Nu här och så många känslor

Profile picture for user Johan6808

Hej
Läst på så många trådar här vilket hjälpte mig att registrera mig och starta programmet. Men så många svåra känslor nu.

Man kring 50. Haft problematiskt drickande av A i minst 25 år, men alltid skött mitt arbete och relation. Har ”vetat” att detta är ett sluttande plan men för orolig vad konsekvenserna av att sluta skulle vara....samtidigt som jag vet var det slutar om jag fortsätter. Helt sjukt att det är så tveeggat.

Jag ska erkänna. Det känns som att jag inte kan sluta eftersom andra då skulle veta att jag är alkoholist (men många vet/misstänker nog) för då skulle jag om jag misslyckas ses som en som...ja misslyckas. Det pallar jag inte. Så jag fortsätter. Så ond cirkel.

Står inför en miljard utmaningar känna det som. Vet inte hur jag ska klara ens en. Nu semester så då kan jag lättare vara nykter men sen, då kommer andra märka att jag slutat. Att jag alltså är en alkolist! Om jag sen misslyckas vara nykter ... katastrof

Senaste två veckor katastrof. Gjort bort mig med felaktiga kontakter med tfn. (Vill inte berätta mer) Skäms. Ångest. Helt sjukt beteende.
Känns som rock botten.

Vill verkligen sluta.

Ska absolut inte dricka idag. Har inte druckit igår heller.

Ska försöka en dag i taget men just nu ser det så långt ut att jag får ångest bara av det. Inget, absolut inget känns meningsfullt eller värt leva för (nej inte suicidal) men ja det känns verkligen natt svart

Kämpar idag och skriver i morgon och försöker fortsätta programmet

Vänligen

Profile picture for user Andrahalvlek

Vi är många som gjort och känt precis som du. Du är bland vänner.

Just skammen i att inte våga berätta att man slutat dricka, för det vore att samtidigt erkänna att man var alkis, kan jag verkligen relatera till.

I början kan man skylla på bilkörning eller träningsmål man satt, eller helt enkelt undvika sociala sammanhang när man är som skörast. Vita lögner som gynnar nykterheten är okej.

Efter några nyktra månader vill man berätta att man har slutat dricka, men man vill samtidigt inte göra för stor affär av det. Nästan alla får positiv respons, jag har inte hört någon som fått höra något negativt.

Själv har jag funderat mycket på hur jag ska säga, vad jag ska skylla på. Jag har landat i att jag ska säga ”jag har slutat dricka alkohol”. Och sen ska jag hänvisa till att det främjar min psykiska hälsa (har ångest, depression och sömnstörningar i skov). Punkt. Mer behöver ingen veta.

Och det är dessutom helt sant. Alkoholen skapar ångest, depression och sömnstörningar.

Så bra som jag mår nu minns jag inte när jag mådde senast. Jag känner ett inre lugn och har ett tydligt här-och-nu-tänk. Mer närvarande i varje stund.

Tidigare var mitt liv en transportsträcka till nästa fylla. Nu är det slut med det.

Jag har en app som heter Nomo Sobriety Clocks och den visar 179 dagar idag. Ladda ner den appen du också, och sen står den på dag 2. En dag i taget låter du den ticka vidare.

Kram ?

Profile picture for user Se klart

Så blir livet, av alkoholen.
Du gör himla rätt som läser här, då blir det tydligt att vi är MÅNGA och du inte är ensam.
Det blir också tydligt att mindre eller ingen alkohol snabbt får oss att må bättre.
Det går att sortera tankarna och uppgifterna.
Ångest minskar.
Rädsla att misslyckas: Ta en enda dag, timme, stund i taget.
Börja där! Kolla, nu har du börjat!
Heja dig ?

Hej
Ja det är så många som skrivit det innan men Ni ska bara veta hur bra det kändes att någon svarade. Så här ensam som jag känner mig är inte bra, det inser jag. Har människor omkring mig men känslan är ändå total ensamhet. Vågar inte dela mina tankar med min familj, inte ännu på länge i varje fall.
Laddade ner appen. Ska inte planera (som jag alltid gör) utan avsluta denna dag. I morgon blir det kanon väder, med pool och vänner som kommer. Men jag ska inte dricka.
Ångesten och skammen samt ensamheten är så stor att något sug inte finns där. Inser att de dagarna kommer men just nu vill jag bara gömma mig och ...ja jag vet inte. Önskar bara att allt gick göra annorlunda eller att tiden kunde spelas fort fram. Men inser såklart att det inte går

Tack för jag fick dela detta och inte känna mig totalt ensam

Återkommer

Profile picture for user Tröttiz

Som svar på av Andrahalvlek

Till "Andrahalvlek".
Jag har vänner och partner som dricker mycket enligt mig. Nu har några av dem sagt att de ska ta ett halv år utan alkohol. Varför inte varaktigt kan jag tänka? Eller är det en självbevarelsedrift att planera ett halvår i taget om man inte fixar det?

Dessutom är jag jätterolig över att inte reagera "lagom". ? Blir jag för till mig över ett sådant klokt beslut kanske det är ett "bevis" på enligt dem att jag ansett att de verkligen druckit för mycket. Samtidigt känner de till att jag oroat mig över vad drickandet gör med dem. Reagerar jag för lite är jag orolig över att de tänker att jag inte bryr mig. ? Jag bryr ju mig mycket!

Jag tror du kan läsa väldigt många första inlägg här och känna igen dig. Vi är olika men har många likheter. Jag önskar alltid det gick att snabbspola tiden när någon loggar in här för första gången.
Jag kan lova dig att det inte finns en enda peson som ångrar en nykter dag.
Det är ensamt att sluta dricka. Det är mellan dig och dig och ingen kan avstå alkoholen utom du.
Men jag upptäcker att jag gillar mig själv ganska bra som nykter, så vi har många roliga samtal.
Sen finns forumet som en fondtapet av stöd, trygghet och kunskap.
Guld värt!

Profile picture for user miss lyckad

Läs trådar från början..Gärna dom som klarat en tids nykterhet..Ta trådar som intresserar dig..Jag följde några som varit nyktra i flera månader och sen år. Det kändes jättebra..I början visste jag inte om jag skulle klara så länge alls. Men dag lades till dag, blev en vecka osv. Bara att logga in sig här gör gott. Allt som behövs är vilja, tro och mer kunskap om sig själv och beroendet..Välkommen..???

Profile picture for user Tröttiz

då man kämpar med sin nykterhet? Stöd behövs säkert i mängder, men hur? Vad akta sig för? Fallgropar, alltså saker som anhöriga och vänner gör i all välmening men som inte funkar.

Jag vill kunna vara ett bra stöd och inte någon "jobbig" anhörig eller vän. ❤️

Ett halvår är en bra tid för att verkligen upptäcka fördelarna med nykterheten. Men allt handlar ändå om inställningen till alkoholstoppet.

Om man går i 6 månader och tänker ”stackars mig som inte får dricka” så blir det ingen varaktig nykterhet.

Om man genom att läsa på hur alkoholen påverkar våra kroppar istället rätt så snabbt kommer till stadiet ”jag vill inte dricka”, samtidigt som man fokuserar på fördelarna med nykterheten, så kan det bli väldigt varaktigt.

Om man tänker ”aldrig mer” så kan beslutet att sluta dricka bli för övermäktigt. Det bästa är därför att ta en dag i taget, och sikta mot ”överskådlig framtid”. Då funkar det bäst. Då tar man nya delbeslut efterhand.

Det bästa man som anhörig kan göra är nog att tro på den som ska sluta dricka. Undvika att ha alkohol hemma, eller ha den inlåst.

Och sen får man ha tålamod med att det är upp och ner ett bra tag. Trötthet, nedstämdhet, mycket irriterade utbrott kanske inledningsvis.

Uppmuntra till fysisk aktivitet, delta själv kanske. Finnas till hands och lyssna, agera bollplank. Beröm och visa uppskattning.

Kram ?

Hej
Sovit bra men vaknade väldigt tidigt. Ändå skönt att ha många timmar för sig själv i ett tyst hus. Men sedan kom en stor trötthet.

Hann i allafall planera dagen och försäkra mig om styrka

Ska först klara en dag i värmen vid poolen. Vilket så klart alltId för tankar till en kall öl eller drink men laddade upp med vatten och läsk när vi handlade igår. Sen kräftor. Utan snaps - det lär bli första gången på 30-35 år. Utan att berätta om hela mitt beslut fanns ingen möjlighet att inte berätta till frukost för min fru att jag inte ska dricka i helgen . Det gick bra

Det viktigast som hänt är i allafall att jag längtade att skriva här. Det tar jag som ett bra tecken.

Jag ska försöka läsa lite i solen i varje fall även om jag helst skulle vilja krypa ner insett hål och sova flera veckor tills allt känns bättre

Vänligen

Argumentet ”vit månad” brukar de flesta godta utan vidare diskussioner. Tänk på nubben som det gift det faktiskt är!

Vill du få lite motivation på skräcktemat kan du söka på ”intervention” på youtube. Där hamnar vi om vi inte sätter stopp nu.

Kram ?

Profile picture for user EveC

Som svar på av Johan6808

Hej Johan68o8,

Bra att du tagit första steget!

Till mina vänner har jag sagt att jag tar en vit månad. Sagt att det blivit för mycket vin i sommar och att jag gått upp i vikt (kvinna). Det har alla ”köpt”, har berättat för mina närmaste hur det ligger till.

Ett tips, jag kommer nyttja den här varma helgen, är alkoholfri öl. Jag kör det i sociala sammanhang.

Vid ett tillfälle sa jag inte ens att det var alkoholfritt jag drack. Ingen märkte det.

Ta en dag i taget! Lycka till ?

Profile picture for user Sommarbarnet

Jag har sagt till familj och vänner att jag ”avstår från alkohol ett tag” . På något sätt så frågar inte så många då?Och sen är det ju idag helt ok att inte dricka. Man kan alltid skylla på att man vill vara lite extra hälsosam typ. Sen när tiden går så blir det lättare?

Lycka till☀️??

Profile picture for user AkillesU

Jag tror att det börjar bli ganska acceptabelt i samhället nu att faktiskt avstå alkohol.
Tror det är därför det kommit så många alkoholfria alternativ. Och många kändisar som går ut med att de är nyktra. Som antingen haft problem, eller bara aldrig gillat det.
Dessutom fokuserar ju många på träning och den hälsosamma livsstilen. Veganskt, Raw Food, Yoga, Mindfulness osv osv .... Då hör inte alkohol dit!

Jag är på dag 6.
Har också sagt till de närmaste som det är. Att jag fått nog och kommer jobba för att bli helt nykter. Samt att jag vill komma igång med träningen ordentligt och få ett hälsosammare liv.

Kramar

Hej
Sol och bad, kräftor och god mat till trots kändes det bara bra att inte dricka någon A.
Gick en längre promenad på kvällen och kom då förbi en massa uteserveringar med massor av folk och som drack såklart

Två större tankar om detta kände jag
1. Det är en sån bekväm plats som jag känner mig hemma i. Könde inget stark sig ändå men känner att det kommer ta lång tid innan jag kan sätta mig där en kväll och dricka alkohol fritt
2. Vemod. Hur enormt mkt tid och energi denna miljö tagit i mitt liv. Hur andra människor verkar kunna sitta där bekymmersfritt och fritt ett glas (som det ser ut). Jag känner direkt att skulle jag sitta där skulle tanken snabbt gå över till hur jg ska kunna förlänga kvällen och dricka mera

Allmänt har ångesten och ensamheten inte lagt sig. Sov bra igen. Skönt inte vara bakis såklart men känner en trötthet och ledsamhet i kroppen. Brukar aldrig vara deprimerad så kanske är det detta? Grubblar och bannar mig även om jag håller med många här att det inte ger något, men är så besviken på mig själv.

Oroar mig för vad jag ska berätta för frun. Finns en del i bagaget som kommer fram, säger jag A så lär hon fråga om B. Vet inte hur jag ska mig ur det.

Fastnar i att ta en dag i taget och duckar, antagligen löser det inget men har ingen ork ta det djupare. Det kanske kostar på längre sikt men det är som det är med den saken.

Dag 4, lördag och ganska samma förutsättningar som igår men kommer inte dricka i dag heller. Har för övrigt noll sug och ingen abstinens. Hos mig sitter det på ett annat plan, just nu.

Skönt att skriva av sig

Vänligen

När man dricker skjuter hormonen serotonin (må bra-hormon) och dopamin (motivations-hormon) i höjden. När du är bakfull störtdyker dessa hormon, det är en del av baksmällan.

När man slutar dricka tar det ett tag för hjärnans kemi att stabilisera sig till normala nivåer. Då är nedstämdhet vanligt. Tröttheten är också helt naturlig, hjärnan har fullt upp med att läka sig.

Alla pratar om att alkoholen skadar levern, men jag tycker att skadorna på hjärnan är minst lika allvarliga.

Sök på ”alkohol och hjärnan” på youtube så får du lära dig mer.

Bra jobbat på festen igår!

Kram ?

Jag insåg efter jag skrivit och när frågan kom upp om vad som skulle ätas och drickas ikväll att det blir ohållbart.

Berättade att eftersom jag sedan 24 veckor kör 5:2 program och gått ner ca 20 kg i vikt nu var på en platå och enda sättet att kom från den är att sluta med A en stund. Detta är också såklart helt riktigt. Får sjukt bra. Gick från 106 till 86 till mitten av juni trots alkohol (även om jag minskat) har jag nu stått helt stilla. Inte så konstigt med den kalorimängd jag ska hålla nu. Där visar också hur sjukt det är med A. Under sommaren har jag förutom 5:2 valt att svälta flera dagar och träna extra bara för att ha kalorier att dricka A! Och såklart har flera av dessa dagar farit iväg.

Nåväl. Jag berättade att jag insett detta men behöver hjälp och därför ”läser på och läser på forum”. Det har inneburit att jag inser mina problem men att jag mår dåligt av det också. Att jag aldrig klarat av löften kring A förrut och var rädd svika och inte leva upp till mina löften, inte ens till mig själv.
Bad att få göra detta själv och bygga självkänsla - sen kan vi prata.
Hon tog det bra och förstod verkligen.
Jag sa också att ända strategin jag klarar är ”en dag i taget”. Att hjärnan var i kaos och att jag behövde mycket tid att läsa och vila.

Hon frågad om det kändes bra berätta och jag sa det var tvådelat. Skönt eftersom jag inte är mig lik men livrädd för att misslyckas.

Sen hällde jag ut snapsen som fanns i kylen. Ja jag hade den hemma och kyld i går när vi åt kräftorna för jag vågade inte hälla ut den då föe det skulle vara misstänkt. Bra gjort att jag klarade gårdagen så bra!

Så nu är det sagt. Resterande känslor får jag ta sen. Men skönt skriva av sig här

Profile picture for user AkillesU

Ja vikten är ju också en anledning! För mig har det varit träning. Jag har hela tiden velat bli mer hälsosam, stark och en sportig person. Vet att jag mår bra av det! Men i alla år har A verkligen varit en blockad som fått mig att träna mindre...
alltid bra att påminna sig om olika saker!

Bra jobbat! Jag är på dag 7

Att gömma och ljuga tillhör drickandet. Att vara ärlig mot dig själv och andra tillhör nykterheten.

Kram ?

Bra där att du pratar med din fru. Stort steg.
Jag funderar på varför detta att misslyckas med nykterheten nästan känns värre än att dricka?
Ofta är den nyktra vägen lite vinglig men så länge man inte tappar siktet. Så är det ett sorts ”lyckande” även om man hittar sig i dikeskanten. Vill inte uppmuntra till återfall men menar bara att du har tagit stora kliv genom att skriva här, och du har massa bra insikter. De kommer fortsätta att göra dig följe, helt säkert! Önskar dig en bra kväll, nykter! Kram.

Dagen har varit bra sett till absolut inget A eller sug efter det men lite vinglig i känslorna men inser efter allt ni skriver och allt jag läser i trådarna att det ju inte är konstigt. Blir en lång promenad idag igen, men inte utanför krogarna idag :)

Ja jag vet inte varför misslyckande känns så svårt men det har varit min Akilleshäl att aldrig försöka på riktigt innan. Det och att jag planerar för långt fram, då kommer kompromisser från djävulen fram.... nej jag ska verkligen ta en dag i sänder!
Har flera resor utomlands inplanerade och långt där bak börjar hjärnan tänka hur det ska bli men försöker slå bort dem direkt och säga att även då är det ju faktiskt ett beslut varje dag som gäller!

Så glad för idag (och att dagen lider mot sitt slut, värmen var en utmaning utifrån vad man gör i värmen i mitt vanliga liv) och i morgon ska jag både träna och äta (hade 5:2 fasta idag) samt tvätta huset. Det känns bra att ha aktiviteter i morgon för att skingra tankarna.

Tack för ert stöd. Betyder allt

Försök och försök att hålla tankarna på idag och ungefär där du sätter ner fötterna när du går. Inte längre.
Det är orimligt att klara nykterheten i början mer än en dag i taget- men såklart finns den parallella långsiktiga planen där (men behöver inte ständig uppmärksamhet).
Vet att planerande människor som många av oss här har svårt med detta och det är en prövning. Men det är en metod som visat sig fungera för väldigt många.
Vi alkisar/problemkonsumenter har också en förkärlek till att tro vi är lite särskilda och att det som funkar för många inte gör det för oss.
Dock har åtminstone jag hittat lättnad i att känna gemenskap och förstå att trots våra olikheter är vi också lika, när vi kämpar på här.
Önskar dig en avkopplande kväll.

Hej
Det gick fint igår. Inget sug efter A. Känns lite bättre mentalt. Ångesten finns där och sorgen. Men försöker att inte gå in i tankarna just nu utan bara tänka på dagen som är här. Resten får komma senare

Dag 6. Noga tankar att dricka alls. Om en vecka börjar jag arbeta. Skönt ha tid bygga upp mig tills dess. Men återigen - dag för dag. Inte planera längre

Vänligen

Det finns en knapp nedtill i inlägget där man kan välja att redigera inlägget om man skriver fel.

Bra jobbat med nykterheten!

Kram ?

Inget sug efter A. Känner mig stabilare men ångest för senaste tidens drickande lurar under ytan.
Kan inte heller låta hjärnan tänka mer än en dag i taget. Men det känns samtidigt bra!

Det där jag skrev om sorg. För mig är det ingen sorg över att inte få dricka, jag väljer ju det som någon skrev. Det är inget tvång eller att jag inte kan utan mitt val.

Sorgen är att A varit så stor del av mitt liv, tagit över mina känslor. Så mkt har kretsat kring det. Sorgen är över allt dumma val. Så mycket tid och pengar jag lagt ned.

Skönt lägga sig ikväll och vakna i morgon med start på min andra nyktra vecka

Vänligen

Jättebra jobbat Johan??..Det är mycket tankar och känslor som trängs undan när man dricker..Det är ju därför många dricker just för att fly..När hjärnan inte får flyktmedel längre så klarnar både känslor och tankar..Det är klart att har man orsakat mycket i ruset som gett konsekvenser så känns det jobbigt..Samtidigt, på det enda sättet att gottgöra för sig själv och andra, Hålla din nykterhet...?..2:a veckan..???..Härligt..

Heja dig Johan. Jag skulle vilja säga att sorg över det du beskriver med tiden ”tvättas ur” och bleks. Som av sol. Det är som om farhågorna kring känslor, upplevelser, skuld och skam är värre än vad verkligheten är.
När man vågar kliva in i den och stå där ett tag.
Du kommer att upptäcka det tror jag. Det känns som du är på en bra väg nu. Ta det ett steg i taget så går det bra. Kram ?

Profile picture for user Svenne

Som svar på av Johan6808

Hej Johan6808
Läste igenom din tråd nu och nästan häpnar när av igenkänning. Så många likheter både vad det gäller historia och tankegångar. Jag har just fixat dag 17 och vaknar nykter i morgon och hoppas du gör det med. I morgon bitti bestämmer vi för att inte dricka under hela dagen och vips kan vi lägga ytterligare en dag till räkningen. Om vi bara låter tiden gå och inte kämpar emot, så ser jag tiden som vår bästa vän. Ju längre den går desto längre bort bör vi komma från giftet och det ”sjuka” beteende som det för med sig.
Som du skrev i min tråd, Vi kämpar ihop!
Önskar dig all lycka!

Jag vaknade nykter och stärkt i att dag 8 kommer jag vara nykter. Längre planering ska jag Inte ägna mig åt.

Gick en lång promenad på 2 timmar igår, skönt fundera och reflektera då. Inte planera (som jag alltid gjort) utan reflektera.
Det där med att ”dricka lite grann” och önskan att komma dit som många uttrycker att komma dit var det jag gick och tänkte på.

Jag tänker på att det för mig är enklare att inte dricka det första glaset än sluta dricka Vid det fjärde glaset.

Mitt problem, eller rättare sagt, min situation efter så mycket drickande under så lång tid är att A inte stör mig så länge jag inte börjar. Men vid glas två eller tre så blir mitt fokus bara ett; ”hur kan jag behålla fyllan”, ”hur jag jag fortsätta må så här bra”. Väldigt tidigt blir fokus att dra ut på det, bli fullare och under längre tid. Hitta den perfekta känslan. Vilket lätt gör, såklart, att det blir för mycket, för full eller vad det är.
Helvetet, jag har seriöst haft tankar att alkoholen ska ta slut på systemet så jag måste dit - hur sjukt är inte det ???

Så för mig är det just nu enklare att välja att inte dricka glas ett än att sätta mig i en situation vid glas fyra där jag bara kommer skapa en egen dålig situation. Just nu skulle mina sjuka hjärna Inte heller ”uppskatta” glas 1-3 eller att vara lullig - enbart gå på högvarv hur jag ska lura mig själv ta glas 4...5..10

Ja nu en hel vecka. Jag är på vecka 2!

Kommer vara nykter hela dagen Ev dag i taget!

Vänligen

Min husgud Craig Beck (finns på youtube) säger att du har ett val. Första glaset. Sen bestämmer alkoholdjävulen.

Han säger också att de allra farligaste fem orden är ”just one glas won’t hurt”. När man tänker så är återfallet nära och då rekommenderar han att man mentalt örfilar sig själv tills man kommer till sans igen.

Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset. Viktigast först - vara nykter! De tre meningarna har varit mitt mantra på den nyktra resan.

Kram ?

Vecka 2, nu blir det lite enklare en dag i taget. Jag lyssnade på Annie Grace- boken på Storytel och den var väldigt bra. Annars har författarna här på ah varit mitt universitet i nykterhet. Ha en fin dag!

Dag 9 nykter. Det blir inget A idag heller.
Så står man inför en helg igen även om semester när man dricker inte brukar göra skillnad på veckodagar eller helger så finns det ändå em utmaning i omgivningen nu när man ser andra under helgen. Men som förra helgen ska jag ändå försöka promenera även där det finns uteserveringar och barer. Livet upphör ju inte fast jag inte dricker denna dag. Det är bara dumt för mig att gå i fällan att det är miljön som ska ändras. Det är mina val och min förmåga att anpassa mig som ska ändras. Inte andra. Inte samhället

Jag ska vara nykter i morgon och det känns bra. Så mycket vet jag. En dag i taget.

Läser här när jag behöver stödet

Förövrigt känner jag mig starkare mentalt. Mindre ångest. Liiiite självkänsla återvänder.

Vänligen

Du har helt rätt! Det är ditt förhållningssätt till alkoholen som ska ändras, inte miljön. Men jag tror inte att du kommer ha behållning av fylleslag om du är nykter. Hänga med några timmar och sen avvika praktiserar många framgångsrikt.

Kram ?

Haha jag ska inte hänga en minut ens! Där är jag inte !
Jag menade att gå förbi, iaktta och konstatera att andra dricker. Det har närmast på autopilot fått mig gå in där och börja...

Ja du vet, det är en skörhet just nu. Mycket tankar. Sånt som andra inte ens reflekterar över utan bara gör det de känner för. Där måste jag ha en aktiv tanke att tänka rätt helt enkelt .
Men jag känner att det hjälper mig inte att låsa in mig eller tro att samhället kommer ändras.
Kanske är miljöträningen helt enkelt

Hoppas du får en riktigt bra helg. Du och många andra har verkligen ”burit” mig senaste veckan och för det är jag mycket tacksam

Vänligen

Vad bra att du skriver. Det låter ändå som en skillnad i ditt mående, från när du skrev allra första gången, små steg men när man lägger ihop dem så blir det sjumilakliv eller nio dagar beroende på hur man räknar.
Jag hade en bestämd uppfattning om att livet skulle pågå precis som vanligt under mina vita månader, hade bestämt mig för tre.
Jag gick på aw, fester och middagar. Jag kände mig ganska snabbt rastlös och ville liksom hem eller åtminstone vara lite ifred.
Nu är det stor skillnad, jag sitter kanske inte i timmar vid ett middagsbord som jag gärna gjorde när jag drack, men jag upplever heller inte någon saknad vid såna tillfällen.
När jag tänker tillbaka tycker jag det var väl mycket begärt att allt skulle vara som ”vanligt” så tidigt i nykterheten.
Så, var väldigt snäll mot dig själv som att du faktiskt återhämtar dig från en tids sjukdom.
Sen har du såklart rätt i att omgivningen inte kommer att anpassa sig, men du kommer att få grymt mkt enklare att hantera den, helt säkert. ??

Hej
Idag, på dag 10 nykter, kom ett första sug.
Var inne på stan med olika ärenden. Varmt, soligt, somrigt. Som jag skrev igår så satt det ju redan folk på uteserveringarna.
Så rutinmässigt enkelt mitt liv är inställd på att gå och sätt mig vid ett bord och beställa. Snabbt far tankarna iväg till vilken restaurang, vad som vore gott osv.
Inga problem att inte göra det men det var faktiskt första gången sedan jag drack föregående tisdag som jag kände ett visst drag efter att gå in.
Sen kom en känsla av sorg igen. Därefter min vanliga ”planeringshjärna” som började förhandla med mig själv om NÄR jag är mogen att klara av det.

Åkte hem istället

Det hjälper faktiskt att bara ta en ”strid” eller beslut i taget. Idag ska jag i varje fall inte dricka någon alkohol - det får räcka så. Övrig beslut får anstå till övriga dagar. Jag har ju ingen aning i allafall vad som händer i morgon. Men denna dag kan jag överblicka och kontrollera.

Oerhört skönt att kunna skriva här direkt efter. Vare sig man får svar eller inte så är skrivandet en befrielse i att få avlasta dig de tankar man har. Man blir av med dem på ett sätt

Vänligen

I början av min nykterhet, även senare vid vissa situationer, så har jag planer, B och c..Dvs, om jag känner mig ostabil eller osäker, så går eller åker jag bort från situationen..Tex om jag är bjuden till någon, då har jag färdiga svar..Jag ”rekar” i hjärnan efter vad som kan vara en fälla för mig..Vet jag att en situation kan trigga mig till att bli sugen, så väljer jag annat..Det viktigaste i mitt liv : Nykterheten..Bra att du åkte hem..???..

Som svar på av Johan6808

Grattis Johan6808!
Du vann den första matchen mot A.
Kommer säkert bli ett antal matcher framöver, men nu har du startat segertåget och det är bara att tuffa vidare.
Följer gärna med på detta tåg ?
Ännu en nykter dag kan läggas till handlingarna och i morgon vaknar vi med förnyad livslust ?

... såna tankar ville gärna locka sig in i min hjärna i början. Det vill säga ”jag kommer inte vilja vara nykter då”. Det hjälpte mig mycket att hela tiden kontra mina egna tankar med att tänka ”det får jag ta när den dagen kommer”... jag kan ärligt säga att jag även idag tycker det verkar trist att inte kunna ta ett glas champagne på min bröllopsdag i november. Men med erfarenheten jag har idag, så är jag säker på att jag även kommer att vakna den dagen med löftet att vara nykter en dag till.
Olika perspektiv och det är orimligt att begära av sig själv att orka tänka allt det samtidigt.
En dag räcker mer än väl.
Heja dig! ??

Hej
Det har gått bra i helgen, är på min 12 dag utan alkohol idag. Tycker det fungerar fint med mindre infall av tankar kring att dricka men enbart när jag konfronterats med vissa miljöer.

Men hemmamiljön, rastlösheten och belöningssituationer har fungerat bra - för första gången på många många år. Jag tycker inte jag ältat allt för mycket min situation eller tyckt jättesynd om mig eller så

Men nu kommer en ny situation och utmaning.

Många förknippar nog semester med drickande och visst har det varit så för mig tidigare. Men samtidigt har det varit en period nu av lugn. Av mycket tid att vila. Reflektion över vad jag vill. Tid att ladda batterierna och göra vettiga val. Dag för dag. Inget planerande längre än så.

Nu börjar arbetet. Det är givande, krävande, stressigt och fullt av intryck. Ingen dag den andra lik. Så som jag vill ha det och haft det i 30 år. Men... där finns utmaningarna! I min profil här framgår det som tydligt att jag har tre stora risker.

Belöning när allt går bra - när man jobbat riktigt hårt och nått framgångar är det enkelt och rutin att Komma ner med alkohol. Som någon sagt - det blir tyst i huvudet. Det här är den farligaste risken för mig. Dessutom bor jag, när jag arbetar, precis mitt i stan med all tillgänglighet som finns där. Numera är det inget som ”tvingar” mig hem efter jobbet så det är allt för enkelt falla in i rutiner att stanna och dricka - med eller utan mat. Inte mycket varje gång men som ni alla vet är det ju just nu inte mängden A utan beteendet som är det intressanta att förändra.

Nästa risk - är tvärtemot! En skitdag då allt gick fel väg. Pressen för stor. Konflikter eller knasiga beslut som går en emot. Lätt att även där hamna i - att få tyst i huvudet, sluta älta det som varit under dagen, komma på andra tankar. I övrigt som ovan risk

Den tredje risken har jag varit inne på tidigare när jag skrivit - det sociala kravet. AW, middagar, konferensen (blir väl mindre nu med covid) och liknande. Den här risken är jag rädd för av skäl jag sagt innan. Att ett ”nej tack jag dricker inte ” ska leda andra till att se mig som alkoholist. Men jag känner faktiskt redan nu, efter 12 dagar, att jag ser annorlunda på det där. Dels vita lögner och dels tror jag faktiskt inte att andra ser det så om jag tänker efter. Frågan är om jag/vi gör det aspekten större än den är just för att vi inte VILL sluta ...
nu bedömer jag ända att denna tredje risk är mindre än de andra två en tid framåt, för att jag kan ”manövrera” runt den. Ställa in, skylla på annat osv. Som jag nämnde har jag redan innan jag tog beslutet kring A Gått ner kraftigt i vikt, 20 kg. Men då jag har lite kvar att gå ner är det verkligen fullgott skäl att slippa alkohol - även i andras ögon såklart.

När jag skriver nu inser jag hur konstigt det är. Egentligen finns det hos mig alltid anledning att dricka; det är bra väder, det är dåligt väder (mysigt sitta inne), det har gått bra på jobbet, det har gått dåligt. Jag är glad, ledsen, uttråkad, rastlös...
SKÄLEN går alltid hitta. Nu gäller att reflektera över det och vända på det. Varför ska jag dricka nu? Vad är alternativet - kanske gå hem, träna osv. Att hitta vägar och alternativ i huvudet istället för att gå på det enkla förutseende.

Inte enbart för det skadlig, inte Enbart för att Inte vara bakis, inte för ångesten eller att jag vet att jag riskerar göra dumma saker, inte för att jag har så svårt säga nej till glas nummer fyra - mer för att jag VILL. Jag vill ta en dag i taget.

I dag söndag är det supervärme och jag ska gå på stan där det sitter massor av folk på uteserveringar och dricker. Det är sista dagen på semestern. Viss rastlöshet inför imorgon. Jag har varit superduktig. Alla skälen finns där

Men jag ska INTE dricka alkohol just idag. Jag VILL nämligen inte det. Jag tar den här dagen nu. I morgon är en annan dag och ett nytt beslut som jag tar då

Önska mig lycka till - ni alla ska också veta hur duktiga ni är och hur mycket vi hjälper mig och andra bara genom att läsa vad vi skriver... tack!

Vänligen

Jättebra att du reflekterar över ditt tidigare beteende och planerar hur du kan göra istället. Varje situation som är förknippad med alkohol måste omprogrammeras.

I början förstod jag inte vad jag skulle göra en fredagkväll efter en jobbig jobbvecka om jag inte skulle dricka. Helt handfallen.

Det här var helg 27 för mig och det var väldigt länge sedan jag ens förknippade fredag med alkohol längre. Faktiskt.

Just nu är utekvällar på lokal svårast för mig, för det har jag tränat minst på nu i coronatider. Men det går, jag vet det.

Kram ?

Det önskar jag dig verkligen, dag för dag.
Utan att låta som en frikyrko-pastor så blir det med tiden allt konstigare hur jag tidigare just hittade otaliga skäl att dricka- i princip varje dag.
Igår kom jag att tänka på att jag genomlidit tråkiga kvarterskrogsmiddagar (trist och ovärd mat alltså) för att kunna dricka två glas vin om utsikterna i övrigt var dåliga.
Jag har druckit för att orka och för att jag inte orkar. För att kunna vara ledsen, för att slippa vara ledsen.
När man lyfter den tjocka gegga som drickandet innebär, från livet, kommer syre, luft och intresse för annat. Men man måste verkligen ge det en chans, vilket du ju verkar göra. Bra tankar blir bra val! Heja dig nu.?

Grattis till 12 dagar och att det hittills gått så bra för dig.
Mycket intressanta reflektioner när det gäller anledningar till drickande. Jag funderade på hur det har varit för mig. Visst känner jag igen det där att söka anledningar, men för mig har det nog (åtminstone på senare år) mest handlat om sug kopplat till vissa situationer. Jag skriver sug, men tänker att jag lika gärna skulle kunna skriva vana, för jag tror det är det det egentligen handlar om.
Därför tänker jag genom att förändra och/eller skapa nya vanor som inte är kopplat till situationer då jag tidigare brukade dricka, borde jag också kunna minska risken för att suget ska komma. Inte lätt men jag kommer att försöka jobba på det efter bästa förmåga.

Hej
Så var en arbetsvecka avklarad och fortfarande utan att dricka någon alkohol

Det var som jag trodde ungefär. Riskerna 2 (jobbig arbetsdag) och 3 (socialt tryck) hr inte varit någon fara alls medan risk 1 (belöning) varit påtagligt till måttlig. Bra och intensivt på arbetet. Fint väder. Många skäl att följa vanan att stanna till på de många pubarna på väg hem eller gå ut och äta/dricka efter jobbet.
Har haft nytta av mina reflektioner och stannat upp i känslan. Vägt mina prioriteringar. Slutat förhandla med mig själv (en känsla som alltid kommer på eftermiddagen på väg hem - ”det vore gott”, ”en öl gör väl inget”, ”jag är värd detta”) och gått på det alternativet som könns bra just nu att ta en dag i taget. Inte fastna i tankar vad som händer nästa dag eller planera längre fram. Passar fortfarande bra för mig.

Fysiskt mår jag väldigt bra. Sover gott. Går ner i vikt. Bättre ork och kondition.
Psykisk känner jag mig gladare och mer ”vaken” och intresserad av min familj och andra människor
Mindre rastlöshet (även om det kommer skov), mindre ångest. En del skam vad som hänt i sommar men det bleknar liksom lite varje dag. Jag har sprungit på en del personer jag hade ångest för att träffa men det gick bra.

Vääääldigt glad att det nu blivit några dagar att vara rädd om. Blir en extra anledning och motivation.

Vänligen

Att du får kvitton med god sömn och minska skam och ångest.
En dag i taget - metoden är bra för det går att tänka ”imorgon kanske jag får dricka men inte idag” så känns livet inte ändligt.
Ja, sen får det ju bli nytt löfte.
Jag passerade en massa barer som jag tidigare slunkit in på, kring mitt kontor. Jag får lite ångest av dem nu. Inga ställen jag skulle slå mig ner på och ta en cola zero direkt...
Du har många dagar i din fina samling. Det är belöning om något.
Önskar dig en fin helg!

I början sneglade jag hela tiden mot Systembolaget. Länge sedan jag ens tänkte på det. Tänker lika lite på Systembolaget som jag tänker på Lidl, som jag inte heller brukar besöka. Allt lättar med tiden.

Svinbra jobbat med nykterheten!

Kram ?

Det fungerar bra. En dag i taget. Har en resa framåt som ligger och oroar då det är nu miljö men försöker ta dag för dag fram dit och inte tänka för mkt. Så får jag väl göra samma sak då med en dag i taget..

Vänligen

... även på resor och annat med en dag i taget. Försök att inte ta oron nu utan vänta tills det gäller.
Men det som kan vara bra är att ha några strategier i lägen då man kan bli överrumplad. Se till att a-fritt finns, kanske öva på ”jag har vit månad” eller vad det nu kan vara.
Både planera och inte planera, på något vis.
Tycker du är superstark!

Hej
Det gick bra hela sommaren och september men sen åkte jag på resan. Drack där men tyckte det gick bra men sista tre veckorna har jag druckit . Ungefär tre dagar varje vecka. Sist tiden, torsdag fredag och igår lördag har jag druckit

Så ledsen just nu. Fan vart precis så dåligt som alltid förrut. Gjorde bort mig igår
Ångest över det och ångest att jag är så svag jämt

Dumt att sluta skriva när
Men mår bra och tror allt är över
Förlåt

Profile picture for user Kaye

Jag började ungefär som du.
Din tråd följde jag med stort intresse.
Undrade var du tog vägen.
Jag tyckte som du att det ofta är lättare att vara utan A när jag är ledig.
Troligen för att jag hanterade jobbstressen med A.

Tycker inte du ska vara för besviken på dig själv, gör ingen nytta liksom?
Vägen mot förändra sitt drickande är ju inte precis spikrak.
Det berättar alla dessa trådar.
Ta nya tag.
Förlåt dig själv?
Och fortsätt skriva här.?
Välkommen tillbaka
Kram⚘

Vi har alla trillat dit massor av gånger..Nu kan du lära dig, och undvika situationer som triggar dig..Kanske göra andra val? Det är aldrig försent att förändra taktiken..Det är din beroende hjärna som har styrt nu..Ta över rodret hur du vill leva och vara..Varm kram..??

Tack för stödet. Känns Inge bra alls nu. Fick så mycket ångest att jag fick bröstsmärtor och fick åka till sjukhuset. Men inget fel (tur) så det vara bara ångest.
Man kan inte ha det så här. Måste få till förändringen som är långvarig .
Så äcklad av mig själv och alkohol. Vill inte jobba, inte gå utanför huset. Men ska sova nu så blir det bättre sen. Vart sjukskriven ett par dagar

Tack för ni finns

... som en drickande människa kan känna har sällan så mycket med verkligheten att göra utan är en häxblandning i psyket av många olika saker. Så småningom, vet du ju, reder de ut sig i takt med nyktra dagar. Men nykter är en förutsättning för att långsamt börja gilla sig själv och vara förlåtande och snäll mot sig själv. Att dricka så som de flesta av oss här gör, är ett långsamt eller snabbt accelererande sätt att bryta ner sig själv. Ta en dag i taget. Heja!

Profile picture for user Rule74

Jag tror du måste vara snäll mot dig själv och förlåta. Att falla är mänskligt, att resa sig och fortsätta är det svåra, men du klarar det!
Kram

Kroppen tog otrolig stryk uppenbarligen, eller psyket - av att falla tillbaka. Då vart det ändå inte så djupt som innan jag slutade i sommar.

Läste mina egna inlägg kring reflektion och det är precis som jag skrev då. Jag kan inte ta glas ett eftersom jag aldrig kan sluta vid glas 3. Det blir samma visa då och det bevisar ju för mig själv vart jag befinner mig. Går jag nedför den vägen så kommer den kvällen säkert gå ”okey” men dagen efter är jag bakis och så är det igång

Måste bygga upp mig själv. Det är belöning som är mitt problem. Efter arbetet eller träning eller vid resor. Då tycker jag att jag är värd en belöning. Men glas 1 blir snabbt glas 3 och då finns inga gränser kvar

Ska fortsätta reflektera dessa sjukdagar och gå lite promenader så jag kommer upp på banan igen

Dumt dumt dumt att sluta skriva

Läste i andra tråden

Ver inte om man ska start en ny tråd eller fortsätta här

Men jag undrar om någon annan är i starten av att sluta med alkohol

Min bakgrund finns i tråden men kort är det nu ett nytt beslut efter ha haft en bra tid av nästan två månader under alkohol (7veckor och 4 dagar) men en semester fick mig att släppa efter och drack då eftersom det är så förknippat med alkohol på resor för mig. Därefter fortsatt och druckit ungefär 3-6 glad men bara Max 3 ggr per vecka. Senast helgen dock torsdag, fredag och lördag (som blev katastrof med massa ängest)

Så är nu på dag 2 nykter. Någon annan som slutade i helgen. Som vill peppa varandra ?

Jag slutade dumt nog skriva förra gången efter ca 3 veckor när jag mådde bra. Och del av att jag tappade greppet var att jag slutade skriva

Det här forumet är svinbra! För att känna att man inte är ensam om problemen. För att lära sig en hel massa om alkohol, som man knappt vill lära sig. För att skriva av sig allt som skaver, och allt som glädjer.

Att skriva här regelbundet funkar som självterapi. Man tvingas sätta ord på vad man tänker, tycker och känner. Och du kommer snart att hitta någon ”jämnårig” att växeldra med ?

Igår och idag har det bara rasat in nykomlingar här känns det som. Kan det vara artikeln i DN nyligen som haft den effekten?

Kram ?

Känns inte bättre med ångesten. Vet ju att det med tiden blir bättre. Gäller hitta en mer stabil tro på att lyckas. Riskerna för mig är inte att börja dricka hejdlöst och ge upp hoppet utan att jag tvärtom mår bra och då får påslag i belöningssystemet . Så risken är efter vecka 3-5. Samtidigt som jag måste ha en plan för det kan jag inte göra annat än ta en dag i taget. Knepigt för en överplanerande person som jag
Men så här. Idag ska jag inte dricka alkohol, det står klart

Går och lägger mig med vetskapen att det gått en vecka utan alkohol

Inte sugen men nedstämd. Känsla av misslyckande och ångest. Att det känslan skulle få komma tillbaka igen
Sover massor och försöker promenera. Ta en tag i taget och skjuta en del känslor framför mig. För svag att hantera allt på en gång.

Kämpar på

Alkoholen har fått måbrahormonerna serotonin och dopamin att öka. Nu störtdyker istället de nivåerna, och det tar några veckor innan de stabiliserar sig på normal nivå. Vila, sova, pulshöjande aktivitet är bästa sättet att hjälpa kroppen. Men hjälp av pulshöjande aktivitet höjs hormonet endorfin, nöjdhetshormonet.

Kram ?

Profile picture for user Rule74

Jag förstår precis hur du känner! Jag har inte druckit A sen två månader tillbaka, men känner varken något stort lyckorus, mer energi eller bättre sömn. Men jag har märkt så många andra fördelar, och har inga planer på att börja dricka. Då blir jag ju ännu tröttare än vad jag är och kommer få ångest. Jag har börjat träna, och det hade aldrig hänt om jag inte varit nykter en längre tid. Alla rävar härinne säger att energin kommer och att sömnen kommer att bli bättre. Men jag tror faktiskt inte att vi ska tro att bara för att vi skippat alkoholen så ska allt fixa sig. Det tror jag inte. Men om vi jobbar med oss själva och våra demoner så kommer belöningen vad det lider. Det tror jag, och att vara här och skriva hjälper mig mycket, men väcker tankar och känslor som är lite jobbiga att hantera och det är nog inte förrän jag känner mig fri från allt det jobbiga som jag kommer att känna av mer energi och glädje i livet. Är sååå glad över att jag faktiskt inte VILL dricka, och att jag sakta men säkert närmar mig det jobbiga som genom att blotta det kommer att försvinna.
Kram

Profile picture for user Kaye

"Alla säger att Jeppe super; men de säger inte, varför Jeppe super!"

Att finna varför vi känner ett behov av alkohol, och göra något åt det är nog vägen framåt.

Kram⚘

Sov bra. Väldigt lång promenad i skogen med tung ryggsäck för att riktigt tömma mig på energi. Ger alltid en liten bekräftelse. Bra tillfälle att sortera tankarna.

Jag förstår rent logistiskt varför jag föll dit igen. Det är det enorma behovet av belöning som alltid funnits där som spökar. Läst massor här om att hitta andra saker som belönar men ärligt har jag svårt identifiera mig riktigt med dem. Det har säkert att göra med vanan också - att alkohol varit belöningen.

Detta och att det blir tyst i huvudet.

Så rent logiskt har jag det klart för mig. Likaså vet jag rent logiskt att det för det första inte är bra för mig rent kroppsligt men för det andra - vilket är avgörande för mig - är det inte bra psykiskt eftersom jag alltid skapar situationer som ger mig ångest på fyllan. Det är välkänt att vettet försvinner men jag börjar bli orolig om jag är helt dum i huvudet, som att inga spärrar längre finns kvar. Har nästan blivit värre när jag bestämt mig för att sluta men fick återfall - som att hjärnan Tar sista chansen att försöka skada mig och göra dumma saker. (Så är det väl inte men en känsla)

Såklart är ångesten säkert värre än det jag gjort och jag förstorar upp det. Jag gör ju inget omoraliskt eller olagligt om nån är orolig för det. Men det är som att dagen efter så har jag tryckt ner mig själv så djupt i självförakt.

Så det är inte bara att alkohol är skadligt, det är - att det hela tiden skadar mig med att bryta ner själva självkänslan och det psykiskt välbefinnande.

Sluta då! Kan man säga. Men det är som att när jag varit utan alkohol och jag har väl turen att jag egentligen inte känner särskilt mycket sug i sig, så lurar hjärnan mig att den självkänsla jag har är tillbaka, att det inte var så farligt, att jag överdriver för mig själv. Och att belöningen har jag förtjänat .

Belöningar istället för alkohol får jag fundera på, jag tror inte man kan ta andras belöningar eller söka tips utan jag måste försöka hitta det där själv. Det är dessutom viktigt för mig att varken ersätta en belöning med en annan och skapa andra missbruk och dels är det ändå viktigare att sluta med alkohol som en del av en ny personlighet och inte som en uppoffring. Om jag ”tvingas” sluta och tycker synd om mig själv kommer det aldrig fungera. Känner mig själv för bra. Det måste nånstans vara en del av mig (kan inte förklara bättre än så, får fundera och återkomma med en beskrivning senare).

Tid att fundera och reflektera är ju åtminstone Nått jag har gott om när jag inte super eller har ångest dagen efter längre ?

Det var min lilla analys av mig själv idag. Det ger kanske inga svar men den ger en chans att skriva av sig. På något underligt sätt är en skrivstund en enorm källa till att hämta kraft. Känns som man lyfter lite efter man skrivit, tack för att någon läser . Det gör det hela viktigt. Tänk att ni lyssnar❤️

I övrigt gäller att inte planera eller överplanera utan ta en dag i taget.

Känns skönt att det är en vecka i allafall

Vänligen

Profile picture for user Blenda

Ville bara säga att jag tycker att du reflekterar väldigt väl över din situation, och jag tror du kommer att fixa det här jättebra.

Hej
Känner mig ganska okey men lite kantstött. Har sovit och promenerat. Funderat och reflekterat.

Nu in i ett krävande arbete igen (även om jag ”fuskat” och arbetet på sjukskrivningen) med en vardag som snurrar runt i hög takt.
Nu gäller att inte falla in i rutiner att få ”tyst i huvudet” eller belöna mig med besök på puben på väg hem. En första strategi är att åka till landet varje kväll denna vecka. Lite fusk men det ger mig tid att bygga upp mig lite ytterligare. Eftersom det är en bit dit så tar det tid från rastlöshet och vanliga rutiner

Tar mina ”en dag i Taget”

Vänligen

Otroligt bra analys du har gjort! Jag tror att du är på helt rätt spår.

Ibland måste man låta intellektet ta kommandot. Du vet logiskt att du tar skada av alkohol både fysiskt och psykiskt. Då finns bara en enkel regel. Aldrig ta första glaset.

I det beslutet har jag landat i alla fall. Och nu försöker jag skapa nya nyktra vanor. Man måste uppleva det nyktra livet, inte bara överleva.

Kram ?

... på din nykterhet och värdefullt reflekterande. Funderat mycket över detta med ”belöningar” och periodvis varit så less på allt prat och främst mina egna tankar om vad en behöver i form av att pigga upp sig.
Snart november och såklart inte den roligaste tiden, och såklart finns massa skäl att behöva och pigga upp sig. Men i själva verket är ju människan och kroppen gjord för att kunna belöna sig själv. Om vi låter den- vara aktiv- vila- anstränga sig- sova. Sinnrik uppfinning detta.
Landet om kvällarna låter bra! Alla sätt är bra. ?

Jag tror att det finns nått där. Att aktivt söka en ny belöning är inte min rätta väg. Lätt för en med missbruks tendens oavsett vad det gäller, att bara hamna i ett nytt beroende. Sex, mat, spel, chatt eller vad det kan vara

Jag håller också med om att aktivitet/ anstränga sig på olika sätt antingen fysiskt och sen vila är ganska bra. Inte bara som en medicin just nu i mitt läge utan som en del att leva.

Tid är ju alltid värdefullt. Med mitt sätt att dricka har otroligt mycket tid gått kring detta. Planera, dricka, sova dåligt (även med bara 3 glas i kroppen), viss bakfullhet, ångest över dålig självkänsla för att jag misstyckas osv.
Den tiden har jag tyckt varit värd att betala. Nu går viss tid till att inte planera såklart men sen är all annan tid gratis. Jag tänker lägga den på ansträngning och vila faktiskt.

Livet är som det är. Jag har inga problem vara ensam. Jobbar hårt och umgås inte så mycket utanför familjen.
Tid ska ju då enligt nån konstig norm gå till intressen eller aktiviteter Men jag hamnar på puben då. Nu tänkte jag skita i normen och slappa eller sova. För att sova gott ska jag anstränga mig innan på olika sätt, träna eller reflektera
En och annan skulle kalla det ett torftigt liv men hellre ett sådant med goda tankar än att känna den ångest och dåliga självkänsla jag burit på pga A i så många år

En annan sak. Göra bort sig. Jag har funderat senaste dagarna på mitt liv. Har jag nånsin gjort bort mig nykter?. Jag tror inte det.
Priset att dricka och göra bort sig (även om andra inte anser det så känner jag att jag gjort det) är helt enkelt inte värt att ta.

Kämpar på och hoppas alla andra orkar kämpa på en dag till. Vi nöjer oss så Med löften och hörs mera här allihopa

Vänligen

Ja du om du läser om det du skrivit om Ditt liv när du drack så har iaf inte jag sett så många bättre exempel på torftigt liv...
Att sova är att läka Punkt. Det behöver vi. Tids nog kommer tid till att fylla livet med annat. Eller så inser du att livet är fullt som det är. Att värdigheten i motsats till torftighet ligger i nån sorts inre hållning snarare än antal lösa förbindelser. En dag i taget!

Det går fint. Bra idé att lägga tid på att transportera mig fram och tillbaka till landet. Får mycket tid att reflektera och läka lite.
Inget sug efter alkohol.
Ångesten aningen bättre.

Tacksam att ha er som en ledstång i livet just nu.

Vänligen

Haft mycket att göra och inte skrivit vilket inte är så bra egentligen i långa loppet.
Men jag mår bra och har inte druckit

Körbergs tolkning av Plura :(
Oj vad det kör i hjärtat. Som han beskriver hur usel man kan vara eller känna sig men ändå måsta fortsätta

Vi är alla hjältar här som faktiskt går vidare . Att ta livet av sig aktivt eller med droger vore det enkla sättet men jag hedrar er alla som väljer att istället uppleva några dagar till

Vänligen

Jag har inte varit här på ett tag. Det beror både på att jag har mått ganska bra men också på att jag har så dubbla känslor på forumet
Det är både ett stöd och på ett sätt, ibland, ett sänke.

November och december mörker, stressigt arbete och Corona. Vilken tid man över i

Jag har inte varit vit men inte heller fallit igenom och blivit full. Så jag vet inte vart jag står med allt.
Jag ville läsa vad jag skrev i somras för att påminna mig vart jag inte vill. Bra taktik inför helgerna tror jag.

Forumets plus och minus till trots - det könns väldigt fint att några frågat efter mig. Tack och god jul

1,5 år …
Tror ni det gick bra?

Inte alls

Nu ligger jag här på botten. Eskalerade vansinnigt senaste veckorna. Kulmen i onsdags när jag drack på eftermiddagen och sen ringde chefer. I jobbfrågor förvisso men full
Inkallad igår. Allt på bordet. ”Du är alkoholist” ” med din arbetsuppgifter håller inte detta” osv
Förstående och vill erbjuda hjälp

Ledig idag och ingen alkohol igår eller idag men sjuk ångest. Paranoid.

Fruktansvärt ensam trots att min fru är här och vet allt. Men ja ensam ändå

Hoppas ni förlåter att jag inte varit här på länge

Profile picture for user Odette

Blev så rörd och illa berörd av ditt lidande. @Johan6808 Det finns en väg ut även om den kan kännas omöjlig. Jag kämpar som du och vill påstå att jag tror det kan gå trots misslyckade försök. Jag tror på dig och är övertygad att du pga din egen insikt kommer att fixa detta. Det finns inget att förlåta jag tittar in och ut härifrån sen många år. VI är till för varandra och behöver du stöd så kommer i alla fall jag att ställa upp. Ett uttjatat tips men som faktiskt funkar är andningsövningar , pröva att djupandas ca 5 minuter. Riktigt djupt.. kanske låter larvigt men det har en fantastisk effekt på ångest tycker jag själv. Fortsätt skriv och läs här inne. Här finns bara stöd och ingen dömer, jag tror på dig och din inre kraft. Kram från Odette

Profile picture for user Odette

du är inte ensam..@Johan6808 ... och inget av detta är ditt fel. Andas djupt, bälga i dig magnesium ( hjälper mot abstinens) och ta en dag och en sak i sänder nu. Det är mitt råd... så gör jag.. och det funkar oftast.

Tack
Har tränat lite med frun och pratat. Kryper i kroppen men ska ta den här dagen och sen sova, därav träningen - för att bli trött. Skriver i morgon
Tack för ni finns, det lättar lite

Tack, har sovit lite grann. Skönt vara ledig och att inte dricka men oroar mig för vardagen på måndag. Känns som det står i pannan att jag är en svag äcklig alkoholist som inte klara någonting. Paranoid för att åka in till stan och vara bland människor

Ska promenera riktigt långt idag och bli trött

Tacksam för er omtanke, så jag känner mig mindre ensam just nu

@Tvången hej. Läste precis ditt meddelande från början av januari i år när du kom tillbaka. Känner igen så mkt av dina tankar. Vi har alla olika vägar hit såklart och min är min egen. Jag har också bara några dagar utan alkohol denna omgång när jag skriver detta och kanske är mina tankar inte sorterade men det du beskriver om ensamhet, tristess och långa dagar känner jag så mycket igen mig i. Likaså belöningen när man är glad eller framgångsrikt i något.

Där sitter min last och mitt problem. Så enkelt beskrivet och så obehagligt och simpelt. Det blir hos mig min egen svaghet och självförakt att jag är så simpel.

Jag dricker av två skäl. 1, för att slippa tristess och få stopp på snurret i hjärnan. Jag vet praktiskt taget inte vad jag skulle göra resten av livet med de timmarna. Obehaglig skrämmande tanke
2. Omvänt belönar jag mig när jag mår bra med att dricka. Och just nu ser jag minst 6000 olika tillfällen i livet när den där belöningen uppstår och min reflex blir att belöna mig. Ännu mer obehagligt

Men jag vet också att jag inte VILL dricka. Jag vet alla negativ saker och hur dåligt det blir.

Jag SKA inte heller dricka. Vet inte min plan och det är samtidigt bra eftersom jag är en överplanerande person.

Vet att jag vill skriva - kanske mest för mig själv (jag har ju en egen tråd) hoppas det var okey

Hej,
Minns så väl din första tid här och ser att jag skrivit många inlägg i din tråd. Minns faktiskt också det inlägget du skrev om att forumet var både positivt och negativt- minns dock inte riktigt hur du beskrev just det.
Jag tror att forumet är vad man själv gör det till. För många här har det varit- och är fortsatt ett gott stöd, ett sätt att kunna pay it forward, eller att bara påminnas om hur man inte vill att livet ska vara.
Mitt främsta råd, vilket jag med säkerhet redan har skrivit. Är ju att verkligen ta en dag i taget. Under lång tid. De tusentals tillfällen du fantiserar kring kommer ju att uppenbara sig en i taget- inte värre och inte enklare heller. Håll fast vid ditt mål. Ta det steg för steg. Var uppmärksam på fördelarna, och kroka arm med några som är ungefär där du är- så stöttar ni varandra.
Tiden är jobbig i början. Men jag har så mycket (bra saker) att göra i mitt nyktra liv så jag undrar ofta hur jag ens hann dricka.
Ha en fin dag’ 🌸

Hej
Pratade med chefen idag. Hon var väldigt bra. Berättade fullt ut var jag var i livet och vad jag vill. Att jag behöver nån att prata med. Hon återkom strax efter och hade bokat en tid med en extern samtalspartner som kan vara bra. Utanför vanliga företagshälsovården vilket känns bra av olika skäl. Välkommen till jobbet på måndag. En del nojja känns bättre även om det är jobbigt. Har gått promenad över 2 timmar och styrketränat. Allt för att skingra tankar och vara trött inför natten. Ska bara sova och försöka vila tankarna .

En dag i taget. Idag gick bra

Tack för att ni skriver, det hjälper

God natt

Profile picture for user majken_r

@Johan6808 så bra att du fått en samtalskontakt. Och pratat med chefen öppet, modigt. En dag o taget. Och jag tänker att hårdast är nog du själv verkar det som. Tror sällan andra tänker så hårt och dömande som man själv kan tro. Hoppas du fått sova gott, en dag i taget! Kram

Hej, sov riktigt bra. Trött av träningen. Ja jag är alltid hårdast mot mig själv. Däri ligger väl ångesten och nojan. Skönt vara ledig men samtidigt är det som att jag målar upp en bild att alla på måndag kommer se på mig vilken misslyckad människa jag är som inte ens klarar av att ha kontroll på alkohol. Det är såklart inte så men känslan finns där. Det om något är viktigt att komma ihåg, länge. Jag vill inte känna så och det finns bara en sak i hela världen som sätter mig i den känslan och det är alkohol. Jag får aldrig glömma det

Någon skrev här att det kommer en tid när man inser att att det finns inga plus kvar med alkohol. Jag längtar dit.
Det är inte så att jag har ett sug eller ser alkohol som något bra, inte alls just nu men jag vet att det smyger sig på efter en tid att det skulle vara okey att dricka. Som jag skrev dricker jag av två skäl tristess och för att belöna mig - båda skälen nära förknippade med stress. Jag ser de där tusentals tillfällena när min hjärna kopplar mot att gå en pub eller köpa hem alkohol.

Det är det långsiktiga jag söker, att även då se att det inte finns något positivt eftersom det kommer försätta mig snabbt i något som jag själv tycker är negativt. Struntar jag i att dricka så sker inte det negativa

Massa tankar som du/ni ser. Osorterade men behöver sätta dem på pränt

Träna och sola i vårsolen står på schemat. Måste bli trött så jag får upp självkänslan tills i morgon

Vänligen

Kort rapport. Jobbat två dagar. Gått bra men blir fort trött av anspänningen. Inget sug efter alkohol. Snarare tvärtom. Det innebär INGENTING eftersom det alltid är lätt nu, utmaning ligger längre fram - när jag tror faran är över eller ”det är väl inte så farligt”… nu iallafall tacksam eftersom jag tar en dag i taget. Ingen abstinens eller så alls, tacksam för det

I morgon samtal med terapeut. Rädd, arg på mig själv, lite förväntansfull . Ska vara helt ärlig i samtalet. Viktigt att ta chansen och då våga vara helt ärlig

Har ringt till ett privat alternativ för beroende mottagning. Första tid om en månad med sjuksyster och veckan efter med läkare. Lång tid men vill ha den delen privat och på bra mottagning. Känner ingen oro vara vit denna månad

Trött nu

Var hos terapeuten idag. Gick bra. Hon vill att jag ska till husläkaren förutom att ta kontakt med beroende mottagningen
Beroende mottagningen bokat till mitten av april. Att boka ännu en läkare och med full kalender kändes jobbigt men tog tag i det och fått tid om 10 dagar. Hon vill se så jag fysiskt var okey med mitt höga blodtryck sedan tidigare och så jag inte var utbränd (vilket jag nog är farligt nära) av jobbet och såklart påskyndat av alkohol. Det är väl vettigt såklart. Nytt med med terapeut på måndag. Full upp alltså. Får skära ner på jobb
För er som undrar så känner jag inget sug och har ingen abstinens men antagligen mkt beroende på skam. Värre blir det bör jag ”mår bra igen”.
Var med frun på restaurang i eftermiddag. Gick bra med ramlösa.
Var en test för mig själv inser jag att vistas i miljön. Se vin och öl serveras fram. Gick bra
Det blir lite anti tankar, reflektion kring hur vanligt det är med alkohol och man funderar hur många andra som har problem eller snart får det. Vet inte vad såna tankar ger egentligen men skönt skriva av sig
I morgon en lite lättar dag på jobbet (hoppas jag), har klarar av många små möten och situationer dessa tre dagar som jag var nojig inför i söndags. Där finns en reflektion - Satan vilken paranoia jag fick denna gång. Riktigt läskigt. Jag missförstod en hel del saker som riktigt allvarliga fast det är vardag. Läskigt! Det vill jag INTE vara med om igen! Bra komma ihåg till senare utmaningar

Trött och har tränat så somnar nog tidigt i kväll igen. Går upp 0530 på vardagar och promenerar en lång stund varje morgon o vår vackra stad. Det ger energi och balans. Det gör mig också kvällstrött

Vänligen

3 månader, 3 dagar och 23 timmar.
Om 4 dagar är det 100 dagar sedan jag drack.
Det känns väldigt bra. Det känns som jag äntligen har det där ”något att vara rädd om”.
Som jag gett uttryck för är det här forumet ambivalent för just mig. Det har varit dit jag återvänt när jag fallit. Det har varit ett stöd i det värsta mörkret
För mig blir det sedan enklare att stå utanför forumet

Men jag vill tacka er och jag vill försäkra andra om att ge det en chans.
Denna gång tog jag hjälp med terapi och alkoholmottagningen på Riddargatan
Väldigt bra stöd

Som alla andra skriver och som alla med alkoholproblem vet - är det ett värdigt liv att inte dricka!
Det är många tillfällen av frestelser. Sorg att inte dricka kan finnas där ibland. Saknad.
Men det är verkligen inte ett värdigt liv att få ångest, göra bort sig, skada kroppen, äta för mycket, se risig ut

Tack för hjälpen

Hej
5 månader utan alkohol idag. Har kvar kontakt med beroendemottagningen (individuella samtal), samtalsstöd (för annat jobbrelaterat men som vet om alkoholismen) fortsätter och arbetet ställer upp med att betala hela hösten. Haft två återbesöken hus husläkaren. Allt detta har varit bra stöd. Som alla skrev. Våga be om hjälp. Jag vågade inte på väldigt många år.

Sommaren har gått bra. Inga återfall. Dricker alkoholfri öl vid tillfällen för fest (de är goda), skapar ingen triggar hos mig vilket är skönt. Vin har det enligt mig dock inte lyckats med men det kvittar

Uteserveringar och vissa tillfällen gruvade jag mig för men gått över förväntan. Sug efter smak, berusning, ventiler, fylla avtar med tiden.

Vet att det inte går att slappna av. Att det här var mitt stor val i livet.

Kommer därför inte att börja dricka eller försöka hitta nån balans. Jag lägger av helt.

Hur jag mår?

Det är otroligt. Jag är vid 50+ i mitt livs bästa form och då har jag både yrke och andra erfarenheter som krävt form tidigare. Jag gick ju ned i vikt redan i starten av min sejour på detta forum (2020) men gick upp en del när jag började dricka igen (2 ggr)

Sammanlagt nu;
-30 kg. -5 storlekar i jeans/byxor -3 storlekar i skjortor. Osv

Fått slänga och ge bort alla, jag menar det, alla kläder och köpt nytt. En rensning i sig kanske

Men som Sven Melander sa. Som nykterist har du plötsligt hur mycket tid som helst och riktigt bra med pengar. Satan vad tid och pengar jag supit bort!

Psykiskt i bra balans. Ingen ångest. Ibland mörka moln i tankar hur jag varit och gjort men det går ju inte gör något åt. Kommer det upp (vilket det nästan aldrig gör - människor är fega eftersom de ofta själva har alkohol problem och vill inte diskutera) så ber jag om ursäkt och säger att jag gör något åt det. Att jag har sökt hjälp. Att jag inte vill vara sådan.
Men tankarna kommer och det är nog ett pris som ska betalas länge

Det är föresten mtt lilla råd om någon vill ha det. Lika bra berätta direkt hur det ligger till istället för att komma med vita lögner. Det är svin jobbigt och jag pallade inte från början men nu är det bra.

När de frågor om jag inte dricker så berättar jag. ”För alltid” kommer då som svar. Det är inget som påverkar hur jag gör idag i allafall.
Om frågan varför jag inte dricker kommer upp har jag två svar
” jag hade svårt på slutet att förklara för mig själv varför jag dricker - och svaren var inte direkt trevliga” om det är en nära kompis lägger jag till ”och du då - varför dricker du?”

Det andra är Stulet och en omvänd Winston Churchill ”alkoholen lyckades ta mer ut mig på slutet än jag lyckades ta av alkoholen”

Lycka till alla ni som kämpar