Cupcake123

Vet att jag dricker för mycket, men behöver hitta motivationen att verkligen sluta. Har barn som jag inte vill ska bli lidande av mitt beteende. Vet aldrig när jag börjar dricka om det ska bli för mycket. Men oftare och oftare blir det mer än jag tänkt med minnesluckor som följd. Jag tror inte jag är kapabel att "dricka måttligt", utan måste nog upphöra helt.

Jättebra insikter, och rakt på sak inställning till alkoholstopp..Läs intressanta trådar om hur andra har gjort och tänkt när dom slutade..Sen gäller det att ta en dag i taget..Ett tips kan vara att inte ha alkohol hemma..Våra hjärnor som är beroende, vill få oss att inta substansen..Kram på dig..???

Cupcake123

Tack för ditt svar miss lyckad! Det känns värmande att få respons på det man skriver. Det är första gången jag vågat göra det och det kanske är ett steg i rätt riktning.

Värdefullt också att ta del av andras berättelser i forumet. Hoppas verkligen att det här kan leda till en förändring... Men svårt är det.

Kram till dig med!

Anonym26613

Vi är många här med liknande svårigheter. Så hoppa på tåget bara och starta resan.

Hur går tankarna? Vad är ditt mål? Vad skulle behöva hända för att du skulle känna dig extra stolt över dig själv?

Ha en fin dag! ??❤// Mary

Cupcake123

Tack för fint bemötande Mary! Min tanke är nog att ta en dag i taget, till att börja med. Och stolt över mig själv skulle jag nog känna mig om jag kunde klara att motstå alla tillfällen att dricka under årets alla skiftningar... Att se tillbaka på en nykter helg, vinter, vår, sommar etc... Det känns dock som ett omöjligt projekt just nu, därav en dag i taget.

Anonym26613

Börja med något som du kan lyckas med. En fredag? En helg? En vecka? Och så skriver du här hur det går. Ibland är 10 minuter mer avgörande än en helg. Jag var på apoteket idag, den är vägg i vägg med systembolaget. Hade inget sug alls, men fick en tanke om att gå titta på A-fria sortiment. Men jag har bestämt mig att inte gå in där, så istället läste jag på min tråd på apoteket. Och så råkade 2 personer precis skriva till mig om att de tror på mig... så då gick jag bara hem. Så stolt jag är ???
Det kan du också vara ?❤?

Cupcake123

Bra jobbat av dig att stå emot att gå in på Systembolaget Mary! Det här forumet är riktigt bra, då många verkar vara aktiva och redo att stötta.

Jag var nykter igår, fredag. Kommer också att klara det idag. Men det är nog mest för att jag är hemma med man och barn, och min man hade blivit besviken om jag hade druckit... Å andra sidan handlar det väl också om att undvika/inte skapa tillfällen när man kan dricka. Men jag har verkligen svårt att se hur jag ska fixa detta i det långa loppet. Lever i nuet.

Citrus

Och strongt av dig att vara nykter igår ?

Här är vi många som kämpar och hjälper varandra - så häng på! ?

Anonym26613

Om du inte kan föreställa dig som nykter en längre period behöver du börja omstrukturera dina tankar. Alltså börja med att ändra din dialog med dig själv. Om du tvivlar så finns risk/sannolikhet att du dricker. Men tankarna har en enorm kraft. Säg istället:
-Jag har slutat dricka
- Jag är stolt för att tagit beslutet att vara nykter
- Jag ska vara nykter även om det är svårt
- Jag är värd att vara nykter för
- Jag tror på mig själv
- Jag kan lita på mig själv

I början känns det inte äkta. Men träna på att le och sträcka på dig när du säger sakerna. Och när du får den där korta stunden där du känner det, uppmärksamma den och njut!

Ibland måste man erfara saker innan de blir för oss verkliga. Men utan tro och självförtroende är det svårt att slåss mot A. Så börja tro på dig själv. Föreställ dig hur stolt du kommer att vara om en månad, och följ med 2021 gänget mot en härlig tid ???

Jag tror på dig ❤

Cupcake123

Ja, jag känner att det här är ett bra ställe att få ventilera sig och få peppning. Och förhoppningsvis också kunna ge peppning.

Mary, jag gillade verkligen tanken på det du skrev, om "hjärntvättning" av sig själv. Man måste börja inifrån. Jag vet ju hur jag alla de gånger jag druckit och inte minns vad jag sagt/gjort sett ner på mig själv och föraktat mig själv...

Bara att jag faktiskt skriver i detta forum känns som en stor sak i sig, hade aldrig kommit på tanken för bara några dagar sedan. Trodde inte jag skulle våga. Men nu när det är gjort så känns det bra att kunna få dela sina tankar.

Anonym26613

Skriv vad som helst. Flera gånger i rad. Vänta inte på att andra svarar. Det finns MÅNGA som läser men inte kommenterar. Givande att bara läsa. Och om du orkar, kommentera på andras trådar. Eller säg bara "hej!"

Du har valt rätt. Hur du än vill göra i framtiden, så hjälps vi åt att göra en förändring. Men ta en dag åt gånger. Och ta inte första glaset.

❤??
Mary

Anonym26613

Skriv vad som helst. Flera gånger i rad. Vänta inte på att andra svarar. Det finns MÅNGA som läser men inte kommenterar. Givande att bara läsa. Och om du orkar, kommentera på andras trådar. Eller säg bara "hej!"

Du har valt rätt. Hur du än vill göra i framtiden, så hjälps vi åt att göra en förändring. Men ta en dag åt gånger. Och ta inte första glaset.

❤??
Mary

Cupcake123

Nu snart sovdags och jag kan sammanfatta denna helg med att jag varit nykter... Tuffar på mot nästa vecka.

Så glad att jag hittat hit ?

Cupcake123

Förra helgen nykter, likaså denna fredag (och inget på vardagarna heller kan tilläggas). 22 dagar utan alkohol. Ska jag klara även denna helg... Känns som att jag skulle kunna få för mig att dricka vin imorgon om vi får middagsgäster el så... Måste komma på andra tankar...