Nytt år, samma problem

Profile picture for user Miss Mary Poppins

Det är det fjärde året som jag ger samma löfte. Slutar dricka. Varje år har jag också lyckats, men sedan kommer sommaren och långsamt dras jag till samma fälla. Något får mig att tro att A är min vän. Utvägen ur stress och lösningen för mina problem. Men ångesten som jag får, gör livet till en ond cirkel.

Dag 2 idag. Jag lyckas nuförtiden lätt med de första dagarna. Kan vara utan alkohol några dagar. Njuta av fjärde dagens härliga sömn. Jag har lärt mig så mycket. Jag vet vilka fördelar som finns. Och jag uppskattar dessa årliga ca 100 vita dagar.

Men i år är det annorlunda. För att jag har under 2020 träffat en ny partner, som vill inte sluta dricka. Att vi lagat god mat ihop och serverat detta med vin, har varit essencen i vår relation. Vi ses nästan bara på helgerna, bor på olika ort. Jag vet nästan inte vilka vi är om vi inte dricker. Kommer relationen att hålla? Kommer jag klara av att stå emot när den andra dricker?

När jag för första gången slutade dricka med hjälp av denna grupp, fann jag ett enormt stöd från både kvinnor och män som hjälpte mig genom inte bara att sluta med A, utan även en separation och annat läskigt som hände under denna period. Att skriva ner mina tankar och läsa era reflektioner gav mig styrka och mod. Så jag önskar och tror, att även denna gång, tar vi resan tillsammans. Är du med?

Till dig som slutar första gången, vill jag säga "njut". Att sluta är jobbigt, men det mest fantastiska du kan göra. Och ibland snubblar man. Men vi misslyckas inte, vi kanske bara behöver lyckas om och om igen... join me ❤

Det är konstigt hur jag dras hit till min tråd. Som en kär vän jag kan berätta allt för. Att skriva hjälper oss att sortera våra tankar, hitta motivation och hjälper med suget efter A.
En del av er känner mig redan, Vinäger, PimPim, Lisa.. Men jag raderade min tråd länge sedan (rädslan över att bli avslöjad tog över) och jag tror att ni som läser kan bli hjälpta av lite bakgrund till det ni läser.

Jag är inte född i Sverige. Ingen drack hemma hos mig när jag var liten även om vin är något som även småbarn fick smaka. Trygg barndom och en flickskola höll mig ifrån det "roliga" under tonåren. Jag drack för att festa i början. Men ca 10 år sedan fick jag en utmaning och paniksyndrom över en natt (kändes det som). Hittade då vinet, som jag började använda mer och oftare. Under en december par år sedan drack jag dagligen, i smyg och blandat. Och så kom jag hit och gjorde cold turkey. 5 dagen på resan lämnade maken mig ensam med barnen och flyttade från Sverige. Men jag som har här en karriär och barnen har klimatiserat hit stannade kvar. Sedan dess har mycket hänt. Barnen blivit vuxna (inte alla) och en ny relation förgyller mitt liv. Men så hörde jag nästan bitterhet i mannens röst när han förmedlade till våra nyårsfirare att han minsann inte tänker att sluta med vin. Det måste han inte, men den rösten. Ni vet, som om han var lite rädd. Att jag slutar kastar en skugga över han som "inte slutar". Vad kan en sådan förändrig göra för skada. Kommer jag kunna njuta? Kommer jag vara stolt som förut? Jag är orolig, men vill så gärna få sova ordentligt, få fin hud, tappa några kilon, bli av med ångest, få flera timmar på dygnet, börja känna smaker, förbättra minnet... allt! Jag förtjänar det.. Men jag vill inte förlora en till man på kuppen!

Profile picture for user Mirabelle G-S

Long time no see vännen... Fint att du är tillbaka på forumet. Jag kan förstå att du känner dig osäker inför mannens reaktion. Att bli lämnad sätter sina spår i själen... Jag tror nog det hela är rätt enkelt löst dock. Försäkra honom i ord, gärning och bemötande om att du aldrig skulle tvinga honom att sluta dricka. Liksom han aldrig skulle tvinga dig att dricka. Om han inte är en dominerande toxic idiot. Och en sån skulle du knappast delat livet med så här långt ? Ni är autonoma vuxna människor. Han får bestämma vad han stoppar i sin kropp. Du får bestämma vad du stoppar i din kropp. Inte mer komplicerat än ”Nej tack, jag gillar inte lakrits” egentligen ? Kram

Godmorgon Mirabelle och världen! Ja, problem brukar vara större än de är när man adderar A i dem. De största elakheterna kommer ut på fyllan, största rädslorna dyker upp vid bakis. Att inte ens veta hur man känner längre är det mest otäcka enligt mig.
Tur att jag gjort denna resa några gånger nu. Jag vet hur allt blir klarare och tydligare när tiden går. Och glädjen kommer hitta sin väg till mitt liv igen. Men just denna dag börjar med ångest, otrygghet och tvivlan. Så brukar dag 3 vara när jag har bestämt mig. Jag vet att jag inte kommer att bedöva bort det med A under en lyxig middag, hotellvistelse eller brunch. Nu rensas kroppen och alla känslorna är välkomna. Som oinbjudna gäster, men som måste behandlas som vänner. Jag behöver inte lyssna på deras råd, eller göra som impulsen säger, men jag måste acceptera dem.

Jag vet att vi är flera här på dag 3. En av de jobbigaste dagarna om ni frågar mig. Men utan dag 3 blir det inte dag 10 (min personliga favorit) eller dag 30 (farlig dag eftersom då börjar jag förhandla med A). Så vi behöver vara tacksamma för dag 3...
Idag är jag nyckter ❤???

Att skriva en lista över för- och nackdelar har varit mitt viktigaste verktyg. Så även 2021 behöver jag en sådan. ?? Har jag glömt något, kommentera gärna så hjälps vi åt ❤

❤ sova sött
❤ fri från ångest
❤ slippa stanna vid SB
❤ spara pengar
❤ få fin hud
❤ ser yngre ut
❤ får mer tid på dygnet
❤ blir sällan arg
❤ maten smakar godare
❤ kan fokusera på att läsa
❤ kan köra bil sent
❤ vaknar inte på natten med hjärtklappning
❤ omgivningen mår bättre
❤ ...
❤ ...

Jag vet allt det här, för jag har känt det så många gånger. Första gången var nästan beroendeframkallande i sig. Så upprymd över att jag lyckades. De andra gången har varit svårare. Idag är det inte svårt att låta bli dricka. Men ångesten och ledsenheten är hemska just nu... Men jag vet att jag överlever ❤?

Profile picture for user Allegra

Hej, jag känner samma sak, är på dag 3 och är ledsen i hela kroppen. Mest för att jag lät det gå så långt den här gången och för allt dumt jag sagt på fyllan.

Men samtidigt, så oerhört skönt att inte vara bakis idag! Drömde en liten mardröm i morse, att någon hade spetsat min yoghurt med sprit.. Skönt att vakna och inse att jag fortsatt är nykter!?

Hälsningar/A ?

Profile picture for user FinaLisa

En kär "gammal" vän!? är tillbaka! Även om anledningen inte är så kul så är det härligt att se dig igen?
Det är snart tre år sedan jag blev med här och då hade jag innan läst många inlägg av dig Mary Poppins, miss lyckad, Mirabelle, Vinäger och Amanda.
Ni alla gjorde så starkt intryck på mig och jag blev helfrälst på nykterheten och gemenskapen härinne på forumet. Så varmt och välkomnande?
Under dessa tre åren har jag haft några helvita perioder, som längst fyra månader. Kämpar fortfarande med ångest, oro och en jobbig livssituation.
Men jag mår som bäst när jag håller mig helvit och det är därför jag håller mig kvar härinne, vägrar ge upp och forumet hjälper mig att inte släppa tanken på en helvit tillvaro.
Jag har numera min nya tråd "Att odla nytt" i det andra rummet, Det vidare livet. Min gamla tråd "Otroligt" är numera låst.
Den senaste tiden har jag svajat rejält och hade lovat mig själv att inte dricka ensam hemma utan bara eventuellt vid fest eller om jag åker iväg på någon resa så småningom. Men jag har redan brutit det löftet...?

Håller alla tummar för att du kan hitta en bra balans i din relation med nye mannen. Han borde stötta dig i ditt beslut om att inte dricka alkohol tycker jag.

Vi kämpar vidare ???

Kram ???

❤?? jaha, du är på vidare livet! Grattis ?
Jag vet helt ärligt inte ens vad mitt problem är! Sjukt frustrerande att inte veta om jag har abstinens eller om ångesten beror på att mannen behandlat mig som skit idag. Diskret, passivt och elakt. Vet inte om det är pga alkohol jag känner så.
Oavsett vad detta handlar om, så behöver jag först vara utan alkohol en längre period. Först efter mååånga dagar, kan jag hitta svaret på frågan.

Så FinaLisa, jag hoppas verkligen att jag blir en långvarig gäst denna gång. Och att jag hittar ännu mer vänner som hjälper mig och som jag får hjälpa. Nu ska jag leta efter din tråd ????❤

Profile picture for user Ensam1984

Ville bara skicka lyckönskningar och önska välkommen tillbaka till forumet.

En sak jag tycker är superskönt med nykterheten är att man inte behöver göra sig av med "bevisen", att smyga med återvinningen, panta burkar. Men även att få så mycket mer tid till självreflektion och självförälskelse i det riktiga jaget - då det finns så mycket mer tid, då man inte läggar varenda ledig sekund på att planera nästa fylla.

Eller hur! Att slippa återvinna sin skam är väl helt fantastiskt! Det finns så mycket man slipper.
Pga Covid blev jag permiterad och då drack jag även på dagarna. Satt på ett zoommöte med vin i kaffekopp. Vidrigt!

Jag har läst runt och ser hur du peppar så många här. Vi behöver individer som dig. Någon som peppar, lyfter upp och ger stöd när det är jobbigt. Hoppas på många djupa chat med dig ❤???

Snart får man sova...
Att dagen varit så värdelös, att det enda jag vill göra är att sova för att få vila från ångesten hade jag inte väntat mig. A
Inte heller att dag tre skulle bli så vidrig att jag inte hittar ord. Jag är osams med mannen, nära till att säga upp bekantskapet. Känslorna är som skam blandat med panik, men jag trampar stilla och biter ihop. Säger inget, skapar ingen drama. Inte än, innan jag vet vad är A och vad är intuition.

Hade jag inte varit så naiv så hade jag aldrig inlett en relation till en man som dricker som denne gör. Och nu tror jag att han också mår skit pga alkohol. Jag dricker oftare (eller drack, jag dricker ju inget numera) men han har den längtan som gör att första två glas går ner som vatten. Sedan dricker jag ikapp och går förbi under kvällen. Ingen match made in heaven direkt.

Han hörde i min röst att det inte längre var bara han som var arg. Blev nog rädd att få smaka på sin egen medicin. Så han började (nu, medans jag skriver till er) förhandla och vill bli sams... jag tackar för hans fina ord och låter tiden gå. Tik tak... vi får se hur detta slutar. Är det storm som är på väg, eller kommer lugnet först?

Profile picture for user Kaffetanten88

Heja dig! Och kram. Jag och pojkvännen har bråkat några gånger sen jag blev nykter. Tyvärr är man ju inte helt stabil i början av nykterheten. Våra män behöver vara lite mer förstående men förstår att det är jobbigt för dem med.

Betyder så mycket ❤

Anna100: jag blir glad över att du finner tröst i det jag skriver. Så känner jag när jag läser andra också. Det bästa är när någon skriver som du, uppmärksammar och peppar. Tusen tack ❤

Kaffetanten88: Så glad jag blir när du hälsar på ❤ du har helt rätt i det du säger. Vi är inte stabila i början. Men vi ska nog inte förvänta oss att våra partner ska veta vad som händer hos oss heller. Att det kan vara så svårt att bli av med närvgiftet. Ush! Jag vill spola fram till dag 10 ❤

Jag har redan nu under mina första 24 timmar fått känna något fantastiskt här i forumet. Samma gemenskap och sammanhållning som varje år. Delvis nya, men även gamla vänner som tar en hand eller puttar framåt. So oerhört tacksam att jag får återvända hit för råd och stöd. ❤????

Blev pizza här med... man behöver krafter för att orka framåt.

Jag förväntar mig inte heller att någon ska ge mig råd. Så ingen press, om du inte råkar vara parterapeut eller präst ?❤

Tack för att du läste och skrev, tiden går lite snabbare nu när tråden börjar leva!

/Mary ❤????

Profile picture for user Kaffetanten88

Mic och Mary. Skrev precis i min tråd att dagen känns oändlig. Så håller med. Jag förstår inte hur jag kan må så här 2 veckor efter jag slutade dricka. Men har ju haft ångest och depressions problem sen tonåren. Antar att det kommer ikapp mig nu. Heja er! Kämpa på. Det bör ju rimligtvis bli bättre. ❤

Jag tror att ditt mående är en kompott av många olika saker. Men oavsett om grundorsaken är A eller inte så är A aldrig en lösning (om det inte gäller borttagning av lösnaglar, för då fungerar A utmärkt).
Vi får hjälpas åt för att inte börja lösa våra problem med A. Ingen kommer att må skit för evigt. Två veckor är så sjukt bra jobbat, så var stolt! Är så avundsjuk på dig! Skulle kunna ge ganska mycket för att få hoppa över dessa hemska första dagar. Men samtidigt så vet jag att jag behöver dem, så jag inte trillar dit igen. Det måste vara mödosamt för att vi får känna alla fantastiska känslor så småningom.

Men du lider verkligen och jag hoppas att du får bättre hjälp imorgon. Bra att vännen följer med. Håller tummarna och ser framemot att få höra hur det har gått ❤

Gamla minnen dyker upp. Läste kort på den nya tråden "vart känner ni suget" och kom ihåg något spännande som hände mig när jag slutade första gången och som stannat kvar hos mig sedan dess. Det här nämligen:

Tidigare var jag alltid "sugen på vin" . Jag ifrågasatte aldrig den känslan. Men efter några veckor (eller var det redan tidigare? Mirabelle? Hur var det?) Så hände det samtidigt för många av oss att vi fick plötsligt andra känslor och behov.
Jag blev hungrig, törstig, trött, nervös, hade bråttom, glad eller less på allt. Men även sugen på te, eller godis. Behövde kramas eller prata med någon.
Jag hade tidigare lärt min hjärna att lösningen på alla signaler var den samma, rödvin. Och när jag slutade med det så drogs de gamla fina sugen fram igen.

Tack vare denna upptäckt så är jag idag mer lyhörd för "mitt sug" och kan unna mig en kopp Cafe latte istället för vin.

Idag är jag nykter ❤
Och just nu mår jag faktiskt lite bättre ?☕

Profile picture for user Andrahalvlek

Alla våra känslor har vi dämpat med alkohol. Sakta men säkert kryper de fram ur vrårna när vi blir nyktra.

Ilska hade jag problem att hantera i början. Jösses, min chef fick några rejäla utskällningar inför andra. Befogade förvisso, men ändå onödigt.

Även glädje och nöjdhet blev starkare. Maten blev godare och umgänget trevligare ?

Annie Grace brukar säga att alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna glädje i det vardagliga. Och det är så sant!

Håll i och håll ut!

Kram ?

Halleluja! Tredje dagen avklarad! så här mycket har jag inte gråtit på länge...

Eftersom jag inte ens har tillgång till alkohol så var det aldrig frågan om att dricka. I för sig har jag handsprit, men lärde från Vinägers tråd att inte testa (oh Vinäger, 🤭 hur tänkte du där 😘). Men att inte förstöra mitt liv pga smärtan och lidandet var inte givet. Men icke, sa Nicke. Ingen drama här. Good girl Mary 💪💚💪

Jag vet inte om ni alla har läst Vinägers text från 5e november. Hon skriver hur ledsamt det kan vara när man inte känner igen sig i de mönster som ofta beskrivs av de som "lyckas" med att sluta. Texten berör mig oerhört. Fick mig att tänka på hur jag själv peppar andra och målar upp detta som något fantastiskt roligt (även om ni idag har mestadels fått höra om smärtan). Så jag tänkte berätta hur det är att lyckas, men att misslyckas i smyg...

Första gången jag slutade var den bästa. Jag var stark, motiverad och nyfiken på det nya. Sedan började dricka. Köpte minibarflaskor som räckte för två dagar. Hade allt under kontroll. Även under sommaren var jag den som åkte bil till bröllop och kalas. Speciellt var mina föräldrar så oerhört stolta över mig. Så kom hösten och jag kunde dricka för att allt var under kontroll. Tills jag drack i smyg. Jag ville inte ge upp min image om den hälsosamma. Hade en flaska i skåpet av samma sort som den på bordet. Så när det såg ut att jag druckit ett glas, så hade jag kanske tömt en flaska.
Började igen den 1 januari. Nya 100 dagar. Inte lika peppad. Orkade till påsk. Systern kom på besök och jag började dricka. Blev aldrig så illa som tidigare. Hade några dagar i veckan utan vin, men inte ofta.
Att nu igen stå här och vara entusiastisk inför mina 100 dagar gör mig inte till en hjälte. Jag vet hur svårt det är, speciellt nu när jag väljer mellan relation och hälsa. Hjärnspöken kommer att ta mig en dag igen. Men kommer jag att ha ryggraden att dela med mig det? Eller försvinner jag igen och väntar tills nya krafter har samlats?
Efter att ha läst Vinägers text är svaret given, ni kommer att få höra hela historien denna gång... jag vill att ingen ska känna sig utanför eller misslyckad. Kommer ge 100% och göra allt för att lyckas denna gång, men efter mållinjen på 100 dagar börjar det riktiga livet och det är då vi möter demonerna. Då behöver jag dig Vinäger och jag hoppas du kommer tillbaka snart ❤

Det kan verka konstigt att jag skriver till Vinäger på min tråd. Det gör jag bara för att jag vill komma ihåg detta och att hennes svar hamnar också här 😅🙏💚

--------------

💚🌸💚🌸💚
Tack alla för en hemsk dag! Blev en pizza Italia med ruccola på. Och lite julmust. Mår ganska okej vill erkänna. Imorgon dag 4 som brukar vara "så där" men mest bara lång. // Mary

Profile picture for user Från A till L som i Lycka Livet o Lemonad

Tredje och fjärde dagen har varit tuffast för mig oxå. Sen har det iofs inte blivit så många fler dagar efter det.. ? Men i år ska det bli annorlunda. Min dag 3 är imorgon och jag ska klara det!

Härligt att du mött kärleken! Hoppas ni kan hitta en väg att kommunicera kring alkoholen och att han kan och vill stötta dig i din vilja att förbli nykter ?

Profile picture for user Allegra

Själv hittade jag en folköl och sög i mig den medans jag tänkte ”en folköl räknas inte” - vet inte om jag ska skratta eller gråta!? Godnatt ?

Profile picture for user HejsanAllaGlada

I två år har jag druckit dagligen, förutom ett stop i januari 2020. Började under hösten och vintern 2020 märka mer tydligt hur mitt drickande eskalerade och drack en box vin på 3 dagar. Ångesten blev värre och varje ledig dag började jag dricka tidigare och tidigare. Jag gick upp i vikt och märkte hur mitt minne svek mig dagligen. I oktober började en skilsmässa som är otrolig smärtsam och jag vinet kunde förvandla mig till en hemsk människa som både kastade dryck, glas och slog mannen som lämnar mig.

Så kan jag inte fortsätta mitt liv, så nu är jag inne på dag fyra. Jag har svårt att somna på kvällarna och ångesten står och vill bli insläppt. Jag kommer kämpa vidare men fastnar i hur jävla orättvist de är att ”alla andra kan dricka” men inte jag..

Sovit genom hela natten. Liten seger. Vaknade med lindrig ångest, osäker om den beror på abstinens eller den krackelerande relationen. Skulle gissa att det handlar om en kombination.

Minnen om ett liv utan ångest har bleknat. Rent teoretiskt vet jag att bättre tider väntar, men i mitt nuvarande tillstånd har jag svårt att föreställa mig själv som lycklig. Det sades både bra och mindre bra saker igår när vi försökte lösa våra problem. Osäkerheten stryper luftvägarna och jag vill stanna under täcket tills alla frågetecken är borta.
Men livet fungerar inte så. Livet ger oss både lycka och börda. Det är A som förhindrar mig att göra skillnad mellan dessa två och allt blir bara en grå dimma.
Jag föreställde mig varje kväll att livet fick sin krona när vinflaskan öppnades. Det var signalen om att "oh så lyckliga vi är!". Och desto dyrare var vinet, desto bättre vi hade det. Men vi bara lurade oss själva. Corona har tagit bort vår trygghet och stolthet. Pengarna från vinet borde vara på ett sparkonto och kvällarna borde ha spenderats på gymmet eller ute i naturen. Men det är lätt att vara efterklok. Jag önskar att jag inte hade gjort detta så förbannat svårt för mig igen. Men för att jag ska kunna sluta, har jag behövt att förvärra problemet strax innan. Som någon annan skrev - man måste dricka klart först.

Kommer jag någonsin hitta lyckan i denna relation igen? Kommer jag kunna lita på att kärleken lever vidare och växer? Eller kommer jag förlora allt igen? Det får tiden visa. Men att möta dessa frågor med vinglas i handen är inte aktuellt. Livet får så mycket som rasa runt mig och jag ska bemöta den med klar blick. Jag ska göra mig redo för att slåss för kärlek, och då behöver jag hela min hjärna och själ. Så av del anledningen - Idag är jag nyckter ❤

Till Hejsanallaglada: våra resor liknar varandra. Beklagar att du haft det så svårt. Men av erfarenhet vet jag, att det kommer bättre tider till dem som håller sig nycktra. Kämpa på ❤

Till Allegra: Kanske bäst att tömma hemmet från folköl och annat med alkohol? Du hade säkert räknat ut det själv ? För mig har det viktigaste steget varit att undvika SB. När jag inte går dit så har jag inget att oroa över. Ge bort betalkort och pengarna till den du litar på. Be om hjälp för att inte kunna skaffa dig drogen. Lycka till, ha en nykter dag ?

Som en klocka... kvällen på 4e januari kom lugnet. Jag minns första gången. Kanske bara för att den 5e dagen sprack äktenskapet. Men jag fick känna lugnet och kommer ihåg hur jag då tänkte, att jag aldrig vill ha 3e dagen igen...

Nu kan jag andas. Hjärnspöken är här, jag tvivlar en aning. 100 dagar kanske är lite o ta i...? 30 räcker väl?? Men eftersom det är långt till både 30 och 100 så behöver jag inte tänka på det just nu.

Mannen stöttar mig i nykterhet och ska inte dricka. ???❤ I alla fall i början. Trodde aldrig (?‍♀️?). Men våra oenigheter har nog mjukat upp honom lite. Tacksamheten är enorm. Det var ett kort samtal. Berättade mina önskemål, ställde inga krav. Han tyckte det var "inga problem ". Odramatiskt faktiskt.

De första 8 timmarna på dag 4 var nästan lika hemska som dag 3. Nu har jag kvar liten pirrig rastlöshet. Som att hudkostymen är för liten. Lite frusen och trött. Har ändå kunnat jobba och ätit lite skräpmat. Helt ok och sedvanlig 4 alltså ?

Hur sjukt är inte detta??? Att bli proffs på att göra cold turkey?? Skäms... Men samtidigt ler lite... jag måste väl vara bra på något jag med!!

Peace mina vänner ❤? Jag önskar att jag kunde dela med mig detta till er alla ❤???

Ovan var mitt mantra när jag lyckades som längst. Jag sa till mig att "Visst får du dricka Mary, men inte just nu, för du behöver xxx xxx först!" Jag sa det ibland högt med mjuk röst.
Så gjorde vi en lista över saker man behövde göra först. Alltid först Coca-Cola ?. Sedan lärde Mirabelle mig att göra chips av grönkål. Fixade naglarna.

Det börjar närma sig den punkt där jag måste fylla mitt skafferi med goda saker. Typ en julkalender med saker som jag sparar till den jobbiga stunden.

Lördag brukar vara en lullul dag för mig, så jag bad äldsta sonen att hitta på något roligt med mig nykter. Han var på (redan van med mina vita månader på året och tack och lov dricker han inte alls varje helg ?) och då vet jag att jag kommer att klara mig min första helg ???

Ja Mic, då måste vi verkligen krama ur allt vi kan och njuta av helvetetsresan! Blir det aldrig mer så gör vi detta med bravur ?

Ja, håller med. Eftersom vi vet att vi klarar av att sluta så vågar vi falla igen. Men det blir faktiskt svårare varje gång. Så det räcker nog med träningen och dags att visa vad man går för! Tävlingsinstinkt ???

Kvällen har varit okej. Ångesten kom lite tillbaka, känner mig instabil. Men i det stora hela, mer än godkänt.

Har läst jätte många trådar. Så olika vi är. Och ändå hittar alla en eller flera som är lika... Samma. Men olika.

Jag är inte den som dricker mig jätte full. Det kan faktiskt vara ganska svårt för mig att ens dricka så mycket när toleransen är ganska hög. Får inga minnesluckor, gör inte bort mig. Kommer inte ihåg när jag kräktes. Men det jag gjorde var "varje dag" och helst till frukost. Aldrig bakis, men alltid sugen. Tog större och större risker, gränsen mellan fylla och nykterhet suddades gärna bort. Och ingen annan än jag vet att jag har ett problem. Hade jag kunnat så hade jag tagit rödvin intravenöst. Dygnet runt.

Men det var då... nu är jag nykter ??

Sov sött där ute ??❤

Profile picture for user FinaLisa

Vilken tur att jag somnat innan jag läste ditt inlägg!
Herregud, vilken mardröm jag kunde fått! Fjättrad i en droppställning med baginboxpåsar med rödvin hängande i venerna!!?
Den tanken fick mig inte bli sugen på vin idag!
Tack Mary Poppins ? den bilden ska jag ha på näthinnan resten av dagen!
Glad nykter trettondagsafton önskar jag dig!

Kram
???

Profile picture for user Pixie

När vardagen flyter ihop med fest.
En alltid närvarande tanke på alkohol. Men som du skriver, det var då, nu kör vi dag 5.
Pixie

Instabil, energilös men hoppfull ❤?

Det tar jätte mycket krafter att sluta dricka inser jag igen. Brukar man bli så här förlamad. Får inget gjort. Hade jag haft vin så hade jag säkert tvättat fönster just nu. Eller iaf börjat blocka ner juldekorationer. Ush!

Alla ni andra, hur har ni det? Vill ni också bara stanna I sängen och strunta I allt?

Ångesten är lite lindrigare än under dagen igår, men absolut störande och jobbagare än jag hade hoppats på...

Ta hand om er ❤???

Kvällen var skönt. A-fritt cider och god middag. Nästan ingen hjärtklappning. Ångest går att distraheras bort.

Det här går lite för lätt... För mig finns alltid en risk när jag mår för bra... Men imorgon SB stängd ?? så hur som så kommer jag att klara av 6 dagar. Känns skönt att slippa tänka på det iaf.

Har idag tittat på Annie Grace på YouTube. Tack för tipset! Vet inte om det var så mycket nytt men trevligt med fakta och vetenskap. Blev bra samtal här hemma ??

Så femte dagen avklarad och dags att sova sött
???? Natti

Profile picture for user Vinare

Som svar på av Miss Mary Poppins

Välkommen till dag 6! Jag håller med om att det är skönt att bolaget är stängt idag ?? Men va sugen jag blev på alkoholfri cider. Det låter väldigt gott ? jag har läst din tråd och jag vet att jag gjort det förr då jag läst här inne ett tag innan jag tog modet att starta en egen tråd. Jag tycker du är en riktig kämpe och klok ?

Vaknade efter mycket djupa rem och har drömt en hel del. Drömde att jag var I en fin restaurant och gick raka vägen till efterrätt. Åt för mycket (mådde illa) och ägaren kom efteråt och klagade att jag inte hade betalat... vaknade med frågan "varför ". Varför dricker man när man mår så dåligt efteråt. Och det kostar så mycket! Jag har alltså lärt min hjärna att tro, att A är roligt, avslappnande och nödvändigt. Men det är ju det motsatta för mig. Jag får ångest och ledsenhet, stressar upp kroppen (hjärtklappning) och jag mår ju utmärkt utan den.

Låt denna klokhet vara länge Mary !!!! Idag är jag nyckter ???

Vinare: Tack för att du läser ?? betyder mycket. Ha en underbar dag ?

Profile picture for user Vinäger

Kul att se dig här, om än inte orsaken är så himla rolig... Men bra att du har tagit tag i det jobbiga igen.

Du är dig lik, sprallig är nog det ord jag vill använda. En glädjespridare med många tankar bakom orden.

Välkommen tillbaka! ?

Kram

Så roligt och så ledsamt.. Men ingen idé att hänga läppen ?‍♀️ bara göra det bästa av situationen ??

Dag 6 och imorgon blir det en vecka avklarad ??

För mig gäller det att planera och förbereda mig. Så även denna kväll planerade jag i förväg och hade valt att testa olika A-fria dryck. När det kommer till vin, så kan jag dricka gaaanska mycket i ren vätska. Men så blev det inte riktigt med min församling läsk ??? de kvarvarande 4 burk kommer att ta mig fint över hela helgen. Det verkar inte handla om att dricka "något". Så imorgon blir det träning istället.

Som jag nämnde tidigare, så är lördagen planerad. Det är bara fredagen som jag måste hitta på något för. Det ser ut att jag kommer att vara ensam. Har ni några tips? ???

Jag är nöjd med resan så länge. 6e dagen var hanterbar. Ser framemot att få mer energi. När brukar den komma förresten. Hade varit trevligt med lite städmani eller renovering ???

Sov gott världen ???❤

Tips till din fredagskväll.
Har du prövat yinyoga? Jag är helt ny på yoga med gillar verkligen yinyoga. Om du går in på friskis och svettis så har de gratis pass online. ?‍♀️

Nej jag är inte medlem någonstans. Sa upp allt pga Covid. Men det finns säkert saker på nätet jag kan börja med ? jag tror jag har även en matta nånstans ?
???

Klarar jag mig idag så har jag klarat en vecka ???

Yttre omständigheter har gjort, att jag inte fick den vila jag hade önskat mig. Det är tydligt att kroppen och huvudet behöver sömnen just nu. Men jag är ändå positiv inför dagen. Borde inte vara några problem nu när man varit nykter så länge ? Bra Mary!!

Inga negativa tankar än så länge ? och har varit vaken 30 minuter. Håller det på att vända?? Herregud om det vore så ????? snabbaste återupphämtning isf!

Igår när jag läste trådar och tittade på YouTube kom en bekant tanke upp. "Är jag tillräckligt alkis, eller förstorar jag problemet bara?". Läste på fakta (här på AH) och har iaf druckit mer än 9 glas vin per vecka. Kanske 15-20. Och toleransen har höjts. Men har inte den lidande som många andra beskriver. Omgivningen är omedvetna om mina problem (eller har samma problem och vill då inte se det). Oerhört tacksam för att jag inte hamnat i problem (än), men ska man då få klaga? Skulle jag tex få delta på AA? Känns att jag skulle göra det av nyfikenhet.

Det är möjligt att hjärnan vill få mig att dricka, och därför jag förminskar vikten och allvarlet av mina problem. Men samtidigt kommer tanken från det undermedvetna och vill till ytan. Vad ska jag göra med den?

Det är inte aktuellt för mig att hoppa av. Har ju 94 dagar kvar att klara av. ???

Ha en fin dag där ute!
//?❤? Mary

Friskis och svettis har online pass som är öppna för alla. Du behöver inte vara medlem. Testa ?

Profile picture for user Soffi

Har läst din tråd nu, du har ju besökt mig och gett kloka ord.
Ser att du också är en återkomling, du skriver så bra om det, hur det är att nästan "veta" hur det kommer att vara.
Jag känner ju detsamma, att jag "vet" hur det är och vad som kommer. Även om viss variation förekommer.

Låt oss sluta upprepa och vandra vidare en längre väg i år så att vi får uppleva något nytt!

Imorgon firar vi en vecka, en jättebra start :-).

Eller jag vet att jag kommer att göra det för att Systembolaget är stängd! ???

Jag är egentligen inte det minsta sugen. Ganska nöjd med tillvaron. Energin kom idag (kanske för att jag var tvungen att gå upp??) Och jag har jobbat, städat, handlat och tvättat. Allt känns så enkelt idag.

Jag har även hunnit läsa här en del. Och delar samma frågor och problem som många andra. Men börjat fundera lite extra på en sak...

När vi säger att vi dricker för att slappna av. Men vi klagar över trötthet när vi slutat dricka... ? Alltså om jag är trött och ligger i soffan nykter, behöver jag då vin för att slappna av???

Jag har förstått att det finns olika människotyper och vissa har mer rastlöshet än andra. Jag tillhör till de energiska (effektiv) men behöver inte få tyst på tankarna. Men även jag har tänkt att ett glas vin skulle göra att jag kom ner lite. Det gjorde jag nog. Men det gjorde ja precis nyss också, med mobilen, filten och Coca-Cola ??.

Jag måste sluta med dessa myter. Jag behöver verkligen inte vin för att kunna sova. Jag behöver en kudde och mjukt underlag bara jag är nykter.

Och varifrån kommer dessa tankar ifrån? Filmer jag sett? Från andra människor? Böcker? Inte från faktaböcker eller artiklar. Jag har blivit lurad ??

Ja ja... nu vet jag det iaf. Kanske lär jag mig något nytt även imorgon

Kram världen ❤??
Mary

Så många tänkvärdheter i ditt inlägg ovan!!
Så många "sanningar" vi blivit lurade att tro på!
Varifrån de kommer? Tja, jag kan bara tala för mig själv, och det är solklart att jag aldrig någonsin fått rådet från någon annan att dricka vin för att få tyst på surret i skallen (ja, jag har den personlighetstypen). Det har jag hittat på alldeles själv.

Kram!

Det måste ha varit runt 9-10 månader sedan jag var en vecka utan A. Jag har lyckats några gånger (eller har inte ens försökt) 5-6 dagar, men helgen var helig. Just nu, när jag sitter här i soffar och väntar att bilrutan smälter, så förstår jag helt ärligt varför det var så jävla viktigt att förstöra varje helg med vin??? Tittar runt i huset och allt är städat. Mat i kylen. Tvättmaskin kör veckans sista tvätt och diskmasiken är på. Jag ska ut och träna. Och klockan är 8!!!!
Om någon nu skulle säga till mig att "Mary, du förtjänar ett glas vin!" Så skulle jag inte bli så glad. Nej, jag förtjänar nykterhet. Lugn i själen och kroppen. Återställd självkänsla och klar blick. Och vad förtjänar mina barn? Städat hem och en mamma som är vaken före dem. Gör frukost och luktar inte apa när de får sina dagens första kramar. ??❤

Tack Mary! Jag hade aldrig klarat detta utan dig ?

// Mary ❤??

Profile picture for user Illaute

Tack för dina pepp i min tråd.
Vill även gratta dig till dina dagar.
All evighet börjar med en vecka.
Alla nyktra dagar är ju bra dagar.

Jag har också funderat tusen varv på vilka känslor jag dricker på och vilka triggers jag har.
Har faktiskt ingen aning ??‍♀️
Ändå drack jag varje dag och var nere i botten nu innan jag slutade.
Hade ett sånt jäkla sug om jag försökte låta bli.
Kunde inte stå emot.
Men så var det varje dag oavsett om jag var trött, ledsen, glad, hungrig osv.
Men att jag hade ett destruktivt drickande det var det inget tal om...
Tror inte jag tänkte så mycket, slutade bara.
Stålsatte mig.
Jag var klar med drickandet liksom. Hade nått botten och när jag nått botten så jag kunde sparka ifrån med fötterna och få fart uppåt...
Tror på dig

Stort grattis till första nyktra veckan! Första nyktra helgen minns jag verkligen som en milstolpe. Vad gör man ens om man inte dricker vin fredag-lördag? Jösses vad mycket tid jag fick över när jag inte drack eller var bakfull. Den lediga helgen kändes plötsligt en hel dag längre. Efter 4-5 nyktra helger hade jag dock vant mig, och jag uppskattade verkligen tiden som kunde användas till annat. Mycket vila blev det också, älskar att ta en höneblund ?

Gillar ditt tänk ”Visst för du dricka Mary, men först....” Att skjuta upp beslutet en stund funkar svinbra! På samma sätt ska man skjuta upp beslutet om hur ens drickande ska se se ut i framtiden. Så fort de tankarna kommer ska man tänka ”Det beslutet tar jag senare, inte idag.” För varje nykter månad som går mognar man i sin nykterhet, pusselbitarna faller på plats. För egen del tog jag ett nytt beslut varje månadsdag, och det gör jag fortfarande. Imorgon firar jag 11 månader som nykter, och därefter siktar på att bli en nykter ettåring i februari ?

Kram ?

Illaute: tack! Så är det, man hittar på ursäkter för att dricka. Men en annan sak som jag upptäckte idag var, att jag tror inte jag fått dessa A-problem om det inte hade funnits rödvin. Alltså jag kan inte tänka mig att dricka något annat. Kan smaka tex glögg och dricka en cider om det är fint väder ute. Men inte till en punkt att jag skulle bli full. Undrar varför just rödvin är så viktigt för många???

Andrahalvan: tack för peppen. Jag försöker vara så mycket som möjligt i här och nu. Tänker att det är bra om helgen blir långtråkig för då är den lång iaf ????

Tack båda ???? jag orkar vidare pga er som peppar och kommenterar!!

Jag ville utmana mig lite extra för att hålla motivationen uppe, så jag har skrivit en liten Bucket list 2021. Alltså saker jag vill göra nykter. Jag börjar med något enkelt (för mig) och ökar svårighetsgraden. Kan säga ärligt att de tre sista på listan är jobbiga att även skriva ner. Hela mig skriker "ÄR DU FRÅN VETTET????". Galet va?? Att vara rädd för nykterhet under livets finaste stunder. Men, jag bara MÅSTE höja ribban om jag vill komma någonstans med detta. Så ny kör vi ?????

1) Gå på restaurang och dricka A-fritt vin. ✅ check!! Fixat idag.
2) Laga fin mat hemma och dricka A-fritt till maten
3) Dricka A-fritt när mannen dricker A.
4) Dricka A-fritt när mannen dricker rödvin ?
5) Gå på AW med vänner och dricka A-fritt
6) Gå på AW med jobbet och dricka A-fritt
7) Nykter midsommar ?
8) Gå på SPA (helg) och dricka A-fritt ?
9) Åka på semester och stanna nykter hela vägen ?

Hade varit snyggare om jag hittat på en till, jag vet. Men nu blev det bara 9. ???

Vi får se hur detta går. Håll tummarna ??❤?

Inspirerande lista! Punkt 1-6 är enligt mig ”lättast”. Punkt 7-9 kommer jag vänta med så länge jag kan. Låter nästan omöjligt just nu ? men det kanske ändras ju längre in i nykterheten man kommer. Härligt att du lyckades checka av ettan! Bra gjort ??

Vilken bra lista om du gillar utmaningar, vilket jag utgår ifrån eftersom du skrivit den.

Den tionde punkten klarar du nog av i bara farten sedan. Jag tänker att den kan vara öppen för det tillfälle när du plötsligt stannar upp och tänker "oj hoppsan, hur gick det här till?" Det tillfället kommer att komma, jag lovar om du håller i, när du överraskar dig själv med stordåd.

Kram

Profile picture for user Citrus

Och förstår att sista punkterna är utmanande... bara jag tänker på en utlandsresa utan A....

Men det ska vi ändra på under året! ??

Skrattade lite åt punkt 4, eftersom jag inte tycker om rött vin ?

Har t o m köpt hem rött vin för att få mig själv att dricka mindre - helt knäppt, jag vet! Funkade sådär. Drack mindre de dagar jag hade en röd BiB, sen tyckte jag att jag var värd en flaska bubbel. Så dumt det låter nu, men fullt logiskt då ??

Ja, de senaste dagarna har det haglat på "dumheter" man gjort för att rättfärdiga och dölja sitt drickande. Här är några av mina:

- Köper aldrig BIB, bara dyra vin (sparar just nu ca 800 kr / vecka ?)
- Varierade på systembolaget för att minska igenkänning
- frågade personalen om råd för olika recept så de skulle tro jag använde det för maten
- Tar kvittot som det vore det viktigaste och visa "inte min alkohol, jag ska få betalt senare"
- Glögg är ju mysigt. Lite olika sort. Accepterad
- Köpt 12 flaskor åt gången, dyra viner. Ta en låda. Ser ut som middagsbjudning. Glöm ej bubbel till fördrink.
- Köper småflaskor
- tagit tåget på en söndag för att dricka där (och köpt flera flaskor så tog med hem också).

Finns säkert 1000 saker till men blev så hungrig att jag måste lämna sängen nu ?

Ha en fin dag alla! Inte minst 2021 gänget! Idag är vi nyktra ???❤??

Igenkänning på det mesta där, Miss Mary, fast har aldrig åkt tåg för att dricka ?

Ja jisses, så mycket knasigt vi gjort! Och så skönt slippa allt detta planerande! Jag bor på liten ort så har kört långa omvägar för att kunna handla på lite olika Systembolag. Tänk vad tid och bensinpengar jag sparar nu ??

Mår hur bra som helst. Det härliga kom en dag tidigare i år ?
Jag har fortfarande snabbt väckta negativa känslor och dumma tankar. Hoppas verkligen att jag stabiliserar mig start så får relationerna att bli bättre.

Tack Vinare att du frågar. Hade annars säkert vara närvarande och tacksam för stunden ??❤?

Profile picture for user Vinis

Känner också igen många av de punkter du delar med dig av ovan. Be om kvitto, fråga vad de rekommenderar etc. Måste säga att i allt det knasiga så är det skönt att känna att jag är inte själv i detta beteende.
Hoppas du haft en fin dag idag!

Jag har funderat lite (mycket) och kommit fram till att mina problem försvinner inte för att jag slutar dricka vin. Faktum är, att mina problem kan faktiskt bli "större" eller iaf tydligare när jag inte dricker. Det behöver inte alls vara så att min ångest beror på A. Tänk om det bara är så att vissa delar av mitt livet suger fett?? Att mina känslor faktiskt försöker säga mig något, även om det är idiotiska saker de snackar om.
I början av denna resa skrev jag att jag måste vara nykter en längre period för att få klarhet i mina tankar och känslor. Det är tydligt att så är fallet. Under en och samma minut, har jag förmågan att pendla från kärlek och värme till rädsla och kyla. Beroende helt på vad jag fokuserar på. Men idag har jag haft svårare att styra ångesten. Något gör mig ledsen. Kanske att saker inte blivit som i mina drömmar.

Samtidigt så vet jag att jag lever drömmen. Utåt är mitt liv så fantastiskt. Egentligen vill jag inte ens ändra på något. Men det är något som gör mig ledsen. Och nej, det är inte PAWS, jag är på dag 9. Eventuellt AWS om något. Varför kan jag inte vara lycklig och njuta av mitt perfekta liv???

Jag har ofta funderat på varför så framgångsrika och rika människor väljer att avsluta sina liv. Människor som har ALLT är fortfarande så "miserabel"?? Varför? Och varför vissa andra, som har inget och som sover på parkbänken med öl i handen fortfarande vill leva. Vad gör livet till något som är värt att uppleva?

Jag har aldrig i mitt liv haft en tanke om att jag skulle vilja dö. Inte ens att jag skulle vilja försvinna. Missförstå mig inte. Jag bara undrar vad behövs för lyckan? Så många har skrivit i sina trådar "Jag har allt, fint jobb, underbar fru, barn....". Vi är många här som fortfarande får inte lyckoruset av det! Varför då??

Jag är ofta glad!! Men jag är inte lycklig... det kanske är bara en myt att man ska vara??

Jag hoppas verkligen att dag 10 levererar i år. Jag är redan stolt över mig själv. Långt ifrån färdig, men bra början. Godnatt världen ???

Definitionen av lycka är att vara nöjd och tillfreds med det man har. Och alkoholen tar ifrån oss möjligheten att känna nöjdhet och glädje i det vardagliga. Det har jag både läst och upplevt själv. Livet blir ingen räkmacka för att man blir nykter, men livet blir mer genuint och ärligt.

När man slutar dricka kommer det ofta andra problem i dagern. Sådant som man inte velat se tidigare, eller sådant som man inte orkat ta itu med. Stort och smått. Det kan ta tid innan man identifierar problemen, och det är bra om det tar tid, man ska inte förhasta sig mitt i värsta abstinensen. Det är lika illa som att säga upp sig i affekt på en personalfest när man är full. Låt det ta tid.

Det som var jobbigast med nykterheten var att fejsa alla starka känslor. Känslor som man tidigare hade druckit vin på, men som nu behövde hanteras på annat sätt. Men det var samtidigt befriande att verkligen känna känslor. Känslor går alltid över. Nu är inte alltid. Och det var inte bara negativa känslor som blev starkare, även glädje och tacksamhet kände jag starkare. Det kom smygande, men de växte sig dubbelt så stora jämfört med tidigare och var mer långvariga. Jag skrattar mycket hjärtligare och kan knappt sluta skratta ibland.

Människor som tar livet av sig gör det nog när de inte ser något slut på lidandet. Men det som är så tragiskt är att alla kan få slut på lidandet. Allt går att fixa till, lära sig förhålla sig till, eller bara acceptera. Allt. Men man behöver prata med någon om lidandet, be om hjälp.

Annie Grace pratar mycket om en metod som heter ACT. Det står för Awareness, Clarity och Turnaround. Hon påstår att det går att applicera och tillämpa på ALLA problem. Kanske kan vara värt att googla på.

Kram ?

Tack Andrahalvlek! Det lugnar lite, vetskapen om att med tiden blir det bättre. Det är så häftigt att vi är på så olika stadier här på forumet.

Jag har börjat mitt Alcohol experiment (idag dag 3 fast jag är nykter dag 10) så ACT kanske kommer en dag. ?? tack ?

???

Vilka intressanta funderingar du har. Man får massa tid att tänka när man är nykter. Man ser saker för vad dom är. Jag tror lycka har en stor del med syfte att göra. Jag har känt mig som mest lycklig när jag känner ett klart syfte med mitt liv eller nåt större mål jag jobbar för. Man kan ha allt i livet men saknar man syfte är livet ändå tomt. Sen vet jag inte om man vågar lita på sina känslor just nu. Vad är ”på riktigt” och vad är nedstämdhet pga avsaknad av alkohol ?

Profile picture for user Se klart

Hej,
Vad vi alla här har gemensamt är att vi dricker/druckit för mycket. Det är ett bra svar på din fråga- varför man inte känner lycka trots allt man har.
Alkoholen och hjärnan är kluriga saker och hjärnans förmåga att producera egna lyckohormoer störs kraftigt av långvarigt alkoholbruk.
I all välmening; ge nykterheten iaf tre månader innan du kan alls tänka på nån leverans av lycka,
Sen har ju inte lyckan något avtal med postnord, utan för mig funkar de känslorna mer som en katt, lite skygg och lättskrämd. Och beroende av trygghet.
Kroppen behöver kunna lita på dig.
Nykterhet är inget avtal där vi kan förväntan oss utdelning även om jag inte hört talas om någon som inte blivit rikligt belönad.
Nykterheten är nummer ett- sen får det bli som det blir, så småningom.
Önskar dig en fin dag! ?

Tack Se Klart och Vinare! Det är ungefär så jag resonerar. Att A har tagit bort förmågan att känna lyckan. Men vad jag kanske främst är rädd för är, att jag inte blir lycklig ändå. Och orsaken vore att jag inte lever det liv som gör en lycklig. Hur det blir får tiden visa. Fördelen är att jag gjort detta förr och minns vagt hur bra jag började må under månad 2. Nackdelen är att jag raderar alla post från den tiden och även förstört mina dagböcker!! ????

Dag 10 började med en överraskning. Jag somnade om och sov en timme till ❤❤❤ Har inte hänt på mycket länge! Jag börjar alltså varva ner!! Underbart! Fick även ett fint SMS från mannen. Han saknar mig ? (så klart).
Den här söndagen blir kravfri. Det enda jag behöver göra är maten. Vill jag, så kan jag ta en promenad i detta snölandskap ❄

Vi får se vilka tankar och funderingar som dyker upp idag ??

????

Profile picture for user Smygdrickarn

Haha! Vadfan, fler som har kört kvittotricket? "Ja, jag behöver kvittot!" (ser ut som att jag handlar en present till jobbet, typ avtackningsgåva). Så sjukt, eller hur?

Vilken skrämmande tanke! Att du kanske inte lever det liv som gör dig lycklig.

Jag tror att livet kan se ut i princip hur som helst - det är hur jag förhåller mig till det jag har som avgör om jag är lycklig eller inte.
Det vore ju, i min värld, rent fruktansvärt om man måste leva efter någon mall eller vara rik för att kunna vara lycklig.

Så en liten tanke som dök upp när jag läste om dumheter man gör/tänker.
Hur många av dem i kön på systemet tror ni har dessa tankar, att man måste handla så att det ser ut som man ska ha en bjudning, oroas för att kassörskan ska tänka "hon igen.." osv osv.?
Jag har varit en av dem. Jag tror att jag är i gott sällskap av väldigt många. Typ 90% en måndag, tisdag...

Kram

Soffi: Ja, eller hur (kön på systemet). Jättesugen på att intervjua någon på systembolaget och fråga hur de tänker. Ifs vet två som jobbat på systembolaget och båda dricker jätte mycket. Kan inte vara lätt miljö om man är sugen. Undrar om de behöver åka långt för att handla själva ? Stackarna ❤

Stabil. Mycket mer stabil än tex dag 1-7. Nu börjar det hända saker. Kan ligga stilla utan att behöva göra något. Trygg och bra känsla. Ser framemot att gå till jobbet imorgon (det har jag inte känt på länge) och har färdiga kläder som väntar. Snart ska jag göra matlådor.

Nöjd. Ja, nöjd är det rätta ordet. Glad är jag så ofta, men nöjd mer sällan. Nästa steget blir väl "tillfreds" skulle jag tro. Kanske även lycklig..?

Jag har tänkt mer på lyckan. Kanske det är mer som en tacksamhet över det man har. Oavsett vad man har. Det vill jag känna snart.

Nöjd ? tillfreds ?tacksam
= lycklig

Ja, så måste det vara ?

Tack alla som orkar läsa och kommentera ???

Profile picture for user Torn

Grattis till 10 dagar! Du är verkligen en frisk fläkt här på forumet som peppar och skriver mycket, härligt! ? Läste att du har varit med förr, så du vet ju hur det känns, och vad som väntar längre fram. Tänkte på en sak, hur långa helnyktra perioder har du haft, och vad är det som gör att du har fallit tillbaka?

Bra kämpat! Kram

P.s Jag är nyinflyttad i ” det vidare livet” och har varit nykter i 1 år.

Här ligger att du är peppad inför jobbet. Själv har jag lite jobbångest. Har varit en så otroligt tuff höst och ledigheten var så behövlig. Men är jag väl igång blir det bättre.
Ser iallafall fram emot att slippa se mitt trötta och svullna ansikte i alla Skype-möten.
❄❄❄

Tack för dina fina ord ??? Jag känner mig lite mer energisk jämfört med många andra. ?? Tänkt även att jag måste lugna mig lite ?? Men folk säger väl till om jag blir "too much "

Detta är mitt 3e nyktra januari. Första gången var jag nykter över 100 dagar. Det ändrade mitt sätt att förhålla mig till A och jag drack bara enstaka gånger under första sommaren. Det har inte blivit så illa något mer sedan jag kom hit första gången. Synd bara att jag raderade hela kontot så har inget kvar från första gången.

Jag valde aldrig att sluta helt. Har fortfarande en skeptisk ton i dialogen med andra. Tanken om en längre period har vuxit fram under dessa 10 dagar. Vi får se vad som händer. Men alltså jag har bara valt att börja dricka. Enkelt ??

Tack för peppen och att du orkat läsa. Har varit och tryckt på hjärtan på din tråd, men känt att jag inte haft så mycket att säga ???

Jag blev lite överraskad själv måste jag erkänna. Jag har velat stanna hemma och jobba och har jag haft bara pappersarbete så har jag druckit glögg så fort jag kunnat. Blev mycken lullande i december.
Men typ förrgår började jag känna en klarhet i skallen och kunde börja fokusera. Och tror det kan bli en produktiv dag imorgon.
Hoppas du också hittar glädjen och slipper jobbångesten snart ???

Profile picture for user Hitofude

Läser att du - som jag - har nöjdhetskänsla ikväll. Grattis till dina dagar och tack för dina fina kommentarer ?

Älskar din energi och vilja att peppa och stötta andra. Det är en gåva du ska vårda ❤️ Jag tror inte att någon har något emot det, tvärtom!

Stort grattis till tvåsiffrigt! Nu har du det värsta bakom dig.

Kram ?

Vaknade 5.30 ? Inte i ångest eller oro. Mår bra. Behövde nog bara 7.5 h denna gång. Ganska skönt eftersom mornar brukar vara min svaga punkt. Svårt att komma upp vilket kan leda till att jag blir försenad från jobbet och får ta kortare raster under dagan. Så jag välkomnar detta ????

Blir så glad av era meddelanden. Har verkligen ingen annan som jag pratar med om mina A-problem. Alla kring mig är vana och imponerade. Det är är "sådant jag gör" och för andra verkar det lätt. Jag har inte berättat dem hur många timmar jag lägger ner här i forumet och med Annie Grace ?. Så när ni svarar och peppar så får jag boooost! Tusen tack ???

Dag 11 och min första arbetsdag i år. Kommer att gå bra. Ska satsa lite extra på sminket eftersom huden blivit bättre och jag känner mig lite snyggare ??? Önskar er alla en underbar dag! Kämpa på 2021-gänget ????

Mary ?☂️

Profile picture for user Hitofude

Ser många som, liksom du, refererar till Anni Grace. Googlade fram hennes hemsida, men den verkar lite väl rörig för min smak. Berätta mer om henne, borde jag ge henne en chans?

Annie Grace är en kvinna som drack dagligen men förstod inte varför (igenkänning?). Genom att hon studerat allt hon kommit åt så vet hon idag hur beroendet och alkohol verkar i kroppen och hjärnan. Att förstå varför man dricker, har abstinens och varför detta är så svårt är för en del (iaf mig) värdefullt och hjälpsamt.

Hon har idag varit nykter över 6 år och skrivit 2 böcker. På nätet kan man gratis delta på en 30 dagars kurs kring alkohol och hjärnan.

Vet inte vad mer jag ska säga ? började själv med att titta på YouTube. Rekommenderar ??????

Varafrisk skev på sin tråd om sina känslor kring bemötandet och bekräftelsen man får här i forumet. Texten påminde mig igen om hur olika våra resor är, och hur lätt och svårt kan det vara.

Jag vet att jag i detta forum kan lätt framstå som en person som har det lätt vad gäller nykterhet. Tidigare har vi diskuterat om det hur vissa verkar på ett naturligt sätt "falla i nykterhet" och hur andra har det svårare all lyckas.

Det kan irritera vissa, att man firar hur man lyckas. Men det är sådan jag är! Jag kan inte komma på alla negativa sakerna att skriva om. Försöker vara ärlig, men får mer boost av att skriva ner hur jag lyckades. Jag hoppas det även boostar andra.

Men vad jag saknar, är långsiktighet och mod att köra hela vägen. Och jag är absolut avundsjuk när jag läser hur andra varit nyktra ett år och så! Jag är glad att de lyckas, det ger mig hopp. Aldrig har jag önskat att de inte skrivit ner det.

Men när man själv snubblar, tar en drink, så blir klyftan mellan människorna för stunden större. Att andra klarat kvällen ökar ens egen skam. Man hamnar utanför och det är lätt att man drar sig undan.
Igår valde min 100-dagardraghjälp att ta en paus efter att ha snubblat. Jag önskar så innerligt att du kommer genast tillbaka och hoppar på tåget. Vi är inte mer olika idag för att du drack igår och jag 12 dagar sedan. Vi är båda beroendepersonligheter som vill lyckas. ❤?

Igår hade vi ett långt snack med mannen om A. Jag kunde för första gången erkänna till honom att "Jag vill vara nykter". Konstigt va?? Jag trodde han skulle bli sur. Men han förstod, berättade hur nyktra perioder har varit för honom och han verkar suporta mig i detta. Så smygandes börjar jag tänka tanken, om att detta kan gå hela vägen ?❤? Jag måste aldrig mer dricka

Profile picture for user kvinna 38

Det är bra att skriva listor i början för att få saker på pränt. Jag trodde aldrig att jag skulle klara alla situationer du nämner utan alkohol. Men nu när jag gick igenom den är det bara tre punkter jag ännu ej gjort, AW med jobb och vänner (beror väl mest på att det inte är någon AW nu med Corona) och SPA. En sak i taget, och öva sig på nyktra situationer, så kan man pricka av efter hand.

Tack för att du berättar ???
Så kul! Då ska jag också klara av det ??

Jag har bara så svårt att tänka mig en semester (2 vk) i Italien utan vin! Känner att det är meningslöst att åka till ett vindistrikt och inte ens smaka ?? Men jag tänker att "jag är allergisk mot vin" så kommer det säkert gå till slut

?????

Hmmm, jag har inte varit så mycket i just Italien, många år sedan faktiskt.
Men, nog måste de väl ha många fler bra saker än vin?
Vackra platser, god mat, trevliga människor?

Annars känner jag att det är meningslöst att åka dit ;-) ;-) ;-)

Härligt jobbat Mary!
Och vad skönt att kunna prata med mannen!

Profile picture for user Rule74

Ja, @kvinna38, precis så känner jag angående framtida resor till Italien som jag älskar.... Vi har alla utmaningar framför oss. Men jag kan tänka tillbaka på när jag slutade röka för 20 år sedan och åkte utomlands första gången. Min man rökte fortfarande. Vi satt på ett utecafé och det var en konstig och annorlunda upplevelse att inte röka till kaffet. Men det gick. Och det ska gå att inte dricka alkohol också tänker jag.
@MissMaryPoppins - jag kommer ihåg första gången jag var på SPA och blev så förvånad över att det var så mycket alkohol överallt. Jag hade tänkt mig ett hälsosamt ställe där man skulle ta hand om sin kropp... :). Så bra att du kan prata med din man, jag tror det är avgörande för att kunna klara ett nyktert liv. Det är ju ändå ljugandet - lögnen - som vi vill slippa.
Kram

12 dagar... det här går bra. Kl 13 kom suget så plötsligt att jag blev överraskad. Fick stanna till och undersöka känslan. Kom fram till att det var blodsockret som var på botten. Men känslan var som att se mig själv utifrån drickandes på vin. Varade endast par sekunder. Märkligt... ?

Idag berättade jag till en vän. Hon tyckte inte att samtalsämnet var intressant och började prata om annat. Folk tycker verkligen inte att det är konstigt med nykterhet. Jag kanske blir inte konstig i andras ögon. Liten seger detta med ??????

En fråga: jag har ont i kroppen. Ryggen och benen. Någon annan som har det? Kan det ha med abstinens att göra? Så här långt efter att jag slutat? Tack redan i förskott ❤?

Liksom lyfta på och granska suget noga. ”Vart kom du ifrån?” Och tänka HALT! Står för Hunger, Arg, Ledsen, Trött. Ofta beror suget på något av det. Mellanmål är bra att ha med sig som nödproviant, lite nötter i en påse i handväskan räcker.

Kram ?