Jter

Jag är 34 år och har under 3-4 års tid druckit mer än vad andra gör. Osäker på hur länge, men de senaste åren har det eskalerat och blivit var och varannan dag. Toleransen gick upp och jag började få abstinens när jag inte drack.
I början av sommaren fick jag ont i höger sida efter en hård festhelg. Jag drack på tom mage och tog Ipren innan jag skulle sova - på morgonen vaknade jag upp med ont under höger revbensbåge. Det gick över på en vecka ungefär och kollade även blodprov då vilka visade sig vara normala. Skötte mig ett tag men efter en tid föll jag in i samma mönster som tidigare.

Nu har samma problem uppkommit igen men denna gång vägrar det gå över. Jag testade först att dricka mycket måttligare, men problemen kvarstod.
Livrädd! Nu har jag varit spiknykter i en vecka men har fortfarande samma problem.. Mina blodprover visar inte på något tokigt men mina symtom gör att jag är väldigt säker på att jag har en leverskada eller utvecklat kronisk pankreatit. Jag har läst sönder mig på internet om symtom, riskgrupper, sjukdomsbilder osv och jag blir galen av rädsla. Jag har inte varit på jobbet på två veckor pga att jag har svårt att bry mig om allt som finns där pga att jag mer eller mindre är övertygad om att jag har sabbat min kropp totalt. Symtomen är: En konstant molande smärta i buken under höger revben, ibland lite stickande. illamående/yrsel, mycket ljus avföring, blir värre vid fet mat, mörkt urin på morgonen.
Jag vet inte vad jag ska göra! Har kontakt med sjukvården men min läkare är nonchalant och allt går väldigt långsamt.
Har jag supit sönder mig bortom räddning nu? En sak är klar och det är att dagarna av aktivt krökande är ÖVER - oavsett hur detta spelar ut sig. Jag önskar bara att jag vaknade upp en dag och smärtan och symtomen var borta, men hittills har det inte hänt och min oro och ångest är utom kontroll.

Har du tagit leverprover/blodprover?
Just levern syns ju via förhöjda värden om den är i dåligt skick eller ej.

Man ska ju passa sig för att googla symtom och även att ge medicinska råd över nätet :)
Har en vän som är läkare och vi pratade om bukspottsinflammatilon häromdagen som mer har att göra med fett, etc och liknar det du beskriver men då är det ju vänster revben och inte höger smärtan uppstår i.
Bra att du kollar upp dig, försök vila och inte nojja innan proffsen kollat upp dig?

Man ska ju passa sig för att googla symtom och även att ge medicinska råd över nätet :)
Har en vän som är läkare och vi pratade om bukspottsinflammatilon häromdagen som mer har att göra med fett, etc och liknar det du beskriver men då är det ju vänster revben och inte höger smärtan uppstår i.
Bra att du kollar upp dig, försök vila och inte nojja innan proffsen kollat upp dig?

Man ska ju passa sig för att googla symtom och även att ge medicinska råd över nätet :)
Har en vän som är läkare och vi pratade om bukspottsinflammatilon häromdagen som mer har att göra med fett, etc och liknar det du beskriver men då är det ju vänster revben och inte höger smärtan uppstår i.
Bra att du kollar upp dig, försök vila och inte nojja innan proffsen kollat upp dig?

...var inte meningen att förminska något.
Håller alla tummarna för dig och hoppas du snart blir fri från både skräck och symtom.

Jter

Var på akuten idag. Blodprover såg bra ut, urinprov såg bra ut. Läkaren ville inte fortsätta utreda för han såg absolut inget som tydde på allvarliga sjukdomar i vare sig lever, bukspottkörteln eller galla. Vet inte om man ska lita på det eftersom symtomen kvarstår... Han trodde iaf att det var stressrelaterat

DetGårBättre

Har du sträckt dig? Kan ju vara något muskelrelaterat? Har själv ramlat på fyllan en gång. Hade ont i flertalet veckor. Visste dock inte att jag ramlat så var också orolig. Googla dock inte sjukdomar och symptom. Blir oftast inget bra!

Om proverna är normala tror jag inte att du behöver oroa dig! Försök att vila och ta det lugnt och undvik alkohol förstås. Kroppen klarar ofta att återhämta sig bra.

En sak jag funderade på eftersom det är höger sida: blindtarmen? Om du står upp och lyfter höger ben, förvärras smärtan då? Det kan vara en indikation. Men den smärtan sitter ofta betydligt längre ned i magen än vid revbenen. Tänker bara att det är bra att ha i åtanke. Läkarna du har varit i kontakt med har säkert koll.

Håll koll på symtomen och våga förstås söka hjälp igen om du fortfarande har ont! Hur mycket någon än har druckit eller misskött kroppen har vi alla rätt till vård, så du ska inte känna att det är ditt fel eller att du ska ”skylla dig själv”.
Jag tror att det kommer att gå över och bli bra. Men tror också att du ska ta det här som ett tydligt tecken: ingen mer alkohol. Du är värd bättre.
Krya på dig och lycka till!

Li-Lo

Hej och Välkommen till oss Embla86.

Du har skrivit i en relativt gammal tråd som inte längre verkar så aktiv. Om du vill är du mer än välkommen att starta en egen tråd. Du är inte ensam och dina funderingar viktiga och så fint att du tar din hälsa på allvar.

Vänligen
Li-Lo
Alkoholhjälpen