2021 nykter

Men det betyder ju bara att det är rätt. Jag ska vara nykter hela nästa år och kanske för alltid, men börjar redan nu. Idag är det dag ☝️
Är en medelålders kvinna som tycker alkoholen bara förstör, vill inte mer och mår bäst nykter!

Berätta gärna lite mer hur du kom fram till detta beslut?

Tips på livets stig - ta en dag i taget. Till slut läggs dagarna ihop till ett helt år :)

2021 nykter

Tack Ensam1984 för meddelandet! Har egentligen alltid haft problem med alkohol, inte så att jag dricker ofta men när jag dricker så vet jag aldrig om det slår över. Känner inte själv när det är påväg att bli för mycket. Slår till ganska fort. Dessutom sover jag väldigt dåligt när jag dricker alkohol. Hade innan jul uppehåll på 3 månader och mår väldigt bra av det, men drack massa vin på julafton och såklart blev det för mycket. Känner mig laddad att testa en längre period utan alkohol. Men klart att ett år känns sjukt länge! Fast jag vill ge mig själv känslan av att rena kropp och själ. Har stora barn/unga vuxna och dom tycker det är ett bra beslut. Tänkte att det blir lättare att hålla om dom vet om det. Ingen vill ju göra sina barn besvikna! Snart kan jag bocka av en dag alla fall ?

År 2021 ska bli mitt år också. Mitt satsa-på-mig-själv-år. I februari har jag varit nykter ett år, i april flyttar min yngsta dotter hemifrån, och nu är det dags att komma igång med kondition, styrka, kost på ett hållbart sätt också. Nykterheten ger mig fler år att leva, nu vill jag må riktigt bra de extraåren också.

Skriv och läs mycket här på forumet. Här finns mycket samlad kunskap och hjärta på samma ställe ❤️

Kram ?

Daniel_70

Hej. Är ny här och har surfat runt och läst lite olika inlägg. Känner igen mig på alldeles för många ställen, och även i den här tråden. Har också problem med att känna min gräns, och igår - på självaste julafton - blev jag full och fick gå och lägga mig innan gästerna ens hade gått hem. Fin julklapp till mina barn, eller hur? Jag tänker att jag ska försöka hitta orsaken till varför jag dricker. Jag har egentligen inget sug (eller så bara lurar jag mig själv nu) men jag har smugit med alkoholen hemma och druckit även på vardagar den senaste tiden. Det har hänt vid fler tillfällen att jag har druckit för mycket och vaknat med minneslucka från gårdagen - en av de värsta känslorna som finns, och så vill jag inte ha det längre. Alkoholen gör att jag mår dåligt, så nu tänkte jag reflektera över min livssituation och passa på att ta en tre månader lång paus i mitt drickande. Ska försöka följa trådar här på hemsidan så mycket jag kan, och även skriva en del om det går. Vet inte om min fru kommer att försöka hjälpa mig - hon sa att hon tycker att vi redan har provat detta tidigare men att det inte har hjälpt, när jag berättade om att jag inte kan göra denna förändring själv utan behöver hjälp. Ringde Alkohollinjen innan idag men de har stängt röda dagar. Ringer igen på måndag och hoppas de har tips på hur jag kan hantera min alkoholkonsumtion. Hade gärna haft någon att prata med om detta, kanske någon man kunde ringa när det börjar bli jobbigt eller bara för att stämma av dagen som gick, dvs även när det går bra. I alla fall - många kramar till er alla som kämpar med alkoholproblemen.

Starta en egen tråd uppe till höger på forumet, så ska vi peppa och stötta dig! Tre nyktra månader är bra att börja med, då hinner man läka hjärnan och börja tänka helt annorlunda.

Kram ?

2021 nykter

Välkommen hit Daniel_70! Det är så jobbigt med ångesten men från och med nu ska den bort. Försök att inte vara så hård mot dig själv utan koncentrera dig på det du kan förändra. Var någon klok som sa till mig en gång i tiden.

Wow andrahalvlek, bra jobbat ?? Längtar när jag är där och kan visa för mig själv att jag är värd att må bra. Såklart 2021 är vårt år! Har även jag börjat träna och bortsett från igår så mår jag bättre än på länge.
Kram på er

2021 nykter

Undrar om det är sviter av allt vin från julafton som spökar, men har sovit otroligt dåligt. Har svårt att koppla av och känner lite ångest. Men jag ska inte dricka. Dag 2 idag och idag väljer jag att vara nykter. Kämpa!

Kaffetanten88

Heja dig! Tagit 1 vecka för mig att sluta känna mig orolig i kroppen. Så är säkert alkoholen som gör så med dig. Fler dagar nykter och du kommer känna dig mer lugn. ?

2021 nykter

Har egentligen ingen lust och vill bara dra täckte över huvudet men jag ska köra en stund alla fall. Vet ju att jag mår bättre av det. Dag 3 idag och just nu känns nykter hela nästa år helt omöjligt. Men ska alla fall försöka få de nyktra dagarna och ticka på. Ha en fin söndag alla kämpar!

Ta en dag i taget i stället. Det blir enklare då. Skitväder hos dig också? Inte konstigt man vill dra täcket över huvudet då. Men, kämpa på. Du kommer att bli belönad!

2021 nykter

Dag 5 och just det här är inget problem. Jag vet ju att snart börjar jag förhandla med mig själv, ”det var ju inte så farligt, du dricker ju inte så ofta osv” Men NEJ jag vill inte! Mår inte bra av giftet! Måste komma ihåg det!

Kaffetanten88

Jag kan tipsa om boken skål, ta mig fan. Den fick mig att tänka på alkoholen som en utomstående kraft "alkoholdjävulen". Tankarna som kommer om sug och tankar på lite kan jag nog dricka. "Jag har nog inte så stora problem" osv. Det är alkoholdjävulen som talar inget du kan rå för. Bästa är att inte förhandla utan bestämt säga nej och slå bort honom från axeln.

2021 nykter

Så skönt med nykter nyår även om jag är trött efter att tittat på hockeyn inatt/morse. Men inte trött pga av alkohol! Dag 8 och nu börjar mitt nyktra år på riktigt. Känner mig stark men är på min vakt. Kram och ha en fin nyårsdag. Ps. Tack för boktipset Kaffetanten88, den ska jag läsa ?

2021 nykter

Är lite stolt att jag kommit till dag 12. Har dessutom kommit igång med träningen. Tycker jag ser finare ut i ansiktet, hyn är klarare och ögonen med, säkert inbillning för inte kan det synas så fort. Men är ju en bra inbillning och vill inte se ut som jag gjorde dag 1 med gammalt smink under ögonen, plufsig och rödmosig i ansiktet. Darrig och röda ögon. Nej fy fan! Ursäkta språket, men jag fattar inte varför jag någonsin gjort så med min kropp. Nu ser jag fram emot en skön minihelg med god mat och utan A. Kram alla som kämpar ?

Över att läsa vad du skriver.
Starkt jobbat. Om du känner så här nu tänk på hur det kommer vara x antal dagar framåt!
?

MissDottie

Hej!
Hitta den här tråden efter en del surfande kring nykterhet. Här har jag också bestämt mig för att 2021 ska bli ett nyktert år. Är inne på nykter dag 17 och tror jag redan gått ner ngt kilo & jag känner mig mkt piggare å gladare på dagarna. Är oerhört rädd att falla tillbaka dock.

På slutet använde jag alkohol nästan varje dag. Två-tre glas vin efter jobbet för å varva ner. Betydligt mer på helgerna. Drack väl 5-6 dagar av 7. Har känt väldigt länge att jag är så less på att va trött, ha ångest & fast i alkoholens grepp. Något måste göras. Har tidigare försökt att enbart sluta dricka på veckorna å enbart druckit på helgen. Men har hållit Max en månad. Hoppas på att följa er andra & att vi kan peppa varandra. Ännu skönt att man kan va anonym också då detta är oerhört skamfullt för mig. Kram