45 år gammal, nytt år, blickar tillbaka på 30 år sen alkoholdebuten.. "Festat" hårt i perioder i ungdomen och som ung vuxen, umgåtts med stora partygäng där allt var tillåtet och det skrattades åt bakfyllan och pinsamma upptåg. Uppehåll årsvis pga graviditet, mediciner, utbrändhet, ångest m.m.
Nu har över halva livet gått, på nåt vis de senaste åren har vi fallit in i normaliserat vardagsdrickande plus bubbel, öl o vin på helgen... Pandemin har gjort sitt till. Vaknade upp dagen efter Trettondagsafton och grät, minnesluckor, personlighetsförändrad och arg under kvällen innan, skämdes så...
Och framförallt; detta ska inte vara en "normal" helgkäll för min dotter, att de vuxna blir bladiga och de får rusa runt och riva lägenheten utan att vi bryr oss. Min framlidna mor var "finalkoholist"/periodare så det finns i släkten och jag vet vad det gör med ett barn...
12 dagar vit nu, det är hanterbart men tankarna snurrar och jag måste resonera med mig själv och påminna mig om det dåliga med spriten för att inte lockas tillbaka.

Grattis till 12 nyktra dagar! Bra jobbat. Jag har barndomsminnen från min pappas drickande, och det är inget man vill att ens barn ska uppleva också. Jag förstår att du verkligen vill sluta dricka för barnens skull, men det är viktigt att du i första hand gör det för din egen skull. Du är värd ett bättre liv.

Kul att du också använder tänket att det är halvlek i livet, just det är mitt nick baserat på.

Kram ?

Fastnade för rubriken. Är själv 45 år och är trött på det automatiserade helgdrickandet som nu har gått över till att bli 4 ggr i veckan. Avslutade vinboxen, och lördagskvällens kvarlämnade öl igår kväll och vaknar upp bakis och trött idag. Känner mig helt usel.

Been there done that. Men inte längre. Den 9/2 blir jag nykter ettåring, tjoho! I min tråd ”Behöver all hjälp jag kan få” kan ni läsa om min resa upp till 6 mån som nykter. Numer hänger jag mest inne på ”Det vidare livet” och där heter min tråd ”Andra halvlek har inletts”.

Starta en egen tråd (uppe till höger) så ska vi peppa och stötta dig också!

Kram ?

Välkommen Jemak (och Garagekungen, säger som Andrahalvlek, en egen tråd är toppen)
Det slår mig när jag läser runt och framförallt alla ”nya” och nygamla, att det är en omänsklig grej det här att supa i princip dagligen.
Tröttheten och att vara så less på alkoholens ouppfyllda löften. Varje gång. Så himla skönt att ni hittat hit. Här kan faktiskt ett annat liv börja! Kram ?

Ja, känns igen..Som radiostyrd har man gått och fyllt på glaset oavsett veckodag.. Och ja, trött, sur och tvär blir man av det oxå.. Livet e så kort resonerar jag, vill verkligen må så bra jag bara kan resten av det. Att avstå alkohol är en del i det för mig, mer motiverad än nånsin till förändring! Vi kan göra detta!!

Tack för välkomnandet och tänkvärda ord! Ja, insikter kommer med åldern känns det som..sen att realisera dom är en helt annan femma..men jag försöker hålla mig sysselsatt med annat och framförallt är den psykiska och fysiska hälsan en sporre för mig.

anonym33193

Härligt att du klarat ett år! Dit vill jag också! Två dagar är vad jag har lyckats med hittills... men på något sätt måste jag hitta motivation och styrka för att inte förlora jobb, barn och förhållande

Så går vi mot helg igen, känns ovant och irriterande att inte "få" dricka vin eller att inte ha "nåt att se fram emot" som hjärnan ser på det... 15 dagar nu, processar mycket i huvudet om framtiden.. har sökt hjälp på beroendecentrum och haft en första bedömning, får se hur det utvecklar sig. Försöker sysselsätta mig med diverse pyssel och köpa god lightläsk med mera.. Hur gör ni för att fortsätta vara motiverade och skingra tankarna?

Det var verkligen imponerande, så inspirerande! Grattis! Hustrun smsade förut och frågade om hon skulle köra förbi pizzerian på vägen hem, vilket hon i princip aldrig gör. Självklart svarade jag JA, och barnen (tonåringar) blev så klart jätteglada. Full av inspiration dammsuger jag och städar toaletterna och sätter barnen på att städa i köket. När jag gnor i toan tänker jag att jag måste ha ett glas rött till pizzan, det vore gott!! Och det förtjänar jag nu. Det är ju nästan helg. Herregud. Hjärnan är helt automatiserad på att belöna sig. Unna sig. Synd om mig. Duktig jag är. Nu behöver jag ett glas. Min fråga till er som har haft långa uppehåll är: försvinner den här typen av dåliga idéer, som man går på i stunden? Eller blir man bara bättre på att upptäcka dem och inse att det är bullshit, och att hjärnan spelar mig ett spratt?

Jag kanske startar en egen tråd om ett tag. Tillsvidare hänger jag i ditt byxben i din tråd=) för att förstå kulturen här inne. Jag kanske skriver lite långa frågor men det är för att du har kommit så långt och jag är genuint intresserad av hur du gör. Ska kolla din andra tråd.
Kram

Starta du din egen tråd :) Det kan vara lite förvirrande att skapa först endast rubriken för att sen som andra steg skapa första inlägget i den, men det klurar du nog ut.

Det är såklart inte fel att skriva i och spåna vidare på andras funderingar i deras trådar. Det är väl bara kul för de som äger tråden då det förmodligen hjälper dem själva att fundera vidare. Men nog skulle det vara bäst med en egen tråd där du hör hemma och kan ventilera alla dina egna inre tankar fritt? Många som har varit här ett långt tag har ju förmånen att gå tillbaka i sin egen tråd och läsa hur deras tänkande har utvecklats med tiden.

Anonym26613

Jag slutade efter nyår, idag alltså dag 21 ?❤
Suget kommer och går, och jag tycker också att helgen blir lite mindre festlig när jag är nykter. Men jag är jättepeppad att testa olika nya situationer nykter och vill visa till barnen att det är fullt möjligt att ha kul utan A.

Jag tycker att du är på god väg!! ?????
Kontakt med beroendemottagning och redan 12 dagar!! Bra jobbat ❤

Taurus74

Har alltid haft en viss ångestproblematik som varit hanterbar. Började vardagsdricka för sex år sedan. Inga stora mängder men det som skulle vara gott till maten blev till självmedicinering för att hålla ångest borta och dämpa stressen. Jag har aldrig druckit stora mängder, berusad så jag känt av det har varit lätträknade gånger men likväl har jag i princip vid varje ledig kväll från jobb tagit ett glas el två. De gånger jag låtit bli är lätträknade.

Jag har inte druckit en droppe sedan 9 januari och det känns gott. Dock är ångesten för jävlig nu,fått Atarax idag och ska få träffa psykolog om en tid. Antidepp vill jag inte ha. Har dåliga erfarenheter av det sedan innan.

Hur som, ville bara säga Hej och ser med tillförsikt på framtiden utan alkohol.

Trevlig kväll

Hej och tack för välkomnande och pepp! Bra jobbat du med!! Jag känner mig också taggad att köra exponeringsterapi! Triggersituationer finns det ju gott om om man säger så...

Anonym26613

På min tråd skriver jag precis om att jag imorgon ska äta middag och vara nykter med vännerna (som själva dricker).
Ska bli spännande och få den erfarenheten också ??

Ha en fin kväll ❤❤❤

Käkade middag med vänner ikväll, jag drack alkoholfritt, gick över förväntan får jag säga! Var sugen men kändes så dumt att bryta nu när det ändå gått snart gått tre veckor...