Det här är det första steget jag har vågat göra i riktning mot att dricka mindre - fast egentligen vet jag att dricka mindre inte funkar för mig. Jag har provat det förut, och finns det mer att tillgå så vill jag ha mer när jag väl har börjat. Så det jag behöver är att sluta, fast det känns tragiskt nog jäkligt trist och tråkigt att måsta göra det. Vin och öl har varit nåt att se fram emot, nåt att ha kul med, nåt att varva ner med, nåt att längta till. Men - jag har två små barn, en kär sambo som vet ganska väl hur det ligger till (även om jag smugit en hel del) och så mycket att förlora så jag vill sluta innan det spårar ur ännu mer. Jag vet inte vad mer jag ska skriva, jag är helt skakis bara av att göra ett inlägg här, men jag måste prova. För att bara göra tysta avtal om att sluta dricka med mig själv inne i mitt huvud är hopplöst - alldeles för lätt att övertala sig själv att det är bara för ikväll, bara den här gången osv. Jag är 32 år, mina barn så små att de inte fattar nåt än, och jag vill inte att de ska behöva göra det heller. Har läst lite av det alla ni andra har skrivit - det är skönt att kunna känna igen sig!! Jag som känt mig som världens ensammaste och sämsta person så länge.

etanoldrift

Modigt av dig att göra ett inlägg.. Och du är inte ensam, jag lovar.
Det första steget är alltid det svåraste, Och att säga adjö till alkoholen kan kännas som att ta adjö av en gammal kompis.. Läs runt bland trådarna och skriv av dig.. alla är vi olika och hanterar saker på olika sätt.
Jag höll på att få allvarliga problem av mitt medberoende och hade jag fortsatt så hade jag varit helt beroende, så jag dömer ingen. Jag vet vid det här laget att våra vägar in i beroendet också är helt individuella.. Var dig själv bara.. För den enda du skulle råka ljuga för här på forumet är dig själv
Kram

Bönsyrsan

Tack för ditt inlägg. Det är skönt att förstå att jag inte är ensam. Ljugit för mig själv har jag gjort många gånger, och der är nästan en lättnad att tänka att nu skiter jag i det, även om det blir svårt att sluta så slipper jag iallafall oroa mig för själva drickandet och all skam och skuld och självbedrägeri som det leder till.

Ljug inte för dig själv utan ha forumet som en sanningsventil ! Mitt eget upplägg är att på forumet skriver jag bara om mina problem med A, lyckade och misslyckade upplevelser och det funkar för mig. Andra skriver om även andra problem, relationer och barn osv. Även om allt i livet hänger ihop och egentligen inte går att spalta upp så betraktar jag forumet som min fristat som är befriad från andra problem än A. Detta har lett till att en del forumvänner tror att jag är helt A-fixerad och egentligen inte har lyckats så bra som jag känner att jag gjort, men det är i alla fall den väg jag har valt och den funkar för mig. Min målsättning är att dricka måttligt och jag har inte lyckats helt, men det har blivit så mycket bättre tack vare forumet. Lycka till och välkommen hit!

Nyckelpigan

Välkommen hit! Här finns massor av stöd, för mig är det nästan ett beroende att gå in och läsa, men om man nu ska ha något beroende är väl detta ett av de få bra! Du skrev om att du ljugit för dig själv många gånger och att det nästan är en lättnad att skita i det. Jag förstår precis hur du menar, just den känslan är en av mina motivationsfaktorer. Jag har tidigare försökt dricka måttligt, provat såååå många olika sätt, haft många bortförklaringar varför det inte funkade just den gången... Men att ha a kvar i mitt liv var så oerhört viktigt att jag inte kunde tänka mig ett liv utan. Tills nu. Det finns ett helt annat sätt att leva på, ett annat sätt att känna och vara på. Det finns glädje och eufori utan a. Naturligtvis finns alla andra problem kvar men du slipper möta dem med tyngden av skam och skuld. Styrkekramar

Bönsyrsan

Tack för pepp!
Än så länge känns det inte särskilt svårt, men jag vet att erfarenhet av tidigare försök att just i början är man motiverad och peppad men sen när nyhetens behag har lagt sig så blir det så lätt att bara tacka ja eller köpa hem bara eeen gång.

Bra jobbat Valeria, att lyckas måttlighetsdricka. Hur fixar du det? Kan du njuta av det? Jag önskar att jag kunde fixa det på ett bra sätt, men jag blir liksom helt fixerad vid att försöka fylla på glaset, på ett sätt som inte ska märkas/ska verka "naturligt".

Nyckelpigan, just nu känns det som att livet blir en kamp utan ljuspunkter utan A (förutom barnen, som förstås är ljuspunkter) - men det känns hoppfullt att höra att det inte behöver vara så... Det känns som att jag inte riktigt har lärt mig det där med glädje och eufori utan A.

Nyckelpigan

Jag förstår dig helt, att livet känns som en kamp itan ljuspunkter om/när man ger upp a. Jah förstår eftersom jag kände exakt samma sak. Det var det som fick mig att hålla kvar krampaktigt trots att jag svek dem omkring mig (och mig själv) gång på gång. Jag hade det tufft i början, jag tog ett återfall, kag sörjde, tyckte synd om mig själv och var förbannad... Det jag vill försöka är att inge hopp... Det GÅR att känna annorlunda men inte utan att gå igenom vissa saker och erkänna det som är så svårt - att vi inte klarar av a. Det är inte fel på min karaktär, det var inte yttre omständigheter som fick mig att dricka för mycket ännu en gång... Felet kommer inifrån, en oförmåga att hantera a och hur gärna jag än skulle vilja (och som kag ville) kunde jag inte kontrollera det mer än vissa gånger. Även om det inte känns så nu, ha bara ett litet frö kvar att det finns ett liv utan a som är värt att leva, som har ljuspunkter, närvaro och glädje. Jag är så glad att slippa känslan jag inte ens visste var kopplad till a - rastlösheten efter att hitta situationer där det var tillåtet att dricka. Jag visste inte hur jagad jag kände mig förrän jag slutade. Du måste dock hitta din väg, ville vara inge lite hopp! Kram

Bönsyrsan

Oj vad träffande det var! Precis så är det. Åker gärna dit jag kan förvänta mig att det dricks (eller stannar gärna hemma ensam "måste jobba klart med den och den grejen, tyvärr..." För att kunna dricka ostört utan att upprätthålla den nyktra fasaden). Det blir så verkligt och objektivt att skriva saker såhär svart på vitt - jag blir liksom förvånad över hur uppenbart det är att jag är alkoholist. Förstå gången jag har skrivit det, tänkt det, insett det. Lite av en chockartad insikt, trots att jag innerst inne har vetat länge.

Nyckelpigan du lyckas mycket bra med att inge hopp!! Bara att höra att jag inte är ensam är så otroligt skönt.

Bönsyrsan

Lite trist att märka hur jag har gett tillvaron mening med alkohol tidigare. Nu känns det liksom tomt en sånhär lördagkväll. Inget sug att tala om för tillfället (brukar vara mest på eftermiddagar, runt kl 16-18, lyckas jag rida ut det så lugnar det sig). Jag gruvar mig för nästa gång en god vän vill ta en vinkväll. Kommer vara skitsvårt att säga nej - det kommer ju att förändra hela relationen, tänk om det blir stel, skuldbeläggande stämning, om hon känner sig ifrågasatt...alkohol är krångligt på mer än ett sätt

Tänkte också att nykterhet förändrar allt i en relation där man ofta träffats över ett glas. Jag har både varit nykter och druckit ett par glas med såna vänner. Det förändrar inte så mycket tycker jag. Har druckit a-fritt istället. Eller druckit nåt glas och fortsatt med a-fritt. Om man känner varandra bra så spelar vinet ingen roll alls. Dricker man a-fritt eller väldigt måttligt, så finns det egentligen bara fördelar. Man kommer ihåg vad man pratade om och det är trevligt att vara klar i knoppen med goda vänner. Och det är väl också som så att människor som inte har något problem med a inte heller har problem med människor som inte dricker. Men jag tror att man oroar sig i onödan. Man har mycket att prata om med vänner och det funkar utan a.

Bönsyrsan

Jag hoppas att du har rätt, att det är oro i onödan. När jag tänker på det så är det verkligen så i många fall att jag har haft ett socialt umgänge för att få dricka snarare än att att jag har druckit för att jag har varit i en social situation där det har "krävts". Jag vet faktist inte om mina vänner har problem, men det är väl ganska troligt eftersom jag mest har umgåtts med såna som inte är "tråkiga" och slutar dricka efter ett par öl. Eftersom alla vet hur jag brukar dricka så tror jag att de kommer att notera att jag inte gör det (och förmodligen tro att jag är gravid, vilket inte är sant), det känns jobbigt fast jg vet inte riktigt varför. Kanske kan jag ta ett glas för att avstyra uppmärksamheten och sen övergå till vatten, men jag litar inte på mig själv i det fallet. Min avsikt är ALLTID att dricka lagom och det lyckas i princip aldrig. Det blir liksom en besatthet efter mer.

Bönsyrsan

Alltså en vecka avklarad, och redan nu börjar förrädiska tankar om att det kanske vore trevligt med ett glas vin till middagen ikväll, med en god bit mat... Det känns som om den där bilden av att det vore mysigt med ett glas vin samtidigt som jag lagar middag och lyssnar på musik ALDRIG kommer att försvinna. Jag har haft den som målbild för dagens strävan så länge så jag vet inte hur jag ska kunna ersätta den eller ens om jag orkar bry mig om att försöka

etanoldrift

Och jämföra med hur det brukar sluta.. Nej troligen blir det inte "ett" glas medan du lagar mat.. Har du en box, blir det X antal "skvättar". Som givetvis inte räknas som "fulla glas".. Min gubbe brukade fungera på det sättet.. Sa oftast - Äh det var ju bara en mun,( för att skölja ner nåt..) Eller "bara en liten snutt".. Aldrig ett helt glas.. Jodå, jag räknade dessa skvättar en gång, när jag var som värst påverkad av mitt medberoende och kontrollbehovet stod på topp.. 6 st, "skvättar" (a´ ungefär ett halvt glas vardera) blev ju ca 3 glas.. Sedan hälldes det givetvis upp ett helt glas till maten.. (hoppsan var det nästan tomt i flaskan.. konstigt, vi får öppna en till så du får ett helt glas också..) Tablå..

Bönsyrsan

Haha ja inte är det nåt att skratta åt egentligen, men det är nästan komiskt hur icke-unik jag är i mitt beteende. Hälla upp småskvättar - check. Sambon får ett glas, och då kan jag intala mig själv att vi har "delat" på en flaska vin (låter ju oändligt mycket bättre än att jag har druckit 4/5 själv...).

Tack för att du skakar liv i mig, etanoldrift! jag brukar aldrig klara av att vara såhär klarsynt förrän efter flaskan är tom...

Många har sagt det före mig, men oj vad bra att det här forumet finns. Särskilt för mig som inte pratar om problemet med nån (annat än om sambon konfronterar mig, men då blir det mer ett skamset, undergivet "ja jag lovar"-samtal)

etanoldrift

Men jag har studerat fenomenet på väldigt nära håll och hällt i mig en hel del själv innan jag insåg vad jag höll på med..
Jag tror inte på några skamsna "titta-under-lugg" löften.. Skammen gör inte saken bättre, utan leder bara till mer smussel (och att man börjar gömma alkohol och därmed egentligen dricka på ett mer oberäkneligt sätt) Gömmer man A, så börjar man fungera som rökaren som går ut och tar ett "tvångsbloss" varje gång det är reklamavbrott i en film.. oavsett om det var tio minuter sedan eller en halvtimme.. Eftersom man blir osäker på när man ska kunna röka nästa gång, så passar man på att tända nummer 2, när man ändå är ute (efter att ha stressrökt nummer 1..)
Jag tror att du kan bryta vanan om DU vill och för din egen skull! Att göra något för någon annan skull brukar inte fungera
kram!

Ja, jag vet att många här på forumet inte tycker att a-fritt är bra, men för mig funkar det. Gott? inte i närheten av rött vin. Det vita är bättre. Men för mig funkar det att ersätta med och på så vis ändå få känslan av avslappning. Jag har väl känt att jag inte orkade bekämpa både a-beroende o beteende samtidigt. Och för mig triggar det inte suget. Jag är just nu inte heller orolig för att ersätta det med a-vin.

Bönsyrsan

Jo jag har först nu på senare tid börjat bli mer klar över att jag vill göra det för min egen skull, men det går inte att bortse ifrån att mina närmaste också vinner på det vilket känns nästan mer motiverande. Jag är själv uppväxt med anhöriga som haft risig hantering av alkohol och vet hur ont i magen man får av det som barn, och det vill jag aldrig utsätta mina barn för utan jag vill verkligen ta kontrollen medan tid är. Att det ens har gått så långt som det ändå har gjort hade jag nog aldrig trott om någon hade sagt det för tio år sen. På sätt och vis är det hjälpsamt att tänka att jag har sämre genetiska förutsättningar än andra och bör avhålla mig av den anledningen också. Om jag tänker så (vilket är sant) så är det lättare att argumentera mot tanken på att jag borde kunna dricka "som alla andra".

Tack för tipset Sisyfos! Har testat a-fritt rött och tyckte inte det var nåt vidare då, men får kanske prova igen. A-fritt öl funkar däremot bra, smakar helt "normalt".

Jag skulle tacksamt ta emot tips på hur ni andra hanterat sociala situationer (aw, fester, middagar etc) efter ni bestämt er för att inte dricka. Jag är rädd att jag kommer att ha svårt att tacka nej inte bara av sug utan lika mycket av feghet

Andreas

Det måste va ett väl grundat beslut tror ja, senast ja var på fest o blev bjuden sa jag bara "nej jag tar en vit månad" o de blev inga följdfrågor på de. Skit i vad folk ska tycka eller tänka o gör vad som känns bäst för dig. Och jag ångrar inte att jag inte drack, hade varit så onödigt. Men har en konsert om nån månad o då har ja inte bestämmt mig för om ja ska dricka eller inte, e så jävla nervös, aldrig varit på konsert nykter förr heller. Men det kanske kunde va nåt o prova.

Bönsyrsan

Tack Vilja!! <3 du har så rätt, så rätt. Jag vill ju heller inte fly genom alkohol, jag vill se till att vara närvarande i mitt liv med min familj. Ibland är man inte så klarsynt och smart bara, då är det lätt att ta den enkla, kortsiktigt belönande vägen. Men jag ska gå tillbaka hit och läsa nästa gång jag får för mig att jag kan "unna mig" a...

Andreas är du nervös för att du ska på konsert eller för att du är rädd att inte lyckas vara nykter? Det låter som att du har varit på konsert onykter förut, du kanske skulle ge det en chans att försöka vara nykter vid ett sånt tillfälle, bara som ett experiment. Du behöver ju inte se det som ett stort beslut på en gång, utan ta det steg för steg, timme för timme. Och drick inte impulsivt utan tänk efter om du verkligen vill välja att dricka först.

Andreas

Nej ja e nervös för konserten, kan aldrig riktigt lita på hjärnan o vet aldrig vad den ställer till me. En gång för många år sedan gick det åt helvete o ja blev utsparkad. Men har inte bestämmt mig för om ja ska gå än, kan inte ta ett beslut, har skjutit på det nu i 1 månad, snart e de försent. Mår jag bättre utan alkohol på konserten så dricker ja inte, o tvärtom.

CASsthlm

Hej,
Bra att du tar tag i det innan det blir ännu värre. Jag själv har hållt på att "sluta" dricka i flera år men nu har jag bestämt mig att gå på AA-möten och göra hela grejen, d.v.s. gå alla 12 stegen. Jag är skitskraj för att misslyckas, men samtidigt känner jag något slags lugn med att jag kapitulerar. Jag kommer aldrig kunna dricka normalt igen. Har du funderat över att prova gå på ett AA möte?