rötjut

Jag har lagt detta som en kommentar till någon annan här, men tänker att jag lägger det även som en ny tråd.

Jag kan inte vara säker än, men jag tror jag har hittat mitt läkemedel mot depression, tristess, arbetslöshet, dålig självkänsla och därmed också vin! Jag har sedan några dagar åter tagit min "Bright-light"-lampa i bruk! Jag vet att jag mår sämre på vintern och bara mörkert får mig att stänga in mig någonstans och trösta mig med något. Jag kom till den slutsatsen just för några dagar sen. Jag köpte denna lampa för tjugo år sedan, men eftersom jag har jobbat så har jag bara använt den ca. 20 minuter på morgonen. Nu bestämde jag mig för att den skulle fp stå på mera eftersom jag är arbetslös. Så den har stått på ca, 2 x 2 timmar om dagen, medan jag har tittat på någon film på Netflix eller varit på Nätet. Jag har känt att jag mår bättre, har mer energi och inte behöver så mycket tröst längre! Alltså har jag inte haft några problem med att avstå vin, trots att det finns hemma! Jag tror alltså att min "alkoholism" inte är fysisk; inget fysiskt behov, utan en psykisk vanemässig tröstnapp!
Så, har du möjlighet, och känner igen dig; testa med att köpa en sådan lampa! Jag själv ska bara försöka få någon att göra en snygg ställning på rullfötter åt den så att det inte ser så stökigt ut på soffbordet, och man kan rulla undan den när den inte är på! Prova- och lycka till!

rötjut

jag vet inte vad som krävs, hur man ska skriva för att få kommentarer, men tydligen så skriver jag inte rätt saker - inte för tre år sen och inte nu! Vad är då detta för ett forum?
Detta är det sista ni hör från mig! Lycka till alla andra - jag får klara mig själv!
Peace!
/Rötjut

För min egen del ägnar jag en begränsad tid åt detta forum. Jag försöker alltid få in lite konversationer här och där. Jag försöker också se om en diskussion jag har deltagit i har fortskridit och kanske någon har kommenterat på något jag har sagt och då vill jag ju fortsätta där då det var något jag var intresserad av från början och jag vill ju inte lämna en diskussion så. Ofta är jag också nyfiken hur det går för de som man har pratat med.

Sen vill jag också svara där det är lite svar så att diskussioner kommer igång och så att inte diskussioner blir bortglömda.

Men forumet är lite svårnavigerat tycker jag och i och med det så ramlar en del inlägg förbi osedda av mig och säkert händer det andra också. Ibland kan det ju ta en dag innan man får svar.

Med det sagt så är det kanske problemet i just det här fallet att du bryter ut ett inlägg från en annan tråd in i en ny tråd och det gör ju att forumet blir ännu mer oöverskådligt. Det finns ju inga regler här på forumet men det har väl blivit så att de flesta skapar sin egen tråd och skriver i den, vissa lite som en dagbok och andra kanske lite mer ställer frågor och så finns det en allsköns blandning. Sen svarar man i andras trådar och svarar på svar i sina egna och sen kanske fyller på sin egna tråd med nya frågor och idéer.

Kanske kan du testa det och ha lite tålamod? Jag hoppas att du stannar kvar, men är du fast besluten så önskar jag dig lycka till! Om du inte tycker om formatet önskar jag att du hittar något som passar dig bättre.

Det bästa är om man håller sig till en enda tråd, skriver som en dagbok. Då är det lättare för oss andra att följa. Sen handlar det ju jättemycket om hur aktiv man själv är i andras trådar också. Man lär ju känna varandra efterhand, och då blir det mer naturligt att man följer varandra. Det är ju inte engångskommunikation det här.

Kram ?

Jag tror det är många som har depressionssymptom som inte vet att det kan ha med ljuset att göra, bra tips. Angående att få kommentarer så verkar det ibland ta ett tag innan en tråd kommer igång. Undantaget är nya trådar där någon är väldigt personlig eller tydligt ber om hjälp, då brukar det bli svar direkt. Så ta det inte personligt, och häng kvar här tycker jag!

Nu såg jag av en slump att din första tråd här i år som är ett par veckor gammal har massor med svar och även de andra trådarna hade ju en del svar. Som sagt kan det vara lite svårt att se ibland, men om du vill hitta din tråd kan du trycka på ditt eget användarnamn t.ex och se vilka trådar du skapat. När du väl kommer in i tråden kan du trycka på "Senaste" eller scrolla ner och bläddra i sidorna.

Jag tycker att forumet kan vara bra, men är i vissa fall lite svåröverskådligt. Man kan lätt missa när man har fått svar någonstans. Gå till "Jag vet inte vad jag vill" och läs de som har svarat dig där och fortsätt att skriva där :)

rötjut

Nu är jag på örat igen! Jag förstår inte riktigt hur man ska komma tillrätta med sina problem när man är helt solo

kvist m dem! Har varit arbetslös länge nu, dålig självkänsla mm. sköldkörtelprov och medicin gav mig tillfällig lindring. men nu är jag tillblaka igen.

Låter jobbigt..
Mitt tips är att be att få träffa en diakon hos Svenska kyrkan. Dels för att det kan vara skönt att prata med någon, dels för att de kan ge tips om samtalsgrupper och annat där du kan träffa folk. Eller AA, något sammanhang låter det som att du behöver. Eller kan du vara volontär någonstans? Kanske kommunen behöver någon som kan hjälpa äldre under pandemin?
Ta hand om dig och försök få hjälp att ta dig ur ensamheten..