Drömmar & utveckling

Profile picture for user Tofu på besök

Återblick
Ville komma hit för att göra en summering och önska er alla Gott Nytt År. Nu utan historik med fokus på framtida möjligheter ❤. Ni känner mig ju och min historik så nu blir det mer fokus på positiv utveckling snarare än att gräva i det som var. Snarare måla upp en spännande resa som jag hoppas ska inspirera mig att växa. Alla här är ju kloka så era tips och trix är mer än välkomna!

När jag funderar över 2021 kanske det är ett av de viktigaste åren hittills. Det var året jag insåg att hur jag väljer att se på mig själv är avgörande för min framgång och mitt välmående. Finns inga fel utan snarare möjligheter till utveckling bara jag vågar se hela bilden. För att göra det ska jag berömma mig själv för att jag faktiskt vågar titta på hela bilden och aldrig någonsin skuldbelägga eller tillrätta mig själv under denna process.

Göra en bakgrundsanalys på helheten och sedan fokusera på gapet mellan nu och önskad nivå. Fokus ligger då inte enbart på resultat utan även hur jag genomför saket så jag behåller en känsla av välbehag så långt det är möjligt.

När jag stött på svårigheter har jag försökt titta på varför detta blir svårt och verkligen försökt fundera över hur jag kan hitta alternativa vägar frammåt som gör att inte bara resultatet kommer men att magkänslan är god. Den där utan ångest.

Det har verkligen skapat helt nya förutsättningar. Jag ser hur folk runtomkring slappnar av och att jag även får med dem i den kreativa processen. Skapar nyfikenhet istället för blockeringar.

Tiden efter jag lämnade forumet har varit utmanande men jag har lyckats lösa problem på vägen utan att i sedvanlig ordning peka med hela handen. Jobbat med att inte ta över andras jobb utan väntat in folk.
Det intressanta är att även jag mår så mycket bättre av det. Att inte stressa och tokpressa fram resultat utan låta det bero. Bångstyriga människor får inte längre min uppmärksamhet. De där som vevar med hela kroppen och man kör i väggen med. Fokus på det som går att göra istället för att få rätt. Det andra kommer av bara farten om man bara fokuserar på saker som ger något istället för att göda eldiga konflikter.

Min nya grej ska bli att bygga ett moodboard över vad jag vill uppnå under 2022 och vilken känsla jag vill ska omgärda detta år. Utgångspunkten ska ligga i att försöka hitta möjligheter. Sluta gapet mellan drömmar och nuvarande position. Inte bara resultatmässigt utan även känslomässigt. Så det blir balans. Jag tänker mig att jag skapar ett bildspel så det blir lite mer inspirerande och sedan sätter upp det i köket. Har jag tur skapar jag en snackis hemma och får med mig resten på tåget ❤.

Visst låter det ganska härligt?

Nu var resan inledd. Idag började jag gå igenom en lista på massa känslor. Försökte identifiera känslor som ger mig kraft och sätt att ge dessa större utrymme. Det drillade ner i tre känslor.

1. Glädje
2. Stillhet
3. Tacksamhet.

För att få verktyg att fokusera på dessa har jag skapat en mall med uppgifter vilka jag som rutin - varje dag - ska skriva lite om på mitt alldeles privata konto på FB.

Morgonmall:
Tacksamhet ~ Reflektera över sådant som du känner dig tacksam över varje morgon innan du går upp. Skriv ner tre saker som du är tacksam för just idag.

Kvällsmall;
Glädje ~ Identifiera daglig glädje & stanna upp i den känslan några minuter. Unna dig själv att tänka på dem före läggdags & skriv ner tre saker som fått dig att känna glädje just idag i ditt eget FB flöde.

Stillhet ~ Schemalägg stillhetsaktiviteter varje morgon & middag. Lär dig identifiera varianter & njut av dem. Summera dem varje kväll före läggdags & skriv ner några rader i ditt eget FB-flöde.

Sedan har jag även skrivit en "kom ihåg lapp gällande" ~ När allt blir fel ~ positiva känslor ger kraft = ge dessa utrymme. Denna lapp innehåller följande.

Identifiera möjligheter;
Tänk på att vad du än står inför så har du alla möjligheter att komma vidare bara din självkänsla & ditt självförtroende samarbetar. Se till att ni är ett team!

A. Stanna upp och reflektera över var skon klämmer. Skriv ner det så kortfattat som möjligt.
B. Finns möjlighet att ändra något i ditt eget angreppssätt för att lösa upp knutar? Identifiera dessa.
C. Identifiera alternativa vägar som gör att den dåliga magkänslan släpper så du kommer vidare.
D. Lägg upp en alternativ plan som du tror tar dig vidare.

Vad tror ni? Nu tänker jag även fylla upp ett ark med vad jag vill göra/uppnå under året ❤🥳✅

Profile picture for user Andrahalvlek

Jag tycker att det låter klokt med just de tre pusselbitarna: glädje, stillhet, tacksamhet. Om man impregnerar sig i de tankarna får man nog större motståndskraft mot det mesta. Mindfulness, det vill säga meditation, är ett kraftfullt verktyg. Jag är lite periodare där, jag borde göra det mer regelbundet. För effekterna kommer snabbt om man har tränat på det regelbundet en längre tid.

Tacksamhetsdagbok är också en bra avslutning på dagen, kanske ihop med avslappningsövning? Avsluta dagen i stillhet och tacksamhet. En bra vana att nöta in så här i början på året. Man ska lägga sin energi på att lägga till goda vanor, inte försöka bli av med dåliga. I bästa fall faller de dåliga vanorna ifrån när de goda vanorna tar mer plats i ens liv.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack för input. Ja, detta ligger ganska långt ifrån hur jag jobbat tidigare men jag märker att jag tycker det är kul. Testade avslappningsövningarna ovan kort och lite längre. Visar att jag behöver träna eftersom jag har svårt med både andning och att ex spänna ansiktsmusklerna. Börjar skratta istället 🙈.

Jag tänker med att det handlar om vanor. Få till ett enkelt system så man följer det. Nu lägger jag in kommentarer under morgonmall / kvällsmall så det blir säkert kul läsning att följa eventuell utveckling.

Säkert klokt att lägga in tacksamhet i kvällsrutin med 🤗

Profile picture for user Sisyfos

Jag tycker att du är superintressant i dina angreppssätt avseende livet Tofu. Det är en konst att helt ändra riktning och jag tycker att du har gjort det så många gånger. Tacksamhet och Glädje är säkert jättebra att reflektera över. Men när jag ska göra det ”på beställning” kan det bli lite prestationsångest över det hela, så jag hoppas att du kan hålla det lite anspråkslöst. Jag har istället försökt vara mer medveten i vardagen och reflekterar över saker i min omgivning och då har de kommit lite ”på köpet”.
Stillhet borde jag utöva oftare. Olika andningsövningar är jättebra för mig, det vet jag. Borde också schemalägga.
Och slutligen:
Din A,B, C, D lista är klockren. Att identifiera det som skaver är inte alltid så lätt. Jag märker att jag gärna projicerar på andra och den enda man har makt över att förändra är en själv och det är så mycket smartare att köra dina B,C,D.
Glädje är viktigt att fundera över tror jag - eller ”må bra”, ”tillfredsställelse”, ”lycka”, ”mys”. Vad mår man bra av att göra? Jag tänker att det kan vara olika saker i stort och smått, men att det inte alltid behöver vara något som identifieras som kul. SeKlart skriver om att städa, du gör massor med saker som jag tror jag skulle uppleva som kul -att tillverka saker, testa nytt. Vardagsglädje är viktigt och för mig är förutsättningen för det att jag är ”här och nu.” Skitsvårt ibland för nån som är på väg och min största utmaning.
Hoppas du skriver lite mer om dina mål.
Tycker det är så intressant att läsa.

Profile picture for user Charlie70

@Tofu på besök Blir glad av ditt besök. Du är en strukturernas mästare. Jag skulle inte kunna jobba så som du gör. Det är alltid något som kommer emellan och så kommer jag av mig.... Samtidigt finns det något väldigt strukturerat och målinriktat i mitt inre som gör att jag ändå når mina mål då och då. Du har ju genomgått en metamorfos under din tid här och jag kan inte se annat än att du kan nå stjärnorna med ditt upplägg. Kommer följa med intresse!

Kram!

@Sisyfos @Charlie70 Tack för input! Vad gulliga ni är 🤗.

Jag började en aktivitetslista idag på månadsbasis för att nå dit jag vill nå. Tanken var då att varje månad ska innehålla glädje, tacksamhet & stillhet (balans). När jag var klar med januari tittade jag på den och kände att nej fy tusan. Så tråkig månad! Då tänkte jag om...

Jag måste få in glädje och jag måste få in balans. Listan var mer nu "nu köttar vi på och river av allt tråkjobb". Skrev om aktiviteterna så jag fattar vad det är jag vill uppnå kopplat till känslorna. Ex strukturera lager så att det bli enklare att delegera / hitta / packa vilket kommer ge dig frid när du går in dit. Du kan senare anställa någon som packar medans du jobbar från nytt land.

Min plan är att starta upp i fler länder som jag tror på och bli mobil. Skulle älska att jobba från stranden. Så då startade jag även upp nytt konto på IG på nytt språk för att driva trafik och ha lättare att peka på något mot dessa fabriker lokalt (få dem att vilja satsa nytt). Sedan la jag in en "kulaktivitet" för att fira i slutet av månaden. Bjöd in alla på den där restaurangen där allt är mörkt när man kör avsmakningsmeny. En sådan aktivitet blir nog kul och får en helt ny prägel.

Lite så tänker jag mig nu att jag går igenom varje månad. Känns kul nu iaf. Inte för mycket och inte för lite 🙈🥳🤗

Profile picture for user Torn

Tjenare! Det är bra att du har startat en ny tråd igen! Så folk kan se vem du är och inte undrar vad det är för en anonym agent som skriver i deras trådar.😀 Det kan få dem att se rött. 🙈 Tack för din kommentar i min tråd! Kul att läsa att mitt svammel kan ha tillfört dig något positivt.

Ha det gött! 🤗

Har läst en del gällande just tacksamhetsövningar. Forskning pekar på en rad positiva effekter. Så många att jag har svårt att hitta anledningar att inte testa detta.

Att just komma in i de där goda tankarna istället för att traggla samt att det ger möjligheten att uppskatta det man har här och nu. Det skapar ju balans.

Ju mer jag läser om detta desto mer övertygad blir jag. Sedan är det ju relativt enkelt med. Alltså de första försöken är nog lite trevande. Svårt att spotta ur sig bara på beställning. Tänker dock att man utvecklas helt säkert även där. Först blev det ganska uppenbara saker men tänker mig att man ser fler saker klarare ju mer man utvecklar dessa tankar?

Detta beskriver även forskningsrapporter. Att folk haft svårt precis i början men att man får tydliga resultat redan efter en månad jämfört med jämförelsegrupper.
Det roliga är att jag fått med mig familjen på detta med. Sonen kanske inte tog det till hjärtat precis (tonåring = behöver jag säga mer?). Tänker dock att man kanske sår ett frö. Han fick ju med ett busigt leende ur sig tre saker iaf:).

@Tofu på besök Jag tror också att tacksamhetsövningar är riktigt bra. Att det hjälper oss att se glaset halvfullt istället för halvtomt. Att vi öppnar upp ögonen för att verkligen se det omkring oss som vi är tacksamma över. Och har man en tendens att alltid gnälla på allting så kan det var ett bra sätt att lära sig att tänka annorlunda. Och allt man övar på blir man bättre på!

Just nu är jag tacksam över att jag har lyckats bestämma två dejter med två olika vänner i närtid. Jag är också tacksam över att båda mina döttrar är på bättringsvägen efter några dagar med oroväckande hög feber. Jag är också tacksam över att resten av jobbveckan känns under halvkontroll åtminstone.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Fina saker. Dejt och glada / harmoniska bitar. Bra ju det får mig att tänka på fler.

Just nu är det rätt svårt för många där ute pga ekonomin. Därmed trilljar jag in i en massa forum och får se en del både i vårt land men även utanför. Det är lätt att bara ge upp och många ger tyvärr upp. Så kopplat till det kommer mina dagens 3 här.

- Att jag numera är bättre på att stanna upp. Inte rakt av ger mig in i konflikter utan försöker hitta möjligheter istället. Skapa sammarbeten
- Att jag lever i ett land där folk får uttrycka sig fritt
- Att jag kan göra det jag brinner för varje dag.

Det börjar slå mig hur mycket mitt beteende kring ✅ eller aktion/ avslut har fått fokus och hur lite - för att inte säga hur obefintligt - utrymme en god maggropskänsla har fått i mitt liv. Det har lixom fått komma av bara farten om jag hinner med det typ. Fokus har kring bocka av och väldigt lite kring att värna om inre frid/glädje.

Nu när jag skulle summera glädje idag kom jag först inte på något. Tänkte har jag haft en trist dag? Ja, kanske då typ eftersom jag inte kommer på något kul... Så tänkte jag till och då kom jag plötsligt på flera saker.

Inte så att jag inte blir glad när de sakerna händer mer så att jag inte stannar upp. Jag är redan på väg mot nästa mål. Faan hörni. Då missar man ju livet. Det är ju i de stunder man stannar upp som man känner.

Det där med stillhet / glädje. Det tål nog att funderas på för min del. Annars rasar väl livet förbi utan att man riktigt hann med.

@Tofu på besök Så känner jag också. Det är först när jag tar mig tiden att reflektera över dagen som jag ser alla glädjeämnen. Verkligen ser dem. Men genom att ta sig tiden att reflektera och uttrycka tacksamhet, om så bara för sig själv, så tror jag att vi påverkar vårt undermedvetna så att vi blir mer närvarande i stunden på sikt. Det är ingen quickfix, kräver mycket övning, men jag tror att det skiftet i vårt mindset verkligen kan berika våra liv. Nu, nu, nu. Okej, okej, okej.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Godmorgon! Vad intressant att du ser det så med. Kanske är detta mycket vanligare än man tror?

Det krävs helt klart träning. Men jag tror på det. Man kan tycka att det verkar lite futtigt/töntigt ja kanske även lite obekvämt men att tänka till på detta sätter ju fokus på livets goda. Det blir en stöt i hjärnan mot det som faktiskt berikar.
Tycker mig kunna känna redan nu att jag ser fram emot de stunderna. Bara att få/ta den tiden känns nästan lite lyxigt 🧘‍♀️👌.

Tror att jag kommit till upptäckt tack vare mitt system med de fyra stegen när det går fel.

När saker går fel har går gärna mitt huvud i spinn. Känner jag mig kränkt/missförstådd/illa behandlad så snurrar allt och jag kan bli blockerad. Vill till 100% göra mig förstådd och komma ur känslan snabbt.

När jag nu försöker fundera var skon klämmer så ser jag att det är egentligen inte mina problem som blockerat mig (i just det fall jag nu funderar över). Det är motparten som med manipulation och projicering försöker lägga över sina egna problem på mig. Jag i min iver att lösa problemen försöker förtvivlat bli förstådd. Det går inte i detta fall. Bättre att lägga tillbaka problemhögen där den hör hemma och meddela att man inte tar emot den utan parkerar den där den hör hemma och sedan släppa det hela.

Tror helt enkelt jag måste bli bättre på att ta till mig mina problem och hantera dem men även vara tydligare med vilka problem som inte tillhör mig och sedan bara släppa. Andra måste hantera sina själv. Det är nog ganska tydligt.

Om någon far ut mot en så bör jag bli snabbare på att sortera vad som är vad. Bara för att någon far ut mot mig betyder inte det att problemet tillhör mig till 100÷. Det kan lika gärna vara ett utbrott baserat på egna tillkortakommanden som man vill lägga över. Det finns ju ingen anledning att ta över dessa känslor från någon. De kan man ju vänligt skjuta tillbaka istället och sedan gå vidare...

Profile picture for user Sisyfos

Å vad intressant det du skriver nu tycker jag för jag har jobbat sjukt mycket med det här. Jag har helt klart medberoendetendenser och liksom du en vilja kanske inte att bli förstådd själv, men att konflikter ska redas ut, man ska nå förståelse och konsensus. Särskilt i min familj har jag haft den rollen. Alla ska må bra och ansvaret är mitt…
Jag har pratat om mina boxar…där jag placerar människor för att försöka hålla isär det här och för att det ska bli lättare att veta vad som ligger var. Det är lätt att projicera sina tillkortakommanden på andra. Lika lätt är det kanske för vissa att försöka projicera på dig. Och lätt att ta på sig ansvar som ligger i nån annans box. Har i min närhet en person som inte backar en millimeter, aldrig har gjort något fel, alltid är perfekt. Där kommer man inte längre. Det finns ingen möjlighet till konsensus. Där måste jag fokusera på dennes goda egenskaper och det är rätt många de också. Vi är liksom olika och det är bara att acceptera, men då kan man också låta hen härbärgera sina egna ”problem” i sin box, inte försöka lösa dem.
Lycka till med din personliga utveckling. Jag måste vara på min vakt, för det är jättelätt att halka tillbaka i gamla fällor.

@Sisyfos Jag tror att när jag är så driven som jag är så är det ganska "skyddande" för andra. Jag kastar mig över lösningslådan och sorterar frenetiskt. Andra behöver egentligen bara luta sig tillbaka och vänta in mina "lösningar". Vill man ha rätt kan man kasta lite bensin på elden så kommer min hjärna jobba ännu mer frenetiskt. Jag är galet hård mot mig själv. Perfektion är mitt motto. Lösningar måste till snabbt.

Jag tror därför en av de första frågorna bör vara. Handlar detta om dig ? Vilka delar ? Lägg tillbaka de delar som inte tillhör dig vänligt men tydligt. Andas och känn in känslan av att du faktiskt inte bör / ska springa på dessa puckar. Om ni inte lugnet infinner sig finns övningar att ta till.

https://www.1177.se/Stockholm/liv--halsa/stresshantering-och-somn/avsla…

Om folk senare förväntar sig att jag ska rädda upp så är det viktigt att fortsätta lägga tillbaka det som inte tillhör mig. Inte börja plocka upp problemlösningslådan igen. Det blir inget ägarbyte om man ständigt går in och löser andras problem...

Viktiga ord:
Handlar detta om dig? Om inte..
- Är din motpart transparent eller otydlig gällande problemet? Kräv tydlighet så du inte springer till lösningslådan i blindhet. Utan tydlighet ingen aktion alls från din sida.

Gynna inte beteende som innehåller manipulation. Visa tydligt att du inte är intresserad av att sortera i problemlösningslådan för att andra ska slippa ta tag i sina problem. Gå därifrån. Släpp det tills folk pratar ur skägget och vågar blotta de verkliga problemen på ett vuxet sätt.

- Försöker hen kasta över problem / projicera allt till dig? Sätt stopp direkt om problemet inte tillhör dig. Gå därifrån och ta inte över andras problem. De får lösa dem själva. Den konflikten tillhör inte mig. Jag kan vara bollplank men inte ta över ägarskapet av problemet / bli projektledare.

Om jag lär mig att snabbare se vad som är vad och vad som tillhör mig kan kan kanske nå en riktig lösning som fungerar långsiktigt. Om motparten inte tar sin del kommer jag ändå inte nå en lösning genom att skriva under ett ägarbyte. Därmed är det bortslösad energi att kliva in där. Bättre då att jobba med egen balans. För att veta vad som är vad blir det därför viktigt att man får en helhetsbild av problemet. Inte otydlig projicerad bild. Får man inte en tydlig bild är det bättre att bromsa än att kasta sig på verktygslådan tills folk har formulerat sig på ett förståeligt sätt. Annars förbrukar jag värdefull energi jag kan lägga på att må bra istället❤

Vill tipsa om en gratiskurs gällande självkänsla i följande 4 delar som finns online (sök en liten kurs om självkänsla ppcs):

1) Vad är självkänsla?
2) Lär känna din egen självkänsla!
3) Hur förändrar jag min självkänsla?
4) Hur kan jag hjälpa någon annan att förändra förändra sin självkänsla?

Kan redan nu se att man kommer förstå sig själv bättre efter denna kurs om man verkligen gör övningarna. Får förhoppningsvis verktyg att göra små justeringar till det bättre. Har precis kört delmoment 2.

Varje dag jag vaknar är det med en känsla av tacksamhet. Helt otroligt för den håller i sig och infinner sig varje dag, utan undantag. Inte ens i tider då det är tufft byts denna känsla ut när jag vaknar. Att vakna nykter är så himla befriande. Att veta att vad jag än gjort eller sagt har det varit hela jag som gjort det. Ingen bedövning har tagit bort delar av den kapaciteten utan hela jag har valt det jag valt.

Har även landat i följande. Man kan göra ett misstag en gång. Gör man samma sak två gånger är det istället ett val. Mår man inte bra betyder det att det är något som skaver. Då får man helt enkelt sätta sig ner och fundera. Vad behöver jag ändra på och hur?

Jag tänker inte skämmas när jag hamnar i de låsta lägena. Jag tänker vara jävligt stolt. Varför? Jo, för att jag erkänner för mig själv att något är snett och är beredd att titta på hela problemet. Inte intresserad av att sopa under mattan. Jag vill lösa problemen. Det viktigaste för mig är att jag varje dag strävar efter en harmoni och glädje i det jag gör. Infinner inte det sig är jag beredd att korrigera så det blir bra.

Detta Coronaår skapar möjligheter. Nu finns det en lucka att tänka på vad vill jag med mitt liv? Hur ska jag nå dit och hur ska jag se till att den resan faktiskt blir trevlig och minnesvärd?

Profile picture for user majsan_nu

@Tofu på besök Åh, så fint o tankeväckande du skriver, blir glad av att läsa ditt inlägg! Jag tar till mig av allt du säger... Det som, kanske, är svårast för mig är det du skriver om tacksamhet - ska verkligen försöka ta det till mig!!!
Så härligt inlägg - Tack igen 👍
Kram från mig 🤗