Då är det kanske tid att byta forum

Profile picture for user Johan6808

Idag är det ett år sedan jag drack alkohol senaste. Det var en resa fram hit. Många år med förnekanden. Sedan, sommaren 2020, blev det uppenbart att göra något situationen även om jag nog försökt hålla kvar vid min kära vän. Trodde jag skulle klara vara måttlig och ”som alla andra” men det var för sent… efter en enda klunk slog hjärna om och jag kunde inte sluta. Det var inte ens trevligt medan jag drack eftersom jag innan ens druckit det som fanns i glaset ville ha mer. Det gick inte att begränsa. Det var en sjukdom. Även om jag kunde låta bli över en tid räckte det med en kväll för att hjulen skulle snurra. Bakis dagen efter fick bli en återställare på kvällen efter ha kämpat en hel dag och sen en dag till osv

Nu har jag varit fri i ett år. Känner mig ödmjuk inför riskerna framåt och kan inte slappna av.

Byter forum eftersom jag kan dras ned lite negativt av de andra forumen. Jag blir lite orolig och triggas av inlägg kring att dricka måttligt eller om någon som troligen druckit skriver.

Även om jag inte är eller kanske kommer vara så aktiv känns det bra att ha ett ankare här i ett forum med andra som funderar på det vidare nyktra livet

Hoppas det är okey

Profile picture for user vår2022

@Johan6808 Välkommen hit! Och grattis till 1 år!🥳🥳🥳. Fantastiskt bra jobbat! Det är så skönt att vara på ”andra sidan” men det är bra som du säger, att vara ödmjuk inför riskerna. Det gäller att aldrig glömma hur det var och varför man inte längre dricker. Och framförallt hur skönt det är att vara nykter och hur mycket bättre livet är som nykter.

Ha det gottt!❤️

Profile picture for user Se klart

Klart du ska hänga här, det är ett safe space och man ska vara ödmjuk och varsam om det nyktra livet. Jag har inte druckit på över tre år men jag drar mig för att läsa trådar med lagom eller måttligt-upplägg. Alla måste göra sin resa. Din har tagit dig hela vägen till Det vidare livet där alkohol är en icke-fråga på så vis att vi sällan diskuterar sig eller strategier. Däremot är de liv vi lever i hög grad präglade av att vi en gång drack.
Ankra upp, såklart! 💪🏻🤗

Profile picture for user Andrahalvlek

@Johan6808 Välkommen hit! Här pratar vi om allt möjligt - livet 😍 Grattis till första nyktra året! År två är magiskt, då har man varit nykter i typ alla sammanhang och kan ta in andra saker mer, eftersom man inte är så uppslukad av tankar på sitt icke-drickande. Det är ingen stor grej längre. Fast det egentligen är det största i våra liv! Grunden till allt liksom.

Kram 🐘