara fnissade till svar, är så värd att utforska. Det handlar inte om att göra stordåd, det handlar om att bli mer sann och genuin mot sig själv och andra. Sluta ha på sig allt-är-bra-masken. Se stordåden i det lilla.

Jag brukar säga att jag struntar fullständigt i prylar. Materiella ting och instagram-moments har noll prio i min värld. Jag samlar istället på relationer. Till nära och kära, vänner, bekanta, kollegor - till er här! Varje gång man når inom skalet hos en annan människa yttepyttelite så har man börjat etablera en relation. Och relationer är i min värld det finaste som finns ❤️

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Varje gång man når inom skalet hos en annan människa yttepyttelite så har man börjat etablera en relation. Och relationer är i min värld det finaste som finns ❤️"
Så fint o sant!!!! 🙏😍🧚‍♀️

@Andrahalvlek ja, det där vad @Tofu skrev om paret känner jag igen. Jag har redan 4 år sedan behövt klippa med långvariga relationer för att det fanns några stycken som drev missbruket vidare. Och jag upplever att de var så ytliga och bara fokuserade på nästa fest så jag hade inget mer att hämta där.
Jag uppskattar djupa och meningsfulla relationer, men jag är "ofrivilligt social" en stor del av arbetstiden att jag har svårt att orka med att lära känna en människa från grunden. Det sätter käppar i hjulet när det är dags att börja dejta 😅🙈

Och apropå dejta, så tror jag att det bästa vore att hitta en man som inte alls dricker. Vore drömmen 🥰👌💚

@Miss Mary Poppins skrev:"Och apropå dejta, så tror jag att det bästa vore att hitta en man som inte alls dricker. Vore drömmen 🥰👌💚"
- Kan du vänta några månader? ❤❤❤

107 dagar nykter 🙏💚 Tiden är verkligen relativ. Andra kämpar med näbbar och klor för att nå dag 7. Själv tittar jag på siffran och tänker på 🐌🐌🐌🐌🐌. Har det verkligen bara gått en vecka sedan jag flyttade hit? Ja, ja! Kan väl vara glad över att jag inte kämpar med de första 7 dagarna iaf. Det var flera som snubblade igår...

Jag har alltså börjat trappa ner socker. Använde samma metod som med alkohol, alltså började med det mentala. Har läst om sockerdetox och läst fakta om socker. Det är verkligen som copy paste från alkoholforum. Samma för- och nackdelar.
Så är på dag 4 idag (kommer inte räkna dagarna 🤣🙈) och har inte ätit godis, glass, bakelser, ketchup, osv. Däremot mer frukt och till fika blev det rawfood bollar som jag köpte på ICA.
Haft lite lätt huvudvärk av och till, men det hade jag redan innan. Största skillnaden jag märkte var på träningen där musklerna kändes tröga och varvtider blev ca 10 sek extra. Men jag tog mig ut och tränade, vilket är det viktigaste.

Tidigare stod jag ofta på vågen och fokuserade på midjemått. Idag är jag mer intresserad av vad jag stoppar i mig och hur jag faktiskt mår. Tar seriöst på symptom på utmattning och dragit i handbromsen. Mitt intresse kring utseende har varit starkt kopplat till tankar om tvåsamhet. Haft rent av tankar om att jag inte kan hitta en partner om jag inte är smal. Så där ytterligare en anledning till att vara singel under sommaren och bli bättre vän med mig själv. Detta kommer även att avsevärt minska risken för återfall vilket känns tryggt.

Så jag bygger nytt. På cellnivå. Njuter av värmen som kommit och ska ut till solen. Ha en underbar söndag mina vänner ☀️🌸💚

Det låter otroligt klokt och hållbart i längden 😍 Lägga till positiva saker snarare än ta bort andra. Tillåta sämre resultat inledningsvis för att få bättre resultat senare. Lära dig trivas självsam innan du bjuder in en ny partner i ditt liv. Vinn-vinn-vinn.

Kram 🐘

@Miss Mary Poppins Så härligt för dig, ny trygghet verkligen!
Jag har ätit betydligt mindre socker denna helgen, och har mindre huvudvärk. Tror det hänger ihop. Smågodis är ju bara skit ärligt talat. Socker, kemikalier, färgämnen. Finns inte NÅGOT i det som stödjer varken knopp eller kropp....😍🌞🧘‍♀️🌼🌷

Näst efter alkohol så är socker ett av de värsta giften du kan stoppa i dig. De perioder jag har hållt uppe med både och är de jag mått absolut bäst, håller jag bara uppe med det ena så blir det aldrig lika bra. Det brukar ta några veckor innan kroppen verkligen kommer in i sockerfriheten, då går man på moln. Jag tror jag ska hoppa på en strikt LCHF diet nu och samtidigt sluta med A, motion på det så blir det tipp topp.

Så glad att det går bra för dig @Miss Mary Poppins

@Sattva Ja jag har börjat fatta det där med socker 🙈 Grejen är att jag aldrig behövt tänka på kalorier pga idrotten, så har inte läst på om det heller. Men att man åldras snabbare av raffinerad socker 🙉😱 Ne he! Där går gränsen 😤👍

@nystart skrev:"Jag tror jag ska hoppa på en strikt LCHF diet nu och samtidigt sluta med A, motion på det så blir det tipp topp."
Det är nog ungefär så som jag gör. Men närmar LCHF stegvis. Första veckan frukt, andra veckan bara bär. Kommer nog även äta potatis, men betydligt mer sällan. Ser framemot att få ytterligare mer energi 🥳💪💚

Här har det blivit 18 800 steg och städdag. Så jag kanske egentligen inte behöver mer energi 🤣🤣🤣 men önskar mig någon typ av klarhet som jag inte haft på länge. Vet inte om det beror på socker eller stress. Kombinationen kanske?

Nu är det igen liv runt mig och ser faktiskt framemot vardagen igen. Behövde min egentid, men mår bra av rutiner och att vara morsa. Jobbar ca 50 % under veckan och ser framemot att se om det ger effekt på tröttheten. Iaf känner jag ingen ångest inför imorgon. Så hoppas det har vänt sig 🥰💚💪🙏

Jag blir GALEN!!! Av sockersuget!!! Och har fuskat med salladsdressing då jag inte hittade något med lägre sockerhalt. Men har inte ätit godis på flera dagar och nu har jag inte kvar de färdiga rawfood bollarna jag köpte. Graaaah!!! 😫
Det går över, jag vet. Det gick över med A också!! Men just nu ser jag bara framemot att få äta igen 😂🙏

Men idag har jag varit mindre trög och känner att energin återkommer igen. Korta arbetspass och tydlighet på arbetsuppgifterna har hjälpt. Känner mindre stress. 🙏👌💚

Framåt går det 💪💚💪💚💪 Ska bli en superhjälte i mitt eget liv!

@Miss Mary Poppins Låter som att kroppen rensar! Vad duktig du är som orkar!! Hittar du den där "klarheten" är jag beredd att göra ett rejält försök! Jag äter inte mycket " synligt vitt" socker, men det finns ju så mycket dolt! Och ja, jag äter mörk choklad. Och mina rawfoodbollar. Där är ju dadlar o även lite honung.
Du är duktig Mary P💪💪💪😍🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️

@nystart Tack! Dricker vatten med frysta jordgubbar i. Alvedon hjälper lite 🙏💚

@Sattva skrev:"Hittar du den där "klarheten" är jag beredd att göra ett rejält försök!"
Nu fick jag extra boost 😂👌 Du får genomlida detta också 🤣💚🤣💚🤣

Det är fortsatt "painfull" och suget är enormt! Hittade en bok Lär dig leva socerfri som hjälper mig. De skriver om beroende generellt och har många beröringspunkter med alkohol. Så trevlig läsning.
Läste i boken om att det tar ca 14 månader för hjärnan att läka och bli fri från missbruk. Men att beroendet är bara latent och kan väckas med bara ett litet återfall. Så det ser ut att bli en lååång paus från A och socker 😅💚👌

@Sattva jag har läst olika, men valde sedan 5% gräns. Men det är mer som en lista av saker man inte äter som gäller. Jag körde första tiden med frukt, men nu andra dagen helt utan. Känner mig inte så duktig. Ligger bara och surar 😅🤣💚 Just nu känns det heeelt omöjligt att fortsätta med detta ens en månad, men har lärt mig att stå fast och testa, sedan utvärdera. Det värsta borde släppa inom par dagar. Tror jag ska jobba på fredag. Annars har jag nog inte råd att leva nyttigt 🤣🙏💚

Reaktionen är snarlik det jag hade när jag slutade dricka. Men har inte ångest. Bara slöhet, sug, rastlöshet och värk!! 😫

Tog en promenad, fick då tankarna ifrån skiten en stund. Men jag kan inte sluta tänka på äpplet jag åt som det sista med sockret 🤣👌🥴 Jag trodde jag skulle sakna lösgodis, men just nu vill jag ha VAD SOM HELST!!!

Har köpt pasta gjort av kikärter. Så det blir en premiär på det 💪💚😅

Oj, jäklar vad tufft du verkar ha det.😅 Jag har inte tänkt på att socker är så beroendeframkallande. Nåja, du sliter på bra ser jag, bra jobbat! 🤗

Profile picture for user Soffi

Tittar in för att "läsa ikapp" och önska dig en fin kväll.
Men oj Mary! Vad du ställer till det för dig 😉😅! Fast vad gör man inte för att må långsiktigt bra?
Härligt kämpat!
KRAM!🧡

Vaknade utan huvudvärk 👌💚👌💚👌 En konstig upptäckt att min vilopuls under natten har gått ner två slag per minut. Kan det vara så att jag blivit lugnade utan socker eller är det bara träningen. Vilket som, så är jag mer positiv till experimentet än igår. Det kommer nog att gå ändå. Läste vidare på nätet och min plan är verkligen snarlik LCHF. Har inte tänkt det så. Men efter de första 14 dagarna kommer jag att äta små mängder frukt. Vill inte köra en extrem diet, om det inte behövs. Jag vill bara att bli av med suget och att jag konstant tänker på socker. Som det har blivit med A.

Så tror jag har kommit över det allra värsta men har 10 dagar kvar tills målet 🌸🙏❤

110 dagar nykter 💪💪💪💚💚💚

Den insikten är så viktig. Det är tufft första veckorna, men att sedan slippa suget helt är befriande. Det är lättare att avstå helt än att ”ta lite”. Och det stämmer lika bra på socker som alkohol. Det är samma belöningscentrum som påverkas.

Keep up the god work!

Kram 🐘

PS. Och se upp nu så du inte börjar missbruka något annat som substitut!

@Andrahalvlek skrev:"PS. Och se upp nu så du inte börjar missbruka något annat som substitut!"
Det där är klurigt! För det står överallt tex att träning kan vara det. Och andra saker som vid första blick kan verka nyttiga. Men jag blir tokig om jag tänker på det nu 🤣👌💚

Wow vad duktig du är!!
Jag är så ambivalent. Varje gång jag försöker följa nån typ av diet triggas min ätstörningshjärna igång. Inte att jag blir anorektisk eller bulimisk, men fixeringen vid mat. Tankar på mat. Mår inte bra psykiskt att gå in i de banorna. Min hjärna är nog rätt skadad avseende beroenden. Tror min väg är att hitta den gyllene medelvägen. Mat bör vara en ickefråga. Jag äter sunt av mig själv, äter mestadels vegetariskt/ veganskt, ibland fisk o ännu mer ibland kyckling. Smågodis som sagt blev en grej i nykterheten men inget jag eg är så bunden till eller vill ha. Tror jag landar där. Inget mixtrande med maten.
Med det sagt är jag ändå grymt imponerad av dig Mary P! 💪💪💪😍😍😍😍

Profile picture for user Tröttiz

@Andrahalvlek
Min anhöriga har börjat spela datorspel, spelar till och med säkert i sömnen ... 🙄 Mycket av vaken tid går åt till det, även under de flesta måltider.
Men, jag har ju dragit ner på alkohol! får man höra. Jo, men den har ersatts med datorspel. Ett beroende som ersätter ett annat. Jag får väl tänka att det trots allt är bättre än alkohol.

Vi är verkligen i kärnan av mitt problem. Alltså det blev så tydligt att jag ersatte A med socker. Fortfarande åt jag dåligt med mat och tänkte på belöningar hela tiden. Och eftersom det var just de störande tankarna jag ville bli av med, så tog jag bort socker också.

Jag önskar att komma ifrån "suget" och tankar om snabba kicks. Jag har inga som helst bevis på att detta fungerar och jag har inte rådfrågat från sjukvården eller andra om detta. Utan kör på bara och testar mig fram.
Jag har inte heller några tendenser till ätstörningar, jag är frisk och jag har tex inte uppfyllt kriterier för sockerberoende. Så jag vill vara tydlig med att jag INTE rekommenderar detta till andra 😊🙏💚

Jag mår dock mycket bättre idag. Gått lite upp i vikt. Humöret är stabilt, men lite irritabilitet kvar.

❤🌸❤🌸❤

Så, en dag till har jag överlevt. Åt grillad (i ugnen Torn, jag har inte köpt en BBQ än 🙈) med bearnaisesås och fetaostsallad. Lite äckligt med all fett, men det får gå. Jag är nämligen INTE SUGEN PÅ NÅGOT!!! Pjuh!!! 😂😅👌 lagade potatis till övrig familj och det gick bra att låta bli att äta. Kanske blir det en kopp tea senare. Får se om det blir en trigger. Van att äta något till.

Jag är så upptagen av denna diet, så jag tänker inte alls på alkohol. Men det är tydligt att vi rör oss inom samma område. Jag har en dialog inom mig där jag upprepar för och nackdelar. Vi får se hur detta går. Inga positiva effekter än så länge. Men glad att jag varit på fötterna och kan nog jobba en halv dag imorgon 🥳💚🙏

Ps. Jag köpte två grapefrukt för säkerhets skull. De var målade med gult på tabellen, alltså det får man äta om det inte triggar. Det blir en härlig frukost 😍🥰

Tänkte på dig igår o undrade hur man lever helt sockerfritt över tid. Men en del gör ju det. Men ok nu fattar jag, du gör jyst nu en 2veckors detox för att rensa. Och bli av med sötsug. Makes sense. Du är stark!! Följer verkligen med stort intresse!!😍🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️

Huvudvärken kom tillbaka igår och sitter kvar nu när jag har vaknat. Tur jag inte sagt till någon att jag skulle jobba. Tror inte jag orkar...

Jag tyckte verkligen om min bullet journal och att kryssa där mina framsteg hjälpte mig i början. Men varje avsteg från planen blev som kritik och till slut var det bara missarna jag såg. Jag har länge kämpat med ekonomi. Ensamstående och generös mamma som inte lärt mig om ekonomi som liten. Fortfarande har jag inte lärt mig vilka oförutsägbara händelser kan komma och piskar mig hårt när jag inte lyckats att fylla på sparkontot som jag önskat. Jag kan ha köpstop men jag kan inte hoppa över varenda högtid och annat och bara snåla.
Så igår kryssade jag klart i boken. Har verkligen fått in träningsrutinen och köpt annat än mat endast 3 gången under våren. Jag har inte lyckats att spara så mycket jag hade velat, men situationen hade varit sämre om jag även hade spenderat 6000 kr på alkohol i år 👌🙏💚

Jag är lite äcklad av tanken på allt fet mat jag måste äta idag och tänkte faktiskt unna mig fullkornsbröd (det är gjort med åtanke med mindre socker) med kalkon på. Skit samma om det inte är "rätt" , men jag vill inte ha bacon! Det måste finnas vettigare sätt att sluta med socker än detta 🙈😅

Jag vet inte om jag ältar eller utvecklas just nu. Det får tiden visa. Men ville bara få ner mina tankar om orimliga krav 💚👌🌸

Idag har jag varit nykter 111 dagar! 🥳🙏🌸💚